Permalänk

165Hz på laptop + skärmar.

Hej gänget! Jag har en fundering som butikerna inte kunnat hjälpa mig med.
Problemet = Jag har en laptop (Lenovo Legion 5 slim) som jag ibland kopplar ihop med min 165hz skärm, tangentbord, mus. Jag kör HDMI kabel och får 165hz på skärmen och allt fungerar felfritt. Jag skulle vilja minska antalet kablar att sätta in och ut varje gång och har kikat på olika dockningsstationer etc för att även kunna uppgradera till 2 skärmar. Det butikerna (Power, komplett etc) säger är att jag inte kan få 165hz då? Stämmer detta samt finns det någon annan lösning?

Vänliga hälsningar,
Malcolm.

Permalänk
Medlem

Om det är en nyare Legion 5 Slim-modell du har så verkar de ha USB-C med DP 1.4, vilket ger 25.92 Gbit/s i bandbredd. Du skriver inte vilken upplösning din skärm har men gissningsvis är det 2560x1440@165Hz vilket kräver ca 16.30 Gbit/s. Du kan med andra ord inte köra två såna skärmar via en DP 1.4, men du skulle t.ex. kunna köra 2560x1440@165Hz + 2560x1440@60Hz om du hittar en dockningsstation med stöd för DP 1.4.

HDMI-porten har å andra sidan troligtvis tillräckligt med bandbredd, men där faller det istället på att HDMI inte stödjer flera skärmar per port.

Permalänk

Om din laptop har en powerdelivery usb-c port så kan du ju köra en usb-c till dp kabel till ena skärmen och hdmi till den andra å få 165hz och iaf 144hz på den andra förmodligen.

Permalänk
Bildexpert 📺

Generellt ja, du tappar ofta full kapacitet på bildskärmssignalen. Det beror på kombinationen av dockan, skärmen och laptopens förmåga.

Nu finns det alltid lösningar och varianter. Det är nog mest det som gör frågan svår att besvara eftersom det är så olika vad med vad man vill uppå. Laptopen är avgörande liksom skärmen i fråga. Utan info om exakt modeller går det inte att svara på vad som kan tänkas fungera.

Enkelt förklarar försöker du köra allt över samma sladd och då blir det alltid en flaskhals. Du kan ofta inte räkna med full fart på allting, något måste begränsas. De flesta dockor är byggda för kontorsskärmar där man håller 60 Hz som mest. Bandbredden når snabbt ett absolut tak med spelskärmar. "165 Hz" är till exempel väldigt olika saker beroende på ifall du tänker dig 4K, 1440p eller 1080p.

• Räkna med att du med en docka får en "budget" på 20 Gbps.
• 1440p/165 Hz (som är en vanlig kombo) kräver i sig självt ≈20 Gbps.
• 0,5 Gbps (USB 2.0) räcker för möss och tangentbord
• Vill du ha högre USB-hastighet för lagring, kameror etc måste du plocka 5 eller 10 Gbps för dessa. Då når du inte mer än 60 eller i bästa fall 85 Hz i 1440p eftersom det inte finns kvar bandbredd för 165 Hz.

Hade du däremot bara kört 1080p/60 hade det räckt med 4,5 Gbps. Då kan man köra 2–3 skärmar på samma docka och dessutom fått fart på USB:n.

Ifall du kan köra kör USB-C till skärmen och laptopen är DP alt mode-kapabel, då kan du baka ihop Displayport och USB i samma signal. Då kan du ofta i skärmen välja mellan hög frekvens/låg USB-bandbredd som räcker för mus och tgtbord. Eller lägre bildfrekvens för att nå högre bandbredd på USB:n i skärmen för andra enheter. Då kanske du inte behöver en docka.

Som skrivet: finns många svar, helt beroende på vad man vill uppnå och vilka exakta prylar man sitter med. Annars blir det så att forumdiskussionerna kommer med dussintals förslag och gissningar där kanske inget svar är helt relevant för dig.

Permalänk

Hej igen! Tack för alla svar. Jag är inte den bästa på datorer mm men tror jag förstår vad ni vill komma fram till. Jag var lite otydlig med mina behov så jag formulerar om mig. Det VIKTIGASTE för mig är att minska kablaget samt att ha en kabel in i datorn så jag snabbt kan röra mig från att arbeta utomhus till mitt hemmakontor. Jag ser gärna någon "Dock" där tangentbord + mus + 1-2 skärmar är inkopplade samt en dock som laddar datorn. Jag fäller ihop laptoppen medan jag arbetar på skärmarna. Jag förstår att 2x 165hz är kanske för mycket begärt men kan ni hjälpa mig med att länka en produkt som kan uppfylla delar/allt av mina behov?

Min skräm = https://www.netonnet.se/art/gaming/gamingskarm/aoc-c32g2aebk/...
Min dator = https://www.elgiganten.se/product/gaming/gaming-pc/gaming-lap...

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av MalcolmElmi:

Hej igen! Tack för alla svar. Jag är inte den bästa på datorer mm men tror jag förstår vad ni vill komma fram till. Jag var lite otydlig med mina behov så jag formulerar om mig. Det VIKTIGASTE för mig är att minska kablaget samt att ha en kabel in i datorn så jag snabbt kan röra mig från att arbeta utomhus till mitt hemmakontor. Jag ser gärna någon "Dock" där tangentbord + mus + 1-2 skärmar är inkopplade samt en dock som laddar datorn. Jag fäller ihop laptoppen medan jag arbetar på skärmarna. Jag förstår att 2x 165hz är kanske för mycket begärt men kan ni hjälpa mig med att länka en produkt som kan uppfylla delar/allt av mina behov?

Min skräm = https://www.netonnet.se/art/gaming/gamingskarm/aoc-c32g2aebk/...
Min dator = https://www.elgiganten.se/product/gaming/gaming-pc/gaming-lap...

Skärmen är en vanlig 1080p/165 Hz. Den har ingen USB-hubb, vilket hade kunnat vara en lösning.

Vad jag kan se om laptopen, om man får tro El-G:s specar kör den max 10 Gbps på USB-C-portarna med 3.2 Gen 2. Ingen info om DP alt mode. Tolkar jag namnet på produkten rätt, Lenovo är ju som alla andra sabla röriga är det denna...

https://www.lenovo.com/se/sv/p/laptops/legion-laptops/legion-...

...och då har den DP 1.4 alt mode på båda USB-C-portarna. Bra – ifall det är rätt info vill säga.

Båda dessa kontakter skulle kunnas användas för att köra skärmar via en USB-C->DP-omvandling (skippa HDMI denna väg för det blir enklare då) och du har i praktiken rätt goda möjligheter till extra skärmar.

Däremot är USB 3.2 Gen 2 med 10 Gbps för lite för att kunna koppla docka med flera skärm i full frekvens. Du lär kunna få två 60 Hz-skärmar i 1080p eller en skärm i 1440p/60 att fungera på det sättet. Men inte mer.

Generellt med dockor och USB-C->DP-omvandlare, baserat på tidigare frågor, är att de fungerar bäst med tillverkarens egna. Alltså Lenovos egna. De billiga sakerna man köper i random butik är ofta begränsade och kanske orkar motsvarande 1080p/120, 1440p/60 eller 4K/30.

Vill du ha en mer långsiktig plan, välj spelskärmar med inbyggd USB-hubb och USB-C-anslutning. Då kan du koppla via en enda kabel till skärmen och använda skärmens USB-hubb för mus/tgtbord.

För framtiden – och alla som läser tråden för info – är det Thunderbolt som gäller för "allt" över en enda kabel. Då har man 40 Gbps att leka med för skärmar och annat. Men då är det också andra krav på dockor, kablar samt förstås andra prisnivåer på allt.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Skärmen är en vanlig 1080p/165 Hz. Den har ingen USB-hubb, vilket hade kunnat vara en lösning.

Vad jag kan se om laptopen, om man får tro El-G:s specar kör den max 10 Gbps på USB-C-portarna med 3.2 Gen 2. Ingen info om DP alt mode. Tolkar jag namnet på produkten rätt, Lenovo är ju som alla andra sabla röriga är det denna...

https://www.lenovo.com/se/sv/p/laptops/legion-laptops/legion-...

...och då har den DP 1.4 alt mode på båda USB-C-portarna. Bra – ifall det är rätt info vill säga.

Båda dessa kontakter skulle kunnas användas för att köra skärmar via en USB-C->DP-omvandling (skippa HDMI denna väg för det blir enklare då) och du har i praktiken rätt goda möjligheter till extra skärmar.

Däremot är USB 3.2 Gen 2 med 10 Gbps för lite för att kunna koppla docka med flera skärm i full frekvens. Du lär kunna få två 60 Hz-skärmar i 1080p eller en skärm i 1440p/60 att fungera på det sättet. Men inte mer.

Generellt med dockor och USB-C->DP-omvandlare, baserat på tidigare frågor, är att de fungerar bäst med tillverkarens egna. Alltså Lenovos egna. De billiga sakerna man köper i random butik är ofta begränsade och kanske orkar motsvarande 1080p/120, 1440p/60 eller 4K/30.

Vill du ha en mer långsiktig plan, välj spelskärmar med inbyggd USB-hubb och USB-C-anslutning. Då kan du koppla via en enda kabel till skärmen och använda skärmens USB-hubb för mus/tgtbord.

För framtiden – och alla som läser tråden för info – är det Thunderbolt som gäller för "allt" över en enda kabel. Då har man 40 Gbps att leka med för skärmar och annat. Men då är det också andra krav på dockor, kablar samt förstås andra prisnivåer på allt.

Återigen tack för svar! Jag förstår inte riktigt. Vad rekomenderar du att jag köper efter mina behov? Finns det möjlighet att lösa via thunderbolt?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av MalcolmElmi:

Återigen tack för svar! Jag förstår inte riktigt. Vad rekomenderar du att jag köper efter mina behov? Finns det möjlighet att lösa via thunderbolt?

Sorry - blev fast i förklaringsivern...

Det känner inte till någon enkel lösning för dig, ingen docka som kan fylla behovet så som du önskar. Funktionen du frågar efter med flera skärmar i höga frekvenser via en enda kabel till docka kräver Thunderbolt. Det har inte din dator. Du är fast på 10 Gbps till dockan, vilket är två 1080p/60-skärmar.

Nu kan det finnas dockor som bygger MST/DP Alt mode och i teorin låter dig ansluta flera skärmar via USB-C. Kolla med Lenovo:s kundtjänst om inte annat, då de har ett stort utbud och vet vad som gäller för din laptopmodell. Du kommer då fortfarande vara begränsad med vilka frekvenser du kan nå enligt min första förklaring med 20 Gbps. Då kan du ha 1080p/165 Hz-skärmar två 1080p/144-skärmar men inte så mycket mer.

Pengarna är därför bättre spenderade på en kapabel spelskärm som ansluter via USB-C och har en egen USB-hubb. Då åstadkommer du detta med en enda kabel till laptopen. Men utbudet av sådana skärmar är också där begränsat.

Sedan kan du komplettera med ytterligare skärmar i höga frekvenser via HDMI eller den andra USB-C:n. Så du kan alltid få till två eller tre spelskärmar till datorn (eller vad GPU:n mäktar med) bara det inte är över samma sladd och docka.

Permalänk

Ett alternativ kanske kan vara en ultra wide skärm där du får plats med det du hade fått på två skärmar. 🤔