Permalänk
Medlem

Avviker man allt för mycket från index (åt endera håll) har man för hög risk, det är min absoluta uppfattning. Men allt beror ju på syftet med sparandet, tål man hög risk och gillar snabba klipp är det så klart ointressant med indexnära investeringar.

Att som någon här ovanför visa 8% plus när börsen som helhet backat gör ju att man blir minst sagt nyfiken på innehaven och den portföljens utveckling.

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem

Någon mer som har problem med Avanza?

Permalänk
Medlem

@Songless checkade snabbt, inloggning funkar inte för mig.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

@Songless Hade problem med att logga in med bankId förut men funkar nu.

EDIT: Nepp, nu laddas inget upp inne i appen istället.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av MadMantiz:

Avviker man allt för mycket från index (åt endera håll) har man för hög risk, det är min absoluta uppfattning. Men allt beror ju på syftet med sparandet, tål man hög risk och gillar snabba klipp är det så klart ointressant med indexnära investeringar.

Att som någon här ovanför visa 8% plus när börsen som helhet backat gör ju att man blir minst sagt nyfiken på innehaven och den portföljens utveckling.

Alla satsar inte på 100% index-fonder. Jag har 60% i index-fonder, men 40% i enskilda innehav. Min september var inte så rolig -6.40% (OMXS30 -1.34% och DJ USA -4.82% i september som jämförelse) men tittar jag på 2023 hittills så ligger jag +12.25% (OMXS30 +7.25% och DJ USA +7.72% hittills i år som jämförelse)

Men som du säger, det är genom att ta en större risk och det passar absolut inte alla, kan ju lika gärna gå åt skogen också.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pine-orange:

Jag tänkte jämföra resultatet med PULSAR studien, men det går inte rakt av. Det finns en formel för att räkna ut pulmonary vascular resistance (PVR), vilket är det som PULSAR studien använder som primärt resultat. Formeln är tydligen PVR = 80 * (MPAP - LAP) / CO. 80 är genomsnittlig puls, MPAP är mean pulmonary artery pressure (mmHg), LAP är left atrial pressure (mmHg) och CO är cardiac output (l/min). De har nästan gett all info för att kunna göra en direkt jämförelse med PULSAR studien, men de lämnar ut LAP. Det får mig att tro att det första resultatet i alla fall inte är bättre än det som PULSAR studien åstadkom. Det låter mer som en annons för CardioMEMS™ HF System (Abbott, Inc.) än något annat. Är det ett nytt användningsområde för dem kanske så de behöver lite klinisk legitimitet?
Jag kollade upp det, deras resultat finns sammanfattade i figur 2 istället (samma länk som ovan).

https://mfn.se/cis/a/cereno-scientific/cereno-scientific-rapp...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bubbelbabbel:

Det är möjligt att sotartecept inte hade någon påverkan på det effektmåttet, men bilden du lagt in visar baseline. Att det är liknande värden över grupperna visar bara att studien är välrandomiserad.

https://mfn.se/cis/a/cereno-scientific/cereno-scientific-rapp...

Permalänk
Medlem

Need advice...eller bara en konfirmation.
Investerade 100 lakan i Microsoft för 8 veckor sedan...(i och med köpet av Activision tänkte jag eller inte...)

Ser jag rätt i värdehöjningen? Sälj? YAS!?
Helt sinnes...miljonär...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Need advice...eller bara en konfirmation.
Investerade 100 lakan i Microsoft för 8 veckor sedan...(i och med köpet av Activision tänkte jag eller inte...)

Ser jag rätt i värdehöjningen? Sälj? YAS!?
Helt sinnes...miljonär...

Förstår inte alls vad du menar?

https://www.google.com/finance/quote/MSFT:NASDAQ?sa=X&ved=2ah...

ordföljd
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Falcon:

Need advice...eller bara en konfirmation.
Investerade 100 lakan i Microsoft för 8 veckor sedan...(i och med köpet av Activision tänkte jag eller inte...)

Ser jag rätt i värdehöjningen? Sälj? YAS!?
Helt sinnes...miljonär...

Microsoft har rört sig + 1,82 % sen 8 veckor tillbaka....

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Need advice...eller bara en konfirmation.
Investerade 100 lakan i Microsoft för 8 veckor sedan...(i och med köpet av Activision tänkte jag eller inte...)

Ser jag rätt i värdehöjningen? Sälj? YAS!?
Helt sinnes...miljonär...

Rätt tveksamt att ett så stort bolag som Microsoft helt plötsligt skulle värderas tio gånger så högt sedan du köpte för åtta veckor sedan dock.

Inte mig emot då jag också är investerad i MS 😉

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Need advice...eller bara en konfirmation.
Investerade 100 lakan i Microsoft för 8 veckor sedan...(i och med köpet av Activision tänkte jag eller inte...)

Ser jag rätt i värdehöjningen? Sälj? YAS!?
Helt sinnes...miljonär...

Don't quit your day job. Du ser i syne.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Microsoft har rört sig + 1,82 % sen 8 veckor tillbaka....

Felaktiga uppgifter...fyfan avanza.

jag som är IG/etta/- på matematik.

1,82% på 100 000

minus skatt 30% i guess?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Don't quit your day job. Du ser i syne.

Fan trodde jag hade det...aldrig får man va gla`

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Rätt tveksamt att ett så stort bolag som Microsoft helt plötsligt skulle värderas tio gånger så högt sedan du köpte för åtta veckor sedan dock.

Inte mig emot då jag också är investerad i MS 😉

Jag hade fel. Avanza ljög tillfälligt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Jag hade fel. Avanza ljög tillfälligt...

Lätt hänt. Har själv blivit lite väl glad innan jag insett att det inte är möjligt.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem

Till dem som sparar långsiktigt här. Fundera på att göra ny insättningarna till ett vanligt VP framför ISK/KF.
VP har även har rätten att dra av kapitalförluster till 100% mot vinst.

Isk skatten nästa år kommer höjas till 1.2% av det totala kapitalet, det är en stor negativ ränta på ränta effekt.

ISK/KF tycker jag primärt bör användas av aktörer som handlar flera gånger per dag. I instrument/terminer, alternativt sitter i väldigt hög utdelande aktieslag.

Visa signatur

=)

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Maarus:

Till dem som sparar långsiktigt här. Fundera på att göra ny insättningarna till ett vanligt VP framför ISK/KF.
VP har även har rätten att dra av kapitalförluster till 100% mot vinst.

Isk skatten nästa år kommer höjas till 1.2% av det totala kapitalet, det är en stor negativ ränta på ränta effekt.

ISK/KF tycker jag primärt bör användas av aktörer som handlar flera gånger per dag. I instrument/terminer, alternativt sitter i väldigt hög utdelande aktieslag.

<Uppladdad bildlänk>

Om du ligger i indexfonder och snittar 8% avkastning per år så är ju ISK fortfarande fördelaktigt upp till 7,5% statslåneränta (2,48% avgift på ISK). Enligt bilden du delar. Så det är fortfarande ingen större idé att byta till ett "vanligt" konto där vinster skattas 30%.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Om du ligger i indexfonder och snittar 8% avkastning per år så är ju ISK fortfarande fördelaktigt upp till 7,5% statslåneränta (2,48% avgift på ISK). Enligt bilden du delar. Så det är fortfarande ingen större idé att byta till ett "vanligt" konto där vinster skattas 30%.

Jag betalar hellre 30% vinstskatt på 8% i det läget. Och då har vi inte ens börjat räkna på vad det ger för ränta på ränta effekt på längre sikt.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maarus:

Jag betalar hellre 30% vinstskatt på 8% i det läget. Och då har vi inte ens börjat räkna på vad det ger för ränta på ränta effekt på längre sikt.

Du betalar betydligt mer skatt än 30% på 8% av innehavet... Allt beror ju på vad du har satt in.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Du betalar betydligt mer skatt än 30% på 8% av innehavet... Allt beror ju på vad du har satt in.

Han menar 30% skatt på 8% vinst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Han menar 30% skatt på 8% vinst.

Det blir dock väldigt svårt att jämföra över längre tid, då ISK lär ändras beroende på regering.
Men har svårt att tänka mig att isk inte är mer lönsamt under en 10-20 års period. Desto högre vinst desto sämre med fond konto...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Du betalar betydligt mer skatt än 30% på 8% av innehavet... Allt beror ju på vad du har satt in.

Förutsatt att jag ska omplacera pengarna, det är först då jag behöver betala vinstskatt.

Och då kan jag även använda dessa pengarna för att rensa ut "surdegar" eller andra spekulativa placeringar, alternativt sänka mitt gav i bolag man kommit in högt.

Fördelen är dock att Isk avgiften redovisas som kapitalinkomst och kan därmed kvittas mot andra kapitalutgifter(räntor).

Detta gäller inte KF, där dras en avkastningskatt direkt från kontot. Fördelen här är att du kan få ränta för aktier du lånar ut(blankare). Samt få tillbaka utländsk källskatt(i vissa fall).

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Det blir dock väldigt svårt att jämföra över längre tid, då ISK lär ändras beroende på regering.
Men har svårt att tänka mig att isk inte är mer lönsamt under en 10-20 års period. Desto högre vinst desto sämre med fond konto...

Det borde vara stabilt under längre tid istället för att olika regeringar kan vara inne och pilla tycker jag, men du har rätt att det är svårt att förutspå hur olika sparformer kommer ändras i framtiden.

Fondkonto blir lite förmånligare när vinsten kommer upp i väldigt höga procentsatser (från och med 400%), för då är det värt att använda schablonmetoden istället. Om du köper en aktie för 1kr och säljer den för 2,7kr behöver du betala 3kr i skatt. Med schablonmetoden blir det 2,4kr eftersom du kan betrakta ditt inköpsbelopp att vara 20% av försäljningsbeloppet.
Om du kör väldigt riskfyllda aktier som tar ett tag innan de eventuellt går plus kan det vara bra. T.ex. biotechaktier i tidigt skede eller gruvbolag i tidigt skede. Om de går mot noll så kan du kvitta din förlust och om de går till oändligt så går din skatt asymptotiskt mot 80% av det du skulle betalat om du betalade 30% på vinsten på det vanliga viset.

räknefel
Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Men har svårt att tänka mig att isk inte är mer lönsamt under en 10-20 års period. Desto högre vinst desto sämre med fond konto...

ISK tappar i längden på grund av ränta på ränta effekten. Ska man ha pengar sparade i 50 år+ t.ex så tappas det jävligt mycket via ISK. ISK har det största övertaget över VP vid korta snabba uppgångar, helt mot hur du resonerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bizzro:

ISK tappar i längden på grund av ränta på ränta effekten. Ska man ha pengar sparade i 50 år+ t.ex så tappas det jävligt mycket via ISK. ISK har det största övertaget över VP vid korta snabba uppgångar, helt mot hur du resonerar.

Detta förutsätter att man inte gör affärer och utlöser beskattning dock, men det är korrekt att det finns en sådan punkt där det blir mer lönsamt att ligga utanför givet detta. Var punkten ligger beror då på vad man tror att statslåneräntan kommer att vara över tid, givet oförändrad beskattningsmodell. Sedan kommer kalkylen att bli olika beroende på om man har ej utdelande fonder eller utdelande enskilda aktier, i och med att man inte slipper skatten på utdelningen även om man inte säljer aktierna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det borde vara stabilt under längre tid istället för att olika regeringar kan vara inne och pilla tycker jag, men du har rätt att det är svårt att förutspå hur olika sparformer kommer ändras i framtiden.

Fondkonto blir lite förmånligare när vinsten kommer upp i väldigt höga procentsatser (från och med 400%), för då är det värt att använda schablonmetoden istället. Om du köper en aktie för 1kr och säljer den för 2,7kr behöver du betala 3kr i skatt. Med schablonmetoden blir det 2,4kr eftersom du kan betrakta ditt inköpsbelopp att vara 20% av försäljningsbeloppet.
Om du kör väldigt riskfyllda aktier som tar ett tag innan de eventuellt går plus kan det vara bra. T.ex. biotechaktier i tidigt skede eller gruvbolag i tidigt skede. Om de går mot noll så kan du kvitta din förlust och om de går till oändligt så går din skatt asymptotiskt mot 80% av det du skulle betalat om du betalade 30% på vinsten på det vanliga viset.

Jo det är sant men tänkte 10-20 år med snitt på 8% så lär vi inte nå dessa % dock. Kanske vid 20 år iofs...

Skrivet av Bizzro:

ISK tappar i längden på grund av ränta på ränta effekten. Ska man ha pengar sparade i 50 år+ t.ex så tappas det jävligt mycket via ISK. ISK har det största övertaget över VP vid korta snabba uppgångar, helt mot hur du resonerar.

Precis som han under dig nämner beror det på vad du sparar i och om du kan använda kapitalet mot ränteavdrag
sen nämnde jag 10-20år, inte 50

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Songless:

Någon mer som har problem med Avanza?

Dom har blivit ett skämt. Förra veckan slutade alla kursgrafer att fungera när jag satt och handlade, nice! En vit skärm utan info.

Jämför det med 99.9% uptime på Nordnet...

Permalänk
Medlem

Är det någon här som har någon erfarenhet av Resurs banks sparkonto? Är Resurs smidiga att ha att göra med, eller ska man satsa på en annan, t.ex. Carpays sparkonto (om man t.ex. redan har deras kort)?

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag har just nu 2 st ISK konton hos Handelsbanken. Båda är långstidssparande. Det ena vet jag inte 100% vad jag sparar till men tänker väl nytt boende. Det andra är mitt egna sparande till pensionen.
Bör jag spara i något annat än Handelsbanken? Tex Lysa för dessa ISK konton? Vad rekommenderas generellt? Vad vinner man på i längden?

Alla tips upskattas!