Hur ofta byter nu mail pga all spam?

Permalänk
Medlem

Hur ofta byter nu mail pga all spam?

Igår fick jag nog, är såå mycket skit på min outlook mail så jag blev trött.

Vill ha en ny ren mail som jag ska använda bättre. Ville behålla samma adress men istället för @outlook.com ska jag testa @yahoo.com

Hur ofta byter ni mail?

Viktiga är att byta på klarna, kivra osv. Jobbigt att komma på allt som är viktigt

Permalänk
Medlem

Har aldrig bytt mail.

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem

Aldrig!

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem

Kan jag hijacka tråden lite och fråga vilken mailklient som är bäst att använda för Widnows nu när även outlook har börjat med reklam i inkorgen?

Permalänk
Medlem

Kör dubbla mail. En för lite mer seriös, som används sparsamt, som inte är ett nickname. Sen har jag kvar en av de tidigare mailkontona än idag som jag använder till allt. Min @msn.com-mail lever vidare!

Min första @home.se fick gå i graven och sen hade jag någon hotmail en kort tid innan msn.com. Men det var nog minst 20 år sedan.

Permalänk
Medlem

Senaste bytet var från Hotmail ( har iofs den kvar också för olika inloggningar och registreringar ) när Gmail beta släpptes.

Har haft perioder med spam men filtret har fungerat prima från start, samma kan man inte säga om Hotmail ( numera Outlook ).

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

Kan jag hijacka tråden lite och fråga vilken mailklient som är bäst att använda för Widnows nu när även outlook har börjat med reklam i inkorgen?

Jag kör mozilla thunderbird och funkar kalas bra för min del.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Aldrig. Mitt primära gmail-konto är det första jag skapade, när Gmail öppnades för vanligt folk för typ 15 år sen. Jag har fyra till, för olika användningsområden (reggade konton på sidor, nätbutiker, mer officiella kontakter där det är bra att rätt namn står, osv).

Får i princip inget spam på mina mejlkonton sen många, många år. Däremot hamnar riktiga mejl i spaminkorgen rätt ofta. Så filtren är felkalibrerade just nu, men det ligger utanför min kontroll.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk

jag blockar ca 5 mejladresser om dagen i min inkorg, börjar också bli tröttsamt. har dock haft samma mejl i 20 år och registrerat mig på diverse halvskumma sidor. funderar på att göra en ny mejl och använda duckduckgo email skydd. klarar man sig från spam om man bara registrerar sig på typ steam, windows, sweclockers och lite såna grejer? fattar inte va skiten kommer ifrån

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Jag kör mozilla thunderbird och funkar kalas bra för min del.

Väldigt väldigt nice, tack för den! Användargränssnittet är riktigt clean.

Permalänk
Skrivet av johan_and:

..... fattar inte va skiten kommer ifrån

Har fått intrycket av att återförsäljare hos bland annat Amazon säljer vidare uppgifter om epost och mobilnummer.

Permalänk
Medlem

Fick en gmail adress när jag var på något under sommaren för ca 15 år sedan typ. Började använda den helt när jag skaffade första Android telefonen 2011. Har kvar min gamla hotmail konto. Får nästan inget spam till gmail adressen. Hotmailen får en del, men den använder jag knappt längre överhuvudtaget. Dock ej för spammet utan för andra anledningar. Så har ingen tanke på att byta mailadress

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Torpedvägg:

Har fått intrycket av att återförsäljare hos bland annat Amazon säljer vidare uppgifter om epost och mobilnummer.

Tror också det kan vara så. När man handlade en del på Aliexpress och Wish så fick man en rejäl ökning av skräppost på mailen.

Visa signatur

Intel Core i7 4770K @ 4.2GHz | MSI Z87-G45 GAMING | Phanteks PH-TC14PE | MSI GTX 980 Ti Gaming 6G | Kingston HyperX Beast DDR3 2400MHz 16GB | EVGA SuperNOVA G2 750W | Samsung 840 EVO 120GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A400 240GB | Seagate Barracuda ST2000DM008 2TB | Fractal Design Define R4 | Lenovo Y27Q-20 | BenQ XL2411Z | Glorious Model I | Mountain Everest Max | Sennheiser HD 560S | FX-AUDIO DAC-X6 | Samson Meteor Mic

Permalänk
Medlem

Jag bytte mejl från att jag var tidig tonåring. Då gick jag från Hotmail till Gmail och efter det kanske jag får 10 spam i veckan men allt hamnar i skräppostfiltret.
Numera byter jag aldrig och har inga planer på att göra det heller.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beijing:

Tror också det kan vara så. När man handlade en del på Aliexpress och Wish så fick man en rejäl ökning av skräppost på mailen.

Jag har handlat en del på Aliexpress men har inte, vad jag sett, fått mer spam för det

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Saknad Hedersmedlem

Min Gmail är tänkt att bytas ut då jag får mycket skit som går genom filtren. Tanken är att använda troligen Outlook och alias funktionen. Mycket jobb och har inte riktigt tagit tag i det ännu.

Det lite jobbiga med att dumpa gmail är att kontot är kopplat till appköp i Android exempelvis. Önskar alias funktionen fanns.

Sedan ska jag snegla mer på betaltjänster. Priset är inget problem för mig så länge det motiverar sig någorlunda och dessutom är bättre och säkrare.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk

Ett tips för att finna ut av vem som läcker/säljer din mailadress är att när man exempelvis registrerar sig hos Aliexpress, lägga till +aliexpress i slutet av adressen. Så säg att du har "johndoe@gmail.com", när du registrerar dig så skriver du "johndoe+aliexpress@gmail.com". Detta fungerar inte hos alla e-post leverantörer men funkar exempelvis hos gmail.

Om du senare får spam till "johndoe+aliexpress@gmail.com" så vet du att dom fick adressen från Aliexpress. Du slipper dessutom skaffa ny mail utan kan istället bara blocka den varianten av din adress.

Permalänk
Medlem

Jag har bytt men det var för att de jag använt lagts ner. Har egen domän med en adress jag enbart använder i officiella sammanhang och jag har inte fått ett enda spam till den på snart 20 år. För mer vardagliga ändamål har jag en outlook och där får jag massor av spam, jag bryr mig inte så mycket om den adressen så det är kalkylerat.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Hur ofta byter ni mail?

Aldrig eller i alla fall inte mer än nödvändigt. Haft mitt privata gmail sen man hade 1 GB i utrymme (är nog snart 20 år sen) och sen har jag en för jobbet. Arbetar mer med spam-hantering, fungerar inte det så måste man byta mail-adress en gång i månaden så ingen hinner snappa upp ens adress..

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Använd SimpleLogin eller likande med en address per användningsområde/site som man inte kan se är kopplad till din epost. Kommer det för mkt skräp så bara stäng av den specifika adressen.

Permalänk
Medlem

Tidigare blev det byte om tjänsten lades ner eller så men har nu haft samma primära email i 18 år.

Permalänk
Medlem

Har inte bytt sen jag skaffade Gmail för en herrans massa år sen, känner igen problemet från adressen jag hade fram till dess. Får ungefär 10 mail om dagen som Gmail sorterar bort, en del är nog saker som egentligen har slunkit igenom men som jag rapporterat.

Jag hade mer problemet att jag fick så jävla mycket nyhetsbrev och reklam, bestämde mig en period för att faktiskt avprenumerera på allt som dök upp som jag inte var intresserad av. ser det bra mycket bättre ut, nu kommer det ett par reklammail då och då från företag som jag faktiskt är intresserad av att se när de har erbjudanden.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem

Har aldrig bytt email av den anledningen. Köpte för 15 år sedan @fornamnefternamn.se och kört med det sen dess. Sen 7 år driftar jag mailen själv. Jag har, som en del föreslagit, alias för de olika tjänsterna jag reggat mig på - så jag kan se att Adobe, Dropbox, 128 bits och Wifog är skyldiga till den senaste veckans spam (som i dejta ukrainska skönheter och lån som inte går att motstå etc).

För de fall jag vill var lite mer anonym har jag några slaskdomäner med (anonym som i att det inte är direkt uppenbart på blotta utseendet, men både MX och NS pekar mot domänen med mitt namn i)

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem

Får noll spam på min outlook och har använt den i över tio år nu.

Har en skräpmail också dock och den används för butiker mm.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Aldrig.

Jag har ju Gmail och jag tror Google filtrerar bort det mesta. Kommer knappt ihåg senast jag fick spam. Däremot får man många "nyhetsbrev" och liknande från företag man handlat av, men det är ju bara att klicka "unsubscribe" på dem så slutar de. Enda undantaget är Microsoft, de vill att man loggar in för att göra unsubscribe, och jag har tappat bort inloggningsuppgifterna :-/

Permalänk
Medlem

Spam hamnar i skräpkorgen automatiskt, så den ser jag inte. Legitima nyhetsbrev kan man säga upp, så varför skulle jag byta mail?

Permalänk
Sötast

Jag är i skedet att byta min epost nu från google till protonmail. Men det är mest för att jag vill byta till en leverantör jag känner mig trygg med.

Spam har jag inte haft problem med någonsin, å andra sidan så reggar jag mig inte på all världens skitsidor.
Med protonmail kan man dock ha många alias så du kan ha en epost för t.ex signups och en epost man skickar från osv osv, kanske något som passat?

Jag är ännu mer sparsam med min mobil, brukar aldrig ge ut numret och har aldrig fått ett spamsamtal i mitt liv.
Tills för ett par veckor sedan, dagen efter jag gav mitt telefonnummer till kundklubben för apoteket hjärtat.
…..
Interesting….

Permalänk
Medlem

Hade en ISP mail tidigare och bytte till en Outlook adress istället vilket tog flera veckor att göra med alla uppdateringar på diverse sidor så det gör man gärna inte om igen.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Igår fick jag nog, är såå mycket skit på min outlook mail så jag blev trött.

Vill ha en ny ren mail som jag ska använda bättre. Ville behålla samma adress men istället för @outlook.com ska jag testa @yahoo.com

Hur ofta byter ni mail?

Viktiga är att byta på klarna, kivra osv. Jobbigt att komma på allt som är viktigt

Jag har använt hotmail sedan typ 1997, yahoo sedan, eh, 2000 ca och gmail sedan 2004, hotmailkontot använder jag inte så mycket idag (mest för Windowsinloggning), men Yahoo och Gmail har jag använt friskt för registrering på diverse forum etc. Skulle nog säga att jag får ungefär lika mycket spam till båda, men det mesta hamnar inte i inboxen, samma med Hotmail-kontot.

Skulle jag rekommendera något är det Gmail över Yahoo, pga bättre åtkomst från epostklienter, medan Yahoo har börjat ta betalt för en del sådant som pop3/imap och forwarding, om jag fattat saken rätt. (Har varit lite olika för mina yahoo.se och yahoo.com-konton)

Så, jag byter aldrig mail, använder både yahoo och gmail friskt; däremot har jag ett separat gmail för min mobil som jag aldrig reggar på forum eller nåt med.

Tillägg: Däremot har jag ju några "slask-konton" också för reggningar där man dels kan misstänka spam, dels vill vara anonym.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Firanthir:

Ett tips för att finna ut av vem som läcker/säljer din mailadress är att när man exempelvis registrerar sig hos Aliexpress, lägga till +aliexpress i slutet av adressen. Så säg att du har "johndoe@gmail.com", när du registrerar dig så skriver du "johndoe+aliexpress@gmail.com". Detta fungerar inte hos alla e-post leverantörer men funkar exempelvis hos gmail.

Om du senare får spam till "johndoe+aliexpress@gmail.com" så vet du att dom fick adressen från Aliexpress. Du slipper dessutom skaffa ny mail utan kan istället bara blocka den varianten av din adress.

Har någon lyckats hitta källan till spam med detta i praktiken dock, någonsin?
Det tar typ en minut att filtrera bort allt mellan + och @gmail.com i en stor lista mailadresser, och man vet ju att de alltid kommer till samma mottagare ändå. Känns som att alla spammare känner till detta och bara tar bort +-delen.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS