Metallfläkt håller prestandalöfte – tystare än Noctua

Permalänk
Medlem

Det var då själva fan att man köpt ett stort gäng noctuas och phanteks som chassifläktar för bara ett par månader sen.

Visa signatur

CPU: Intel i9 13900K 5.6Ghz, GPU: MSI 4090 SUPRIM X, MB: Gigabyte z790 Aorus Elite, Minne: 32Gb Corsair Vengance 6000mhz, Chassi: Fractal Design 7 Compact, Disk: Kingston kc3000 2tb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Han var ju åtminstone en stor källa till allt detta med POSCAPs på RTX 3000-serien som delade in alla kort i "bra" och "i princip feltillverkade"... tills NVIDIA fixade problemet med en drivrutinsuppdatering.

Vad tusan tyckte min ironi lös igenom med ett där i allt, men så verkar inte flesta uppfattat mitt svar.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Metallfläkt håller prestandalöfte – tystare än Noctua

Men finns den i brunt?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Första bilden, dessa nya fläktar skulle alltså skyffla 82% mer luft än Noctuas vid 500 rpm ?
Eller att de flyttar mer luft vid 1500 rpm än vad Noctua gör vid 2000 ?
Oavsett om de är tystare eller inte, hur kan de flytta så mycket mer luft per varv ?

Permalänk
Musikälskare

Väldigt spännande! Ser fram emot ett test

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jarigan:

Första bilden, dessa nya fläktar skulle alltså skyffla 82% mer luft än Noctuas vid 500 rpm ?
Eller att de flyttar mer luft vid 1500 rpm än vad Noctua gör vid 2000 ?
Oavsett om de är tystare eller inte, hur kan de flytta så mycket mer luft per varv ?

Om vi utgår från att all mätdata är korrekt.

Noctua och alla andra märken har en sak gemensamt, någon form av plastchassi av snarlik design.
För att få ner ljudvolymen så är designen av fläktbladen det som ger störst inverkan, låg volym ger sämre flöde och framförallt dåligt statiskt tryck.

Om vi då kan ta bort chassits inverkan så sänks nivån så mycket att vi kan ändra bladen till att ge mer luft med fortsatt låg dB nivå.
Jag skrev tidigare att ett ett RTA test på den här fläkten (Igor har gjort en) jämfört mot tex Noctua hade varit ytterst intressant.
Min tes är att plastchassits egenresonans är det vi hör och ett RTA test hade visat omgående om den tesen håller.

En annan viktig del är att fläktbladen inte sitter fritt utan är en del i "röret"
Borde minska mängden turbolens ganska mycket och med det mindre oljud.

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem

Noctua har inte varit prisvärt på år och många är på samma nivå. Detta var väl en tidsfråga. Kommer det alphacool fläktar på 140mm så blir det nog köp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av smygolf:

Min tes är att plastchassits egenresonans är det vi hör och ett RTA test hade visat omgående om den tesen håller.

En annan viktig del är att fläktbladen inte sitter fritt utan är en del i "röret"
Borde minska mängden turbolens ganska mycket och med det mindre oljud.

1. Varken Noctua eller beQuiet fäster plastchassiet mot lådan, båda har gummi distanser m.m.

2. Finns oerhört många tillverkare som experimenterat med detta "rör". Inte minst Noiseblocker under flera år som var populära.

Ska bli mycket intressant när någon opartisk testar som införskaffat dessa på eget bevåg visar upp vad som gäller.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Jag är livegen till Lian Li….

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eismannen:

Sen det där med att den skulle vara "decoupled" låter som en marketing gimmick. Det är ganska mycket gummi. O-ringar dessutom, de brukar vara relativt hårda. Borde inte filtrera ut någonting förutom kanske de allra högsta frekvenserna. Det mesta man brukar behöva filtrera ut från en chassifläkt är i min mening för lågfrekvent för att det där ska funka.

Lustigt nog blev jag paff då jag lyssnade på Bequiet-fläkten i jämförelsen efter att ha lyssnat på Alphacools, vid vissa frekvenser kickade subwoofern in helt plötsligt med ett lågfrekvent muller runt 40-60Hz som låg ~20 dB över Alphacools peaknivå.

Jag är lite osäker på om ljudfilerna är helt jämförbara för ljudnivå dock eller om de är normaliserade för att det lättare ska gå att höra skillnaderna i frekvensspektrat som fläktarna skapar.

Skrivet av loefet:

Tyvärr går det nog inte att serva lagren. När de är utslita så är det väl bara att kassera dem.
Alphacool säger själva att livslängden är 100000 timmar vid 25C, vilket är lite mer än 11 år vid 24/7, men ingen info om vilken garantitid de lämnar.

Alphacool förtydligade i kommentarstråden att det är 5 års garanti, men 100'000-timmarsvärdet är MTBF, vilket dels är ett estimat och dessutom ett rätt komplicerat värde som inte går att översätta till livslängd sådär, och går att räkna fram på lite olika sätt som alla ger olika resultat. MTBF för en hårddisk ligger väl rätt typiskt på 1'200'000h, vilket isf. skulle vara 137 år. Inte direkt användbar siffra som genomsnittlig livslängd. En fläkt har väl dock mkt mindre slitageökning mellan att sitta i ett konstruerat idealscenario och att sitta i högre temp i ett lite vibrerande chassi, så det går inte heller att använda ration mellan faktisk livstid och MTBF för en hdd och applicera på fläktar. Vi har alltså inte direkt nån aning om vad livslängden är på dessa, så vi får väl luta oss mot garantitiden.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

När jag ser bild på hur den ser ut är det rätt uppenbart varför den är så mycket tystare. Väldigt mycket av det surrande ljudet från fläktar uppstår vid bladspetsarna. Här är de eliminerade genom att bladens ytterkant går in i en ring. Möjligen gör metallramen att den lösningen blir mer stabil, och därmed tillåter mycket snävare toleranser mellan den roterande och den statiska ringen än vad som går att åstadkomma med en plastram med utrymmesbegränsningarna som gäller för en standardfläkt.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

1. Varken Noctua eller beQuiet fäster plastchassiet mot lådan, båda har gummi distanser m.m.

2. Finns oerhört många tillverkare som experimenterat med detta "rör". Inte minst Noiseblocker under flera år som var populära.

Ska bli mycket intressant när någon opartisk testar som införskaffat dessa på eget bevåg visar upp vad som gäller.

Precis och jag lutar åt plastchassits egenresonans inte vibrationer som sprider sig till pc chassit.
Gummidistanser i all ära, det handlar om avstämning och egenresonanser i hela paketet.
Igors RTA mätning säger en hel del och jag hoppas Verkligen att vi får se RTA mätning på andra fläktar.
Ett ensamt dB värde är väldigt trubbigt och det säger inte så mycket....

Jag har ingen erfarenhet av andra "rör fläktar" bara grunden för designen.

Det svåra med att testa något som är så tyst är dels att ha utrustning som klarar av det och att ha ett mätområde som är tystare.
20dB är RIKTIGT tyst

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem
Skrivet av thu:

Lustigt nog blev jag paff då jag lyssnade på Bequiet-fläkten i jämförelsen efter att ha lyssnat på Alphacools, vid vissa frekvenser kickade subwoofern in helt plötsligt med ett lågfrekvent muller runt 40-60Hz som låg ~20 dB över Alphacools peaknivå.

Jag är lite osäker på om ljudfilerna är helt jämförbara för ljudnivå dock eller om de är normaliserade för att det lättare ska gå att höra skillnaderna i frekvensspektrat som fläktarna skapar.

Alphacool förtydligade i kommentarstråden att det är 5 års garanti, men 100'000-timmarsvärdet är MTBF, vilket dels är ett estimat och dessutom ett rätt komplicerat värde som inte går att översätta till livslängd sådär, och går att räkna fram på lite olika sätt som alla ger olika resultat. MTBF för en hårddisk ligger väl rätt typiskt på 1'200'000h, vilket isf. skulle vara 137 år. Inte direkt användbar siffra som genomsnittlig livslängd. En fläkt har väl dock mkt mindre slitageökning mellan att sitta i ett konstruerat idealscenario och att sitta i högre temp i ett lite vibrerande chassi, så det går inte heller att använda ration mellan faktisk livstid och MTBF för en hdd och applicera på fläktar. Vi har alltså inte direkt nån aning om vad livslängden är på dessa, så vi får väl luta oss mot garantitiden.

Förvånar mig inte det minsta, fläktsubar har funnits i ganska många år o dom kan producera bas ner till ensiffriga frekvenser på hög volym.
Ser man på Igors RTA mätning så går Alphacools fläkt riktigt långt ner i frekvens.
Avvägningen är dBA så i verklighet är nivån högra än vad mätningen visar.
Undrar om det verkligen är mätt på 1 meters avstånd...

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

De ligger ju normalt sätt inte emot flänsarna eller vattenkanalerna och det finns ju lack emellan. Man brukar även använda skruv i metall för att fästa fläktarna har aldrig hört att någon får problem med korrosion av det i sin loop.

Metallskruv i radiatorn . . . Ja så är det ju! Hade visst lite otur när jag tänkte

Visa signatur

i7-8700K @ 5Ghz; 32 GB @ 3600MHz CL14

Permalänk
Medlem

Men vad är det nya här? Fläktbladen sitter ihop i en cylinder som snurrar med bladen. En tjock metallram med en o-ring. Inget som borde ge dubblerat luftflöde vid samma varvtal. Kan absolut minska ljud, men inte till den här graden

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Men vad är det nya här? Fläktbladen sitter ihop i en cylinder som snurrar med bladen. En tjock metallram med en o-ring. Inget som borde ge dubblerat luftflöde vid samma varvtal. Kan absolut minska ljud, men inte till den här graden

Kan väl vara att de implementerat en ny sorts motor antar jag? Alternativt hittat någon optimal vinkel på bladen ihop med en lyckosam distans med resten av konstruktionen.
Annars håller jag med om att det känns underligt!

De vore kul och se test mellan noctua ppc och dessa (båda 3000rpm) dock är ju såklart dB rejset redan avgjort men resten av prestandan kanske går att jämföra

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Men vad är det nya här? Fläktbladen sitter ihop i en cylinder som snurrar med bladen. En tjock metallram med en o-ring. Inget som borde ge dubblerat luftflöde vid samma varvtal. Kan absolut minska ljud, men inte till den här graden

Man kan tänka sig att ringen, som eliminerar förluster vid spetsarna, gör att man kan ha en mycket mer aggressiv bladvinkel/bladprofil långt ut, där rotationshastigheten är hög (och därmed det mesta av bladens luftflödesgenererande verkan uppstår), utan att få enormt kraftigt ljud av det och utan de flödesförsämringar virvlarna orsakar. Virvlarna, och därmed förlusterna, vid bladspetsarna ökar med anfallsvinkeln (egentligen "lyft"kraftskoefficienten, men inget ska lyftas här, så det blir i praktiken vinkeln som agerar proxyvärde), så om man kan slippa förlusterna vid spetsarna är det inte en begränsande faktor längre.

Jag vet inte alls om det är orsaken här, eftersom jag inte sett hur den arbetar eller ser ut i detalj, men det är en fullt tänkbar anledning.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Noiseblocker har haft denna design i 15 års tid.

Både min closed loop design, med och utan aggressiva blad. Inget nytt under solen. Att någon nu hej-thjopp skulle hitta 15db och kalla detta revolutionerande ...

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

förbokat två, får se på tester om den blir avbokad igen innan leverans i december
Blir först till att byta ut T30 under grafikkortet för lite mer flöde till förhoppningsvis samma/lägre ljud

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

När jag ser bild på hur den ser ut är det rätt uppenbart varför den är så mycket tystare. Väldigt mycket av det surrande ljudet från fläktar uppstår vid bladspetsarna. Här är de eliminerade genom att bladens ytterkant går in i en ring. Möjligen gör metallramen att den lösningen blir mer stabil, och därmed tillåter mycket snävare toleranser mellan den roterande och den statiska ringen än vad som går att åstadkomma med en plastram med utrymmesbegränsningarna som gäller för en standardfläkt.

Menar du att bladspetsarna skulle vara täckta av ringen på något sätt? Det stämmer inte, ringen är helt slät på insidan om du kollar på t.ex. sprängskissen hos Inet. Hur mycket utrymme det är mellan bladen och ringen verkar Alphacool inte ange någonstans, så de är troligtvis inte bättre än konkurrenterna på den punkten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Menar du att bladspetsarna skulle vara täckta av ringen på något sätt? Det stämmer inte, ringen är helt slät på insidan om du kollar på t.ex. sprängskissen hos Inet. Hur mycket utrymme det är mellan bladen och ringen verkar Alphacool inte ange någonstans, så de är troligtvis inte bättre än konkurrenterna på den punkten.

Bladspetsarna finns inte. Det är en ring. Och runt den roterande fläktringen finns en statisk ring.

Det syns på "sprängskissen" här:

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Vet inte om någon redan har sett dessa mer ingående bilder på bladen och ringen
Källa

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem

Designen med ringen runt bladen är inget nytt. Tysta lager och närmast vibrationsfria motorer är inte heller något unikt. Noctua NF-A12x25 har exempelvis väldigt låga vibrationer och ljudet som uppstår är nästan helt uteslutande luften som rör sig. Metallramen ser jag ingen fördel med då man kan få bättre egenskaper med plast.

Jag är allt mer övertygad om att det endast är en kompetent fläkt som höjts till skyarna av Igors inkompetens. Kollar man Igors andra fläkttester är det en del jäkligt märkliga resultat. Ta som exempel Lian Li's Unifan som förnedrar Phanteks T30, och den presterar bättre med en 60mm radiator än med 25 eller 45mm.
https://www.igorslab.de/en/fan-comparison/?ids%5B%5D=21&ids%5...:#tab-pane-metric_airflow_cfm-25mm

Samma Igor tyckte man lika gärna kunde skruva upp "vibrance" i Nvidias kontrollpanel, istället för att bry sig om saker som huruvida skärmen klarar P3-färgrymd.

Permalänk
Medlem

Sista bilden där förvånar mig. Varför göra centrumet 5mm större än vad som behövs, känns som mycket förlorad prestanda och/eller optimering. Alltså området runt motorns magnetring

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Sista bilden där förvånar mig. Varför göra centrumet 5mm större än vad som behövs, känns som mycket förlorad prestanda och/eller optimering. Alltså området runt motorns magnetring

”Smarta svaret”: Kan va då dom upptäckt att dom vill ha en viss bredd på bladen o valt att göra dom kortare o tjocka. Därav större centrum.

”Erfarenhets svaret”: Dom vill spara pengar genom att använda samma motor till flera olika fläktserier med olika mått. Då ser det ut så. Tänka sig att pengar styr

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Skrivet av medbor:

Sista bilden där förvånar mig. Varför göra centrumet 5mm större än vad som behövs, känns som mycket förlorad prestanda och/eller optimering. Alltså området runt motorns magnetring

Desto längre bladen är och närmare mitten som de sitter, d.v.s. ju mindre mittcirkeln är där bladen utgår ifrån kommer väldigt enabbt börja skapa onödiga vibrationer.

...kanske.

Bara min gissning iallafall.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R4 Moderkort: MSI Z77A-G45 Grafikkort: GTX770 Processor: i5-3570K@4,3GHz Kylare: Corsair H100 RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 4x4GB CL9 SSD: Samsung 830 256GB HDD: WD Black 2TB Nätaggregat: Cooler Master Silent Pro M2 1000W

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Vi har exemplar på väg till testlabbet som @JonasT klickat hem, men dessvärre dröjer det ett antal veckor innan de anländer

Ska bli intressant, jag litar mer på denne man än alla andra sajter som lovordar fläkten....

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Hur mycket utrymme det är mellan bladen och ringen verkar Alphacool inte ange någonstans, så de är troligtvis inte bättre än konkurrenterna på den punkten.

Just detta mäter ju Igor dock? Visserligen preproduction, men ändå.

Skrivet av AkUs:

Noiseblocker har haft denna design i 15 års tid.

Både min closed loop design, med och utan aggressiva blad. Inget nytt under solen. Att någon nu hej-thjopp skulle hitta 15db och kalla detta revolutionerande ...

Jag hänger inte riktigt med i vad du menar.
Igor har ju några Noiseblocker i sina tester. Jämför med 140 mm-varianten B14x-P-BL PWM ARGB och väljer en random punkt med hyfsat högt luftflöde, säg 75 cfm, så behöver den ~1150 rpm medans ASMP behöver ~1900 rpm. Vid dessa varvtal levererar de ~36 dB(A) vs ~24 dB(A). Inte riktigt 15 dB skillnad, men rätt markant, trots att NB är större. Kollar jag deras kraftigare 120 mm-fläkt så står det visserligen 77,9 cfm i spec, men den maxar ~55 cfm vid 2000 rpm och brölar då i 44 dB(A), medans ASMP klarar detta vid ~1350 rpm och ~ 21 dB(A).
Är detta inget nytt bara för att det finns nån sorts likhet i designen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av thu:

Just detta mäter ju Igor dock? Visserligen preproduction, men ändå.

Jag hänger inte riktigt med i vad du menar.
Igor har ju några Noiseblocker i sina tester. Jämför med 140 mm-varianten B14x-P-BL PWM ARGB och väljer en random punkt med hyfsat högt luftflöde, säg 75 cfm, så behöver den ~1150 rpm medans ASMP behöver ~1900 rpm. Vid dessa varvtal levererar de ~36 dB(A) vs ~24 dB(A). Inte riktigt 15 dB skillnad, men rätt markant, trots att NB är större. Kollar jag deras kraftigare 120 mm-fläkt så står det visserligen 77,9 cfm i spec, men den maxar ~55 cfm vid 2000 rpm och brölar då i 44 dB(A), medans ASMP klarar detta vid ~1350 rpm och ~ 21 dB(A).
Är detta inget nytt bara för att det finns nån sorts likhet i designen?

Förlåt. Jag var otydlig. Menar inte 15db VS Noiseblocker. Vad jag menade var. Noctua fläkten som många jämför med får vid 1900rpm stryk i Igors test med 15db. Vilket är som sagt oerhört (oroväckande?) mycket. Många här verkar helt på ideén att ringen som gör att bladen inte "bryter" luften på slutet är det magiska här. Jag menade bara på att om det tricket skulle ge 15db skulle alla apat efter Noiseblocker som förespråkat den designen länge. Även Noctua anger som största utmaningen till deras nya generation fläktar, var just vingslutet mot ramen. Endå har SW4, T30 samt A12x25 byggts med konventionell design.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs