Forza Motorsport (2023)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Visst har spelet en del grafiska problem men fult är det inte iaf (ignore paintjob lol)
Det mesta av grafiken på auto. Resolutionscale på 150% (x4K) och Nvidia Image Sharpen på 0.50.

Galet coolt när det är solnedgång i realtid och ljusläggningen på banorna faktiskt följer solen, molnen blir rödare och man ser solen gå ner under horizonten medans banan blir mörkare. Tog ovanför-view för att man såg mer av bilarna.

https://i.imgur.com/2FyvN3q.jpg

Vad lirar du på för setup?
Har lite problem med prestandan då och då. Nu sitter jag inte på nya grejer, men samtidigt är det väl inte en säck potatis heller.
Tycker ju att en Ryzen 9 5900X och ett 3080 10GB borde kunna hålla spelet över 60 FPS utan DLSS och Raytracing i 4K.
Men man kanske ska ta och testa att köra på Auto ist...

Visa signatur

Stuff and things!

Permalänk
Medlem
Skrivet av {SWEC}Rool82:

Vad lirar du på för setup?
Har lite problem med prestandan då och då. Nu sitter jag inte på nya grejer, men samtidigt är det väl inte en säck potatis heller.
Tycker ju att en Ryzen 9 5900X och ett 3080 10GB borde kunna hålla spelet över 60 FPS utan DLSS och Raytracing i 4K.
Men man kanske ska ta och testa att köra på Auto ist...

Ja jämfört med t.ex. FH5 känns spelet väldigt o-optimerat. Förhoppningsvis blir det bättre efter Nvidia släpper sina spel-optimerade drivare och spelet kanske fått någon patch. Kör med 4090. Resten av systemet är dock äldre, 9900K. Blir skaplig bottleneck dessvärre..

Tycker auto gav jämnare fps men kanske inbillning.
Provade även stänga av hyperthreading då någon på Steam forumet skrev att det gav jämnare prestanda. Tycker det är stabilt flyt nu iaf.

Permalänk
Snusfri

Får hoppas att spelet flyter hyffsat på min rig då.
13900K, 128GB RAM, 3090.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Testade intro racen nu här på morgonen innan jobbet, detta kommer jag gilla Lite mitt i skjortan sådär mellan arcade och sim

Grafikinställning på ultra i 1440P med DLAA Ultra quality (Allt annat står på auto än så länge får experimentera lite mer) och får runt 80FPS med dator i signatur

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Skrivet av THB:

Får hoppas att spelet flyter hyffsat på min rig då.
13900K, 128GB RAM, 3090.

Får vi hoppas, annars vi övriga rätt så doomed

Permalänk
Medlem
Skrivet av BIRDIE13:

Några rekommendationer på en okej ratt som nybörjare? Gärna så billig som möjligt då jag inte vet om det är ett intresse som kommer att fastna

EDIT: Har inget emot att köpa begagnat
EDIT2: Spelar på PC

https://www.blocket.se/annons/vasterbotten/logitech_g920_ratt...

Permalänk
Medlem

Nvidia släppte nyss nya drivare optimerade för bl.a FM så nog värt att installera innan man kör igång

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Nvidia släppte nyss nya drivare optimerade för bl.a FM så nog värt att installera innan man kör igång

installerar nu och startar snart FM igen så får vi se vad det gjorde

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem

älska ms store. Jag ska ha förladdat men det går banne mig inte att se var man förladdat. Klickar jag på liret nu så verkar de vilja installera hela liret istället för att fortsätta på det förladdade. Jag har typ inga gb kvar så något skräp har de laddat ned...

I historiken kan jag bara se tre misslyckade laddningar av Starfield. Jag köpte starfield istället... Men man kommer ju inte undan ms store med forza...

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Mitt 7900xtx ligger bara på ca 60% användning när jag kör allt på max i 4k och får dippar ner till 40fps ibland. Har en gammal 10600k. Någon här som får bättre användning på gpu med en nyare/bättre cpu? Tänkte mest i fall det börjar bli dags för en uppgradering eller om det flyter lika dåligt oavsett

Permalänk
Medlem

Okey jag har ställt allt utom motionblur på ultra/high och vid 1440P så ligger jag o pendalr melölan 70-85FPS typ så det fungerar. Däremot så blev alla ingame videos hackiga efter den nya drivrutien för mig

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

Okey jag har ställt allt utom motionblur på ultra/high och vid 1440P så ligger jag o pendalr melölan 70-85FPS typ så det fungerar. Däremot så blev alla ingame videos hackiga efter den nya drivrutien för mig

Hackar för mig när banan visas innan race men läste att det är så för dom flesta. När jag kör fungerar det fint. Fixas nog i patch.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Hackar för mig när banan visas innan race men läste att det är så för dom flesta. När jag kör fungerar det fint. Fixas nog i patch.

Precis, när man kör är det inget alls

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem

Nya drivarn gjorde underverk. Inga mer störande fps-drops.
En irriterande bugg i spelet jag råkar ut för hela tiden är att utseendet på bilen återställs till standard hela tiden?
Väljer en design och den funkar en stund sen blir bilen ursprungsfärgen igen. Aja dom fixar väl det sen.

*Efter omstart av spelet kom designen tillbaks så måste vara bugg.
Min BMW M3 1991 uppgraderad med turbo, bra drag i så man kan få lite sladd i kurvorna om man vill

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Men man kommer ju inte undan ms store med forza...

Ehm... Steam?

Visa signatur

Stuff and things!

Permalänk
Medlem

Jag hade två crash to desktop igår under premiärkvällen, har det hänt någon annan eller är det bara jag? Inga problem alls i andra spel, hyffsat ny rigg (5600x, RTX3080 med senaste drivaren). Kör spelet via Gamepass for PC i Xboxappen.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halogen:

Jag hade två crash to desktop igår under premiärkvällen, har det hänt någon annan eller är det bara jag? Inga problem alls i andra spel, hyffsat ny rigg (5600x, RTX3080 med senaste drivaren). Kör spelet via Gamepass for PC i Xboxappen.

Ja men bara kanske 5-6ggr sen early access. (Steam).
Dom flesta när jag fipplat i menyn, aldrig under race.

Permalänk
Medlem

Spelet crashade varje gång jag skulle gå in på tune car. Sen så crashade det när jag fick rewards efter racen.
(Det crashade så hårt att AMD Adrenalin var tvunget att installeras om. Programmet hittade inte längre mitt grafikkort.)
Det blev mycket mindre problem när jag körde alla inställningar på Auto. Likaså när jag kör med Radeon Chill mode aktiverat.

Sen så kan jag inte köra på Eaglerock. Crashar varje gång jag går in på banan. Lite surt då flera kampanj event nu inte går att slutföra.

Många med samma problem, AMD verkar vara en gemensam nämnare av det jag sett.
Kör med 7900x3d, 7900xtx. Senaste drivrutinerna.

Men när spelet fungerar är det riktigt kul! Stort lyft i körkänslan.
Levelsystemet tycker jag dock behöver ses över. Kommer bara kännas segare och segare att behöva köra varje bil flera timmar innan man kan få den som man vill ha den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Ja men bara kanske 5-6ggr sen early access. (Steam).
Dom flesta när jag fipplat i menyn, aldrig under race.

Samma här faktiskt, bara i menyerna. Låter som att det är ett mer generellt problem då, vi får hoppas på snar patchning.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem

Gillar Forza Horizon 4 starkt, är detta något liknande spel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SLINKY95:

Gillar Forza Horizon 4 starkt, är detta något liknande spel?

Nej, detta är banracing. Körkänslan är dock snarlik (men inte likadan) Horizon serien. Bilarna har även samma typ av uppgraderingar som Horizon men måste låsas upp genom att köra bilen du vill uppgradera.

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem

Kör med 7800X3D och 6950XT och maxar allt i 1440p med RT på Hög med 100+ fps.

Spelat i cirka 5h och inga problem alls. Tycker det är fantastiskt kul.

Permalänk
Medlem

Testade x appen och där hittades att liret var installerat efter ett tag. Men är det var a offline läget som är aktiverat. Får felmeddelande om att det inte går ansluta till forza spelservrar

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Efter 7 försök lyckades jag ansluta. Vad kör ni för strategi med grafiken ställningar. Liret vill köra automatiskt. Körde först hög detalj i å och balanserad dlss. Fick 240 hack men lägsta fps var 61.

Sen testade jag ultra och dlss på quality då fick jag bara ett hack men lägsta fps på 50.

Men något är skumt med grafiken vet inte om skuggorna är fel bilarna rör sig onaturligt som de inte har kontakt med marken.

Rt slog jag av omedelbart vet de kommer inte funka med min i7700k och 3080.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Hmm asfalten hinner inte renderas?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av maniac:

Nej, detta är banracing. Körkänslan är dock snarlik (men inte likadan) Horizon serien. Bilarna har även samma typ av uppgraderingar som Horizon men måste låsas upp genom att köra bilen du vill uppgradera.

Tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Hmm asfalten hinner inte renderas?

Misstänker problemet är att jag försöker lira liret från mekanisk hårddisk. Det här verkar va det första liret där detta rakt av inte fungerar lol. Hoppas iaf. Var faktiskt smidigt att byta enhet via xbox appen. Får ge dem cred för det iaf. Kommer använda xbox appen rakt av framöver och helt ignorera ms store så långt det går verkar finnas mer funktionalitet där.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Misstänker problemet är att jag försöker lira liret från mekanisk hårddisk. Det här verkar va det första liret där detta rakt av inte fungerar lol. Hoppas iaf. Var faktiskt smidigt att byta enhet via xbox appen. Får ge dem cred för det iaf. Kommer använda xbox appen rakt av framöver och helt ignorera ms store så långt det går verkar finnas mer funktionalitet där.

Jaha, använde du MS appen? Den är ju helt värdelös. Trodde alla använde xbox appen på PC för sina spel från MS.
Angående HDD så kommer flera spel börja kräva SSD så det är nog dags att uppgradera. Du får det ganska billigt idag.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Jaha, använde du MS appen? Den är ju helt värdelös. Trodde alla använde xbox appen på PC för sina spel från MS.
Angående HDD så kommer flera spel börja kräva SSD så det är nog dags att uppgradera. Du får det ganska billigt idag.

Jag har fyra stycken men de blir så snabbt full
Sen har de aldrig behövts annat än för att korta laddningstider.

Känns tveksamt att banan ska strömmad in för max bildflyt men den som lever får se. Försöker konfigurera min ratt nu. Den hittar Buttonboxen för ratten usb pedalerna och ratten så peppar peppar ska nog fungera.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Japp fungerade klart bättre med ssdn. Ratten igång också dock så måste jag ställa rattutslaget mycket högre i kontrollpanelen 900 grader ger 360 graders rattutslag i spelet ca. Sen verkar det inte gå att stänga av en yttre deadzone 20 är det minsta jag kan sätta.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x