Krönika: Postnord är mitt förstahandsval

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Inet.

Tvekar på att inet skulle vara boven. Alla andra alternativ där är realistiska.

Ja nä Inet brukar vara snabba på att skicka iväg paketen. Låter konstigt att det skulle bli försenat 5/5 gånger 🤔 Skåpet du väljer kanske alltid är fullt, men det brukar visas i kassan. Har inte haft samma problem så vet inte riktigt vad det kan bero på

Permalänk
Medlem

Senast när jag fick paket skickat till mig av faktiskt en medlem här så fastnade det tydligen hos PostNords terminal i Hallsberg hela en mil härifrån i flera dagar innan det helt plötsligt dök upp.
Kunde nästan tro att dom va rädda för ett gammalt grafikkort🤣

Permalänk
Skrivet av landmarks:

Gjorde ett par försök utan att komma någon vart med det. Numera funkar det dock Hela området var typ en stor byggarbetsplats i säkert 9 månader och gatan existerade inte alls. Dvs inte bara nytt nummer på existerande gata, utan hela gatunamnet var nytt.

Ok jag haft lagt till helt nya gatunamn utan problem flera gånger, senast för någon vecka sen.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cissi 53:

Förstår inte hur du kan höja postnord till skyarna. Jag har bara negativt att säga om dem. De har slarvat bort och stulit så många paket som jag har väntat på. Just nu väntar jag på ett , men det har dem slarvat bort eller stulit. Min man när han gick runt på postnord som väktare såg personal som bröt upp paket och tog ett par Adidas skor .

Roligt för dig att du är nöjd men det är jag definitivt inte. De får 0 i betyg av mig

Så det du menar är att alla måste tycka som du gör?
Ganska tråkig inställning 😊

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cissi 53:

Jag förstår inte hur folk kan tycka att Postnord är bra. Var är de bra någonstans? Ingenstans. De tappar bort paket, stjäl paket så mottagaren inte får det de har beställt. För jäkligt!
Jag har råkat ut för detta flera gånger. Senast nu i dagarna. Min man såg med egna ögon när han gick som väktare hos postnord, hur två killar stod och bröt upp ett paket. Den ena stod med ett par Adidas skor i händerna. När min man började fråga vad de gjorde där så sent på kvällen, så fick han väldigt bråttom att gömma skorna.

Så kom inte och beröm Postnord. De är totalt jäkla värdelösa!

Japp, inga paket kommer fram och allt stjäls av anställda. Så måste det vara. För jäkligt!
/s

Btw, välkommen till Sweclockers.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem

Erfarenheter som mottagande privatperson:
Marginella skillnader mellan speditörerna.

Postnord har en mycket bra app med bank-id där jag bara kan svepa mellan paketen, eftersom jag ofta hämtar flera på en gång. Schenker förlitar sig på Mina paket från Unifaun alternativt legitimering på hemsida. Det slutar med att jag visar ID i det läget.

Förr, innan Postnord kom med i matchen och gav privatpersoner möjlighet att skicka DPD-paket till ombud, så hade jag lite negativa erfarenheter av leveranser från Autodoc. Vid ett tillfälle så angav man att man hade försökt leverera. Jag var hemma, såg bilen, hörde hur det smällde i porten till lägenhetshuset men fick ingen leverans. När jag tittade ut i trapphuset hann jag lagom se ryggtavlan på deras chaufför. Kundtjänst hävdade att jag nog inte hörde varken ringklockan eller att de knackade. Att deras chaufför hade gjort fel var förstås otänkbart. Men det var också min enda riktiga dålig erfarenhet, och det är baserat på många leveranser.

Erfarenheter som avsändande näringsidkare
För några år sen så var jag logistikansvarig för ett mindre företag inom bildelar. Minns inte årsvolymen längre, kanske 25k försändelser/år? Mitt under, vad jag upplevde var, den värsta hatstormen mot Postnord (2013-14 nån gång) så tog jag beslutet att överge Schenker till förmån för Postnord.

Ett år efter bytet så satt jag med ett ganska gott facit i hand.

En timme senare upphämtningstid. 16.30 istället för 15.30. Enorm skillnad för kunderna, som ofta stod med trasiga bilar, som då ofta kunde få delarna till dagen efter. Schenker och Postnords terminaler ligger inom synhåll från varandra, så det är inte ett avståndsproblem. Schenker bommade dessutom påfallande ofta att dyka upp alls vissa dagar.

Trots 30-40% högre paketvolym så föll antalet reklamationer (försvunna/förstörda paket) till hälften.

Typ samma pris. Lätta paket blev något dyrare men tyngre något billigare. Då det ofta var bildelar så blev det positivt för kunden.
Priset var den primära anledningen till att vi under flera års tid tackade nej till Postnords offert. Det var inte i närheten av varken DHL eller Schenker. DHL är f ö ett mörker som ord inte räcker till för att beskriva.

Möjlighet att enkelt skicka varubrev direkt hem till brevlåda - Det negativa från föregående punkt uppvägs till stor del.

Ordna retursedel åt kunden blev oändligt enklare. Returfrakter med Schenker var (då) otroligt krångligt. Viktigt då många försändelser byggde på stomutbyte mellan oss och kunden.

Ombudsnät i både Finland och Danmark. De kunderna var begränsade till FedEx innan. Osäker på hur väl det fungerar då de flesta kunderna ändå fortsatte med FedEx. FedEx var vid tillfället i en expansiv fas och var löjligt billiga för att ta marknadsandelar. Det är annorlunda nu.

Orter norr om Gävle (tror jag det var) fick en dags extra leveranstid jmf Schenker.

En liten fälla som jag tror många går i är att Postnord räknar fraktdragande vikt annorlunda än så gott som hela branschen. Minnet sviker lite, men jag vill minnas att Postnord säger att 1 kubik väger 330 kg medan resten av branschen säger 240. Så skickar man lätta men skrymmande försändelser får man vara försiktig med fraktuträkningen.

På sista raden, borträknat några undantag och randfall, så var bytet till Postnord en rungande succé.

Permalänk
Medlem

Har inte haft problem med någon expeditör om de ska leverera till utlämningsställe. Sen vi flyttade till hus har det heller inte varit problem med hemleveranser.
När vi bodde i lägenhet däremot så försökte Postnord aldrig ens leverera utan skickade direkt ett sms som sade att de försökt men ingen var hemma. Ren lögn som man fick lära sig att acceptera eftersom kundtjänsten inte kunde göra något.
Men det började som sagt fungera helt plötsligt när vi flyttade. Vet inte om det beror på att det blev en annan person(er) som skötte leveranser, att Postnord fixade sina rutiner eller om husägare helt enkelt blir behandlade bättre.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Sötast
Skrivet av Edgar02:

Ja nä Inet brukar vara snabba på att skicka iväg paketen. Låter konstigt att det skulle bli försenat 5/5 gånger 🤔 Skåpet du väljer kanske alltid är fullt, men det brukar visas i kassan. Har inte haft samma problem så vet inte riktigt vad det kan bero på

Både jag och en vän beställde på samma dag och vi bor ett par mil ifrån varandra och både han och jag fick exakt samma status uppdateringar +/- 1h

Min teori är enkel.
Jag har egentligen ingen anledning att välja något annat än postnord då de sköter sin service och är fri frakt på inet.

Ända anledningen att testa boxen är för att de lovar markant snabbare leverans. Tror inte leveransen är deras Prio.... Bara att de får uppdraget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Både jag och en vän beställde på samma dag och vi bor ett par mil ifrån varandra och både han och jag fick exakt samma status uppdateringar +/- 1h

Min teori är enkel.
Jag har egentligen ingen anledning att välja något annat än postnord då de sköter sin service och är fri frakt på inet.

Ända anledningen att testa boxen är för att de lovar markant snabbare leverans. Tror inte leveransen är deras Prio.... Bara att de får uppdraget.

Mycket märkligt, har själv beställt med Instabox många gånger från bland annat Inet och inte haft några problem alls med förseningar

Permalänk
Medlem

Jag har använt mycket hemkörning, mina 2 cent

Airmee är duktiga på sena avbokningar på bestämda utkörningstillfälle.

Budbee/instabox brukar fungera bra, dock brukar alltid jag få "leveransen planerad för utkörning ha inte kommit till depån i tid", själva utkörningen fungerar dock felfritt

Postnord, bortsett från man ALDRIG vet var paketet är i tracking så brukar de komma fram enligt angivelse, dock har enbart 1/10 paket blivit levererade till dörren som ö.k, oftast får jag springa ned

UPS/jetpack - fungerar om man inte har portkod och arbetsplats annars får man alltid mottagare ej hemma

Bring - helt okej dock kan man inte välja leverans utan signering dom gångerna jag fått saker hemkörda

BEST - helt okej samma som budbee, de två gånger jag beställt och fått via dem så har leveransen kommit på den senare dagen än första pga leverans ej dykt upp på lagret

TLDR
Undvik UPS, om jetpack då det utkört där ni jobbar, behöver ni något innan X dag som är nära i tiden, välj inte Airmee

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Jag blev av med mitt körkort, på grund av att Postnord inte orkade dela ut brevet om det var på väg att gå ut, och ej heller påminnelsen. Blev jäkla omständligt att förnya körkortet eftersom det också var mitt id-kort. Tack Postbajs.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Cissi 53:

Förstår inte hur du kan höja postnord till skyarna. Jag har bara negativt att säga om dem. De har slarvat bort och stulit så många paket som jag har väntat på. Just nu väntar jag på ett , men det har dem slarvat bort eller stulit. Min man när han gick runt på postnord som väktare såg personal som bröt upp paket och tog ett par Adidas skor .

Roligt för dig att du är nöjd men det är jag definitivt inte. De får 0 i betyg av mig

Ändå jävligt kul att du är nyreggad och det första du gör är att skriva i den här tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Ändå jävligt kul att du är nyreggad och det första du gör är att skriva i den här tråden.

Det bekräftar bara min teori att det finns en hel drös människor som inte haft problem med PostNord överhuvudtaget men tycker det är förbannat kul att spy galla över dem. Kan i vissa fall säkert finnas desperata konkurrenter som spär på klagosången ytterligare…

Permalänk
Medlem

Det enda som inte fungerar hos postbord är hemleverans. Har alltid blivit strul för mig, paket som inte kan levereras flera dagar i följd osv..

Till ombud fungerar det dock utmärkt!

Visa signatur

AMD Ryzen 7900X3d, XFX 6950 XT, 32GB DDR5 6000

Permalänk
Medlem

Har beställt och skickat hundratals paket med postnord genom åren. Inte ett enda har kommit bort och bara någon enstaka gång har det dröjt några dagar extra. 5/5

Permalänk
Medlem

Jag har haft ett par tvister med Postnord.
Överlag tycker jag det fungerar bra och supporten över messesnger brukar faktist för det mesta fungera, däremot har jag andra erfarenheter av dem när väl skiter ordentligt.

Tack och lov har det bara hänt mig ett par gånger och som sagt överlag så fungerar det men det är när det väl drabbat en man tappar tilliten til dem.
Kan förstå att det både finns folk som är väldigt missnöjda med dem och dem som är nöjda, då det oftast fungerar väldigt bra.

Permalänk
Medlem

Jag köpte en mätmikrofon av märket minidsp av en person tidigare i år för en tusenlapp. I den kostnaden var frakt inkluderad. Kollade upp personen online i rimlig utsträckning för att sedan gå vidare med köpet. Swishade och fick en massa bilder på mikrofonen i sin originalkartong i sitt paket. Allt i sin ordning. Detta var en fredag. Onsdagen veckan därpå kommer paketet levererat till min brevlåda hemmavid. Försändelsen var ett vanligt brev, ej spårbart på något sätt. På vägen in genom porten så öppnar jag brevfacket och till min förvåning är då brevet öppet och levererat av Postnord helt tomt, med flärpen synbart öppen.

Hör då av mig till personen jag köpt mikrofonen av och får det förklarat för mig att det var ett vanligt brev och ja, det är ju inte försäkrat alls. Tänker då att det är kört och att den försvunnit på terminal eller blivit norpad av någon som vet vad det är för något.

Hör oavsett av mig till Postnord via deras hemsida. Postnord återkommer dagen efter och ber om så mycket information som möjligt.

Jag lämnar då följande information via ett mejl: vart paketet lämnades in, vilken tid det lämnades in, beskrivning + bilder av innehållet, vart det skulle skickas och med vilken försändelsetyp det skickades.

Två dagar senare får jag ett samtal om att Postnord hittat mikrofonen, hel i sin förpackning och att det kommer skickas ut på nytt till min adress.

Får sedan paketet och allt är med i försändelsen, helt magiskt.

Så i mitt fall löste det sig fenomenalt när jag och personen jag köpte mikrofonen av egentligen inte tänkte efter alls kring frakt när vi gjorde affären.

Har glömt att höra av mig till säljaren efter alla om och men. Får nog göra det så att denne inte går omkring och tror att jag tror att denne är en bedragare.

Permalänk
Medlem

Skönt när man betalt extra i efterhand för att få leverans en viss tid med Bring (enda tiden jag kan ta emot) och de "felsorterar", missar leveransen och inte ger kompensation för det.

Permalänk
Medlem

PostNord !! Ett skitföretag för småföretagare.
Att få levererat varor har varit felfritt men att skicka är ett helvete. De har eftertaxerat mig flera ggr utan anledning. De påstår att paketen är för stora. Då måste de byta glasögon. Ska jag behöva fotografera paketen varje gång och samtidigt ha en linjal sidan om paketet för att bevisa att måtten uppfyller kraven. Nä, ett skitföretag. Visst, paketen kommer fram felfria till kunderna, men i framtiden blir det Schenker. De gnäller inte och fraktvillkoren är bättre än hos PostNord samt att pakethanteringen är lika bra.

Permalänk
Skrivet av Viceroy:

Det bekräftar bara min teori att det finns en hel drös människor som inte haft problem med PostNord överhuvudtaget men tycker det är förbannat kul att spy galla över dem. Kan i vissa fall säkert finnas desperata konkurrenter som spär på klagosången ytterligare…

Astroturfing kallas den tekniken.

Det sagt så finns det naturligtvis vissa som reggar sig till slut för att svara för att de är genuint intresserade av ämnet x. Någonstans måste de ju skriva första gången. Men ja, det är väldigt poppis att bajsa på PostNord.

Permalänk
Skrivet av Cissi 53:

Jag förstår inte hur folk kan tycka att Postnord är bra. Var är de bra någonstans? Ingenstans. De tappar bort paket, stjäl paket så mottagaren inte får det de har beställt. För jäkligt!
Jag har råkat ut för detta flera gånger. Senast nu i dagarna. Min man såg med egna ögon när han gick som väktare hos postnord, hur två killar stod och bröt upp ett paket. Den ena stod med ett par Adidas skor i händerna. När min man började fråga vad de gjorde där så sent på kvällen, så fick han väldigt bråttom att gömma skorna.

Så kom inte och beröm Postnord. De är totalt jäkla värdelösa!

De har slarvat bor paket för mig för 4000kr och påstått att de har levererat paket i fastighetspostbox , paket som inte ryms där fysiskt
Kundtjänst som slår ifrån sig och handläggare som inte är anträffbara.
Har inget förtroende för dem

Permalänk
Medlem

Har aldrig haft problem med en PostNord-leverans. Inte med något annan speditör heller för den delen.

Permalänk
Medlem

Lämnar paket på hyllan i ett halvår innan de ens informerar mig om att de har det. Betalar tullavgift på en gång, senare samma får får jag meddelande om att drt skickas tillbaka. Ringer och blir lovad att de ska stoppa det från att skickas tillbaka.

Det skickas tillbaka, men det får jag inte reda på utan att ringa och kolla själv.

Ofta kör de "är inte hemma"-skräpet. Post får jag ibland i bulk, kan få en räkning och påminnelse för den samtidigt.

Sämst erfarenhet av Postnord och UPS, bäst av Schenker.

Permalänk
Medlem

PostNord är skyldig mig 500kr sedan 12år tillbaka.
Har till nästan alla gånger använt mig av andra än PostNord sedan dess.

Dock vid något tillfälle har jag använt PostNord.
Tror det funkade men leveransen kom aldrig till mig, utan hamnade på ett lokalt postnord ställe.

Vågar inte säga om Posrnord är fortfarande uselt.
Men via media och vänner verkar det inte fungera så bra.

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunix:

Tacka vet jag UPS /s

Värsta med UPS är att de envisas med hemleverans istället för att bara gå till postombudet direkt. Tror jag aldrig fått en lyckad hemleverans av dom.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem

Själv väntar jag på att Postnord ska erkänna att de har tappat bort ett däck jag skickade i retur pga felköp (på egen bekostnad så kvittona är mina). Skickades 2019, tre däck kom fram, ett däck är fortfarande under transport, spårningen på kollit fungerade fram till december 2022 sen försvann det.

Postnords support hävdar fortfarande att paketet inte är borttappat, och jag vägrar skriva av ärendet. Jag fick pengarna tillbaka från försäljaren för de tre däcken som returnerades, men Posnord slarvade bort de sista 2100:- och vägrar göra rätt för sig.

Postnord är bra fram tills att du får något borttappat, behöver reklamera en försändelse, eller kontakta supporten. Sen blir det postmord.

Permalänk
Medlem

Tror man ska titta på dessa siffror på ett annat sätt. Företag skickar betydligt mer mellan varandra än den mängd som privatpersoner ser och skickar.

Tittar man på saker som utbyte av kreditkort så skulle en jämn fördelning av 5 miljoner kort innebära mer än 10 000 kort om dagen för att byta alla kort under ett år.

Tre räkningar i brevlådan till 5 miljoner människor är 15 miljoner brev per månad eller 180 miljoner brev på ett år.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Skrivet av draanexle:

Värsta med UPS är att de envisas med hemleverans istället för att bara gå till postombudet direkt. Tror jag aldrig fått en lyckad hemleverans av dom.

Konstigt. Jag har inte haft några problem att få UPS till ett ombud jag gillar.

FedEx har jag inte haft några problem med. Skulle dock vilja ha att de levererar till ombud ibland.

DHL har råkat mangla något paket med kläder men annars har allt gått bra.

PostMord har både slarvat bort 5-6 paket och det har varit fraktskada på ytterkartongen flera gånger.
De har också knölat in en 2800 sidor katalog genom mitt brevinkast. Och deras kundtjänst har ju varit inte Rubik's 3x3x3 utan en 6x6x6.

Schenker har varit väldigt likt DHL för mig

Och Early Bird har fungerat bra, men jag har inte testat deras kundservice så jag vet inte hur den är.

Absolut sämsta är Jetpack. 3 leveransförsök under 3 sammanhängande vardagar, sedan automatisk retur. Det har varit som att prata med en vägg när jag försökt få dem att planera så de kan leverera när jag är hemma.

Permalänk
Medlem

Det var något vajsing med PostNord för en handfull år sedan... ett paket som skulle utrikes från skånes flygplats tror jag att det var åkte fram och tillbaka mellan flygplatsen och någon av PostNords paketcentraler utanför Malmö.

Detta höll på i tre, fyra dagar och något skratt retande men det var väll ny personal som inte hade så mycket koll på saker och ting.

Mer att klaga över är att man bara får posten två dagar i veckan nu medans i Frankrike så leverars posten två gånger på vardagar och så en gång på lördag samt en gång på söndag men ska man leka fastighetsbolag så har man väl inte tid med brevutdelningen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrik356b:

Konstigt. Jag har inte haft några problem att få UPS till ett ombud jag gillar.

FedEx har jag inte haft några problem med. Skulle dock vilja ha att de levererar till ombud ibland.

DHL har råkat mangla något paket med kläder men annars har allt gått bra.

PostMord har både slarvat bort 5-6 paket och det har varit fraktskada på ytterkartongen flera gånger.
De har också knölat in en 2800 sidor katalog genom mitt brevinkast. Och deras kundtjänst har ju varit inte Rubik's 3x3x3 utan en 6x6x6.

Schenker har varit väldigt likt DHL för mig

Och Early Bird har fungerat bra, men jag har inte testat deras kundservice så jag vet inte hur den är.

Absolut sämsta är Jetpack. 3 leveransförsök under 3 sammanhängande vardagar, sedan automatisk retur. Det har varit som att prata med en vägg när jag försökt få dem att planera så de kan leverera när jag är hemma.

Nej, har aldrig heller att få paket omdirigerat till ombud direkt via UPS. Har man ett konto så kan man begära ändringen därigenom.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X