Permalänk
Medlem

Val av robotdammsugare

Hej,
Det är en djungel med robotdammsugare och jag vet inte vad som är viktigt att titta på vid jämförelse. Varför är en robot för 15 tusen bättre än en för 4000 tusen? Vill gärna ha självtömning men inte lägga mer än 5000 egentligen. Tittade på Dreame d10 plus som kostar 4500 med tömning men osäker om den är bra. Jula har nu också en för 2500 men det känns väldigt billigt.
Vi har hus utan höga trösklar och en matta i vardagsrummet med två våningar. Finns det några experter här?

Rubrik förtydligad. // MOD
Permalänk
Medlem
Skrivet av wootz91:

Hej,
Det är en djungel med robotdammsugare och jag vet inte vad som är viktigt att titta på vid jämförelse. Varför är en robot för 15 tusen bättre än en för 4000 tusen? Vill gärna ha självtömning men inte lägga mer än 5000 egentligen. Tittade på Dreame d10 plus som kostar 4500 med tömning men osäker om den är bra. Jula har nu också en för 2500 men det känns väldigt billigt.
Vi har hus utan höga trösklar och en matta i vardagsrummet med två våningar. Finns det några experter här?

vet knappt var jag ska börja, det skiljer markant även mellan dyrare versioner.
dyrare dammsugare har vanligen mer funktion, bättre sugkraft, bättre batteri, bättre sensorer, laser och mer funktioner med kartor, funktion för att moppa och automatiskt tvätta mopparna, tömma och fylla på vatten, och tömma skräp i inbyggd påse eller filter behållare.
nästa sak är delar, dom bättre har borstar där hår inte fastna alls så lätt, men det finns dyrare där hår fastar och skär sönder borsten på mitten tex s7plus. andra funktioner är att vissa kan lyfta moppen när det kommer en matta eller som nya L20ultra som kan lämna mopparna i stationen automatiskt. värme torkning har du på dom dyrare dvs du slipper lukt. det finns nu även modeller där du kan ansluta dom direkt till vatten kranen/systemet så den fyller och tömmer helt automatiskt. mer funktioner som billigare saknar är automatisk dosering av medel för skurning, men vissa får inte ha medel alls.
sedan har du problem med att dom fastnar i saker, den enda som närmast aldrig fastnar är dreame L10s ultra, då har vi prylar på golvet typ jämt, mer funktioner som skiljer är att många bär inte med sig vatten dvs dom använder endast det vattnet dom får i stationen vid tvätt av moppen, andra har även en behållare inbyggt i dammsugaren som stationen fyller på. fördelen är jämnare fördelning av vatten annars blir det lätt mycket precis vid start och närmast inget innan den går in och tvättar mopparna.

väljer du kända marken har du stor chans att dom funkar i andra system typ homeassistant, samt är oftast delarna mycket billigare och går att hitta via tex Aliexpress osv tex dreame funkar i mi appen dvs det är samma ägare. dreame får du har medel i och l10 doserar själv, men inte i xiaomi eller roborock (funkar dock utmärkt med några droppar grönsåpa)

andra saker att kolla, så du kan tvätta filter och inte behöver köpa nya när dom blir skitiga.
jag själv går vanligen på dom dyrare dammsugarna men vilken som är favorit beror på utrymmer
på klubben med stora tomma utrymmen är det ecovacs som är bäst då deras lidar når mycket längre, tex roborock funkar inte i tomma utrymmen där det är ett par meter mellan väggarna MEN ecovacs x1 kan inte höja mopparna (nya x2 kan dock det) hemma är L10s ultra favoriten men ska köpa en L20 ultra efter nyår för att byta ut vår s7plus som jag har lite hat kärlek till, den är bra för ställen där man har gardiner som hänger då den skiter i att dom hänger och bara kör på, dreame är för försiktigt vid dessa men s7plus älskar toa papper dvs det beror på vad du har för utrymme.
L20 ultra kan även skicka ut moppen i sidled då den tar ända intill listen. dock är jag fundersam på om det är så bra i längden med tanke på hur mycket vatten L10 ger även med vatten släpp satt sparsamt. borde rätt snabbt bli mögel mellan list och golv om man har trägolv/lister

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Jag har inte så mycket mer input än att jag personligen aldrig hade köpt en med kamera. Rätt osugen på att en cloud-uppkopplad enhet kan åka runt och se sig omkring i mitt hus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Jag har inte så mycket mer input än att jag personligen aldrig hade köpt en med kamera. Rätt osugen på att en cloud-uppkopplad enhet kan åka runt och se sig omkring i mitt hus.

men du använder telefon,dator, appar för social media osv som är grymt mycket bättre om man vill ha information?
vet denna diskussion varit uppe många gånger, men varför skulle någon välja att slösa bort en hittad sårbarhet på att ta kontroll över en kamera i en robot dammsugare hos en radom privatperson? jag kan köpa att det möjligen skulle kunna hända med noname dammsugare men inte med större kända märken. (skulle vara döden för det märket) dessutom låter det vanligen rätt ordentligt när man aktiverar kameran i dammsugaren. enda gången jag vet det hänt var med en beta version av en dammsugare
å andra sidan kan man ju ta sig runt det och köra den lokalt efter en flashning av mjukvaran.
personligen skulle jag vara mer nojig för billiga wifi prylar man anslutit mot nätverk och tex strömuttag som går manipulera.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

vet knappt var jag ska börja, det skiljer markant även mellan dyrare versioner.
dyrare dammsugare har vanligen mer funktion, bättre sugkraft, bättre batteri, bättre sensorer, laser och mer funktioner med kartor, funktion för att moppa och automatiskt tvätta mopparna, tömma och fylla på vatten, och tömma skräp i inbyggd påse eller filter behållare.
nästa sak är delar, dom bättre har borstar där hår inte fastna alls så lätt, men det finns dyrare där hår fastar och skär sönder borsten på mitten tex s7plus. andra funktioner är att vissa kan lyfta moppen när det kommer en matta eller som nya L20ultra som kan lämna mopparna i stationen automatiskt. värme torkning har du på dom dyrare dvs du slipper lukt. det finns nu även modeller där du kan ansluta dom direkt till vatten kranen/systemet så den fyller och tömmer helt automatiskt. mer funktioner som billigare saknar är automatisk dosering av medel för skurning, men vissa får inte ha medel alls.
sedan har du problem med att dom fastnar i saker, den enda som närmast aldrig fastnar är dreame L10s ultra, då har vi prylar på golvet typ jämt, mer funktioner som skiljer är att många bär inte med sig vatten dvs dom använder endast det vattnet dom får i stationen vid tvätt av moppen, andra har även en behållare inbyggt i dammsugaren som stationen fyller på. fördelen är jämnare fördelning av vatten annars blir det lätt mycket precis vid start och närmast inget innan den går in och tvättar mopparna.

väljer du kända marken har du stor chans att dom funkar i andra system typ homeassistant, samt är oftast delarna mycket billigare och går att hitta via tex Aliexpress osv tex dreame funkar i mi appen dvs det är samma ägare. dreame får du har medel i och l10 doserar själv, men inte i xiaomi eller roborock (funkar dock utmärkt med några droppar grönsåpa)

andra sker att kolla, så du kan tvätta filtarna och inte behöver köpa nya när dom blir skitiga.
jag själv går vanligen på dom dyrare dammsugarna men vilken som är favorit beror på utrymmer
på klubben med stora tomma utrymmen är det ecovacs som är bäst då deras lidar når mycket längre, tex roborock funkar inte i tomma utrymmen där det är ett par meter mellan väggarna MEN ecovacs x1 kan inte höja mopparna (nya x2 kan dock det) hemma är L10s ultra favoriten men ska köpa en L20 ultra efter nyår för att byta ut vår s7plus som jag har lite hat kärlek till, den är bra för ställen där man har gardiner som hänger då den skiter i att dom hänger och bara kör på, dreame är för försiktigt vid dessa men s7plus älskr toa papper dvs det beror på vad du har för utrymme.
L20 ultra kan även skicka ut moppen i sidled då den tar ända intill listen. dock är jag fundersam på om det är så bra i längden med tanke på hur mycket vatten L10 ger även med vatten släpp satt sparsamt. borde rätt snabbt bli mögel mellan list och golv om man har trägolv/lister

Stort tack! Vad tycker du om Ecovacs Deebot T10 Plus. Den är på kampanj för 5555kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wootz91:

Hej,
Det är en djungel med robotdammsugare och jag vet inte vad som är viktigt att titta på vid jämförelse. Varför är en robot för 15 tusen bättre än en för 4000 tusen? Vill gärna ha självtömning men inte lägga mer än 5000 egentligen. Tittade på Dreame d10 plus som kostar 4500 med tömning men osäker om den är bra. Jula har nu också en för 2500 men det känns väldigt billigt.
Vi har hus utan höga trösklar och en matta i vardagsrummet med två våningar. Finns det några experter här?

Jag kör en Dreame Z10 pro, funkar bra...
Det som fungerar mindre bra är moppningen på den, den kan inte lyfta osv men jag skiter i moppningen.
Nästa jag ska kolla på ska ha stöd för sånt men min lär gå några år till.

Skrivet av izzie:

Jag har inte så mycket mer input än att jag personligen aldrig hade köpt en med kamera. Rätt osugen på att en cloud-uppkopplad enhet kan åka runt och se sig omkring i mitt hus.

https://valetudo.cloud/ för att ta bort cloud...

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem
Skrivet av wootz91:

Stort tack! Vad tycker du om Ecovacs Deebot T10 Plus. Den är på kampanj för 5555kr.

Jag har inte använt den modellen men den har ju den nya stationen så det är ett stort plus då den gammla stationen var riktigt dålig. Mycket handlar om område, är det en lägenhet/hus, dvs ska du ha flera kartor? Ska den kunna hissa moppar, tex har ni mattor mellan utrymmen som ligger i vägen? har ni mycket prylar och sladdar som ligger på golv osv hur höga är trösklarna? Och ni höga nivålister? Osv

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Svårt att hitta på något nytt att säga som inte redan sagts i tråden. Men mitt tips är nog att hålla sig till Roborock, för att vara säker på att få en vettig produkt. Jag har provat både Roborock, Ecovacs och iRobot, och även om iRobot må ha den bästa byggkvalitén på deras dammsugare så har de år efter år halkat efter Roborock i inovation. iRobot peakade vid S9+ när självtömning var något exklusivt som bara ett extremt fåtal modeller på marknaden hade, om inte S9+ till och med var ensamma på marknaden med självtömning dessutom?

Roborock Q eller Roborock S känns som säkra kort idag.

Jag förstår att folk generellt har en budget, och vill man inte betala mer än 2000:- för en handhållen dammsugare så kommer man knappast att vilja betala mellan 8000 - 15 000:- som de bättre modellerna kostar idag.

Men jag säger som det är - köper man en billig robot för säg 3000:-, så man får ett städresultat därefter.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Svårt att hitta på något nytt att säga som inte redan sagts i tråden. Men mitt tips är nog att hålla sig till Roborock, för att vara säker på att få en vettig produkt. Jag har provat både Roborock, Ecovacs och iRobot, och även om iRobot må ha den bästa byggkvalitén på deras dammsugare så har de år efter år halkat efter Roborock i inovation. iRobot peakade vid S9+ när självtömning var något exklusivt som bara ett extremt fåtal modeller på marknaden hade, om inte S9+ till och med var ensamma på marknaden med självtömning dessutom?

Roborock Q eller Roborock S känns som säkra kort idag.

Jag förstår att folk generellt har en budget, och vill man inte betala mer än 2000:- för en handhållen dammsugare så kommer man knappast att vilja betala mellan 8000 - 15 000:- som de bättre modellerna kostar idag.

Men jag säger som det är - köper man en billig robot för säg 3000:-, så man får ett städresultat därefter.

Skaffade en Roborock Q7 Max för ett par månader sen, kostade ~4000:-. Har förvisso inte möjlighet att jämföra städresultatet med dito från en 15kkr-robot, men är hittills mycket nöjd. Spelar definitivt i en division eller tre högre än min gamla Roomba 650 från 2013 i alla fall.

Installerade Valetudo dag ett. Själva rootningen/installationen var enkel, men det är något av en utmaning att bryta sig in i roboten och komma åt moderkortet, mycket beroende på att man kanske är överdrivet försiktig när man håller på med en splejs ny pryl som kostar flera tusen. Hittade ingen specifik guide för Q7 Max, men den är hyfsat snarlik S7, så guides för den är till viss hjälp.

Man måste bryta garantiseals för att ta sig in till moderkortet, små klisterlappar över skruvskallar.

Plitade ner mina observationer i en kladd om inbrott i Q7 Max för eget bruk när jag höll på, som ledning om jag skulle vilja ta isär den igen och inte hittar någon guide då heller. Kanske inte superpedagogisk, men för händelsen att den hjälper någon annan:

* Plocka ur dammlådan.

* Plocka loss främre kåpan på ovansidan, dra bara uppåt

* Plocka loss gångjärnen till locket, 3 skruv på varje

* Plocka ur gummirullen, snäppen.

* Ta loss lilla roterande borsten, 1 skruv

* Ta loss främre delen av undre höljet, 6 skruv.

* Lilla omnidirectional hjul fram behöver ej plockas.

* Plocka ur och koppla ur batteriet

* Ta loss bumpern, 8 skruv på undersidan. Ta det lugnt med bladfjädern bakom.

* Ta loss roterande borstmotorn, 3 skruv, lyft ur.

* Ta loss cover för lidar turret. 4 skruv, varav 2 under vita gummiplugg i bakändan av covern. De med bred skalle är under pluggarna.

* Ta loss lidar turret, 4 skruv. (behövs eventuellt inte)

* (Ta loss gummirullehållaren (behövs inte) (ev kan silikonmuffen behöva lossas inne i dammlådefacket))

* Ta loss övre höljet, 10 skruvar som koms åt från undersidan, varav en under roterande borstmotorn, och en i batterifacket. Resten i krans runt ytterkant. Kan kärva lite i mitten mot lidar turret när man drar av höljet. Kolla så alla kablar är routade rätt och inget kommer klämmas när det ska på.

* Ta loss moderkortet. Lossa kablarna i framkant, skruva loss 3 skruvar. Nu kan moderkortet vändas upp och TPA17 kommas åt på undersidan. USB Micro finns på ovansidan. Se till att RF-sköld och plast ligger rätt + inga kablar är klämda när det ska återmonteras.

Dold text
Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

Jag har inte använt den modellen men den har ju den nya stationen så det är ett stort plus då den gammla stationen var riktigt dålig. Mycket handlar om område, är det en lägenhet/hus, dvs ska du ha flera kartor? Ska den kunna hissa moppar, tex har ni mattor mellan utrymmen som ligger i vägen? har ni mycket prylar och sladdar som ligger på golv osv hur höga är trösklarna? Och ni höga nivålister? Osv

Två våningshus, moppfunktion är inte viktigt. Vi har öppen planlösning med en matta vid soffan annars är det rätt så tomt på golvet. Inga kablar eller liknande. Vi har en billig Neato just nu som är riktigt dåligt.

Permalänk

Finns det robotdammsugare som klarar mattor och mattfransar på ett ok sätt? Provade för flera år sedan robotdammsugare men var ett elände då den fastande i mattfransar. Tjockare mattor var också ett problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DocStargazer:

Finns det robotdammsugare som klarar mattor och mattfransar på ett ok sätt? Provade för flera år sedan robotdammsugare men var ett elände då den fastande i mattfransar. Tjockare mattor var också ett problem.

L10s ultra, har inte varit ett problem med långa fransar, nu släpptes dock L20

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wootz91:

Två våningshus, moppfunktion är inte viktigt. Vi har öppen planlösning med en matta vid soffan annars är det rätt så tomt på golvet. Inga kablar eller liknande. Vi har en billig Neato just nu som är riktigt dåligt.

ok, då kan du gå närmast på vilken som helst av: ecovacs, dreambot, roborock.

dreambot klättrar bra även med moppar men är känslig när man flyttar om stora saker, (får ha medel i vattnet)
bra kvalité, dvs börjar inte låta massa även efter 1 år av daglig användning, dyrare borstar men håller mycket längre.
väldigt lätt att underhålla och göra rent.
(är helt klart min favorit)

ecovacs har haft problem med tidigare tömning stationer (ej längre) (får ha medel i vattnet)
kan strula med kartan, man kommer runt det genom att alltid välja områdesstädning oavsett om man gör det schemalagt eller inte, det är förövrigt rätt vanligt problem på dom flesta dammsugare. inte lika smidig rengöring av huvud borste eller station och klättrar dåligt med moppar monterat. dessa tycker jag är dom enda som hanterar stora tomma utrymmen. skulle dock inte vara förstahandsvalet för hus med trösklar och mattor.

roborock, bra dammsugare men inte så försiktiga vid väggar och dörrar som dom andra. börjar låta en del efter ett par månader särskilt om den ska köra över hinder som trösklar.
jag byter dock dammsugare rätt ofta så jag märker det tydligt, gör man inte det är det nog mindre problem.
är bra om man har gardiner som hänger ner då den helt enkelt kör på oavsett om dom hänger i vägen eller inte.
man får ej ha medel i vattnet men vi har kört ett par droppar grönsåpa i våra roborock under alla år utan att det varit ett problem.

oavsett vilken du väljer av dessa tre märken kommer du garanterat bli nöjd, MEN som andra skrivit väljer du billiga versioner av dom får man vad man betalar för. tipset är att kolla på förra årets bättre modeller och välja en av dom för att komma ner i pris.

vill du går på billiga versioner, kolla så dom stödjer flera kartor, att dom har sensorer för väggar samt att dom har saker som tvättbara filter och och delar gå att köpa på tex aliexpress billigt. vägg senor är viktigt om man vill slippa fula märken, kamera tycker jag är skitbra särskilt om man inte är hemma då det går fjärrstyra samt brukar dom å även ha ai så dom inte villar bort sig eller fastnar.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Vi har en Dreame Z10 Pro. Det har varit bra städresultst, jämfört med en Roborock S5MaxV på mattor och hundhår. Men nu, igår så dog sugen på. Den har körts nattligen i över 1 år och fungerat ok. Men det har varit vissa problem med den vad gäller lidarn som inte fungerat, autotömningen inte alltid hundra och basenheten lite plastig.

Men överlag varit en ok upplevelse. Vi har kommit till slutsatsen att Robotdammsugare är inte längre nån gimmick utan riktigt jävla bra. Har dock saknat moppning. Vi har öppen planlösning och skulle vilja moppa vid yttedörr och kök t,ex.

Jag började igår att titta på vad som finns nu. Hade bestämt mig för att skaffa Roborock, mest för att vår S5MaxV nu gått i tre år utan att klagat någon gång (klagat mer än på filter, full binge osv osv). MaxVn kör på övervåningen f.ö. Dreame på nedervåningen.

Blev dock lite osäker nu. Såg att L20 Ultra fanns att köpa och det var en del innovation på den. T.ex att den kan lämna de roterande mopparna i dockan om de inte skall användas. Plus lyfta dom om det skall moppas. Den kan också tömma om den märker att bingen är full (?). Dock är jag lite osäker på kvaliteten.

Förutom mopp så är också object recognition viktigt. Inte för att undvika hundbajs, det har vi löst med att köra maskinen under tidig natt, om hundarna skulle få dålig mage så har det hänt under senare hälft än tidigare del. Däremot så kan det finnas hundleksaker och annat som vi glömt lyfte bort när vi lägger oss. Jag VILL därför ha en kamera. Vilket L20 har.

Z10 pro har ju en objekt recognition som vi fått stänga av då mattkanter får den att reagera, och uppdateringarna tlll Dreame Z10 Pro har varit noll sen jag köpte den i juli 2022. Vilket gör mig också lite fundersam på att lägga nästan 14000 på en dammsugare från Dreame.

Min fråga, jag har en ;), ni som har en L10 ultra hur har den varit för er? Reservdelar som inte är 3e part? Z10 Pro var ju nästintill omöjligt att köpa filter och påsar från Dreame.

Just nu står det mellan Roborock Q Revo, S8 Ultra, eller en L20 Ultra. Nackdelen mot Qrevo är att autotömningen är sämre (sägs det), och då funderar jag vad är sämre. Sämre än Z10 pro, eller sämre än L10 pro. Eller sämre... ja ni fattar.

Det är mycket pengar för en dammsugare, å andra sidan den nattliga städningen när man har tre hundar är ovärderlig. Och kanske är det ett pris man får betala om man inte vill gå med dammsugaren själv varje dag. Jag vill ha nått bra, men inte det dyraste... Om det nu inte är det bästa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oxies Husse:

Vi har en Dreame Z10 Pro. Det har varit bra städresultst, jämfört med en Roborock S5MaxV på mattor och hundhår. Men nu, igår så dog sugen på. Den har körts nattligen i över 1 år och fungerat ok. Men det har varit vissa problem med den vad gäller lidarn som inte fungerat, autotömningen inte alltid hundra och basenheten lite plastig.

Men överlag varit en ok upplevelse. Vi har kommit till slutsatsen att Robotdammsugare är inte längre nån gimmick utan riktigt jävla bra. Har dock saknat moppning. Vi har öppen planlösning och skulle vilja moppa vid yttedörr och kök t,ex.

Jag började igår att titta på vad som finns nu. Hade bestämt mig för att skaffa Roborock, mest för att vår S5MaxV nu gått i tre år utan att klagat någon gång (klagat mer än på filter, full binge osv osv). MaxVn kör på övervåningen f.ö. Dreame på nedervåningen.

Blev dock lite osäker nu. Såg att L20 Ultra fanns att köpa och det var en del innovation på den. T.ex att den kan lämna de roterande mopparna i dockan om de inte skall användas. Plus lyfta dom om det skall moppas. Den kan också tömma om den märker att bingen är full (?). Dock är jag lite osäker på kvaliteten.

Förutom mopp så är också object recognition viktigt. Inte för att undvika hundbajs, det har vi löst med att köra maskinen under tidig natt, om hundarna skulle få dålig mage så har det hänt under senare hälft än tidigare del. Däremot så kan det finnas hundleksaker och annat som vi glömt lyfte bort när vi lägger oss. Jag VILL därför ha en kamera. Vilket L20 har.

Z10 pro har ju en objekt recognition som vi fått stänga av då mattkanter får den att reagera, och uppdateringarna tlll Dreame Z10 Pro har varit noll sen jag köpte den i juli 2022. Vilket gör mig också lite fundersam på att lägga nästan 14000 på en dammsugare från Dreame.

Min fråga, jag har en ;), ni som har en L10 ultra hur har den varit för er? Reservdelar som inte är 3e part? Z10 Pro var ju nästintill omöjligt att köpa filter och påsar från Dreame.

Just nu står det mellan Roborock Q Revo, S8 Ultra, eller en L20 Ultra. Nackdelen mot Qrevo är att autotömningen är sämre (sägs det), och då funderar jag vad är sämre. Sämre än Z10 pro, eller sämre än L10 pro. Eller sämre... ja ni fattar.

Det är mycket pengar för en dammsugare, å andra sidan den nattliga städningen när man har tre hundar är ovärderlig. Och kanske är det ett pris man får betala om man inte vill gå med dammsugaren själv varje dag. Jag vill ha nått bra, men inte det dyraste... Om det nu inte är det bästa.

jag har L10s ultra (L10ultra/L10sultra skiljer en del mellan) vår L10 går flera gånger om dagen, det enda som behövs göras är att fylla på vatten. vi kör moppning i kök och hall varje morgon innan vi vaknar. rengöring görs kanske varannan månad (vet ärligt talat inte hur ofta jag gör det)

Jag sköter inte service/rengöring som man ska (jag är lat) så 1 gång har det varit problem med återvändande till dockan vid normalt användande, det hade då samlats så mycket skit under dom höjbara mopparnas glid del att dom inte kunde höjas när den skulle köra in i stationen.

delar: dom har varit dyrare än till tex roborock eller ecovacs, MEN dom håller mycket längre och hår fastnar inte alls så mycket i mitten på borsten som på dom andra dvs den får inte gummit sönderskuret som dom andra får.
damsugarpåsen fyller verkligen upp ordentligt till skillnad mot tex x1 som kan gnälla om damsugarpåsen när den knappt har något i sig. andra fördelar är den automatiska doseringen av rengöringsmedel och att den går återfylla med grönsåpa så vi har aldrig köpt någon ny medel behållare.

moppning: jämför jag med dom robotar som haft vibrationsplatta mot roterade moppar har dom med roterade moppar varit jäkla mycket bättre på att moppa, framför allt ha man fått en mycket jämnare fördelning av vatten under hela städningen, dom med vibrationsplatta har varit väldigt ojämna med vatten fördelningen och orsakat sträck bildning på golven. (mycket vatten i början som sedan minskar under städningen)

nackdelar med L10s ultra, när jag testade att flytta större objekt vid den så tappade den bort sig, annars kan jag inte säga att den haft några problem utan bara kört på.
när jag byter ut vår s7plus på övervåningen kommer det bli en L20 ultra, främst för L10 har varit sjukt bra på att inte fastna på saker som s7plus gör.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Tack, faktiskt en sak som är med i min lilla utredning är att fastna på saker. Vår S5 MaxV den har lätt att fastna och klarade inte en entrematta, så då fick göra en nogo zone på den. När jag fick min z10 så klättrade den upp utan problem.

Jag har iaf plockat bort vibreringsmopp och nu är det bara L20 och Qrevo som gäller. Qrevo är som sagt lite frågande till hur bra den kan tömma sig.

Misstänker jag hamnar med en L20 ultra.

Permalänk
Medlem

Jag köpte Ecovacs Deepbot T10 plus som var på kampanj. Nu har den städat i princip varje dag och inte haft ett enda problem med den. Hittills väldigt nöjd.

Permalänk
Medlem

Överväg om du behöver lägga bautapengar på det. För fem år sedan köpte jag tre S5:or till lägenheten och mina två fritidshus. De har gått utan bekymmer hela den tiden och det enda jag har behövt göra är köpa billiga reservdelar på Amazon. Har du barn kan du dessutom bespara dig alla tömningsstationer och dylikt - ska de ha veckopeng kan robotskötsel och tömning ingå i deras arbetsuppgifter.

Jag önskar robotgräsklippare var lika problemfria och lättskötta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nosslo Snah:

Överväg om du behöver lägga bautapengar på det. För fem år sedan köpte jag tre S5:or till lägenheten och mina två fritidshus. De har gått utan bekymmer hela den tiden och det enda jag har behövt göra är köpa billiga reservdelar på Amazon. Har du barn kan du dessutom bespara dig alla tömningsstationer och dylikt - ska de ha veckopeng kan robotskötsel och tömning ingå i deras arbetsuppgifter.

Jag önskar robotgräsklippare var lika problemfria och lättskötta.

robotklippare sköter sig själva bättre än dammsugare, kör en 430x hemma och en i stugan, byter blad 1 gång per säsong, det är det enda annars sköter dom sig själva. hade en 220ac innan den fastande typ 3 gånger under 10-12år användning innan jag råkade köra över den med bilen) och det var för vi lagt linan för nära muren. vi varken tvättar eller servar dom, skiten som sitter på tex däcken ramlar av nästa säsong (hmm kanske skulle ta in dom nu, det snöade i natt)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oxies Husse:

Tack, faktiskt en sak som är med i min lilla utredning är att fastna på saker. Vår S5 MaxV den har lätt att fastna och klarade inte en entrematta, så då fick göra en nogo zone på den. När jag fick min z10 så klättrade den upp utan problem.

Jag har iaf plockat bort vibreringsmopp och nu är det bara L20 och Qrevo som gäller. Qrevo är som sagt lite frågande till hur bra den kan tömma sig.

Misstänker jag hamnar med en L20 ultra.

som annan skriver är det värt att ta en titt på ecovacs med, men det beror på hur din planlösning ser ut.
ecovakt x1 gör nog renare än L10 men det är för den kan få dille och kör över minsta fläck typ 10 gånger
sedan är ecovacs kungar på stora tomma utrymmen tex finns det ingen annan dammsugare i konsumentklass som jag testat som funkar i dojon. (lidar når inte så dom kör inte framåt som dom ska)
borsten är dock inte lika bra som på L10 ultra hår fastnar över hela borsten.

deras nya fyrkantiga x2 ser intressant ut för dojon, men är tveksam på hur den kommer passera under stolar vid tex köksbord.
ecovacs karta kan vara aningen strulig med. det är för övrigt ett bra tips oavsett dammsugare, välj aldrig auto utan sätt schema på rumstädning/område städning då brukar dom inte paja kartorna.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wootz91:

en matta i vardagsrummet med två våningar.

Var har du köpt din tvåvåningsmatta?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Jag köpte en Roborock QRevo till sist. Anledning blev priset + att jag läste att det var inte okänt att l10 fick filter problemet jag fick på min Z10 pro. (Lösbart men man får skruva och trixa en del). Tänkte att om problemet var med l10 så kanske det var kvar på l20.
Efter skruvat sönder Z10 och sett exhaust filtret så borde nog det vara enklarare att rengöra för jäklar vad igensatt det va..

Men det kändes som vår Roborock S6MaxV (Skrev S5 ovan) bara går och går. Gick då på priset och på erfatenheten av den andra. Helt ovetenskapligt beslut baserat på 1 failande produkt och 1 fungerande

Men vill absolut inte vara utan en robot den är ju helt oumbärliga.

Permalänk
Medlem

Vill köpa när det finns modeller som inte är designade i kina och kräver cloud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Vill köpa när det finns modeller som inte är designade i kina och kräver cloud.

Tror inte det finne en enda som inte är cloud idag, däremot finns ju Electrolux som inte är kinisiskt...

Det finns också en del robotar som går att flasha om med firmware som gör att den inte skickar något till ett cloud: https://valetudo.cloud/

Personen bakom projektet var nyligen på DEF CON: https://www.youtube.com/watch?v=AfMfYOUYZvc

Permalänk

Pris/prestanda är det Dreame som gäller.

Har en med station med tömning som är riktigt bra, använder inte moppen men det skulle jag aldrig våga ändå på trägolv.

Permalänk
Medlem

testat Dream l10s och gillade den överlag. 9.999:- dock haft tre trasiga
därav köpte jag Roborock s8 ultra. helt klart en kopia? fungerar? men urkass ändå? klarar inte en tjock matta eller höga trösklar.(hänt några gånger att den fastnar)

hade velat testa Dream w10 men osäker på kvaliten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Disney:

testat Dream l10s och gillade den överlag. 9.999:- dock haft tre trasiga
därav köpte jag Roborock s8 ultra. helt klart en kopia? fungerar? men urkass ändå? klarar inte en tjock matta eller höga trösklar.(hänt några gånger att den fastnar)

hade velat testa Dream w10 men osäker på kvaliten?

snacka max otur, 3 trasiga L10s ultra? får man fråga vad som varit fel på dom?
Jag har sett ett par som haft problem med moppning men i dom fallen har det varit inställningar användaren missat

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Pris/prestanda är det Dreame som gäller.

Har en med station med tömning som är riktigt bra, använder inte moppen men det skulle jag aldrig våga ändå på trägolv.

varför? så länge som man ställer in dom för trägolv och inte kör det jämt är det inget problem att moppa trägolv.
eller ok om man har typ dåligt laminatgolv då skulle jag nog vara nojig då man knappt vågar ha någon fukt på det.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

snacka max otur, 3 trasiga L10s ultra? får man fråga vad som varit fel på dom?
Jag har sett ett par som haft problem med moppning men i dom fallen har det varit inställningar användaren missat

Moppen blötte in moppen på alla tre. Ringde supporten tre gånger 🤔🤔🤔
När man klickade rengör mopparna, här man hur den låter min noll vatten... Finnas det verkligen en inställning för man slår av vattnet vid mopp???

Läste manualen.
Ingen av robotarna såg sladden till min laptop 🙈

Permalänk
Medlem

Jag köpte en Roborock Q Revo för cirka två månader sedan, är så otroligt nöjd med den, minimalt med underhåll.

Då har jag kört Neato sen 2014.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED