Komplett Geek Week och Bonanza 8 - Diskussion

Permalänk
Medlem

Förtroendet sjunker när priserna inte gör det.

Permalänk
Skrivet av Balper:

"Alla rabatter fås med en rabattkod. Denna står vid varje produkt och anges i kundvagnen i fältet "Använd rabattkod"

Så står det i första inlägget. Jag hittar inte den rabattkoden?

"OBS! Erbjudanden under Geek Week kräver ingen rabattkod. Rabattkoder gäller ENDAST Bonanzan"

Permalänk
Medlem

Det jag tar med mig från Geek week roliga tävlingar, inga rabatter att hänga i julgranen direkt, speciellt inte om man tittar på prishistoriken på dom produkter som varit aktuella under geek week. (ska ärligt säga att jag inte kollat alla men gjort lite stickprov)
Men jag fattar Komplett behöver tjäna pengar som alla andra men som konsument känner man sig ändå lite besviken.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 2600 Mk: ASUS PRIME B450M-A GPU: XFX AMD Radeon RX 6750 XT Core Gaming Ram: G.Skill Trident Z RGB Series 16GB 3200MHzChassi: NZXT H7 Elite Nätagg: NZXT C750 750W v2Hd: Kingston SSDNOW A1000 240GB M.2, Samsung 850 EVO SSD 250GB, Samsung SSD 860 PRO SSD 512GB x 2 Skärm: Acer KG241

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balper:

"Alla rabatter fås med en rabattkod. Denna står vid varje produkt och anges i kundvagnen i fältet "Använd rabattkod"

Så står det i första inlägget. Jag hittar inte den rabattkoden?

Det var för Fredag live

Permalänk
Medlem

Mmmm ok "deals" .. kollade lite på kompletts prisjakt historik på de korten som är på dagens sida:

Gainward GeForce RTX 4080 Phoenix HDMI - Pris 30 sep: 15299, Deal: 18019 (+2720)
Gainward GeForce RTX 4090 Phantom HDMI - Pris 31 aug: 20299, Deal: 22990 (+2691)
Asus GeForce RTX 4090 ROG Strix Gaming OC - Pris 29 aug: 24399, Deal: 24790 (+391)
MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X HDMI - Pris 24 sep: 25249, Deal: 25490 (+241)
Asus ROG Strix Gaming GeForce RTX 4070 Ti OC - Pris 16 aug: 12890, Deal: 13590 (+700)
Zotac GeForce RTX 4070 AMP AIRO HDMI - Pris 29 aug: 8649, Deal 9289 (+640)

Även nåra andra med mindre höjningar ..känns mer som det var "Greed week"

läsbarhet
Permalänk
Skrivet av cirdonia:

Det jag tar med mig från Geek week roliga tävlingar, inga rabatter att hänga i julgranen direkt, speciellt inte om man tittar på prishistoriken på dom produkter som varit aktuella under geek week. (ska ärligt säga att jag inte kollat alla men gjort lite stickprov)
Men jag fattar Komplett behöver tjäna pengar som alla andra men som konsument känner man sig ändå lite besviken.

Tjäna pengar är en självklarhet. Problemet ligger väl i att man utlovar prissänkningar och en vecka fylld med erbjudanden. När veckan sedan är över och man inte ens lyckats vara billigast på det man erbjuder så uppstår besvikelse.

Än värre blir det när rabattveckan annonseras på ett entusiastforum. Så här i efterhand får jag ta på mig att jag hade helt fel förväntningar.

Permalänk
Geeks
SweClockers

Känns som att en del har lite väl högt ställda förväntningar, även nu inför Black Friday. Generellt sett har just datorkomponenter små marginaler i återförsäljarledet, vanligtvis runt 5–10 procent. Detta innebär att möjligheterna att ge större rabatter är ganska begränsade. Om det syns större prissänkningar, är det ofta återförsäljaren själv som tar smällen och (i begränsad skala) subventionerar priset i hopp om att värva fler kunder. I annat fall brukar de större prissänkningarna komma från tillverkare och då syns detta ofta hos flera återförsäljare samtidigt.

Själv köpte jag verktygsset:et för halva priset och det brukar vara den typen av "kringprodukter" som butikerna har möjlighet att ge rejäla rabatter på. Så om drömmen är att få 25-50% rabatt på ett RTX 4070, kanske det är bäst att justera förväntningarna något.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Men hur får man de rabatterade priserna som annonseras på swec? När jag klickar på länken så blir det ordinarie pris, inte det som listas på swec. Hittar ingen info om att man behöver koppla kontona eller liknande?

Permalänk
Skrivet av Dimestam:

Känns som att en del har lite väl högt ställda förväntningar, även nu inför Black Friday. Generellt sett har datorkomponenter små marginaler i återförsäljarledet, vanligtvis runt 5–10 procent. Detta innebär att möjligheterna att ge större rabatter är ganska begränsade. Om det syns större prissänkningar, är det ofta återförsäljaren själv som tar smällen och (i begränsad skala) subventionerar priset i hopp om att värva fler kunder. I annat fall brukar de större prissänkningarna komma från tillverkare och då syns detta hos flera återförsäljare samtidigt.

Själv köpte jag verktygsset:et för halva priset och det brukar vara den typen av produkter som butikerna har möjlighet att ge rejäla rabatter på. Så om drömmen är att få 25-50% rabatt på ett RTX 4070, kanske det är bäst att justera förväntningarna något.

Detta är dock en ganska skev beskrivning av vad som lyfts fram. 25% på ett 4070 är inte realistiskt alls och förmodligen väldigt få eller ingen alls som hade förväntat sig.

Ett verktygssett i all ära men det är kanske inte de jag har förhoppningar om att hitta på en kampanj riktad mot oss sweclockers läsare. Däremot i reklambladet från jula och Biltema

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

Känns som att en del har lite väl högt ställda förväntningar, även nu inför Black Friday. Generellt sett har datorkomponenter små marginaler i återförsäljarledet, vanligtvis runt 5–10 procent. Detta innebär att möjligheterna att ge större rabatter är ganska begränsade. Om det syns större prissänkningar, är det ofta återförsäljaren själv som tar smällen och (i begränsad skala) subventionerar priset i hopp om att värva fler kunder. I annat fall brukar de större prissänkningarna komma från tillverkare och då syns detta hos flera återförsäljare samtidigt.

Själv köpte jag verktygsset:et för halva priset och det brukar vara den typen av produkter som butikerna har möjlighet att ge rejäla rabatter på. Så om drömmen är att få 25-50% rabatt på ett RTX 4070, kanske det är bäst att justera förväntningarna något.

Marknadsföringen av hela den här grejen är det som gett dessa höga förväntingar - "deals hela veckan" när det egentligen bara är samma priser som vanligt. Kategorier som är låsta där de låses upp vid midnatt är endast till för FOMO - inget annat.

Hade de bara kört på som vanligt med bonanza över en dag så hade det inte alls vart lika konstigt

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Marknadsföringen av hela den här grejen är det som gett dessa höga förväntingar - "deals hela veckan" när det egentligen bara är samma priser som vanligt. Kategorier som är låsta där de låses upp vid midnatt är endast till för FOMO - inget annat.

Hade de bara kört på som vanligt med bonanza över en dag så hade det inte alls vart lika konstigt

Sen kan det vara värt att tillägga att det känns inte direkt någon skillnad mot de hör delen från Komplett om man jämför med Inet och Webbhallen. De har också några dels på grafikkort utan att kalla det Geek Week.

Visa signatur

Min blogg: https://tokar86a.top - Mest fokuserad på Pokémon Sleep & Pokémon Go l Hårdvara/server`s information: https://tokar86a.top/hardware-information/

Permalänk
Viking
Skrivet av Akheron:

Årets flopp kort och gott.

Bonanzan var bra

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Bonanzan var bra

För dom som blev uppringda.
annars var droppen meh… o man trodde flera drops skulle komma under tiden men nope.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

Känns som att en del har lite väl högt ställda förväntningar, även nu inför Black Friday. Generellt sett har datorkomponenter små marginaler i återförsäljarledet, vanligtvis runt 5–10 procent. Detta innebär att möjligheterna att ge större rabatter är ganska begränsade. Om det syns större prissänkningar, är det ofta återförsäljaren själv som tar smällen och (i begränsad skala) subventionerar priset i hopp om att värva fler kunder. I annat fall brukar de större prissänkningarna komma från tillverkare och då syns detta hos flera återförsäljare samtidigt.

Själv köpte jag verktygsset:et för halva priset och det brukar vara den typen av produkter som butikerna har möjlighet att ge rejäla rabatter på. Så om drömmen är att få 25-50% rabatt på ett RTX 4070, kanske det är bäst att justera förväntningarna något.

Tycker dom borde gett rabatt på sånt dom kan, självklart fattar alla ingen skulle förvänta sig dyraste grafikkorten till 25% mindre pris... tycker lite väl mycket utrymme för deras geek week när priserna var inte sådär jätte imponerande men ja förstår du står på deras sida och tyckte dom gjorde allt bra

Permalänk
Viking
Skrivet av Timmy08:

För dom som blev uppringda.
annars var droppen meh… o man trodde flera drops skulle komma under tiden men nope.

Hur kan man säga att droppen är meh?

  • Bästa AM4 processorn för 2999kr.

  • Marknadens bästa fläkt för 149kr.

  • En bra PCIe 4.0 2TB ssd för 899kr

  • 7900 XT för 8999kr

  • Grymt pris på ett B650 och ett SFX nätaggregat.

På vilket sätt är det dåliga erbjudanden? Förväntar du dig 50% rabatt på 4090 eller?

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Hur kan man säga att droppen är meh?

  • Bästa AM4 processorn för 2999kr.

  • Marknadens bästa fläkt för 149kr.

  • En bra PCIe 4.0 2TB ssd för 899kr

  • 7900 XT för 8999kr

  • Grymt pris på ett B650 och ett SFX nätaggregat.

På vilket sätt är det dåliga erbjudanden? Förväntar du dig 50% rabatt på 4090 eller?

Folk blir aldrig nöjda, en person kan bli nöjd. Men folk är som dem är, ingen att göra åt dem.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus | Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | ASUS Scope II 96 | ASUS Chakram X Ori | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x6TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Skrivet av Donnerstal:

Hur kan man säga att droppen är meh?

  • Bästa AM4 processorn för 2999kr.

  • Marknadens bästa fläkt för 149kr.

  • En bra PCIe 4.0 2TB ssd för 899kr

  • 7900 XT för 8999kr

  • Grymt pris på ett B650 och ett SFX nätaggregat.

På vilket sätt är det dåliga erbjudanden? Förväntar du dig 50% rabatt på 4090 eller?

Det var riktigt bra priser dock kändes det som det hypade upp det lite för mycket (?) då det inte kom några drops under dagen som tidigare bonanzor.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Det var riktigt bra med drops synd bara det kom inte under liven några.

Permalänk
Skrivet av Donnerstal:

Hur kan man säga att droppen är meh?

  • Bästa AM4 processorn för 2999kr.

  • Marknadens bästa fläkt för 149kr.

  • En bra PCIe 4.0 2TB ssd för 899kr

  • 7900 XT för 8999kr

  • Grymt pris på ett B650 och ett SFX nätaggregat.

På vilket sätt är det dåliga erbjudanden? Förväntar du dig 50% rabatt på 4090 eller?

Fast när man tittar på hela bonzan, och tillslut kommer det ett drop man vill ha. Så hade man inte ens 20 sekunder på sig att refresha sidan, lägga i varukorgen och skriva in koden innan produkten var helt slut.

Tycker droppen va bra. Men helt klart besviken på kvantiteten. Va knappast ensam om att bli utan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Revolverjesus:

Fast när man tittar på hela bonzan, och tillslut kommer det ett drop man vill ha. Så hade man inte ens 20 sekunder på sig att refresha sidan, lägga i varukorgen och skriva in koden innan produkten var helt slut.

Tycker droppen va bra. Men helt klart besviken på kvantiteten. Va knappast ensam om att bli utan.

Som alla andra bonanza gäller det att vara snabb, svårare än så är det inte. Vill du att de ska vara i miljonförlust för du inte var en av dom som inte var "tillräckligt" snabb?

Permalänk
Viking
Skrivet av Munya:

Det var riktigt bra med drops synd bara det kom inte under liven några.

Fast de bästa var väl under liven?

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Skrivet av Donnerstal:

Fast de bästa var väl under liven?

Sf750 för 999:- var ju kanon även 650 moderkortet var okej

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Geekweek har jag ingen haft någon större koll på annat än på tävlingarna. De var ganska kul tycker jag.

Bonanzan var riktigt bra tycker jag. Tyvärr var jag för långsam på 5800X3D men så är det ibland. En riktigt bra deal hursomhelst och likaså de övriga. Stort grattis också till alla som fick dra på hjulet och tack till @komplett för ett bra ordnat event och sjysta drops.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Fast de bästa var väl under liven?

självklart men menade att de skulle vara mera drops under själva hela liven som de påstod att de kollar o läser vad folk tipsar i forum här.
och inte bara drops i lådan. Men absolut det bästa var där.

Permalänk
Viking
Skrivet av Swedishchef_90:

Sf750 för 999:- var ju kanon även 650 moderkortet var okej

Jag håller med, men det var två av typ 25? 5800X3D, SSD:n och T30-fläkten anser jag är minst lika bra.
Säger inte att det var dåliga rabatter innan streamen.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Ska jag ge mig på en sorts konstruktiv kritik på detta event så delar jag upp geek week och bonanza. Wall of text.

Geek week 2 av 10.
Själva konceptet med Geek Week skulle nog behöva paketeras om helt. Det råder stor förvirring om vad det är och vad som gäller. Sen är det ju byggt upp en hype som gör att förväntningarna är ju därefter.

Kan inte se i någon nyhetsartikel där det nämns vilken tid erbjudanden går live. Verkar vara 00.00 medan idag så verkar det varit någon annan tid helt plötsligt.

När det kommer till erbjudanden så skulle jag föredra ni endast listar erbjudanden. Blir negativ upplevelse att se 1 av 12 produkter har reducerat pris. Tips på produkter kan man givetvis ha men det är sekundärt för mig.

Erbjudandena i sig finns det ju mycket kvar att önska, som alltid. Det är låga marginaler i branschen så 5% låter fjuttigt men kan faktiskt vara återförsäljarens inköpspris. Varierar ju givetvis beroende på produktkategori också. Med tanke på att Komplett indirekt äger varumärkena iiglo och svive så kan ju dessa produkter dumpas rätt kraftigt i pris. Nackdelen med dumpa sina egna produkter till 50% rabatt är ju att konsumenter tror sig att det är rimligt med den typen av rabatt på andra varumärken, eftersom konsumenterna inte kan skilja dessa varumärken åt. Annat då ICA kör kampanj för ICA basic produkter, då är det ju övertydligt det är eget varumärke.

"✅ Massvis av drops och erbjudanden hela veckan ut"
Ordvalet "drops" började användas av Inet så vitt jag vet, är då iaf det jag associerar det till. Vilket gör att direkt jag ser det ordvalet så sätts förväntningarna på samma nivå som Inet. Sen så finns det ju ingen ensamrätt på den benämningen, jag delar bara med mig en bakomliggande orsak till förväntan per automatik blir högre. Det krävs inte direkt ett megaclick för göra en riktigt bra fynd.

"✅ Tävlingar varje dag måndag till fredag"
Tävlingarna som drar upp betyget. Sen är det ju felaktig information med tanke på det är ju tävling även idag? Det har samband med min inledning om att det råder förvirring och det bör förtydligas.

"✅ Överraskningar till helgen!"
Här får gärna någon förtydliga vad detta avser.

Det finns mycket förbättringspotential enligt mig. Men jag tycker ändå det är värt att poängtera att det är bra att olika aktörer gör diverse event och testar sig fram. Vore tråkigt om endast en aktör hittar på saker. Sen kan ju aktörerna lära sig av varandra vad som funkar och funkar mindre bra.

Bonanza 7 av 10.
Snygg studio och upplägget på streamen var bra då det inte blev för utdraget. Vissa erbjudanden helt klart bra. Här skulle jag vilja att det förtydligas i hur många produkter det är av varje deal. Här tycker jag Inet har bra upplägg med att va transparenta i hur många produkter det är till ett visst pris. För det blir negativ upplevelse och frustrerande att se det finns +50 i lager osså funkar ändå inte koden.

Tycker det är bra att medlemmar kan ge sin åsikt om vilka produkter som önskas. Däremot så skulle jag gärna se att det sker tidigare. Så att det finns mer tid att ha dialog med distributör/tillverkare för se om man kan göra någon riktigt bra deal och beställa hem större lager. Som det är nu så verkar det baseras på det befintliga lagret. Sen att man slänger in lite oplanerade och sista minuten deals är ju tacksamt och flexibelt.

Permalänk

Är det någon som lyckats med dagens tävling?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Skrivet av Kanadagoose:

Som alla andra bonanza gäller det att vara snabb, svårare än så är det inte. Vill du att de ska vara i miljonförlust för du inte var en av dom som inte var "tillräckligt" snabb?

Ska väl tilläggas att detta var min första bonanza, så trodde inte det skulle gå så fort.
Men efter en lång arbetsvecka och avslutat med ett 12h pass på fredagen så hade hjärnan kopplat av lite.
Får se till att vara snabbare nästa gång

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

Är det någon som lyckats med dagens tävling?

Jag är helt lost.
Jag tolkar det som att man först ska hitta två tal som passar in på formatet https://www.komplett.se/kampanj/xxxxxx/xxxxxx
Väl där inne (alla mina idéer hittills har renderat 404) finns ytterligare två tal som man då skulle räkna lite på enligt anvisningarna.
Men jag kommer inte förbi steg 1 då va...

Visa signatur

C2D Q6600 || Gigabyte P31-DS3L || Corsair 6400 1GB*2 || 8800GT || Audigy2

Permalänk
Skrivet av Friamannen:

Jag är helt lost.
Jag tolkar det som att man först ska hitta två tal som passar in på formatet https://www.komplett.se/kampanj/xxxxxx/xxxxxx
Väl där inne (alla mina idéer hittills har renderat 404) finns ytterligare två tal som man då skulle räkna lite på enligt anvisningarna.
Men jag kommer inte förbi steg 1 då va...

Jag har testat 7 olika men antingen kommer jag tillbaka till tävlingen eller så får jag 404 som du...

Spenderade iaf 1h och lite till men kunde inte lösa det...

Kanske @komplett kan svara på vad man skulle gjort imorgon..

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25