Permalänk
Medlem

Hur är banksystem byggda?

Har som relativt färsk utvecklare ibland funderat lite på hur banksystem är byggda, dvs t ex Swedbank, ICA Banken etc. Är det någon erfaren här som vet hur det ser ut på en mer övergripande nivå? Jag menar hur hostas kod t ex, man kör väl knappast AWS/Azure, antar on prem på något sätt. Är det COBOL som gäller rent kodmässigt? Är man försiktig med allsköns JS-lib på klientsidan? Kör man relationsdatabaser? Vad är det som gör att alla system kan hackas men att man sällan (någonsin?) hör om banker som fått intrång?

Förstår att man av uppenbara skäl inte vet detta i detalj men tänker på ett ungefär 🙂

Permalänk
Medlem

Banksystem har hackats och kommer fortsättas att hackas (https://en.wikipedia.org/wiki/2015%E2%80%932016_SWIFT_banking...)

Att hacka användarna till en bank är betydligt mindre riskfyllt och betydligt lättare, därför ser du mycket oftare privatpersoner som blir av med pengar än bankerna.

Permalänk
Medlem

Hur menar du hacka? social engineering händer ju hela tiden. Det är ju en form av hacking. Alltså folk luras att starta sitt BankID o förövarna kommer över personens konton.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Hur menar du hacka? social engineering händer ju hela tiden. Det är ju en form av hacking. Alltså folk luras att starta sitt BankID o förövarna kommer över personens konton.

Det framgår av hans inlägg att han inte menar att någon obehörig loggar in genom att du själv förser dem med dina inloggningsuppgifter.

Eftersom det finns i programmering och digitalt skapande kan vi nog utesluta social engineering helt.

Permalänk
Avstängd

De kör väldigt blandat. z/OS, Linux, Windows. Inköpta system, egenbyggda. Angular/React är stort på klientsidan när det byggs själv. Kör både on-prem samt på cloud.

Banker är försiktiga och tänker efter flera gånger innan de gör nåt. Har också råd att lägga resurser och inte minst TID på säkerhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Hur menar du hacka? social engineering händer ju hela tiden. Det är ju en form av hacking. Alltså folk luras att starta sitt BankID o förövarna kommer över personens konton.

Beror väl på hur man ser det antar jag, men det där är ju mer att utnyttja svagheter/sårbarheter hos människor. Jag syftade mer på att utnyttja svagheter och sårbarheter i mjukvara.

Permalänk
Medlem

Min uppfattning är att man är jävligt försiktig med tredjeparts-libs och utvecklar i princip allting "in house". Har inte någon djup insyn i det arkitektoniska men språk som förekommer är COBOL, F# och C++/C/C# (inte helt hundra på om det är alla tre).

Relationsdatabaser används bland annat. Troligtvis andra varianter också.

Har som sagt rätt begränsad koll på det hela, men jobbar iaf på en bank... dock med annat

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem

Som med all annan samhällskritisk infrastruktur: Måste man fråga ska man inte veta.

Permalänk
Medlem

Jag har ingen erfarenhet av banker eller annan kritisk systemutveckling, men kan tänka mig att man inte har en jätte agil projektmetod. Det är troligen funktion och säkerhet som är högsta prioritet.

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Avstängd
Skrivet av drwlz:

Min uppfattning är att man är jävligt försiktig med tredjeparts-libs och utvecklar i princip allting "in house". Har inte någon djup insyn i det arkitektoniska men språk som förekommer är COBOL, F# och C++/C/C# (inte helt hundra på om det är alla tre).

Relationsdatabaser används bland annat. Troligtvis andra varianter också.

Har som sagt rätt begränsad koll på det hela, men jobbar iaf på en bank... dock med annat

Nä man köper generellt helst in system om det går, och det finns gott om tredjepartslib. Men de skall förstås vettas innan de släpps in.

Permalänk
Medlem

Utan att ha jobbat i banksektorn kan jag gissa att det är likt den traditionella IT-världen lever till stor del med Java och Java-applikationsservrar. Allt från normal verksamhetslogik (backend) och stödsystem för BI eller meddelandeköer snurrar säkerligen i java-applikationsservrar från IBM, Oracle, Redhat etc. Det som en gång i tiden kallades J2EE och använder dess ramverk för datahanteringen. Relationsdatabaser är också tillhörande från IBM, Oracle etc. Och även om det är skapat i en tid av XML hittar man säkerligen CSV-filer som ett lika normalt format för att exportera/importera data mellan system.

Och om saker inte webbifierats i en tid av HTML5 på frontend finns det säkerligen Java-applets
Likt de flesta andra har de säkerligen stora långtgående planer på att köra in allt i containermiljöer.
Men sådant är väl en fluga och hinner ersättas av något annan abstraktion innan stordatorsystemens legacy eller 90talets feta java-applikationsservrar avvecklas fullt ut.

Säkerligen har en och annan bank IBM-stordatorsystem Z/S390 också som kan köra och behandla transaktioner från andra systemintegrationer. Dessa system kör säkerligen lite mer traditionella batchjobb skrivna i Cobol eller kanske Fortran. Cobol kan idag också köras i helt andra runtimes som t.ex i JVMer så det behöver inte nödvändigtvis leva kvar i en Z/OS eller OS/390.

Därefter finns det säkerligen tusentals andra IT-system i dessa större IT-organisationerna som lever i periferin som kan vara av precis vad som helst beroende på vem som levererade det. Och tro inte att allt går att patcha/uppgradera...

Fyllt på med mer spekulationer
Permalänk
Medlem

Microsoft och Swedbank utökar samarbetet inom molntjänster..
https://news.microsoft.com/sv-se/2023/06/21/microsoft-och-swe...

Swedbank lägger ut stordatormiljön på Kyndryl..
https://computersweden.idg.se/2.2683/1.779996/swedbank-lagger...

Visa signatur

Nerd is the new Cool