Paradox flaggar för prestandaproblem med Cities: Skylines 2

Permalänk
Medlem

Att folk försvarar detta som något positivt är så oerhört deprimerande att se. Även förbokningsskaran gör en lite ledsen i ögat. Det kommer bara bli värre...

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Då kommer folk klaga på att spelet är försenat istället. Det går aldrig att göra alla nöjda. Om folk kommer klaga oavsett så är det bästa att släppa nu så får folk helt enkelt välja om de vill köpa.

Jag tvivlar starkt på att alla som köper gör ett medvetet val att köpa en produkt som inte är färdig - man antar att det som säljs är en färdig produkt och det borde vara normen.
Är spelet inte klart men de väljer att sälja det ändå så säger det mycket om hur lågt de isf värderar sina kunder och spelupplevelsen.

Därför jag aldrig köper spel direkt - lägger det i wishlist, väntar på 75% off och en färdigpatchad game of the year edition med alla DLCer så får jag ett spel som det borde vara vid release.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Om det innebär gratis mods med annan leverans spelar det mig ingen roll. Skulle det betyda betalda mods så är det kört.

Jag kommer dock inte köpa på release just pga att Paradox-spel brukar behöva lite tid att koka (+ mods).

Betalda mods kommer ju som dlc/"ccp". Men det betyder snarare ett till dumt konto och färre samt mer begränsade mods. Kommer vara mer att man måste haka på mainstreamet, inte alternativ, inte mods som har dlc funktioner eller ändrar spelet på ett sätt Pdx inte vill.

Nej, inte värt att betala pengar för. De förtjänar inte det ett dugg. Får se över alternativa vägar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Då kommer folk klaga på att spelet är försenat istället. Det går aldrig att göra alla nöjda. Om folk kommer klaga oavsett så är det bästa att släppa nu så får folk helt enkelt välja om de vill köpa.

det är redan försenat, och backad till 2024 för consoller. De kommer ju använda pc spelarna som beta testers nu, efter att redan ha gjort det med alla content creators

Skrivet av Aleshi:

Vore fint om de kunde lista vad minimikravet och den rekommenderade konfigen resulterar i för ungefärlig prestanda.
Behövs RTX 3080 för att nå 60FPS i 1080P, eller behövs det om man vill nå 144FPS i 4K? Lite hemligt.

Inte hemligt, rekommenderade (3080) gäller 1080p, och inte ens 60fps specifierat (youtubers som testa fick lägre). Det står 1080p där de la upp detta

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

....
Inte hemligt, rekommenderade (3080) gäller 1080p, och inte ens 60fps specifierat (youtubers som testa fick lägre). Det står 1080p där de la upp detta

Vad i? Det låter som att det knappt kommer att rulla i 1440p med mitt 5700. Mitt kort är ju ca hälften av ett 3080. Sen ytterligare ett prestandatapp i och med den högre upplösningen.
Så medium och 24 bilder per sekund att vänta...

Fungerar det med FSR i spelet? Får kanske ut nån bildruta till där?

Permalänk
Medlem

Bra att de är ärliga med detta!

Visa signatur

[Låda: NZXT H630 Ultra Tower Silent] [MB: ASRock Z590 Velocita] [CPU: Intel 10900K] [CPU-kylning: Arctic Cooling Liquid Freezer II 360] [Mem: 32 GB 34666 MHz CL15] [GPU: XFX Speedster Merc 319 6950 XT] [Lagring: 180 GB Intel+128 GB Corsair SSD, 525 GB Crucial M.2] [Bildskärm: LG 4k 43" bildskärm] [Ljudkort: inbyggt, med extern hörlursförstärkare/DAC] [Högtalare: Edifier S530D] [Lurar: Beyerdynamic Amiron Home]

Permalänk
Medlem

Detta kan ng bli en bra kandidat att köra med AMDs Fluid Motion Frames påslaget då det inte är mycket snabba rörelser.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av napahlm:

Vad i? Det låter som att det knappt kommer att rulla i 1440p med mitt 5700. Mitt kort är ju ca hälften av ett 3080. Sen ytterligare ett prestandatapp i och med den högre upplösningen.
Så medium och 24 bilder per sekund att vänta...

Fungerar det med FSR i spelet? Får kanske ut nån bildruta till där?

vi vet inte om det är 1080p i fsr performance som var normen för starfield da det är 480p rejält samma skit med 15fps drops större delen av tiden var i ksp2 det verkar vara en industri norm nu att inte kunna spela spelen. det är bara för streamers med 4090

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Vad i? Det låter som att det knappt kommer att rulla i 1440p med mitt 5700. Mitt kort är ju ca hälften av ett 3080. Sen ytterligare ett prestandatapp i och med den högre upplösningen.
Så medium och 24 bilder per sekund att vänta...

Fungerar det med FSR i spelet? Får kanske ut nån bildruta till där?

Att CS2 skulle vara tungt för CPU:n är ingen överraskning direkt, men det är verkligen märkligt att de får ut så usel GPU-prestanda med vanlig rastrering. Med spel som Cyberpunk som har Path Tracing är det förståeligt, men jag förstår fortfarande inte vilka funktioner 3D-motorn i CS2 använder som kräver sådan enorm GPU-kraft. Samtidigt har ju konsolerna ungefär motsvarande Ryzen 3700 och RX 6700 i prestanda, så man förstår att de inte kan släppa det än om det krävs en 5800X och RTX 3080 för att få 30 FPS i 1080p. De behöver hitta något sätt att få ut minst 100-150% mer prestanda genom optimeringar.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Avstängd

folk bannas nu för att fraga varför det inte finns mod support köp inte spelet

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexman:

https://i.4cdn.org/vst/1697464479542753.png
folk bannas nu för att fraga varför det inte finns mod support köp inte spelet
https://i.4cdn.org/vst/1697554067928465.png

Det finns väl modsupport? Eller va har jag missat?

Sedan är det väl fullt rimligt att man bannar folk som inte bidrar med någit utan bara tjatar om något som däredan har fått ett svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Inte hemligt, rekommenderade (3080) gäller 1080p, och inte ens 60fps specifierat (youtubers som testa fick lägre). Det står 1080p där de la upp detta

Peka ut det. En sökning på "1080" ger noll träffar på första sidan av forumtråden. Kan ju vara sökfunktionen i min webläsare som inte gillar deras sida, Men jag ser inget om 1080P heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Jag tycker inte man ska vara rädd att förboka titlar man känner starkt för och vet att man ändå kommer att köpa. En annan sak om man gör det på allt man köper.

Förbokning är aldrig ok och skadar alla andra köpare genom att det ger företagen betalt innan en färdig produkt uppvisats. Förbokning ger trasigare spel vid release, varför göra klart ett spel de redan fått betalt för? Dessutom blir det svårare att skjuta upp release vid problem om folk redan betalat.
Med en förbokning visar du företaget att det är ok när de beter sig illa. Nu låser de ju även ofta spel de första dagarna för de som inte förbokar för att straffa de som inte vill förboka.

Nej vänta till efter release med köpen. Det kan visa sig, och har visat sig, att spelet är i ett mycket sämre skick än vad som utlovats.

§1
Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem

Verkar inte heller finnas Linux-stöd vid release. Får hoppas att det kommer senare eller att det fungerar bra med Proton.
Blir nog att avvakta ett litet tag med ett inköp för att se hur stor shitshow det blir vid release.

Visa signatur

ASUS TUF Gaming B550M-PLUS ~ AMD Ryzen 5600 XT ~ ASUS TUF Gaming AMD Radeon RX 6800
Corsair Vengeance LPX Red 16GB (2x8GB) 2400MHz DDR4 ~ Samsung SSD 860 EVO M.2 1TB
Corsair RM750 750W 80+ Gold

Permalänk
Skrivet av Fissure:

Att folk försvarar detta som något positivt är så oerhört deprimerande att se. Även förbokningsskaran gör en lite ledsen i ögat. Det kommer bara bli värre...

Fast, du måste väl medge att denna varning är en positiv sak jämfört med om de bara släppt spelet och några dagar senare gör en X-(Twitter)post där de ber om ursäkt och lovar bättra sig?

Det är schysst att personer som varit osäkra i och med de redan höjda prestandakraven nu kan avboka sina beställningar innan spelet släpps.

Permalänk
Medlem

Riktigt bra av Paradox! Ser fram emot spelen, att kraven höjs tyder ju på att grafiken kommer att bli riktigt episkt fet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

SÅ SLÄPP INTE SKITEN DÅ?!?

Släpp ett färdigt spel istället och skit i att marknadsavdelningen skriker.

Helt rätt attityd. Dock tror jag snarare det är andra stakeholders som pressar, typ GamePass och Paradox. De har åtaganden till dessa som behöver uppfyllas. Så länge spelet är spelbart och ingen katastrofal röra a la CP2077 PS4 så är de nog rätt nöjda med endast smågriniga fans.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX3080 10GB / Corsair RM850x Shift / + Acer Predator XB27HU / Schiit Fulla 2 + Sennheiser/Massdrop 58X + XTZ Tune 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Riktigt bra av Paradox! Ser fram emot spelen, att kraven höjs tyder ju på att grafiken kommer att bli riktigt episkt fet.

Helt episkt clueless

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fissure:

Helt episkt clueless

Så grova bekymmer som det verkar vara så har det verkligen inte med grafikkorten att göra. Dåligt optimerat spel helt enkelt.
Men det är lite märkligt för att betan dom själva har streamat att dom spelat har ju flutit på bra tycker jag. Dom spelade i 1080p med ett 2070 ti eller 3080. Kommer inte ihåg vilket.

Är verkligen inte sugen på att dra ner inställningarna för mycket och det verkar inte heller vara lönt att uppgradera något grafikkort heller då 4090 inte ens orkar dra runt spelet.
Som tur är, så är detta ett spel som håller i 5-10 år. Om man ska se till föregångarna. Så det kommer bli bättre.
Det lär ju inte bli någon helg för medarbetarna på Paradox. Dom får nog koda in på småtimmarna om dom ska hitta någon kanin att dra fram ur hatten innan spelet släpps på tisdag.

Permalänk
Medlem

Så mitt 1060 3gig kommer funka men fasen inte mer. Fnys.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Perrablerra:

Så mitt 1060 3gig kommer funka men fasen inte mer. Fnys.

Tror inte det kommer fungera. 2080 med 1080p low verkar spelas som klumpigt potatismos

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

https://www.youtube.com/watch?v=TO95PB-eTEA

Tror inte det kommer fungera. 2080 med 1080p low verkar spelas som klumpigt potatismos

Med ett 2080 i 1080p på low får man räkna med dålig fps.

Detta enligt ”proffs” i olika trådar 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av baggso:

Med ett 2080 i 1080p på low får man räkna med dålig fps.

Detta enligt ”proffs” i olika trådar 😂

4090 är ju redan för gammalt, ingen Threadripper 7000 med dubbla A100 (eller vad de nu heter) så får du spela något annat!

Folk är galna

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaNgEDamN:

Fast, du måste väl medge att denna varning är en positiv sak jämfört med om de bara släppt spelet och några dagar senare gör en X-(Twitter)post där de ber om ursäkt och lovar bättra sig?

Det är schysst att personer som varit osäkra i och med de redan höjda prestandakraven nu kan avboka sina beställningar innan spelet släpps.

jo- förutom att även de nya rekommedationerna inte är ärliga heller. En youtuber testade med pc bättre än minimum specs (1660ti, 7700k, 16gb ram kontra 970, 6700k, 8gb ram) och det var ospelbart i 1080p. Även med lägsta settings, då det såg värre ut än 2005 spel var det låg fps och spikar.

Och rekommenderade rtx 3080 klarar inte av högsta på 1080p när staden är medelstort över ens 30fps. T.o.m 4090 kan gå ner till 30fps i 1080p...

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

https://www.youtube.com/watch?v=TO95PB-eTEA

Tror inte det kommer fungera. 2080 med 1080p low verkar spelas som klumpigt potatismos

Åfasen. Såg någon lägsta rek där ett 970 var minimum och 1060 är ju uns bättre så... Men i praktiken kanske de siffrorna var lite väl optimistiska. Aja får väl bita i det sura äpplet och uppgradera. Men det får vänta lite.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Perrablerra:

Åfasen. Såg någon lägsta rek där ett 970 var minimum och 1060 är ju uns bättre så... Men i praktiken kanske de siffrorna var lite väl optimistiska. Aja får väl bita i det sura äpplet och uppgradera. Men det får vänta lite.

Tror vänta kommer räcka bra. De lär patcha detta med akut prioritet

Om några månader så kan ditt kort nog räcka skulle jag gissa

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Tror vänta kommer räcka bra. De lär patcha detta med akut prioritet

Om några månader så kan ditt kort nog räcka skulle jag gissa

Då kör vi på det. Och skulle så ej vara fallet får jag hålla mig till gamla spelet. Känns galet att byta till ett så pass kraftfullt kort när jag aldrig spelar krävande spel för övrigt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Låter som att om man vill köra på High är RTX 4090 minimum för 1080p, RTX 5090 för 1440p och RTX 6090 för 4K. Tur dessa spel brukar ha lång livslängd...

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perrablerra:

Då kör vi på det. Och skulle så ej vara fallet får jag hålla mig till gamla spelet. Känns galet att byta till ett så pass kraftfullt kort när jag aldrig spelar krävande spel för övrigt.

De måste ju klara av lägre prestanda om det ska funka på konsolerna (framförallt series s), så de måste helt enkelt fixa till det. Men eftersom spelet nu verkar begränsas ned på nivån av SSD så handler det ju om att de inte har rätt information redo att visa på skärmen. Borde gå att lösa med vettig caching och lägre upplösta resurser, vi får se

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Kudos till Paradox som håller lanseringsdatumet och varnar för vissa problem som de vet om vid lanseringen.

Inte som de andra större spelbolagen som släpper spelen i sent alpha/ tidigt beta läge och säger hoppsan det här va inte meningen men vi kommer att släppa en stor fix patch om 1-3år som borde åtgärdat de största problemen sen går vi vidare.........

dock exakt det de gjort. Skippas konsollansering och pc är beta som bäst