Assassin's Creed Mirage får systemkrav

Permalänk
Melding Plague

Assassin's Creed Mirage får systemkrav

I en första titt på vad PC-spelare behöver i hårdvaruväg framgår att Intel Arc intar systemkraven.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Men XeSS fungerar väl på alla kort? Är det verkligen ett stort problem?

Ica Smör&Raps
Valio Gårdsgoda
Bregott

Inte överdriven skillnad

Permalänk
Medlem

Intressant att det rekommenderas olika CPU'er för "high/ultra" på 2k resp 4k. Borde väl egentligen inte skilja nämnvärt på CPU-kraven när det är samma FPS som är målbilden, det enda jag kan tänka mig är typ physics/crowd density på high/ultra, men det brukar oftast visa sig vara typ whatever..

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Men XeSS fungerar väl på alla kort? Är det verkligen ett stort problem?

Ica Smör&Raps
Valio Gårdsgoda
Bregott

Inte överdriven skillnad

Nej, det är väl inte ett problem i sig i det avseendet.
Frågan är väl mer om XeSS ger det bästa resultatet, och om inte varför man kör enbart just XeSS.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Nej, det är väl inte ett problem i sig i det avseendet.
Frågan är väl mer om XeSS ger det bästa resultatet, och om inte varför man kör enbart just XeSS.

Annars kan man väl köra native om man inte gillar det? Såklart är det en smaksak, men i verkligheten känns det som man alltid går in och pillar och väljer sina inställningar som man vill ha

Vissa har högre inställningar och klarar sig med 40FPS, andra kör uppskalning, andra gör allt för maximal FPS i alla lägen

Jag tycker en uppskalningsmetod räcker gott och väl

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Nej, det är väl inte ett problem i sig i det avseendet.
Frågan är väl mer om XeSS ger det bästa resultatet, och om inte varför man kör enbart just XeSS.

Intel är samarbetspartner det är nog svaret varför man använder XeSS.

DLSS och FSR kanske kommer senare men kanske Intel blockerar DLSS och FSR för tillfället.

Gällande uppskalning tekniker så är väl rankingen DLSS>Intel XMX>Intel DP4A>FSR 2.0 när det kommer till bildkvalitet dock så ger XeSS sämst prestanda ökning

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Men XeSS fungerar väl på alla kort? Är det verkligen ett stort problem?

Ica Smör&Raps
Valio Gårdsgoda
Bregott

Inte överdriven skillnad

Skrivet av medbor:

Annars kan man väl köra native om man inte gillar det? Såklart är det en smaksak, men i verkligheten känns det som man alltid går in och pillar och väljer sina inställningar som man vill ha

Vissa har högre inställningar och klarar sig med 40FPS, andra kör uppskalning, andra gör allt för maximal FPS i alla lägen

Jag tycker en uppskalningsmetod räcker gott och väl

Har vi inte kommit fram till att DLSS faktiskt är den bättre uppskalningstekniken? I vissa fall till och med bättre än Native. Själv gillar jag DLAA.

Vilket då gör det tråkigt att inte kunna välja den tekniken. Det är faktiskt en väldigt stor andel som sitter på DLSS stöd.

Fler valmöjligheter = bättre IMO

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Älskar att all fokus på nya spelsläpp är uppskalningsmetoderna.

Har folk slutat köra native? Läskig utveckling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Har vi inte kommit fram till att DLSS faktiskt är den bättre uppskalningstekniken? I vissa fall till och med bättre än Native.

Vilket då gör det tråkigt att inte kunna välja den tekniken. Det är faktiskt en väldigt stor andel som sitter på DLSS stöd.

Skulle du klaga på ett kafé om de körde något annat än Bregott på mackan? DLSS är inte så viktigt i min bok, men folk får såklart ha sina åsikter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Älskar att all fokus på nya spelsläpp är uppskalningsmetoderna.

Har folk slutat köra native? Läskig utveckling.

Mer krävande spel. Fler dåligt optimerade spel. Dyrare grafikkort.
Då är uppskalningsteknik en bra lösning.

Bästa vore såklart om det inte behövdes.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Skulle du klaga på ett kafé om de körde något annat än Bregott på mackan? DLSS är inte så viktigt i min bok, men folk får såklart ha sina åsikter.

Skulle du klaga om du fick valet mellan Bregott och Lätta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Skulle du klaga på ett kafé om de körde något annat än Bregott på mackan? DLSS är inte så viktigt i min bok, men folk får såklart ha sina åsikter.

Vilket smör ett café har på sina smörgåsar bryr jag mig inte om.
Gör jag egna smörgåsar använder jag inte ens smör.

Uppskalningsteknik är en viktigare del i mitt liv än typ av smör. Eftersom min stora hobby är datorhårdvara, grafik och spelande.

Kass jämförelse och ja vi har olika åsikter om detta det är tydligt.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Älskar att all fokus på nya spelsläpp är uppskalningsmetoderna.

Har folk slutat köra native? Läskig utveckling.

Med tanke på kombinationen av tungdrivna spel, svindyra grafikkort och en trend mot högre upplösningar så är nog svaret att folk alltmer överlever på uppskalningslösningar.
Sedan är det ju även ibland den bästa AA-lösningen...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Har inga planer på att spela detta, för mycket annat intressant som släpps och just denna tidsera i Assassins Creed känner jag inget behov av att återvända till. Men ser fram emot att se hur väl det mottas. Det Japan-baserade spelet samt eventuell värdig remaster av Black Flag intresserar mig mer.

Förväntar mig att de lägger till DLSS iallafall, men Xess bör vara bra nog, om inte bättre än FSR så bra nog. Till skillnad från hur det gick med Starfield-släppet och spelets optimering för AMD. Vore iofs lite komiskt om Mirage har Xess men skulle sakna stöd för Intels grafikkort likt Starfield.

Stör mig lite på att man försöker få in att 2K är 1440p. Det är det verkligen inte. Kalla det 2,6K eller 3K eller något, 2K är något annat: https://en.wikipedia.org/wiki/2K_resolution

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ronz:

Mer krävande spel. Fler dåligt optimerade spel. Dyrare grafikkort.
Då är uppskalningsteknik en bra lösning.

Bästa vore såklart om det inte behövdes.

Problemet är som du också skriver.. dåligt kodade spel...

Men kraven mäter inte upp till de visuella effekterna som spelet kräver.

Visst, det nya Forza och Assetto Corsa (PC) ser sjukt bra ut.

https://www.youtube.com/watch?v=EhBj-F59xM4

Visa signatur

XFX Merc 7900XT|R5 5600X|MSI MPG B550|32GB 3600mhz.

32" 1440P@240Hz, 1000R.

Permalänk
Medlem

Äntligen ett spel som verkar någorlunda väloptimerat, för att spela i "high" 1440p krävs ett fem år gammalt midrange kort.

Permalänk
Medlem

Ska skulle vara intressant att se hur iPhone 15 står sig emot PC hårdvaran! För om jag inte missminner mig så skulle det släppas native till iPhone 15.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Koyaanis:

Ska skulle vara intressant att se hur iPhone 15 står sig emot PC hårdvaran! För om jag inte missminner mig så skulle det släppas native till iPhone 15.

Undrar var en 15 pro hamnar i prestandaindexet!
Kan det vara den första telefonen som hamnar där!

Visa signatur

Laptop: Ja
Mobil: Ja
Internet: Ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Skulle du klaga på ett kafé om de körde något annat än Bregott på mackan? DLSS är inte så viktigt i min bok, men folk får såklart ha sina åsikter.

Fast det är ju det överlägset bästa alternativet. Bättre prestanda med lika bra eller bättre kvalitet som FFX ==> äldre maskiner behöver inte uppgraderas lika ofta.

Permalänk
Medlem

Av det man sett av Mirage är det ju redan såpass nedskalat grafiskt för att det även ska kunna släppas på iPhone utan mycket extra arbete, så även äldre hårdvara kommer kunna köra spelet finfint på höga inställningar utan behov för uppskalare, så just i det här fallet känns det ganska meningslöst.

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem

Phew, var rädd att mitt 6700XT endast skulle räcka till 1080p...

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Men XeSS fungerar väl på alla kort? Är det verkligen ett stort problem?

Ica Smör&Raps
Valio Gårdsgoda
Bregott

Inte överdriven skillnad

Har inte provat XeSS men det är ett problem om andra lösningar ger bättre kvalitet.
Jag kan bara köra dlss så har spelet fsr så kan de lika bra för min del inte haft något alls för att fsr är hemsk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ndrs0:

Fast det är ju det överlägset bästa alternativet. Bättre prestanda med lika bra eller bättre kvalitet som FFX ==> äldre maskiner behöver inte uppgraderas lika ofta.

Det är ju bara 2.5 generationer av Nvidias hårdvara som har stöd för DLSS. Äldre kort fungerar med både FSR och XeSS. Konstigt argument känns det som

Permalänk
Medlem

Jag tror jag får ge mig helt enkelt, forumet har verkligen blivit NvidiaClockers nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Men XeSS fungerar väl på alla kort? Är det verkligen ett stort problem?

Ica Smör&Raps
Valio Gårdsgoda
Bregott

Inte överdriven skillnad

Bregott är dock överlägset i nästan alla scenarion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Men XeSS fungerar väl på alla kort? Är det verkligen ett stort problem?

Ica Smör&Raps
Valio Gårdsgoda
Bregott

Inte överdriven skillnad

Jo men i vissa titlar är det absolut skit ifall det inte används med Intel Arc. Dvs inte lika med alla kort.

Skrivet av xc:

Bregott är dock överlägset i nästan alla scenarion.

Det också. 65% smör, hur mycket har de andra

Skrivet av WoG:

Intressant att det rekommenderas olika CPU'er för "high/ultra" på 2k resp 4k. Borde väl egentligen inte skilja nämnvärt på CPU-kraven när det är samma FPS som är målbilden, det enda jag kan tänka mig är typ physics/crowd density på high/ultra, men det brukar oftast visa sig vara typ whatever..

raytracing antar jag. beroende på implementationen kan det vara märkvärt cpu krävande också

Permalänk
Medlem
Skrivet av xc:

Bregott är dock överlägset i nästan alla scenarion.

Skrivet av medbor:

Jag tror jag får ge mig helt enkelt, forumet har verkligen blivit NvidiaClockers nu

Eller kanske Bregottclockers? 🤔

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det är ju bara 2.5 generationer av Nvidias hårdvara som har stöd för DLSS. Äldre kort fungerar med både FSR och XeSS. Konstigt argument känns det som

Bara 41.43% har ju stöd för RTX/DLSS enligt Steam, så det är ju en väldigt liten marknad som faktiskt skulle ha nytta av det bättre alternativet.

/s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

Gällande uppskalning tekniker så är väl rankingen DLSS>Intel XMX>Intel DP4A>FSR 2.0 när det kommer till bildkvalitet dock så ger XeSS sämst prestanda ökning

FSR 2.0 är rätt gammalt nu. FSR 2.2 är nära DLSS 2.0 om man håller sig till vettig uppskalning. Det är mest sämre om man skalar upp väldigt mycket, typ 720p till 4K. I princip (för mig med 4K-skärm):

1) Jag kan köra spelet i 1440p (eller mer) -> FSR 2 funkar bra.
2) Jag kan köra spelet i 1080p -> pixeldubbla till 4K
3) Jag kan inte ens köra spelet i 1080p - > dags att köpa ny GPU.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Bara 41.43% har ju stöd för RTX/DLSS enligt Steam, så det är ju en väldigt liten marknad som faktiskt skulle ha nytta av det bättre alternativet.

/s

Alltså jag tycker ju inte 41,43% är en liten marknad. Det är nästan hälften av användarna som då har tillgång till ett bättre alternativ. Bra andel IMO.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken