OLED-inbränning kan vara icke-permanent – åtgärdas automatiskt av tv:n

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av SCORPIUS:

Faktiskt första gången jag hör om det här.

Jag har skrivit om skillnaden mellan retention och inbränningar sedan flera år i artiklar och säkert hundratals foruminlägg. Tror du varit aktiv i flera av dessa trådar.

Men okey, jag köper att mina förklaringsmodeller inte är tydliga och glasklara för alla. Eller att jag bara är för långdragna för en del ska orka läsa. Vilket ligger i sakens natur. Verkligheten är ofta besvärlig och komplex. Enklare att lära sig dogmer.

Bara så symptomatiskt för hur information sprids. Det viktigaste är inte vad som faktiskt sägs, utan vem som säger det.

Om Linus säger att hans OLED-TV har "burn in" när den egentligen har tillfällig retention, då får han miljoner views och tiotusentals människor delar videon i diskussioner om "burn in". Inte för att Linus egentligen har rätt, utan för att Linus är Linus.

När Ars Technica skriver om att det är skillnad mellan retention och faktisk inbränning med permanenta skador är det plötsligt, "wow, vilken insikt!", när retention vs. faktiskt inbränning på OLED, plasma och LCD är något som diskuterats och förklarats i 20+ år på sina håll. Fast nu kopplar man detta eftersom Ars Technica är Ars Technica.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Den behöver ha ström ansluten, inte vara helt avstängd

Det förstår jag.
Det jag undrade var att i inställningarna på tvin så fins där "Quick Start +" som du kan välja om tvin ska gå i viloläge (komma ihåg var man var) eller stänga av och förbruka mindre ström.
Har min på stänga av, och om det påverkar då detta? Tycker att det inte borde, men man vet ju aldrig.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk

Väldigt många såsom "Aik0" som inte har förstått OLED och att inbränningar inte alltid är permanenta.
Vill du inte ha kvalité så välj en LCD skärm istället. Slå inte ner på OLED bara för att du inte har rätt info..

Panasonic OLED från 2018, används dagligrn som datorskärm, inga inbränningar.

Visa signatur

[Antec Sonata III - Antec 500w] - [Intel E8500 3,16Ghz] - [Asus P5Q Pro] - [Gainward HD-4850 512MB GS] - [6gb Corsair TWIN2X 6400C4DHX CL4] - [Intel 730 240GB] - [Seagate IronWolf ST8000VN0022 256MB 8TB] [Seagate 3TB ST3000DM001] - [WD Black 1TB WD1001] - [Seagate 500GB ST3500413AS] - [Seagate 320GB ST3320620A] - [Creative Sound Blaster Live 5.1] - [Logitech Z-906] - [AOC 27G2U] | Oöppnade Samsung 860 Evo 1TB&512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zingo 83:

OLED är en parantes, framtiden är MicroLED. https://en.wikipedia.org/wiki/MicroLED

Jovisst, tekniken går framåt hela tiden, men nu har OLED varit en parentes i typ 10 år, precis som LCD/Plasma innan det. Eller varför inte CRT och alla andra varianter? Med din logik är allt en parentes, eller?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Zingo 83:

OLED är en parantes, framtiden är MicroLED. https://en.wikipedia.org/wiki/MicroLED

Jag är så pass gammal (och så pass nördig) att jag som mellanstadiepojk på 80-talet läste artiklar och utbildningslitteratur att kvantdatorer och optiska datorer var överlägsna och skulle ta över och konkurrera ut integrerade kretsar. Förmodligen inom nära framtid, rimligen på 90-talet. Kanske har vi kvantdatorer redan innan vi får flygande bilar eller den där personliga helikoptern som gör att pappa slipper pendla i långa bilköer in till jobbet!

Idag kan man köpa kvantdatorer hyfsat kommersiellt om än inte på konsumentnivå. Fast det är nog inte riktigt vad man föreställer sig att det är. Eller vad man en gång trodde att det skulle bli.

Samma sak med Micro LED. Man kan köpa det hyfsat kommersiellt om än inte på konsumentnivå. Fast det är nog inte riktigt vad man föreställer sig att det är. Eller vad man en gång trodde att det skulle bli.

Micro-LED är antingen väldigt små skärmar, likt för VR- och AR-glasögon eller instrumentpaneler. Eller kommersiella displayväggar där man får räkna med miljonpriser. Och sådana har man kunnat köpa i väldigt många år.

Men visst, Samsungs The Wall 146" finns ju att köpa för pengar: https://www.senetic.se/product/LH008IABMUS/EN?

(2 028 296 kr inkl. moms om nu inte vill klicka)

--------------

Hur som helst: avancerad teknik finns det alltid någonstans. Vad som når konsumenter och vad du har råd att köpa är den teknik som lyckas förädlas till masstillverkning. Det satt folk och väntade på OLED-skärmar redan på 90-talet. Jag vet, för jag skrev artiklar om ämnet och fick läsarfrågor ifall man skulle köpa en ny 17-tums CRT eller vänta tills man kunde köpa OLED.

Ingen sitter idag och frågar "Ska jag köpa en AMD Ryzen 7900X3D eller vänta på en kvantprocessor? Vad ger mest FPS i Starfield?". För man har lärt sig hur den utvecklingen fungerar.

Den insikten och mognaden finns inte riktigt med displayteknik. Även om Micro-LED faktiskt finns att köpa, är Micro-LED-skärmen i praktiken samma typ av fantasiprodukt som alla andra numera bortglömda tekniker vilka förut diskuterats som framtidens bildteknik-som-löser-alla-problem.

Men jag förstår: fantasiprodukter är väldigt trevliga. De vinner nämligen alla jämförelser!

Permalänk
Medlem

Jag har två oleds, varav den ena som datorskärm. Inga problem här.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Men visst, Samsungs The Wall 146" finns ju att köpa för pengar: https://www.senetic.se/product/LH008IABMUS/EN?

(2 028 296 kr inkl. moms om nu inte vill klicka)

Hm.... 4K@3840Hz låter bra. Hur många HDMI-anslutningar behövs det?

Permalänk
Medlem

Detta är inget nytt, LG har kört med det under många år. Det är viktigt att inte koppla TVn i någon form setup där strömmen bryts när man stänger av. I vår setup har vi TVn som Master och resten som Slave, samtidigt har vi en LED list runt TVn vilket då visar tydligt när TVn fortsätter dra ström efter att den är stängd vilket för förvånansvärt ofta.

De TV tillverkar varken har funktionen eller den aktiverad per standard hade jag inte ens funderat på att köpa.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av DasIch:

Hm.... 4K@3840Hz låter bra. Hur många HDMI-anslutningar behövs det?

Räcker nog med en enda HDMI om man kör 1 bitars färgdjup med monokrom signal som om det vore 1986 igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Räcker nog med en enda HDMI om man kör 1 bitars färgdjup med monokrom signal som om det vore 1986 igen.

Tänkte mig 10-bitars färgdjup för HDR. Jag är även lite nyfiken på hur förpackningen ser ut. Skärmen i sig tycks väga 168Kg, men 301Kg inkl. förpackning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aik0:

Ja, vem köper en TV för att använda den som en TV. Det är ju rena rama idiotin... 🙄

Min LG 65CX har inte haft mer än ett par timmar tvtittande på de snart 3 år jag haft den.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Golvspaden:

Jovisst, tekniken går framåt hela tiden, men nu har OLED varit en parentes i typ 10 år, precis som LCD/Plasma innan det. Eller varför inte CRT och alla andra varianter? Med din logik är allt en parentes, eller?

''The first commercially made electronic television sets with cathode-ray tubes were manufactured by Telefunken in Germany in 1934.'' https://en.wikipedia.org/wiki/Cathode-ray_tube

''In 1972, the concept of the active-matrix thin-film transistor (TFT) liquid-crystal display panel was prototyped in the United States by T. Peter Brody's team at Westinghouse, in Pittsburgh, Pennsylvania.'' https://en.wikipedia.org/wiki/Liquid-crystal_display

För övrigt så är Plasma en död teknik.

Skrivet av Wh1spY:

Jag har två oleds, varav den ena som datorskärm. Inga problem här.

Låt dom åldras fem, sex år och hör av dig.

Skrivet av DasIch:

Tänkte mig 10-bitars färgdjup för HDR. Jag är även lite nyfiken på hur förpackningen ser ut. Skärmen i sig tycks väga 168Kg, men 301Kg inkl. förpackning.

Jag har 1,07 miljarder färger på min bildskärm, det mänskliga ögat kan se en till två miljoner olika färger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zingo 83:

Jag har 1,07 miljarder färger på min bildskärm, det mänskliga ögat kan se en till två miljoner olika färger.

Färgdjupet, namnet till trots, är inte direkt relaterat till antal färger utan det diskreta tonomfånget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det har väl varit ’om 10 år’ i några årtionden nu

Det kommer en beta lansering som inte är riktig Micro-LED gissar jag, och när riktig Micro-LED kommer finns det nåt annat runt hörnet.
Vi konsumenter kommer aldrig få något om marknaden kan mjölka det som finns ett tag till.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aik0:

Långt ifrån alla tillverkare erbjuder denna garanti, och när det väl görs så är det gäller det oftast toppmodellerna som kostar mer än vad normalsvensaon är villig att lägga på en TV.

Ja, vem köper en TV för att använda den som en TV. Det är ju rena rama idiotin... 🙄

Jag förstår inte varför man skulle köpa en OLED tv från början om man enbart kollar på vanliga kanaler, rätt stort waste enligt mig, inte direkt att det sänds i 4k och HDR. Då duger ju det mesta. Jag har spelat med statiska HUD på tvn men inte fått någon inbränning, problemet är överdrivet framförallt om man har lite förnuft. Jag har fått inbränning på LCD för den delen med, så rent krasst har jag varit med om fler inbränningar på en LCD display än en OLED. Men absolut, risken finns.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Färgdjupet, namnet till trots, är inte direkt relaterat till antal färger utan det diskreta tonomfånget.

Nu pratar du strunt. https://en.wikipedia.org/wiki/Color_depth#4-bit_color

Permalänk
Skrivet av kabbedi:

Fick en sorts inbränning på min LG C2 OLED p.g.a att jag råkade vinkla skärmen så halva skärmen utsattes för direkt solljus. När jag startade den hade den lång vertikala ränder som vägrade försvinna. "Experterna" på reddit sa att det inte finns något att göra i dessa situationer. Trodde TV:n var f*cked, men som tur var har ju LG ett deep pixel-cleaning program som fixade det till 90% på 15 minuter. Körde en gång till och den är nu helt ÅTERSTÄLLD! Riktigt imponerande

Hade exakt samma problem vår nu 2 år gamla LG C1 65" , med ett streck vertikalt över skärmen. Fick också rådet att göra deep cleaning som löste problemet tillfälligt. Tyckte att det återkom när skärmen varit avstängd, gjorde deep cleaning igen i avstängt läge. Sedan var problemet löst efter några omstarter till av tvn och har inte återkommit sedan dess! Håller tummarna på att det kan lösas lika smidigt nästa gång!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

En inbränning som går att åtgärda så att den inte längre är en inbränning, är det då en inbränning?

Utan at veta det med säkerhet, så kan jag föreställa mig att dom nya skärmarne inte kan ställas på full styrka (fabriks inställningar förhindrar detta), så när proceduren för att ta bort inbränningar, så TROR jag att strömmen (ljusstyrkan) till skärmen ökas lite så du inte ser nån skilnad.

...Fast skärmen kommer att bli sämre och sämre med tiden, men det är ju bra att dom tar höjd för detta med nyare teknik och bättre skärmar, det är ju ETT sätt att lösa problemen på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zingo 83:

''The first commercially made electronic television sets with cathode-ray tubes were manufactured by Telefunken in Germany in 1934.'' https://en.wikipedia.org/wiki/Cathode-ray_tube

''In 1972, the concept of the active-matrix thin-film transistor (TFT) liquid-crystal display panel was prototyped in the United States by T. Peter Brody's team at Westinghouse, in Pittsburgh, Pennsylvania.'' https://en.wikipedia.org/wiki/Liquid-crystal_display

För övrigt så är Plasma en död teknik.

Jag förstår inte riktigt vad du försöker säga med denna kommentar. Jag vet att det är gamla tekniker. Det var hela min poäng. Vad vill du ha sagt så jag inte missförstår nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aik0:

OLED har fantastiskt bra bildkvalitet men den stora risken för permanenta inbränningar gör att jag står över, åtminstone tills problematiken blir löst, om den nu blir det. Plasma var det likadant med och det löstes aldrig så tekniken dog ut.

Kollar just nu på Mini-LED.

Risken för inbränningar är känns så överdriven. Den sades vara enorm på plasma, har en samsungplasma i sovrummet från 2006 som har agerat vardagsrums tv och använts vid konsolspelande. Inte en tillstymmelse till inbränning. Hade en LG 60" plasma från 2010 fram tills förra BF i vardagsrummet och användes flitigt, säkert minst 6h per dag om det räcker. Inga inbränningar där heller. Visst, kan ha haft tur, men oftast så är det "få som gapar mycket".

Har nu en LG oled 77c1 och är inte det minsta rädd för att man skulle få någon inbränning, LG har också bra med funktioner för att motverka det.

Och om man alltid väntar på nästa teknik, ja då går man miste...

Skrivet av NatureBoyyy:

Jag förstår inte varför man skulle köpa en OLED tv från början om man enbart kollar på vanliga kanaler, rätt stort waste enligt mig, inte direkt att det sänds i 4k och HDR. Då duger ju det mesta. Jag har spelat med statiska HUD på tvn men inte fått någon inbränning, problemet är överdrivet framförallt om man har lite förnuft. Jag har fått inbränning på LCD för den delen med, så rent krasst har jag varit med om fler inbränningar på en LCD display än en OLED. Men absolut, risken finns.

Well, bra bildkvalite har inte endast med upplösning och HDR att göra. Skulle exempelvis inte vilja se "vanlig tv" på en lcd från i början av 2000-talet även om den klarar upplösningen.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

En inbränning som går att åtgärda så att den inte längre är en inbränning, är det då en inbränning?

Det låter ju så osannolikt att det egentligen inte hänt.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Golvspaden:

Jag förstår inte riktigt vad du försöker säga med denna kommentar. Jag vet att det är gamla tekniker. Det var hela min poäng. Vad vill du ha sagt så jag inte missförstår nu?

Poängen är att CRT tekniken fanns i sju decennier innan det ersattes och att TFT tekniken har funnits i sex decennier och fortfarande inte ersatts till 100%.

OLED tekniken kom i mobiler under tidigt 00-tal så det är en dagsslända i jämnförelse.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Zingo 83:

Jag har 1,07 miljarder färger på min bildskärm, det mänskliga ögat kan se en till två miljoner olika färger.

Det har du inte. Jag vet att många brukar hävda liknande, men det är bara fördummande.

Din bildskärm har en krets vars adresseringskapacitet är 10 bitar per R, G och B vilket är 1024x1024x1024 teoretiska nivåer. Detta är då 1024 luminanssteg, alltså steg i ljusmängden för R, G och B.

Detta blir då 1,07 miljarder teoretiska nyanser som är en fin siffra att sätta i en spec. För den betyder egentligen ingenting. Likt alla andra specar.

Skärmens förmåga att faktiskt alstra 1024 nyanssteg per primärfärg är något helt annat och högst varierande. Det finns en elektronisk precision i omvandlingen från bitar i en krets till fysiska ljusnivåer som är mycket sämre och mer varierande och detta är dessutom komplext varierande.

Därför försöker tillverkarna genom algoritmer arbeta med dithermönster, både temporala och strukturella. Det vill säga att i tiden "blinka fram" nyanser samt att skapa rätt nyans över ytor genom att sätta närliggande nyanser pixel för pixel bredvid varandra i olika halvtoner. Detta gör alla displayer i någon form och majoriteten skärmar har en skönjbar temporal process som kan noteras som ett flimmer. Utöver då flimmer från modulering av lysdioder och liknande, vilket också kan vara en sammansatt del i den här processen.

En majoritet av vanliga bildskärmar för datorer kan inte adressera mer än 6 till 7 bitars precision i praktiken och det syns med enkla testmönster som posterisering i färgramper. Det är få bildskärmar i konsumentklass som problemfritt kan lösa upp ens 8 bitar/256 luminanssteg. De flesta visar på rätt stora problem, tyvärr. Oavsett spec.

Det mänskliga ögat brukar anges som att den kan urskilja 10 000 luminanssteg inom intervallet 0 till 100 nits. Det motsvarar ett behov av 14 bitars precision (16384 steg) för luminansnivåer som helt motsvarar ögat. Ett fint ideal men nog inte praktiskt genomförbart annat än i specialutrustning.

Däremot är färger och det mänskliga ögat komplext. Ögats förmåga att särskilja mellan närliggande färgnyanser är ganska begränsat. Vi är rätt dåliga på färgskillnder men suveräna på luminansskillnader. Det gör att vi kan urskilja två olika ljusstyrkor av exempelvis samma sorts röd väldigt tydligt. Men vi är inte så bra på att särskilja olika röda toner vid samma ljusstyrka. Detta påverkas i sin tur av sådant som hur stor del av synfältet som färgerna täcker.

Hur som helst. Om vi tittar på CIE1931-grafen är hel den synliga seglet (hela hajfenan) *alla nyanser* ögat kan se enligt 1931 års tester med tio fransmän i Normandie vid mulet väder. Triangeln ringar in vilka nyanser en typiskt skärm kan återge, nämligen rec.709/HDTV-normen som även är basen för sRGB. Utsidan är våglängden på ljuset.

Så en skärm som bara följer sRGB-normen, vilket de flesta gör, kan endast återge en delmängd av de färger ögat kan uppfatta. Och även om den skärmen har perfekt 10 bitars reproduktion, vilket skärmarna då inte alls har, kan ett normaliserat färgseende fortfarande uppfatta nyanssteg mellan färger i graderingar inom denna begränsade mängd.

Alla siffror om 1 miljard färger och "ögat kan bara se XX färger" är exempel på förklaringar som enbart fördummar. Det är i klass med "vi använder bara 10% av hjärnan" och liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Jag har skrivit om skillnaden mellan retention och inbränningar sedan flera år i artiklar och säkert hundratals foruminlägg. Tror du varit aktiv i flera av dessa trådar.

Men okey, jag köper att mina förklaringsmodeller inte är tydliga och glasklara för alla. Eller att jag bara är för långdragna för en del ska orka läsa. Vilket ligger i sakens natur. Verkligheten är ofta besvärlig och komplex. Enklare att lära sig dogmer.

Bara så symptomatiskt för hur information sprids. Det viktigaste är inte vad som faktiskt sägs, utan vem som säger det.

Om Linus säger att hans OLED-TV har "burn in" när den egentligen har tillfällig retention, då får han miljoner views och tiotusentals människor delar videon i diskussioner om "burn in". Inte för att Linus egentligen har rätt, utan för att Linus är Linus.

När Ars Technica skriver om att det är skillnad mellan retention och faktisk inbränning med permanenta skador är det plötsligt, "wow, vilken insikt!", när retention vs. faktiskt inbränning på OLED, plasma och LCD är något som diskuterats och förklarats i 20+ år på sina håll. Fast nu kopplar man detta eftersom Ars Technica är Ars Technica.

"Jag har skrivit om skillnaden mellan retention och inbränningar sedan flera år i artiklar och säkert hundratals foruminlägg. Tror du varit aktiv i flera av dessa trådar"

Japp.
Men jag kan inte minnas att jag hört/läst om den här tekniken där en tv försöker fixa detta medan den är avstängd.
Häftig teknik. Jag har ingen sådan tv. Står det tydligt i manualen?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av SCORPIUS:

Står det tydligt i manualen?

Ja.

Permalänk
Medlem

Laxpudding skrev: ''Alla siffror om 1 miljard färger och "ögat kan bara se XX färger" är exempel på förklaringar som enbart fördummar. Det är i klass med "vi använder bara 10% av hjärnan" och liknande.''

Det mänskliga ögat kan bara se en till två miljoner olika färger och Samsungs tekniker vet nog mer om hur många färger deras displayer kan visa än du.

Permalänk
Medlem

Ganska säker min gamla LG oled-tv är fullständigt körd..
Förstörde den pga min chromecast och ändrade aldrig avstängningstiden

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Zingo 83:

Laxpudding skrev: ''Alla siffror om 1 miljard färger och "ögat kan bara se XX färger" är exempel på förklaringar som enbart fördummar. Det är i klass med "vi använder bara 10% av hjärnan" och liknande.''

Det mänskliga ögat kan bara se en till två miljoner olika färger och Samsungs tekniker vet nog mer om hur många färger deras displayer kan visa än du.

Oh, härskarteknik! Du måste vara ett riktigt badass!

Är du en tekniker hos Samsung? Eller har du bara hört någon som är "tekniker hos Samsung" påstå något liknande och du lyckas internalisera detta påstående till någon form av sanning?

För jag har träffat ganska många "tekniker från Samsung". Några av dem har jag även haft kurs i ämnet med.

Nu ser jag iofs att du är nyregistrerad på forumet och har satt senaste dagarna i full aktion med att skriva oneline-kommentarer. Är du en gammal avstängd "favorit" under nytt nick?

Permalänk
Medlem

Nej, det jag skrev är fullständigt korrekt och Laxpudding gav även en bra, och helt korrekt, utläggning.

För övrigt bör det tillstås att färg är ett psykofysiologiskt fenomen. Det finns inga färger utöver vad vi kan förnimma.

Permalänk
Bildexpert 📺

Här tre bilder på samma färgsvep i tre nivåer, 25, 50 och 75 procents luminansnivå. Varje bild är 1920x1080 pixlar och varje bild rymmer därför ca 2 miljoner olika färgnyanser vardera. Är man noga och kör dem genom en pixelmätare ser man att det är några pixlar som har samma RGB-värden vilket delvis beror på jpeg-komprimering (som kör 4:2:0 subsampling) men också sRGB-omvandling som pressat ihop nivåerna. Men den totala kombinationen färgnyanser i dessa bilder är någonstans uppemot 6 miljoner olika färger. Definitivt mer än 2 miljoner.

Om det vore så att vi endast kunde urskilja 2 miljoner färgnyanser, så som "tekniker på Samsung" sägs påstå, då skulle vi har rätt svårt att se skillnad på dessa tre bilder.

Edit: jösses vad Swec:s bilduppladdning adderar extra jpeg-kompression på bilderna. Lärdomen är att man nog ska undvika den om man prioriterar kvalitet.