X kan bli helt prenumerationsbaserat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michaelscott:

"kan försvinna..." och alla här inne går igång på alla cylindrar haha
Sedan haglar alla negativa kommentarer mot X, låt folk använda vad dom vill, var kommer all denna ilska ifrån?

Ilska kommer väll från hur det var innan. Var väll bättre då. Lite som att undra varför allt våld i Sverige gör folk arga. Kan ju bero på att det var mindre sådant förr och det ansågs vara bättre av de flesta?

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Skulle inte förvåna mig det minsta om de tappar den stora majoriteten av folk som enbart har konton för att följa och läsa vad andra skriver, om det helt plötsligt dyker upp krav på betalning för att komma in på twitter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av cyklonen:

Klassisk elitism alltså. Nåt av det vidrigaste jag vet.

Håller med!

Skrivet av lonewolfshade:

tar hellre och diskuterar vaccin med forskare och läkare än med idioter som tror att 5g signaler kan sprida virus så där har du helt rätt.

Sen får du tycka vad du vill om mitt val.

Håller med att det finns en del konspirationsnötter, på nätet, och kommer alltid finnas. Men är censur lösningen?
Problemet under Covid var väl att legitima forskare och läkare blev censurerade när de diskuterade legitima åtgärder man kan ta själv för att förbättra sin hälsa, i samband med Covid. Det enda narrativet var då "ta vaccinet och håll käft".

Om man får välja: Kina-style censur eller helt öppen diskussion? Vad väljer man? Jag vet vad jag hade valt.

Tror inte ett Goerge Orwell-liknande "sanningsministerie" är vägen att gå.

"The remedy for bad speech is more (better) speech"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Ilska kommer väll från hur det var innan. Var väll bättre då. Lite som att undra varför allt våld i Sverige gör folk arga. Kan ju bero på att det var mindre sådant förr och det ansågs vara bättre av de flesta?

Beskriv gärna din användarvänlighet på X/Twitter för oss andra.

En sak man ska tänka på är:

Twitter/X förlorar idag MINDRE pengar än före Elon musk tog över.
Twitter/X har idag All time high aktiva användare (trots att krafttag mot bots tagits)

Så vad är det egentligen som har blivit sämre? Övrig media (som konkurrerar med X) som ger en negativ bild av företaget, som i sin tur påverkar en majoritet av folket som alltid sett legacy media som det enda riktiga.

Till er som inte dagligen använder X/Twitter: Testa använda det istället. Personligen känns det som att 99% av alla negativa kommentarer kommer från dom människor som använder Facebook (för login och messenger), har ett instagramkonto men använder inte aktivt och läser Aftonbladet, DI, röstar på standardpartierna Moderaterna/Sossarna i vått och torrt. Samma människor som haft ett twitterkonto men aldrig använt det aktivt, om ens alls.

Svensk syn på twitter har ju varit att det inte används. Och det stämmer. I Sverige.

i stort sätt ALLA använder Twitter som sin huvudsakliga "dela information"-källa i USA. Facebook används av 60+ för att lägga ut bilder på barnbarnen.

Permalänk
Inaktiv

tar hellre och diskuterar vaccin med forskare och läkare...

Twitter har väl aldrig varit en bra platform för djupa diskussioner?

Plus forskare tjänar så stört löjligt lite kommer nog fortsätta att diskutera saker på reddit. De kommer inte betala twitter för att få chansen att skriva meddelande som är för korta för att få fram budskapet de vill diskutera.

Permalänk
Medlem

Jag förstår ändå var han kommer från. Utöver att företaget aldrig gjort vinst är mängden bottar enorm. Det enda sättet att stoppa bottar är att skapa någon slags friktion som gör det mindre lönsamt - att ta betalt är ett sätt. Eventuellt kommer det också att skrämma bort användare, men det är en annan femma.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon271281:

Håller med!

Håller med att det finns en del konspirationsnötter, på nätet, och kommer alltid finnas. Men är censur lösningen?
Problemet under Covid var väl att legitima forskare och läkare blev censurerade när de diskuterade legitima åtgärder man kan ta själv för att förbättra sin hälsa, i samband med Covid. Det enda narrativet var då "ta vaccinet och håll käft".

Om man får välja: Kina-style censur eller helt öppen diskussion? Vad väljer man? Jag vet vad jag hade valt.

Tror inte ett Goerge Orwell-liknande "sanningsministerie" är vägen att gå.

"The remedy for bad speech is more (better) speech"

Jag pratade överhuvudtaget inte om Censur.

Bar of entry är just vad det säger någonting som du måste uppnå för att få tillgång till någonting.

Forumet här på sweclockers har en bar of entry i och med att du måste skapa ett konto för att kunna skriva någonting här.

Redan en sån basal sak gör att du får en mindre mängd människor som gör sig mödan att skapa ett konto för att sedan skriva något.

Mastodon och andra exempel som lemmy eller kbin är inte lika enkelt att använda som twitter, facebook eller tiktok dvs dom har en betydligt högre bar of entry

Det gör att användarbasen oftast är mer tekniskt lagda och har mer kunskap om det ämne dom är intresserade av.

För mig är därför en higher bar of entry inte någonting negativt.

Olika perspektiv har inte samma värde.

Om jag stöter på en idiot som hävdar att dom kan se på en tp kabel att den ger ipv6 så behöver jag som it tekniker inte överhuvudtaget ta det dom säger i beaktande då den informationen dom ger mig är så fullständigt felaktig att det bara blir löjligt.

Du nämner

"Problemet under Covid var väl att legitima forskare och läkare blev censurerade när de diskuterade legitima åtgärder man kan ta själv för att förbättra sin hälsa, i samband med Covid."

Jag och många andra kräver i sådana lägen att dom "legitima åtgärder" som diskuteras faktiskt har någon förankring i verkligheten.

Om vi diskuterar att undersöka om olika läkemedel kan påverka förloppet kring covid som sjukdom ja då kan jag lyssna.

Kommer någon med ren idioti som att vatten skulle ha ett minne.....

Då har motparten fullständigt misslyckats med att ens nå en grundnivå kring fakta och därför har dom inte ens lyckats passera en enda bar of entry jag personligen har för om jag överhuvudtaget ska ta det den personer säger på allvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av omxz24:

Är du medveten om att Twitter/X betalar ut 97% av ALL revenue till sina content creators?
Alltså, betalar du för X kommer du att få pengar tillbaka varje månad beroende på räckvidden på dina inlägg.

Kan det verkligen stämma? 3% Ska alltså betala för servrar, anställda, hyror, etc. Utöver det ska företaget gå med vinst. Har svårt att se hur 3% av intäkterna kan täcka de posterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av omxz24:

Det behövs lite effort, men inte extremt. Å andra sidan, om du inte skriver något och bara Leechar på platformen, vad för pengar finns då att hämta från dig? Du är en kostnad för X.

Hur tänker du här? Att det bara ska finnas creators och inga som konsumerar innehållet låter inte som ett framgångsrikt koncept.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan.ka:

Kan det verkligen stämma? 3% Ska alltså betala för servrar, anställda, hyror, etc. Utöver det ska företaget gå med vinst. Har svårt att se hur 3% av intäkterna kan täcka de posterna.

Yes.

Det är så pass förmånligt att egentligen borde alla content creators från Instagram röra sig till X. Det är sjuka mängder pengar vs Instagram.

Sen håller X på med konkurrerande app (i X) till instagram. Kort och gott MYCKET bättre förmåner för kreatörer som matar Meta med annonsörer.

Elon musk har klargjort att appen ska vara en "App for everything" vilket inkluderar Bank, så du enkelt kan sköta allting in house.

Idéerna är många och kommer få konkurrenterna att byta affärsmetod. Alternativt att media hjälper Facebook t.ex genom att svartmåla X. USA och EU älskar Facebook på så sätt. Dom är väldigt medgörliga och kommer vara prioriterad av media genom påtryckningar. Facebook och f.d twitter censurerade på begäran av US/EU. X är inte lika medgörliga.

Permalänk
Skrivet av shirre:

Musk är verkligen döden själv för allt han rör. Jag hoppas verkligen att Threads kommer till Sverige snart.

Ha ha, på riktigt, är du helt verklighetsfrånvänd? Lägg av med ditt outgrundliga hat när du inte ens vet varför.

Svårt att tro att en prenumeration på X kommer bli döden, är ju inte som att det inte finns prenumerationstjänster redan nu. X har redan blivit en bra mycket bättre tjänst än tidigare och det lär fortsätta så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

Hur tänker du här? Att det bara ska finnas creators och inga som konsumerar innehållet låter inte som ett framgångsrikt koncept.

Är du medveten om att det är vanliga människor (tjejer mest) som betalar för annonserna på Instagram?

Konsumenterna följer Kylie jenner, Kim kardashian osv, köper vad som annonseras (betalar pengar).

Om dessa "kreatörer" finns på X, tror du inte att samma människor kan tänka sig betala en liten summa för att få ta del av deras content helt plötsligt?

Tänk dig alla gamers som betalar Twitch prime för att titta på Twitch, som är gratis.

Om alla kreatörer finns hos X kommer konsumenterna vända sig dit sålänge summan är överkomlig. Det är ett maraton, ingen sprint.

Permalänk
Medlem
Skrivet av omxz24:

Yes.

Det är så pass förmånligt att egentligen borde alla content creators från Instagram röra sig till X. Det är sjuka mängder pengar vs Instagram.

Sen håller X på med konkurrerande app (i X) till instagram. Kort och gott MYCKET bättre förmåner för kreatörer som matar Meta med annonsörer.

Elon musk har klargjort att appen ska vara en "App for everything" vilket inkluderar Bank, så du enkelt kan sköta allting in house.

Idéerna är många och kommer få konkurrenterna att byta affärsmetod. Alternativt att media hjälper Facebook t.ex genom att svartmåla X. USA och EU älskar Facebook på så sätt. Dom är väldigt medgörliga och kommer vara prioriterad av media genom påtryckningar. Facebook och f.d twitter censurerade på begäran av US/EU. X är inte lika medgörliga.

Vet du om det finns någon kvartalsrapport eller liknande där man kan kontrollera om påståendet stämmer. För om det gör det så borde X bara kunna sänka kompensationen med nån enstaka % och därmed börja gå med vinst. Jag har svårt att se varför de inte skulle ha gjort så redan om så vore fallet.

Permalänk
Medlem

Jag pratade överhuvudtaget inte om Censur.

Bar of entry är just vad det säger någonting som du måste uppnå för att få tillgång till någonting.

Forumet här på sweclockers har en bar of entry i och med att du måste skapa ett konto för att kunna skriva någonting här.

Redan en sån basal sak gör att du får en mindre mängd människor som gör sig mödan att skapa ett konto för att sedan skriva något.

Mastodon och andra exempel som lemmy eller kbin är inte lika enkelt att använda som twitter, facebook eller tiktok dvs dom har en betydligt högre bar of entry

Det gör att användarbasen oftast är mer tekniskt lagda och har mer kunskap om det ämne dom är intresserade av.

För mig är därför en higher bar of entry inte någonting negativt.

Olika perspektiv har inte samma värde.

Om jag stöter på en idiot som hävdar att dom kan se på en tp kabel att den ger ipv6 så behöver jag som it tekniker inte överhuvudtaget ta det dom säger i beaktande då den informationen dom ger mig är så fullständigt felaktig att det bara blir löjligt.

Du nämner

"Problemet under Covid var väl att legitima forskare och läkare blev censurerade när de diskuterade legitima åtgärder man kan ta själv för att förbättra sin hälsa, i samband med Covid."

Jag och många andra kräver i sådana lägen att dom "legitima åtgärder" som diskuteras faktiskt har någon förankring i verkligheten.

Om vi diskuterar att undersöka om olika läkemedel kan påverka förloppet kring covid som sjukdom ja då kan jag lyssna.

Kommer någon med ren idioti som att vatten skulle ha ett minne.....

Då har motparten fullständigt misslyckats med att ens nå en grundnivå kring fakta och därför har dom inte ens lyckats passera en enda bar of entry jag personligen har för om jag överhuvudtaget ska ta det den personer säger på allvar.

Det du beskriver är en instegströskel, men också olika nivåer av kvalifikationer eller överensstämmande data för att du ska ta en avsändare på allvar. Inget konstigt. Men jag tycker samtidigt att grundinställningen du, som jag förstår den, visar på är rätt klen.

Om den där idioten påstår att han kan inspektera en signalkabel och konstatera huruvida den stödjer IPv6 eller inte, så kan du ju faktiskt argumentera med honom. Det kan ju faktiskt vara så att han bara är felinformerad. Kanske trodde han att Cat6 var synonymt med IPv6. Det ger ju dig ett tillfälle att artikulera dina egna övertygelser - ett av yttrandefrihetens mest fundamentala pedagogiska inslag.

En orättvis instegströskel för diskussion kan man argumentera är en typ av censur. Inte i rent juridiska termer, där siktet oftast är ställt på relationen mellan stat och medborgare, men där röster elimineras på grund av otillräckliga meriter eller en otillräckligt ortodox inställning. Den mest intellektuellt sunda inställningen kring yttrandefriheten torde vara att värna starkast kring de mest avvikande åsikterna och inse att de som uttrycker tankar kraftigt avvikande rådande konsensus kan ha korn av sanning, eller åtminstone ge oss möjlighet att granska och kontrastera våra egna övertygelser.

Skrivet av omxz24:

Är du medveten om att Twitter/X betalar ut 97% av ALL revenue till sina content creators?
Alltså, betalar du för X kommer du att få pengar tillbaka varje månad beroende på räckvidden på dina inlägg.

Det där vill jag gärna se en källa på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av omxz24:

Vilket också skulle innebär att om du som användare gör något som t.ex. kritiserar musken på hans egen plattform så skulle han potentiellt slänga ut dig från din bank för att du inte väljer att betala för premium-funktioner eller liknande eller om du skulle kritisera honom på något vis. Rent utsagt idiotiskt att göra en social media-bank.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan.ka:

Vet du om det finns någon kvartalsrapport eller liknande där man kan kontrollera om påståendet stämmer. För om det gör det så borde X bara kunna sänka kompensationen med nån enstaka % och därmed börja gå med vinst. Jag har svårt att se varför de inte skulle ha gjort så redan om så vore fallet.

Dom har nyligen påbörjat testa det. Första utbetalningarna har varit i Juli om jag minns rätt.
%en är beroende på vilken inkomstkälla det kommer från. Allt från Ad revenue till Subscribtions till individen.

Men det finns mycket att läsa en googling bort. Ekonomiskt är det en långtidsinvestering.

Permalänk
Skrivet av Johan.ka:

X är privat och behöver inte ge ut kvartalsrapporter.

Nej, X ger bort en procentsatts (vet ej hur mycket) på reklam som visas på personens flöde, inte på all reklam som visas på allas flöden, att minska den skulle inte göra så mycket för deras vinst. De sattsar på att få bra "content" för fler användare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Vilket också skulle innebär att om du som användare gör något som t.ex. kritiserar musken på hans egen plattform så skulle han potentiellt slänga ut dig från din bank för att du inte väljer att betala för premium-funktioner eller liknande eller om du skulle kritisera honom på något vis. Rent utsagt idiotiskt att göra en social media-bank.

Troligtvis om banken var driven av Meta, ja.

X ska vara stark för Free Speech. Sålänge du inte bryter lagen så gör du inget fel.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av omxz24:

Tänk dig alla gamers som betalar Twitch prime för att titta på Twitch, som är gratis.

Nej, Twitch subs är inte gratis.

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Nej, Twitch subs är inte gratis.

Twitch är gratis. Läs igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon271281:

Det enda narrativet var då "ta vaccinet och håll käft".

När USAs President står bakom ett podium och uppmuntrar 300 miljoner Amerikaner att spruta in BLEKMEDEL i kroppen, då känns det ändå som konspirationsteorierna och foliehattarna gått för långt. Vetenskap är inte alltid rätt, men tro fan att det är mer rätt än att använda blekmedel i kroppen.

Denna "anti-vaxx rörelse" som krupit sig uppåt de senaste åren förstår jag mig inte riktigt på, bortsett från att det troligen är mindre intelligenta människor, som dragit åt foliehatten alldeles för hårt runt huvudet, och strypt all kvarvarande syre till hjärnan. Vi får i oss många många vacciationer redan från födseln, och det har varit relativt tyst om saken. Men sen kom COVID och då jävlar skulle man vara anti-vaccination så det skriker om det. Tog man vaccinet, eller tog en booster-dos, då stämplades man som dum i huvudet av dessa anti-vaxxers.

Visa signatur

🖥️ Intel i5-12400F • 32GB DDR4 • Geforce RTX 3060
🎧 HyperX Cloud Flight ⌨️ HyperX Alloy Elite 🖱️ HyperX Pulsefire Raid

Permalänk
Medlem
Skrivet av omxz24:

X ska vara stark för Free Speech. Sålänge du inte bryter lagen så gör du inget fel.

Men det vet både du och jag att det inte är sant.

Flera personer har redan blivit bannade utan att ha brutit mot lagen. T.ex. Elonjet som inte på något vis varken var olagligt eller ett regelbrott.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av omxz24:

Twitch är gratis. Läs igen.

Du skrev att man betalar för Amazon prime för att kolla på Twitch. Det är direkt fel.

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Men det vet både du och jag att det inte är sant.

Flera personer har redan blivit bannade utan att ha brutit mot lagen. T.ex. Elonjet som inte på något vis varken var olagligt eller ett regelbrott.

Regelbrott?

“If your account is dedicated to sharing someone's live location, your account will be automatically suspended”

Står klart och tydligt i deras regler.

Skrivet av Dunder:

Du skrev att man betalar för Amazon prime för att kolla på Twitch. Det är direkt fel.

" Tänk dig alla gamers som betalar Twitch prime för att titta på Twitch, som är gratis "

Permalänk
Medlem
Skrivet av omxz24:

Dom har nyligen påbörjat testa det. Första utbetalningarna har varit i Juli om jag minns rätt.
%en är beroende på vilken inkomstkälla det kommer från. Allt från Ad revenue till Subscribtions till individen.

Men det finns mycket att läsa en googling bort. Ekonomiskt är det en långtidsinvestering.

Ditt påstående, så då kan du ju googla det då så att då du kan visa att vad du hävdar är rätt. För vad jag hittar när jag söker på det är tex det här.

https://www.zdnet.com/article/twitter-subscriptions-give-crea...

Citat:

Twitter unveiled "Subscriptions" for creators, a platform where creators can make a monthly income from content they create on the platform for their subscribers.

Citat:

Content creators will be able to create exclusive content for their subscribers, including exclusive Tweets and Subscribers-only Spaces where creators' conversations can only be seen by their subscribers.

They will also have access to creator tools such as a Subscribers Tab dedicated to subscriber activity and a shareable Subscription link creators can use to promote their subscriptions off of Twitter.

Citat:

Creators have the ability to select the subscription price from one of Twitter's available price points. Twitter shares that content creators can make up to 97% of revenue Twitter earns from selling access to Subscriptions, after in-app purchase fees and until they reach $50,000 in lifetime earnings.

och

Citat:

To be eligible for the Subscriptions program, content creators need to be 18 years or older, have at least 500 followers, be active in the past thirty days, and live in the U.S., Canada, New Zealand, Australia, and Japan.

Så:
* Man måste ha minst 500 följare.
* Bo i ett av fem länder.
* Det är inte 97%, utan upp till 97%. Kan alltså lika väl vara 20%,15%, 50%, 2%, eller 96%.
* Endast tills att man tjänat $50 000 på det.
* Och det är av en prenumerationsavgift och inte på reklamavgifter.

Så inte riktigt den bild du målade upp precis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av omxz24:

Regelbrott?

“If your account is dedicated to sharing someone's live location, your account will be automatically suspended”

Står klart och tydligt i deras regler.

Som Musken lade till bara för att kunna banna personen samtidigt som han lovade innan att han inte skulle banna personen.

Han står bara för det fria ordet om det är på hans villkor.
Hans ord betyder absolut ingenting.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av omxz24:

" Tänk dig alla gamers som betalar Twitch prime för att titta på Twitch, som är gratis "

Twitch Prime existerar inte, så jag antog att du menade Amazon Prime, vilket inkluderar en Twitch sub, som inte är gratis.

EDIT: Men även med din tolkning fallerar ditt ursprungliga argument, då det fortfarande inte är för att titta på Twitch man betalar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Som Musken lade till bara för att kunna banna personen samtidigt som han lovade innan att han inte skulle banna personen.

Han står bara för det fria ordet om det är på hans villkor.
Hans ord betyder absolut ingenting.

Hans ord betyder ingenting, det håller jag med om.

Däremot godkänner du reglerna på plattformen och dom ändrade han då det är en risk för honom samt hela X då han var VD och majoritetsägare.

Han följer alltså reglerna som alla användare godkänner.

Utöver regler så är det lagar som säger vad du inte får göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av omxz24:

Det kom däremot aldrig ut några nya villkor som man accepterat sedan han uppdaterade det så tveksamt om det egentligen är speciellt legit då.

Och flygplansinformation är allmän handling som alla kan kolla upp, även du och jag. Finns inga lagar som säger att du inte får publicera dem.
Precis som att ens hemadress är allmän handling i Sverige.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av omxz24:

Hans ord betyder ingenting, det håller jag med om.

Däremot godkänner du reglerna på plattformen och dom ändrade han då det är en risk för honom samt hela X då han var VD och majoritetsägare.

Så om Twitter/X/eller vad det nu heter eller någon Twitter-liknande tjänst (Truth...) lägger till i reglerna att de har rätten att ta bort inlägg eller stänga av användare för vilket skäl som helst så är det ok för dig? Det står ju i reglerna som användarna måste godkänna? Eller är det bara ok om det är en regel som är till ör att förbjuda positionsrapportering av flygplan?