Permalänk
Medlem

Forza Motorsport (2023)

Nu har det börjat att dyka upp lite gameplay videos inför höstens släpp. Vad tror ni? Som en Forza spelare sedan start är jag försiktigt optimistisk.

Och förhandstitt på FZ.se. Release 2023-10-10

En längre genomgång av spel-demot.

Tech-genomgång med Digial Foundry

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem

Ska bli skoj, hoppas de skippar homologation nu bara. Var ett tag sen FM7 släpptes

Visa signatur

MSI MPG X570S Edge Max Wifi, Ryzen 7 5800X3D, ASUS RTX 3080 TUF OC, 32GB Kingston Renegade, SoundBlaster Z, Corsair RM750x

Permalänk
Medlem

Tack för tipset, får hoppas spelet fungerar bra med ratt.

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem

Jo då ser fram emot ett nytt Forza Motorsport, bara man får ratt och grejer att lira med spelet.
Sålde mina Fanatec grejer och köpte Asetek, ett par dagar före dom gick ut med listan på vad som fungerar med spelet utan 3e parts program...

Visa signatur

Stuff and things!

Permalänk
Medlem
Skrivet av eas@tetris:

Tack för tipset, får hoppas spelet fungerar bra med ratt.

Ja hoppas ratt funkar bra utan att man behöver fippla massor i inställningarna som i tidigare Motorsport.

Permalänk
Medlem

Level-krav för uppgraderingar. Oklart om detta gäller "globalt" eller bara karriärläget. Är lite orolig för att det kommer att bli mycket nötande beroende på hur snabbt bilen levlar, men vi får väl se.

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem

Vad skulle ni rekommendera för ratt till nya Forza Motorsport, ska funka till Xbox X?
Jag är ingen hardcore spelare men vill ha en bra upplevelse när jag spelar. har en playseat stol med fästen för ratt och pedaler.
Ratten jag har idag börjar kännas lite sliten nämligen efter allt körande i Forza 7.

Tackar för svar!

Visa signatur

Min Dator: [Låda: Cosmos 2] [Nätagg: Corsair AX PRO GOLD 1200Watt] [Processor: I7 3770 Stock] [Moderkort: Asus ][Ram: 16Gb Corsair Vengeance™ DDR3 1600MHz][Grafikkort: 2 st EVGA GeForce GTX 580 i SLI][Lagring: 4st SSD 240 Gb (Windows) + 1,5 TB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av MjGroggy:

Vad skulle ni rekommendera för ratt till nya Forza Motorsport, ska funka till Xbox X?
Jag är ingen hardcore spelare men vill ha en bra upplevelse när jag spelar. har en playseat stol med fästen för ratt och pedaler.
Ratten jag har idag börjar kännas lite sliten nämligen efter allt körande i Forza 7.

Tackar för svar!

https://traxion.gg/forza-motorsport-steering-wheel-support-li...

Tror Moza har släppt en XBox kompatibel bas nu också, R3 om jag inte är ute och cyklar.

Jag skulle nog iaf ha kollat på Fanatec CSL DD eller DD1/2.

EDIT: Glömde säga att om du går Fanatec vägen, så trippel kolla så att du väljer en ratt som är XBox kompatibel.
Typ alla deras rattbaser är kompatibel med XBox, men inte alla rattar.

Visa signatur

Stuff and things!

Permalänk
Medlem

Tråkigt att de stöder g920 men inte g29,
måste säga att de börjar på minuspoäng...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Tråkigt att de stöder g920 men inte g29,
måste säga att de börjar på minuspoäng...

men sen när använder man en G29 till Xbox?

till PC är det ju sk inga problem.
https://traxion.gg/forza-motorsport-steering-wheel-support-li...

Visa signatur

Technörd

Permalänk
Medlem

Mest nyfiken om mitt dd bygge fungerar men det är väl inget jag räknar med. Fungerade med mods för forza 7 dock.

Hoppas bara de inte optimerat fysiken för gamepad.

Är det 10 oktober som gäller? Använder gamepass

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Är det 10 oktober som gäller? Använder gamepass

Det stämmer, 10 oktober för gamepass, Standard och Deluxe Edition. 5 oktober för Premium Edition.

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem

Köpte Premium på steam igår, så ska testa med Asetek basen ikväll.

Visa signatur

Stuff and things!

Permalänk
Medlem

Körde lite innan jobbet imorse, blev runt 1 timme totalt.
Och jag gillar det! Kör bara med gamepad, men känns bra.
Ska bli kul att testa mer ikväll när man kommer hem

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

Någon annan som fått meddelande genom game pass appen att ni blivit utvalda till early access, utan att ha anmält eller köpt någonting?

Edit: det måste ha blivit nåt knas hos MS, testade att installera men det funkade inte att köra 😂

Permalänk
Medlem

Inga problem att få mina grejer (Asetek Invicta bas, Heusinkveld Sprint pedaler) att lira med spelet iaf.
Inga extra program eller nått behövdes, bara att hoppa in i settings och binda axlar och knappar.
Fick till en körbar setup efter en massa pillande, men får kolla mer imorgon efter jobbet

Visa signatur

Stuff and things!

Permalänk
Snusfri

Blir till att testa då man har XBG, dock så är Forza 2 det bästa av serien hitills.
Haft så grymt roligt med det spelet.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Spelet har varit preloaded här ett och jag ser fram emot nästa vecka när jag kan sätta tänderna i detta spel Ser underbart ut. Jag bryr mig sällan om vad youtubers säger på sina reviews på early access kopior men jag undrar ni som har spelat det här vad ni tycker om force feedback? Verkar vara lite undermålig i känslan och eller inte existerande?

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem

Finns en del förslag här. https://www.racedepartment.com/news/forza-motorsport-ffb-sett...

Lovande simucube 2 stöds då kanske det finns chans på mitt simucube handbygge

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Några rekommendationer på en okej ratt som nybörjare? Gärna så billig som möjligt då jag inte vet om det är ett intresse som kommer att fastna

EDIT: Har inget emot att köpa begagnat
EDIT2: Spelar på PC

Visa signatur

Samsung Odyssey Neo G9 49" 240hz | Logitech G502 X Plus | Logitech G915 (Tactile) | HyperX Cloud II WL
i9 9900K | 2080 Ti 11GB OC | 2x 970 EVO+ 1TB | 32GB 3600MHz | Gigabyte Aorus Master Z390 | Corsair AX1200
Phanteks Enthoo Evolv X Glass | EK watercooling & Lian Li fans

Permalänk
Medlem

Kan man köpa alla bilar för vinstpengar i spelet eller är det mesta låst bakom MTX? Har Gamepass men tycker det är lite tråkigt om man måste ha Car Pass och alla andra VIP-grejer för att kunna låsa upp allt.

Visa signatur

R7 7800X3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av BIRDIE13:

Några rekommendationer på en okej ratt som nybörjare? Gärna så billig som möjligt då jag inte vet om det är ett intresse som kommer att fastna

EDIT: Har inget emot att köpa begagnat
EDIT2: Spelar på PC

Kanske en begagnad G920 om du hittar en för kring 1000-1500kr det är väl en helt ok instegsratt och bör ha fullt stöd i Forza eftersom det är en ”Xbox” ratt.
Kika på tex tradera om du hittar någon till vettigt pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreddyK:

Kan man köpa alla bilar för vinstpengar i spelet eller är det mesta låst bakom MTX? Har Gamepass men tycker det är lite tråkigt om man måste ha Car Pass och alla andra VIP-grejer för att kunna låsa upp allt.

Vad jag förstått är det bara några specialversioner av bilar som blir exklusiva. Dom kallas Forza Edition i spelet. Dom får man bara om man har VIP tillägget. Alla andra bilar kan du köpa för ingame cash.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Finns en del förslag här. https://www.racedepartment.com/news/forza-motorsport-ffb-sett...

Lovande simucube 2 stöds då kanske det finns chans på mitt simucube handbygge

Körde med dom där inställningarna ett tag igår, kändes väl rätt ok.
Men efter en massa pillande och testade idag så ser mina ingame settings ut så här.

Visa signatur

Stuff and things!

Permalänk
Medlem
Skrivet av xc:

Kanske en begagnad G920 om du hittar en för kring 1000-1500kr det är väl en helt ok instegsratt och bör ha fullt stöd i Forza eftersom det är en ”Xbox” ratt.
Kika på tex tradera om du hittar någon till vettigt pris.

Tack för tipset Vad "brukar" gå sönder/slitas på dessa rattar så jag vet vad jag ska kolla efter?

Visa signatur

Samsung Odyssey Neo G9 49" 240hz | Logitech G502 X Plus | Logitech G915 (Tactile) | HyperX Cloud II WL
i9 9900K | 2080 Ti 11GB OC | 2x 970 EVO+ 1TB | 32GB 3600MHz | Gigabyte Aorus Master Z390 | Corsair AX1200
Phanteks Enthoo Evolv X Glass | EK watercooling & Lian Li fans

Permalänk
Medlem

Skulle köpa en ny istället. Brukar gå att hitta för 1990 emellanåt

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Gillar spelet, det är riktigt roligt att köra _men_ bil- uppgraderings systemet är för tradigt.

Det är så himla segt att börja på 0 med varje bil som man ändå kanske bara kör en cup med och inte igen. Bilar som knappt kan krypköra runt en kurva innan man låst upp vissa saker. Man har massor med ingame cash men uppgradera med dom kan man inte. Borde kunna köpa modifiers 2x exp för 100K eller nåt.

Det går att cheesa genom att låta datorn körs upp leveln men trist att det ens ska behövs. End of rant. Spelet är roligt som sagt, nöjd ändå.

Permalänk
Medlem

Det är väl dags och preloada så man kan lira direkt på tisdag.
Någon som vet ifall man kan använda VPN till Nya Zeeland och spela redan imorgon kväll då de ligger 8-9 timmar före oss i tiden?!

Ser lovande ut detta, hur verkar multiplayer?!
Ni som redan spelat, hur är erat första intryck?!

Visa signatur

Hey boiy

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ynnoj:

Det är väl dags och preloada så man kan lira direkt på tisdag.
Någon som vet ifall man kan använda VPN till Nya Zeeland och spela redan imorgon kväll då de ligger 8-9 timmar före oss i tiden?!

Ser lovande ut detta, hur verkar multiplayer?!
Ni som redan spelat, hur är erat första intryck?!

Har bara en Logitech G923 men körkänslan är bättre än i FM7 iaf. Man får såklart slå av alla assists och välja Simulation annars känns det inte så bra. ABS har jag dock på. Blir klart sugen på bättre ratt nu men dyrt hehe.

Multiplayer med randoms verkar lika illa som vanligt vad jag läst. Penalty systemet behöver en del jobb.

Spelet har säkert inte lika realistisk som riktiga simmar men tillräckligt bra för skapa en bra körkänsla. Är dock ingen simmare så mer exakt kan jag inte svara. Tycker spelet är roligt, vill bara köra mer hela tiden.

Det dynamiska vädersystemet är verkligen bra, det gör att varje race känns lite mer unikt.

Permalänk
Medlem

Visst har spelet en del grafiska problem men fult är det inte iaf (ignore paintjob lol)
Det mesta av grafiken på auto. Resolutionscale på 150% (x4K) och Nvidia Image Sharpen på 0.50.

Galet coolt när det är solnedgång i realtid och ljusläggningen på banorna faktiskt följer solen, molnen blir rödare och man ser solen gå ner under horizonten medans banan blir mörkare. Tog ovanför-view för att man såg mer av bilarna.