Förvånande fynd: Singla slant är inte ren slump

Permalänk
Medlem
Skrivet av trudelutt:

De gör även analysen utan de 4 (tror jag det var) "värsta förövarna" och den håller fortfarande.

Okej, det är ju bra det iaf. Men det smala urvalet känns fortfarande jättekonstigt att basera något på. Speciellt när de själva påpekar att det från individ till individ helt plötsligt inte finns någon effekt. Deras diskussion blir ju bara fånig med det i åtanke. Teorier om wobbly tosses och förslag om dolda coinflips i påhittad gambling är rätt krystat.

Permalänk
Medlem

Wow, väntar spänt på nästa myntrelaterade artikel.

Permalänk
Skrivet av NodCommander:

Jag gillar inte att klaga på andras arbete, men alltså.. På vilket sätt är detta en nyhet som passar på SweClockers?

Datorer, hård/mjukvara, telefoner, teknikföretag, IT-politik...

Verkar som att folk brydde sig om ämnet om man ser på svaren.

Jag minns när Sweclockers inte skrev om i princip annat än strikt datorkomponenter. Kul med lite sannolikhetslära. Används (pseudo)random number generators i spel osv, så detta ämne ligger nära!

Permalänk
Quizmaster Göteborg 2023

Det är därför man kupar båda händerna och "skakar runt" myntet innan man singlar och inte kollar på det förens man ska se om det blev krona eller klave..

Permalänk
Quizmaster Göteborg 2023
Skrivet av NodCommander:

Jag gillar inte att klaga på andras arbete, men alltså.. På vilket sätt är detta en nyhet som passar på SweClockers?

Datorer, hård/mjukvara, telefoner, teknikföretag, IT-politik...

Datorkunskap > ettor%nollor > matematik > sannolikhetslära

https://eddler.se/lektioner/sannolikhet/

Permalänk
Medlem

Kul studie! Får se om den kvalar in för ett IgNobel-pris nästa år

Alltså - av 350757 kast landar myntet...

178078 gånger (50.75%) på samma sida upp som man startade med (Signifikant med p < 2.2*10^-16, dvs "machine precision"-lågt)
175420 gånger (50.01%) på "heads" snarare än "tails" (Icke signifikant med p = .889), oberoende av myntsort.

> binom.test(178078, 350757) Exact binomial test data: 178078 and 350757 number of successes = 178078, number of trials = 350757, p-value < 2.2e-16 alternative hypothesis: true probability of success is not equal to 0.5 95 percent confidence interval: 0.5060402 0.5093521 sample estimates: probability of success 0.5076962 > binom.test(175420, 350757) Exact binomial test data: 175420 and 350757 number of successes = 175420, number of trials = 350757, p-value = 0.8899 alternative hypothesis: true probability of success is not equal to 0.5 95 percent confidence interval: 0.4984622 0.5017744 sample estimates: probability of success 0.5001183

Dold text

(Ovanstående är samma test som används i artikeln, de presenterar dock bara konfidensintervall och inte p-värdena, därav att jag körde testet själv för att också få p-värden).

Så de finner alltså både att kinematiken i kastandet påverkar, och att myntets utformning inte påverkar (krona och klave är lika sannolika).

Skrivet av Laffe:

Det här var ju ingen imponerande studie. Har ni tittat på urvalet? Ca 50 pers där 10-14 står för hela effekten. Hade dessa slumpmässigt inte deltagit hade resultatet varit 50/50 igen. En betydande mängd individer uppvisar motsatt fenomen så det är inte någon allmängiltig företelse utan bara en siffra man kan uppnå genom kreativ statistik och dåligt urval. Orkade inte läsa studien särskilt noggrant, men emfasen på antalet kast när urvalsgruppen inte ens singlar lika många per individ är ju extra illa.

Jag ser inget uppenbart problem här, jag antar att du menar att om man tar bort de 10-14 som uppvisar störst effekt i samma riktning som hypotesen, så är vi tillbaka på 50/50? Men eftersom den uppmätta proportionen ligger nära 50% så är det inte så konstigt om bara en del av deltagarna driver effekten. Jag tänker snarare tvärtom - författarna pratar om individuella skillnader i hur man kastar, men bortsett från 4 personer så ser slantsinglarnas olika effekter ut som slumpmässigt fördelade runt medelvärdet på 50.75% (Figure 1 i artikeln, övre delen).

Skrivet av Laffe:

Om du påstår dig mäta förekomsten av att sidan som är startpositionen också oftast kommer bli slutpositionen så kan du inte låta det vanligaste slutpositionen vara den vanligaste startpositionen. Om tex myntets klave hade en egenskap som fick den sidan att oftare landa uppåt så skulle det också leda till att klave var den vanligaste startpositionen och infektera hela resultatet. Helt plötsligt vet du inte vad du mäter.

Men de hävdar att att de kontrollerat för bias mellan krona och klave. Jag är en sopa på statistik så jag orkar inte försöka förstå mig på om de verkligen gjort det på ett korrekt sätt. Men det går väldigt snabbt att se i deras paper att de ger sig själva typ alla utrymmen som går för att trolla med datan.

Det de såvitt jag kan se har gjort är att testa om krona eller klave var vanligare som utfall, och funnit att detta inte var fallet. Det borde ta hand om problemet du pekar ut. Just testet som ska svara på om resultatet är signifikant skilt från 50/50 är enkelt (binomialtestet som jag kör ovan), men sen går de fort över på bayesiska modeller i syfte att säga om deras resultat också bekräftar teorin från tidigare. Där går de bortom mina statistikkunskaper.

Skrivet av Laffe:

De nämner själva hur "deltagarna" i studien är medvetna om hypotesen som prövas men avfärdar att det skulle påverka resultatet. Men det hade varit jäkligt intressant att se varje individs resultat över tid på en kurva för att se när de valde att "avsluta". Jävligt lätt att bara stanna när man har ett hum om att man fått rätt resultat när det inte byggts några vettiga ramar för hur resultaten ska samlas in.

Denna invändning köper jag, åtminstone teoretiskt. Det skulle kunna vara det som förklarar de 3-4 slantsinglare som hade ovanligt höga proportioner (som de dock hanterar genom att också testa utan).

All data och analysscript finns online för den hugade: https://osf.io/mhvp7/ (mappen "analyses" ser ut att innehålla allt som behövs).

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem

Det är det här skattepengar går till, att visa att slump KANSKE inte är slump.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maaxan:

Det är det här skattepengar går till, att visa att slump KANSKE inte är slump.

Tror du det på riktigt? Det står uttryckligen i studien att den utförts på deras fritid utan någon finansiering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oegat:

Jag ser inget uppenbart problem här, jag antar att du menar att om man tar bort de 10-14 som uppvisar störst effekt i samma riktning som hypotesen, så är vi tillbaka på 50/50? Men eftersom den uppmätta proportionen ligger nära 50% så är det inte så konstigt om bara en del av deltagarna driver effekten. Jag tänker snarare tvärtom - författarna pratar om individuella skillnader i hur man kastar, men bortsett från 4 personer så ser slantsinglarnas olika effekter ut som slumpmässigt fördelade runt medelvärdet på 50.75% (Figure 1 i artikeln, övre delen).

Jag försöker inte hymla med att jag är dålig på statistik, men som jag upplever problemet så försöker man egentligen påvisa slutsatsen av att en signifikant mängd individer oftare singlar slanten så att startpositionen också är slutpositionen än tvärtom. Alltså inte fenomen bundet till fysik-lagar och slump utan en förekomst av ett mänskligt beteende som påverkar resultatet. Men då uppstår väl ändå problemet att man har populationen alla människor på hela jorden som någonsin levt. Ett urval på 50 pers kan ju inte visa på någon signifikant förekomst av den egenskapen. Vart hittar du någon säkerhet i att resultaten inte like gärna hade varit det omvända om studien haft ett annat urval? De pratar om coinwobble och behoven av slowmotionkamera i en djupare studie och jag ser inte hur det de har prövat hitills skulle leda in någon på det som nästa steg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nasder:

Trots det så är det inte omöjligt, bara osannolikt.

Ditt uttalande är ju visserligen sant, men det är samtidigt meningslöst att resonera så. Sannolikhetslära syftar ju inte till att säga om saker är omöjliga eller garanterade, utan hur osannolika eller sannolika de är. Om du i en myntstudie finner att av 100000 slantsinglingar så hamnade myntet på högkant varje gång, och sen gör om studien och får samma resultat, så kan du fortfarande hävda att det är ett helt vanligt mynt du har använt. Det är möjligt, men den slutsatsen ger dig just ingenting av värde.

Man kan också vända på det och tycka att sannolikhetsläsa är meningslös, eftersom man aldrig kan få helt definitiva svar, men så är det ju inte heller. Vsauce gjorde en illustration av sannolikheten att en kortlek blir blandad på ett specifikt sätt (efter en förlaga), i mänskligt relaterbara termer. Ur ett människoperspektiv är det lätt att ha en känsla av att en kortlek kan bli blandad på samma sätt vid två olika tillfällen. Det är osannolikt, men möjligt, eller hur? Eller är det det?

https://youtu.be/ObiqJzfyACM?si=18OgocW3YZ4oa4qw&t=948

https://czep.net/weblog/52cards.html

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Aorus X570 Elite | AMD 5900x | MSI Radeon RX 6800

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laffe:

Imponerande, jag hade förväntat mig att 50 000 tal mellan 1 och 2 iaf skulle generera minst 50 000. Säker på att det din 1 och 2 blev helt rätt där?

Jag tänkte rätt men skrev fel. Menade att jag fick en etta 24 921 gånger och en tvåa 25 079. 😄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laffe:

Jag försöker inte hymla med att jag är dålig på statistik, men som jag upplever problemet så försöker man egentligen påvisa slutsatsen av att en signifikant mängd individer oftare singlar slanten så att startpositionen också är slutpositionen än tvärtom. Alltså inte fenomen bundet till fysik-lagar och slump utan en förekomst av ett mänskligt beteende som påverkar resultatet. Men då uppstår väl ändå problemet att man har populationen alla människor på hela jorden som någonsin levt. Ett urval på 50 pers kan ju inte visa på någon signifikant förekomst av den egenskapen. Vart hittar du någon säkerhet i att resultaten inte like gärna hade varit det omvända om studien haft ett annat urval? De pratar om coinwobble och behoven av slowmotionkamera i en djupare studie och jag ser inte hur det de har prövat hitills skulle leda in någon på det som nästa steg.

Jag förstår, ja där har du en poäng - om effekten mest handlar om att vissa individer systematiskt singlar på ett sätt som uppvisar "same side bias" (som de kallar det) och inte andra, då blir ju antalet slantsinglare viktigt för generaliserbarheten. Jag har tänkt mer att antagandet är att ungefär samma bias finns hos alla, och att variabiliteten mellan personer handlar mer om slump. Men det är såklart en empirisk fråga som vi inte kan vara säkra på. Det faktum att de i artikeln själva pratar om individuella skillnader stärker din invändning. (dock om jag istället testar proportionerna personer som hamnar över vs. under 50%, så får jag fortfarande att det är signifikant fler som hamnar över - men det är såklart mycket svagare än det resultat de redovisar baserat på enskilda singlingar).

Citat:

Moreover, the data revealed a substantial degree of between-people variability in same-side bias: as can be seen from
Figure 1, some people appear to have little or no same-side bias, whereas others do display a same-side bias, albeit
to a varying degree.

Det går att beräkna hur mycket av variabiliteten som kan knytas till olika slantsinglarem vs. olika singlingar inom varje singlare, jag har inte läst tillräckligt noga för att se om de gjort detta.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem

De borde använda ett slätt mynt som inte har olika spår på respektive sida

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | MSI 4090 Suprim Liquid X | Gigabyte Aorus X570 XTREME | 64GB Vengeance RGB Pro 3600MHz | Corsair MP600 M.2 - 500GB | Corsair MP600 M.2 - 2TB | Samsung 970 EVO 1TB M.2 | EVGA Supernova G2 1300W | Phanteks Eclipse P500A DRGB | Alienware 34" QD-OLED – AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebban84:

De borde använda ett slätt mynt som inte har olika spår på respektive sida

De har använt många olika mynt, men du tycker alltså att de ska använda ett mynt som inte används i praktiken. Hur kommer det besvara frågeställningen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrDuke:

Man kan också vända på det och tycka att sannolikhetsläsa är meningslös, eftersom man aldrig kan få helt definitiva svar, men så är det ju inte heller.

Sannolikhet är underbart, riktigt bra verktyg att använda tills vi har möjligheten att räkna ut den exakta utkomsten. Beroende på vilken sannolikhet vi räknar ut så kan det kräva galen mängd variabler som vi troligen aldrig lär kunna samla in eller bearbeta.

Mitt uttalande är lite mer åt hållet. Att slår du en tärning 100 gånger och får en etta 89 gånger så betyder det inte att det är något fel på din tärning. Det kan indikera att något är fel, men behöver inte vara det. Man ska inte stirra sig blind på sannolikheten och köra på att det är det exakta utfallet som man ska få och att allt annat är fel. Acceptera margin of error och att det finns extremfall som kan förekomma.

Permalänk
Medlem

Totalt oförvånade. Om man vill ha ett slumpmässig resultat av en människopåverkad händelse så måste även utgångsläget vara slumpmässigt. Detta har visats tidigare i andra studier.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Totalt oförvånade. Om man vill ha ett slumpmässig resultat av en människopåverkad händelse så måste även utgångsläget vara slumpmässigt. Detta har visats tidigare i andra studier.

Que?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nasder:

Sannolikhet är underbart, riktigt bra verktyg att använda tills vi har möjligheten att räkna ut den exakta utkomsten. Beroende på vilken sannolikhet vi räknar ut så kan det kräva galen mängd variabler som vi troligen aldrig lär kunna samla in eller bearbeta.

Mitt uttalande är lite mer åt hållet. Att slår du en tärning 100 gånger och får en etta 89 gånger så betyder det inte att det är något fel på din tärning. Det kan indikera att något är fel, men behöver inte vara det. Man ska inte stirra sig blind på sannolikheten och köra på att det är det exakta utfallet som man ska få och att allt annat är fel. Acceptera margin of error och att det finns extremfall som kan förekomma.

Exemplet du ger är ju rätt så klassiskt. Jag är varken statistiker eller matematiker, men jag försöker så smått att lära mig programmera. Jag har gjort ett försök att skriva ett script som ska räkna ut sannolikheten att få 89 eller fler ettor om man slår en tärning 100 gånger, och jag får det till 1.7 x 10-14.

Oavsett om scriptet räknar rätt eller inte (säkert inte), så är det väl ett exempel på vad sannolikhet ger dig. Du får som människa bestämma om en sannolikhet på 1.7 x 10-14 är "möjlig", eller om det kanske snarare är något fel på tärningen trots allt.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Aorus X570 Elite | AMD 5900x | MSI Radeon RX 6800

Permalänk
Medlem

Är väl inget konstigt? I princip 50/50 och när samma person flippar myntet så borde ju muskelminnet se till att den snurrar ungefär likadant i luften, vilket påverkar den så kallade slumpen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrDuke:

Exemplet du ger är ju rätt så klassiskt. Jag är varken statistiker eller matematiker, men jag försöker så smått att lära mig programmera. Jag har gjort ett försök att skriva ett script som ska räkna ut sannolikheten att få 89 eller fler ettor om man slår en tärning 100 gånger, och jag får det till 1.7 x 10-14.

Oavsett om scriptet räknar rätt eller inte (säkert inte), så är det väl ett exempel på vad sannolikhet ger dig. Du får som människa bestämma om en sannolikhet på 1.7 x 10-14 är "möjlig", eller om det kanske snarare är något fel på tärningen trots allt.

Om jag gör ett skript som räknar med sannolikhet och får ett resultat jag själv tycker är utanför det jag förväntat mig så gör inte om skriptet direkt, jag tar reda på om det är en engångs grej eller ett mönster. Du gör nog liknande, även om skriptet ger det förväntade resultatet så skulle jag göra det. Och genom det så har man accepterat att det finns möjlighet till knasiga resultat som kan förekomma. Förekommer de för ofta (hur ofta bestämmer man själv) så kan man anta att något är fel.

Exempel
Du singlar slant 100 gånger med ett skript.
Första gången får du 50 heads, 50 tails.
Kör skriptet igen, du får 49 heads, 51 tails.
...
På 87 gången får du 87 heads, 13 tails.

Du kör skriptet 100 gånger. Om du får 1 eller 2 knasiga resultat men resten är inom ramen av vad som är förväntat, så är det nog inget fel egentligen. Men beroende på vad det ska användas inom så kan man kräva mer exakthet än 98-99%. Det är det exakt samma med en tärning, singla slant eller what not.

Nu kan man argumentera att jag bara har EN observation av 100 slant singlingar. Därför borde jag göra fler, vilket jag kan hålla med om för ett mer exakt resultat, men man måste man dra en gräns tillslut.

Kör saker mer än en gång (gäller även studier om sannolikhet), så många gånger du kan och finner rimligt. Kör du bara en gång så kan din gång vara det där galna extremfallet. Kom ihåg, det är osannolikt inte omöjligt.

Permalänk
Medlem

Väl spenderade pengar. Varför ödslar man ens tid på sånt här? 0,8% skillnad ser jag ändå som slumpen. Nästa gång blir det säkert tvärtom.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Väl spenderade pengar. Varför ödslar man ens tid på sånt här? 0,8% skillnad ser jag ändå som slumpen. Nästa gång blir det säkert tvärtom.

Som nämndes tidigare så har forskarna gjort det på sin fritid. Du är ingen som säger åt dig vad du får göra på din fritid

Du ser 0,8% som slumpen, men förstår du deras metodik och har du tillräckligt med statistikkunskap för att avgöra det? Koden och metodiken är tillgängliga så du får gärna påpeka deras fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Väl spenderade pengar. Varför ödslar man ens tid på sånt här? 0,8% skillnad ser jag ändå som slumpen. Nästa gång blir det säkert tvärtom.

Vad otroligt mycket av Dunning-Kruger-effekten man ser i den här tråden.

Permalänk
Medlem

Bryr sig någon egentligen förutom folk som vill vara onödigt pedantiska?

En skillnad på 0.8% över flera hundratusen myntkast är nära nog att vara slumpmässigt att det inte spelar någon roll för vad man brukar använda det för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trudelutt:

Vad otroligt mycket av Dunning-Kruger-effekten man ser i den här tråden.

Har väll inget med att jag tycker att jag är bättre än andra? Tycker du det är väl spenderade pengar? Lägga tid på detta eller cancerforskning vad bör vara viktigast?
Eller menar du kanske att jag underskattar min höga kompetens som även den är Dunning-Kruger-effekten?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Har väll inget med att jag tycker att jag är bättre än andra? Tycker du det är väl spenderade pengar? Lägga tid på detta eller cancerforskning vad bör vara viktigast?
Eller menar du kanske att jag underskattar min höga kompetens som även den är Dunning-Kruger-effekten?

De har gjort det på fritiden. Vad gör du på fritiden som är så mycket bättre? Forskare drivs framförallt av nyfikenhet, alla kan inte forska på hur man botar cancer.

Det är väldigt många som uttalar sig tvärsäkert om hur det beror på slumpen osv. Jag får iaf vibbar om att de inte har någon som helst koll på statistik men ändå tycker de kan göra såna bedömningar. Mina inlägg i tråden kanske inte heller är så lysande för övrigt, så de kan också ha sin grund i Dunning-Kruger-effekten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nasder:

... det är osannolikt inte omöjligt.

Jag har inte gjort några simuleringar alls, jag matade in förutsättningarna i en binomialfördelningsformel. Min poäng är att vad som är osannolikt på gränsen till omöjligt är något som man måste värdera - och det finns en sån gräns. Matt Parker gör ett bra jobb av att förklara detta i sin video om Dream-skandalen:

https://youtu.be/8Ko3TdPy0TU?si=z5c9y4ZbKzH7PkVp

edit: räknade också på ditt nya exempel, nu är det inte tärning längre, utan slantsingling.

Citat:

På 87 gången får du 87 heads, 13 tails.

För att få minst 87 krona på 100 försök (antaget att du singlar slant med ett perfekt mynt som ger krona och klave i exakt 50% av fallen vardera) så behöver du inte göra 87 serier av 100 slantsinglingar, utan (enligt mitt script som verkar ha lite problem med floating point-avrundning) 152325064784298 serier.

Det är som du säger - osannolikt inte omöjligt.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Aorus X570 Elite | AMD 5900x | MSI Radeon RX 6800

Permalänk
Medlem
Skrivet av xealo:

Bryr sig någon egentligen förutom folk som vill vara onödigt pedantiska?

En skillnad på 0.8% över flera hundratusen myntkast är nära nog att vara slumpmässigt att det inte spelar någon roll för vad man brukar använda det för.

Det är en sån liten skillnad att en vanlig svensson inte har användning av det. Och från vad jag minns från de gånger jag singlat slant så har man valt huvud eller klave innan man lagt upp slanten till att singla den. I sånt fall vet man inte vilken sida som har det där 0,8% större chansen.

Men sannolikhet är kul i sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Jag gillar inte att klaga på andras arbete, men alltså.. På vilket sätt är detta en nyhet som passar på SweClockers?

Datorer, hård/mjukvara, telefoner, teknikföretag, IT-politik...

Ja, det är tyvärr så mycket intressanta intresseområden som mer eller mindre saknas här på Sweclockers men det finns många medlemmar som gör den här till en intressant sida ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrDuke:

För att få minst 87 krona på 100 försök (antaget att du singlar slant med ett perfekt mynt som ger krona och klave i exakt 50% av fallen vardera) så behöver du inte göra 87 serier av 100 slantsinglingar, utan (enligt mitt script som verkar ha lite problem med floating point-avrundning) 152325064784298 serier.

Det är som du säger - osannolikt inte omöjligt.

Nej, jag behöver inte göra så många försök.

Jag kan få det på första. Jag säger inte att jag kommer få det på första, eller tredje. Eller efter en miljon försök, eller att jag någonsin får det till och med efter dubbelt så många försök än vad ditt skript sagt. Så länge möjligheten finns så kan den ske när som helst i serien. Problemet är om det sker för ofta.

Vilket var det som skedde med dream, det skedde för många gånger. 6 streams med extremfall av något som redan hade otroligt låg sannolikhet. Det hade t.om jämnförts med andra och varit väldigt avvikande redan där. Hade han haft endast en run med de siffrorna så hade det hela nog sett annorlunda ut. Mest för att de inte hade haft tillräckligt med data.

Det är inte omöjligt att få klave 87 gånger av 100 på första försöket, bara osannolikt. Gör du det mer än en gång på 152325064784298 serier så kan det vara fusk.