Permalänk
Medlem

Pi 4 Minecraft server

Tjena,
Tänkte införskaffa en Rpi 4 för att hosta en egen Minecraft server (max 4 spelare), den är liten och smidig samt att det blir kul att testa något nytt.

Har tänkt köpa 8GB versionen, ett heatsink case för tyst kylning.
Överklockning till 2GHz för lite prestanda boost.

En fundering gällande lagring, bör jag ha OS installerat på microSD och köra servern på en usb SSD? Eller skaffa ett riktigt robust microSD som orkar med alla read/writes för servern?

Tacksam för tips!

/Pi noob

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem

Har du kollat vad allmänna rekommendationer är? Rent generellt skulle verkar det som att det kommer fungera dåligt med då de flesta guider är rätt tydliga att single core-prestanda behöver vara bra vilket du inte har på ett SBC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

MicroSD är väl ganska slött egentligen? Kör allt på SSD om du kan

Tack, ja den tanken slog mig också. Inga problem att boota OS från usb?

Skrivet av diizzy:

Har du kollat vad allmänna rekommendationer är? Rent generellt skulle verkar det som att det kommer fungera dåligt med då de flesta guider är rätt tydliga att single core-prestanda behöver vara bra vilket du inte har på ett SBC.

2 GHz ska vara tillräckligt, det blir också ett kul test då jag aldrig haft en Rpi innan. Vill ha det så litet som möjligt, så fungerar det inte optimalt så får jag kanske tänka om efter lite test.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seftec:

Tack, ja den tanken slog mig också. Inga problem att boota OS från usb?

2 GHz ska vara tillräckligt, det blir också ett kul test då jag aldrig haft en Rpi innan. Vill ha det så litet som möjligt, så fungerar det inte optimalt så får jag kanske tänka om efter lite test.

Kör med SSD på USB. Inga problem att boota ifrån.
Googla lite så hittar du guider hur man gör.
Blir rätt mycket rappare än att köra from SD kort

Permalänk
Medlem

Skulle rekommendera att du kollar efter tips att förbättra prestandan. Att ladda chunks tar väldigt mycket processorkraft men det finns moddar som gör att man kan preloada chunks i förväg. För många moddar kan även det skapa prestandaproblem.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Medlem

Alternativ till rpi är att köpa någon begagnad kontorsdator i micro format. Exempelvis Elitedesk, Optiplex eller Thinkcentre

Visa signatur

Samsung Odyssey Neo G9 49" 240hz | Logitech G502 X Plus | Logitech G915 (Tactile) | HyperX Cloud II WL
i9 9900K | 2080 Ti 11GB OC | 2x 970 EVO+ 1TB | 32GB 3600MHz | Gigabyte Aorus Master Z390 | Corsair AX1200
Phanteks Enthoo Evolv X Glass | EK watercooling & Lian Li fans

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seftec:

Tack, ja den tanken slog mig också. Inga problem att boota OS från usb?

2 GHz ska vara tillräckligt, det blir också ett kul test då jag aldrig haft en Rpi innan. Vill ha det så litet som möjligt, så fungerar det inte optimalt så får jag kanske tänka om efter lite test.

Du kommer kasta pengar i sjön och det finns för övrigt bättre val än RPi4, 2GHz är bara ett mått på klockfrekvens inte faktiskt prestanda. Lite som att säga att en Pentium 4 2Ghz är lika snabb som Ryzen AM5 @ 2GHz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maskaren:

Skulle rekommendera att du kollar efter tips att förbättra prestandan. Att ladda chunks tar väldigt mycket processorkraft men det finns moddar som gör att man kan preloada chunks i förväg. För många moddar kan även det skapa prestandaproblem.

Har läst lite om just preload chunks, får sätta mig in i det lite mer. Kör helt utan mods, bör inte vara ett problem.

Skrivet av BIRDIE13:

Alternativ till rpi är att köpa någon begagnad kontorsdator i micro format. Exempelvis Elitedesk, Optiplex eller Thinkcentre

Tack för tipset! Riktigt billigt begagnat och ändå ganska små. Blir mest kul att testa med Rpi.

Skrivet av diizzy:

Du kommer kasta pengar i sjön och det finns för övrigt bättre val än RPi4, 2GHz är bara ett mått på klockfrekvens inte faktiskt prestanda. Lite som att säga att en Pentium 4 2Ghz är lika snabb som Ryzen AM5 @ 2GHz.

Vet att den är förhållandevis klen men ändå folk som testat tidigare med hyfsade resultat. Blir mest ett kul test, om det blir skit kan jag använda den till annat.

Permalänk

jag har kört en java minecraft server på min pi4 men kan inte rekommendera det.

även om man gör så mycket som möjligt för att minska lasten t.ex. förgenerera alla chunks osv så är den väldigt gränsfall och blir en del gummibandande om det är mycket entities (villagers, mobs, lösa items på marken , minecrats, itemstands osv) i samma område.

spelbart visst men räkna inte med en laggfri upplevelse.

jag körde paperMC server som ska vara en av de mer lättdrivna servrarna dessutom och fungerade ljusår bättre än mojangs servermjukvara men ändå inte direkt bra.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

jag har kört en java minecraft server på min pi4 men kan inte rekommendera det.

även om man gör så mycket som möjligt för att minska lasten t.ex. förgenerera alla chunks osv så är den väldigt gränsfall och blir en del gummibandande om det är mycket entities (villagers, mobs, lösa items på marken , minecrats, itemstands osv) i samma område.

spelbart visst men räkna inte med en laggfri upplevelse.

jag körde paperMC server som ska vara en av de mer lättdrivna servrarna dessutom och fungerade ljusår bättre än mojangs servermjukvara men ändå inte direkt bra.

Hur såg din setup ut, mer än version mc server då? Ram, överklockning, lagring, nätverk/internethastighet, t.ex?

Permalänk
Skrivet av Seftec:

Hur såg din setup ut, mer än version mc server då? Ram, överklockning, lagring, nätverk/internethastighet, t.ex?

pi4 8gb 2100Mhz
SSD
500/500Mbit

jag själv anslöt till servern via lan istället för att gå omväg via internet till servern men var ingen skillnad så nätverket var inget problem.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Ska du köra "konsument" ARM så är RK3588 bästa valet sett till prestanda men det är fortfarande ett relativt nytt SoC så stödet är väl lite sådär. Du har även några Amlogic SoCs som har rätt bra stöd i Linux mainline med relativt hög klocka men jag tvivlar på att det kommer hjälpa nämvärt med det sistmända...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

pi4 8gb 2100Mhz
SSD
500/500Mbit

jag själv anslöt till servern via lan istället för att gå omväg via internet till servern men var ingen skillnad så nätverket var inget problem.

Skrivet av diizzy:

Ska du köra "konsument" ARM så är RK3588 bästa valet sett till prestanda men det är fortfarande ett relativt nytt SoC så stödet är väl lite sådär. Du har även några Amlogic SoCs som har rätt bra stöd i Linux mainline med relativt hög klocka men jag tvivlar på att det kommer hjälpa nämvärt med det sistmända...

Var på Webhallen igår och köpte en Rpi 4, idag tillkännagav de Rpi 5 😅
Release i slutet av oktober. Får lämna tillbaka o vänta lite till bara. Rejäl prestandaboost.

https://www.raspberrypi.com/news/introducing-raspberry-pi-5/

Permalänk
Medlem

RK3588 är snabbare och finns redan tillgänglig med bättre stöd i dagsläget så det valet känns väldigt konstigt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av diizzy:

RK3588 är snabbare och finns redan tillgänglig med bättre stöd i dagsläget så det valet känns väldigt konstigt?

Den kostar dubbelt så mycket.

Permalänk
Medlem
Stavfel
Permalänk
Medlem

Väljer bara att handla från svenska butiker, därav högre priser.
Varken stressad eller i behov av mer prestanda än pi 5, så jag sitter lugnt och väntar på att den kommer.

Permalänk
Medlem

Verkar rätt meningslöst att du frågor om hjälp när du ändå ignorerar vad andra säger. Aja... lycka till

Permalänk
Viking
Skrivet av diizzy:

Verkar rätt meningslöst att du frågor om hjälp när du ändå ignorerar vad andra säger. Aja... lycka till

Måste han göra exakt vad du säger eller vad?

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Antar att du inte har läst, det var fler som påpekade att en RPi inte var lämplig för ändamålet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av diizzy:

Verkar rätt meningslöst att du frågor om hjälp när du ändå ignorerar vad andra säger. Aja... lycka till

Jag måste ha missat när han frågade om vad det finns för andra alternativ. Jag antog att tråden handlade om att han ska köpa en rasp pi och ville ha hjälp gällande den.

Han vill även ha det så litet som möjligt och det finns många tillbehör till pi. Bara för att det finns "bättre" behöver man inte välja det.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Viking
Skrivet av diizzy:

Antar att du inte har läst, det var fler som påpekade att en RPi inte var lämplig för ändamålet.

Inte en 4:a nej. Men nu ska han köpa en 5:a.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Fortfarande underdimensionerad då enkeltrådig prestanda verkar vara hur servrarna generellt är designade.

Permalänk
Skrivet av diizzy:

Fortfarande underdimensionerad då enkeltrådig prestanda verkar vara hur servrarna generellt är designade.

ja java versionen har väldigt mediokert flerkärnstöd majoriteten av lasten hamnar på en kärna.

kör man paperMC som server så har de kodat in så chunk genereringen delas upp på fler kärnor och lite annat men ändå väldigt laggig upplevelse då majoriteten av servern ändå ligger på en och samma kärna.

så en minecraft server behöver som du säger trivs bäst på en server med extremt bra enkeltråd prestanda.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows