Hur ofta byter nu mail pga all spam?

Permalänk
Medlem

På grund av spam, aldrig. Fick byta för att Comhem.se upphörde,
Har Gmail nuförtiden.

Permalänk
Medlem

Egen domän.
Egen mailserver med dovecot och postfix.
Egen mailtvätt med Proxmox Mail gateway.

Blockerar så mycket mejl som jag vill blockera. Vet att mycket spärras när jag tittar på loggarna.

För 10 år sedan lämnade jag gmail- och hotmail-combon för egna domänen.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Har någon lyckats hitta källan till spam med detta i praktiken dock, någonsin?
Det tar typ en minut att filtrera bort allt mellan + och @gmail.com i en stor lista mailadresser, och man vet ju att de alltid kommer till samma mottagare ändå. Känns som att alla spammare känner till detta och bara tar bort +-delen.

Håller helt med.

Vad jag skulle vilja ha är ett plugin till browsern som genererar unika mail-adresser som inte är möjliga att filtrera ut, och sparar associationen mellan URL och mail-adress så man kan se det i efterhand. Då kan man dessutom enkelt spärra mail till en viss adress.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Egen domän.
Egen mailserver med dovecot och postfix.
Egen mailtvätt med Proxmox Mail gateway.

Blockerar så mycket mejl som jag vill blockera. Vet att mycket spärras när jag tittar på loggarna.

För 10 år sedan lämnade jag gmail- och hotmail-combon för egna domänen.

Någon anledning till att du kör PMG+Postfix?
PMG kan väl vara MTA hela vägen eller?

Är lite sugen på att testa, men deras resurskrav verkar lite överdrivna, kör du deras appliance eller bara installerat ovanpå Debian?
Hur mycket RAM drar den för dig ungefär?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Firanthir:

Ett tips för att finna ut av vem som läcker/säljer din mailadress är att när man exempelvis registrerar sig hos Aliexpress, lägga till +aliexpress i slutet av adressen. Så säg att du har "johndoe@gmail.com", när du registrerar dig så skriver du "johndoe+aliexpress@gmail.com". Detta fungerar inte hos alla e-post leverantörer men funkar exempelvis hos gmail.

Om du senare får spam till "johndoe+aliexpress@gmail.com" så vet du att dom fick adressen från Aliexpress. Du slipper dessutom skaffa ny mail utan kan istället bara blocka den varianten av din adress.

Känns som att den varianten är så lätt att besegra att jag undrar om det inte är placebo. En enkel sök och ersätt på allt mellan + och @ så har man de riktiga adresserna för alla i listan. Bör ju ta max 10 sekunder.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Har gått över till protonmail från gmail och använder duckduckgos emailtjänst för att skapa emailadresser som jag kan stänga ner om jag får spam. Har nästan övergett min gmail eftersom jag får så mycket spam i inkorgen.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kwirek:

Känns som att den varianten är så lätt att besegra att jag undrar om det inte är placebo. En enkel sök och ersätt på allt mellan + och @ så har man de riktiga adresserna för alla i listan. Bör ju ta max 10 sekunder.

Det är så få som känner till att man kan använda + och så många adresser på listorna som säljs, så det är inte värt att ens lägga tiden på det för spammers. Är du tillräckligt smart för att använda plus är du nog också tillräckligt smart att inte gå på all spam heller

Permalänk
Medlem

Har bytt två gånger i livet. Första mailen var hos Telia när vi hade modem runt 1997. Sedan gick jag över till Hotmail efter några år och sedan till Gmail där jag är nu. Har inga problem med spam/skräppost alls idag.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem

Sedan jag skaffade egen domän någon gång i början av 2000-talet: aldrig.

Innan dess ett par gånger, vid byte av ISP.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem

Jag har haft min gmail sedan väldigt långt tillbaka. Och får spam men det hamnar där det skall. Dvs i spamkorgen i 99% av fallen.

Skrivet av Firanthir:

Ett tips för att finna ut av vem som läcker/säljer din mailadress är att när man exempelvis registrerar sig hos Aliexpress, lägga till +aliexpress i slutet av adressen. Så säg att du har "johndoe@gmail.com", när du registrerar dig så skriver du "johndoe+aliexpress@gmail.com". Detta fungerar inte hos alla e-post leverantörer men funkar exempelvis hos gmail.

Om du senare får spam till "johndoe+aliexpress@gmail.com" så vet du att dom fick adressen från Aliexpress. Du slipper dessutom skaffa ny mail utan kan istället bara blocka den varianten av din adress.

Jag skulle haft koll på det tidigare och tagit tag i det från den dagen jag fick reda på funktionen. Inte för sent att börja, men lätt att bara köra på med sin adress. Sedan om man ska skylla på sedan där man angav adressen. Att de sålde den till tredjepart, eller var oförsiktiga. Eller hade oturen att bli hackade så att databasen läckte.

Skrivet av Thomas:

Har någon lyckats hitta källan till spam med detta i praktiken dock, någonsin?
Det tar typ en minut att filtrera bort allt mellan + och @gmail.com i en stor lista mailadresser, och man vet ju att de alltid kommer till samma mottagare ändå. Känns som att alla spammare känner till detta och bara tar bort +-delen.

Ja det är ju något jag inte tänkte på som är lätt att göra. Vet inte om de som skickar spam gör det.

Permalänk
Medlem

privat använder jag en @me.com (gamla Apple) och en @hotmail.se
BÄGGE dock med alias, så använder aldrig huvudadressen... tex forumCalle99 at icloud.com
byter ca. varannat år, supersmidigt hos bägge

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Factorial112:

privat använder jag en @me.com (gamla Apple) och en @hotmail.se
BÄGGE dock med alias, så använder aldrig huvudadressen... tex forumCalle99 at icloud.com
byter ca. varannat år, supersmidigt hos bägge

Är me.com gamla Apple? Jag har en me.com adress. Vad får man nuförtiden?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Är me.com gamla Apple? Jag har en me.com adress. Vad får man nuförtiden?

dom kör väl med icloud.com numera... ingen skillnad egentligen, använder me.com
dom riktiga OG har apple.com... före min tid
alias:
https://support.apple.com/sv-se/guide/icloud/mm6b1a490a/iclou...

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Medlem

Gmail filtrerar bort all spam, aldrig varit ett problem

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem

Aldrig

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem
Skrivet av trudelutt:

Håller helt med.

Vad jag skulle vilja ha är ett plugin till browsern som genererar unika mail-adresser som inte är möjliga att filtrera ut, och sparar associationen mellan URL och mail-adress så man kan se det i efterhand. Då kan man dessutom enkelt spärra mail till en viss adress.

Apples iCloud (Hide my email) har en sådan funktion sedan en tid tillbaka. Rätt så smidigt att få unika mailadresser automagiskt när man skall registrera sig på någon site.

Permalänk
Avstängd

Skulle man behöva byta på grund av SPAM så får man väl i stort sett låta bli att ha en e-post överhuvudtaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Apples iCloud (Hide my email) har en sådan funktion sedan en tid tillbaka. Rätt så smidigt att få unika mailadresser automagiskt när man skall registrera sig på någon site.

Jag använder ett tillägg i Firefox för sånt, IronVest som det heter nuförtiden.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk

Jag har bara 1 mejladress som är outlook. Dit får jag även alla mejl som kommer till min jobbmejl då arbetsgivaren lagt in de så. Väldigt smidigt.

Jag får dock 3-5 oönskade mejl per dag och jag blockar avsändare hela tiden men det upphör inte. Vad bör och kan jag göra för att bli av med detta? Har reggat mig på diverse spelsidor mm. Genom åren och kan inte komma ihåg alla.

Permalänk
Medlem

Har nog aldrig bytt mail för att slippa spam. Jag har haft mina mailadresser (hos hotmail, yahoo och Gmail) så länge nu att filtren tar hand om i stort sett allt, jag får nästan aldrig spam i inkorgen nu mera. Jag fick en hel del i början precis efter att jag skaffat dom, men det var ett tag sen jag fick spam i nån av dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcorp:

Någon anledning till att du kör PMG+Postfix?
PMG kan väl vara MTA hela vägen eller?

Är lite sugen på att testa, men deras resurskrav verkar lite överdrivna, kör du deras appliance eller bara installerat ovanpå Debian?
Hur mycket RAM drar den för dig ungefär?

Jag var nyfiken på Proxmox Mail Gateway.
Sedan delas den med en vän och våra olika projekt.
Fick bli appliance när vi slängde upp den.

23 domäner hanteras och ligger på Linode.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Sällan. Bytte till Runbox för nio eller tio år sen. Inte för att jag fick mycket spam, det har aldrig varit något större problem för mig. Fast det beror nog på att jag använder gmail som skräpkonton och Runbox till det som är viktigt. Bytte mest för den upplevda integritetsvinsten. Jag har min ursprungliga gmail kvar för google home, men jag tycker att googles spamrobot sköter sig ganska bra.

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk
Medlem

I grund och botten Samma mail / server sen 94-95 nångång, numer även en domän med alias för alla olika shoppar / tjänster

Permalänk
Medlem

Hade samma jävla problem med Outlook för ett tag sen, kunde få upp emot 30-50 spam mail om dagen.
Fick helt enkelt göra som så att jag tog bort alla betrodda avsändare, och sen kikar jag in titt som tätt i skräpkorgen och markerar alla "säkra mail" som icke spam.
Efter det har jag inte haft något problem, sure lite jobbigt att hålla på och dubbelkolla men är bara 2-3 gånger per dag och tar max några sekunder.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Aldrig pga spam.
fick byta en adress när home lade ner.
har en personlig mail
en forum mail
samt en registreringsmail som används för alla sidor som kräver ett konto.

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Att byta mailadress har jag aldrig gjort pga. spam. Jag har haft min domän och samma mailadress sedan 2011. Att byta leverantör till Apple (ingår i iCloud+ som jag ändå betalar för) tog dock bort varenda spam jag fick tidigare.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

använder endast yahoo mail då de har den trevligaste web-interfacen och stödjer både pop3 och imap så jag kan ansluta med alpine eller enlight mig världens bästa mail-klient Aerc ( https://aerc-mail.org/ )

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johan_and:

Jag har bara 1 mejladress som är outlook. Dit får jag även alla mejl som kommer till min jobbmejl då arbetsgivaren lagt in de så. Väldigt smidigt.

Jag får dock 3-5 oönskade mejl per dag och jag blockar avsändare hela tiden men det upphör inte. Vad bör och kan jag göra för att bli av med detta? Har reggat mig på diverse spelsidor mm. Genom åren och kan inte komma ihåg alla.

Visst skulle det nya outlook inte funka i offline mode?

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

En hotmail för skräp där jag får runt 100 mail per dag och aldrig kollar inkorgen mer eller mindre! Sen en gmail där jag får lite reklam (6-9 mail per dag) men hamnar så fint under fliken kampanjer så enkelt att bara markera allt och radera =p

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Sedan jag skaffade Gmail för ca. 12 år sedan har jag inte haft några problem med spam. Det filtrerar bort ren skräppost och lägger reklammail som man eventuellt är intresserad av under Kampanj-fliken.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB DDR4 3600, RTX 3060 Ti