Microsoft-VD: Att ge upp med Windows Phone var ett misstag

Permalänk
Melding Plague

Microsoft-VD: Att ge upp med Windows Phone var ett misstag

Microsoft-chefen Satya Nadella har i ny intervju berättat om tidigare misstag och lyfter än en gång företagets mobilsatsningar som ett av de större.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tveskärmade? Well, så kan man ju kanske skriva...

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Jadu, Windows Phone var ju faktiskt en väldigt väldigt trevlig upplevelse på Lumia......

Fattade inte då, och fattar inte nu, varför de inte faktiskt satsade på att försöka få utvecklare att skapa appar till WP. Det enda problemet var alltid att de mest vanliga apparna inte fanns tillgängligt.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Körde ett flertal WP-telefoner och var alltid supernöjd...
Tangentbordet är än idag det absolut bästa jag använt på en touch-enhet..

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Skrivet av Mithras:

Jadu, Windows Phone var ju faktiskt en väldigt väldigt trevlig upplevelse på Lumia......

Fattade inte då, och fattar inte nu, varför de inte faktiskt satsade på att försöka få utvecklare att skapa appar till WP. Det enda problemet var alltid att de mest vanliga apparna inte fanns tillgängligt.

Det magiska ordet pengar. Det kostar att utveckla för Windows Phone, men ger lite försäljning tillbaka.
Det som får till är är en universiell platform, låt oss kalla den för Java Me.

Det var Apple som förstörde den gemensama plattformen, men förhoppningsvis kommer en tillbaka. Sedan kan man använda ramverk där man kan expotera i olika format.

Permalänk
Medlem

De missade bollen helt. Om man jämför och ser vad Apple har nu så ser man vad de kunnat göra då. De missade mjukvarustödet, var lite för sena med UWP och översättning mellan arkitekturer

De hade ju Windows 8 tablets, Surface, Xbox, Laptops och telefoner, de kunde bara inte knyta ihop säcken…

Med tanke på hur många som gillade plattformen och hur mobilt Office blivit sedan dess känns det verkligen som en dum grej att ge upp. Det borde ha gått att lägga till stöd att köra Android-appar eller något. Hittat riktade insatser för cross compile eller bara generellt bättre stöd

Nu när man ser var en mobil med USB-C och externa bildskärmsstöd hade kunnat vara så blir man ju mer ledsen

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det magiska ordet pengar. Det kostar att utveckla för Windows Phone, men ger lite försäljning tillbaka.
Det som får till är är en universiell platform, låt oss kalla den för Java Me.

Det var Apple som förstörde den gemensama plattformen, men förhoppningsvis kommer en tillbaka. Sedan kan man använda ramverk där man kan expotera i olika format.

Android är väl en större och mer generell plattform än vad Java Me någonsin var? Då fanns ju BB och Palm och massa annat. Idag har ju Android långt över 80% marknad globalt

Permalänk
Medlem

Det var väl Windows Phone som gjorde att Windows 8 med sitt metro var så frustrerande. De använde PC för att försöka pusha för sina telefoner så det var skönt när det försvann tycker jag. Sen verkade gränssnittet vara väldigt trångt och klaustrofobiskt och många självklara appar saknades. Så jag tror Microsoft gör bäst i att låta bli.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Jadu, Windows Phone var ju faktiskt en väldigt väldigt trevlig upplevelse på Lumia......

Fattade inte då, och fattar inte nu, varför de inte faktiskt satsade på att försöka få utvecklare att skapa appar till WP. Det enda problemet var alltid att de mest vanliga apparna inte fanns tillgängligt.

De hade iallafall en liten satsning på det här. Ansökte man hos dem att man var en utvecklare som ville utveckla appar för WP så skickade hem en utvecklingsenhet utan några frågor. Hade en polare som mer eller mindre skrev att han ville utveckla "tic tac toe", och fick en lumia ner i brevlådan.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det magiska ordet pengar. Det kostar att utveckla för Windows Phone, men ger lite försäljning tillbaka.
Det som får till är är en universiell platform, låt oss kalla den för Java Me.

Det var Apple som förstörde den gemensama plattformen, men förhoppningsvis kommer en tillbaka. Sedan kan man använda ramverk där man kan expotera i olika format.

No shit att det kostade, just därför jag aldrig förstod varför MS själva inte lade ner mer investeringar på att pusha utvecklingen.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Att dra igång allt (medräknat Windows 8 och RT) såpass ofärdigt gjorde att det blev för svårt att rädda skutan. De minns nog inte hur illa det stod till med ekosystemet som helhet, om de på allvar tror att det gick att rädda.

Permalänk
Skrivet av medbor:

Android är väl en större och mer generell plattform än vad Java Me någonsin var? Då fanns ju BB och Palm och massa annat. Idag har ju Android långt över 80% marknad globalt

Största problemet med Java Me var att få betalt för sina program.
Angående marknadsmässigt, så betydligt fler Android användare idag.
Men min bild var att Java Me ett kort tag ägde mobilapp marknaden, folk hade mobiler av olika fabrikat och alla kunde köra dessa program. Som i sin tur i princip ingen köpte, att betala med bankkonto till en skum site känns sådär.

Permalänk
Medlem

Utvecklarna ville inte satsa på appar och idag gnäller dom om Apple och Googles position som dominerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det var väl Windows Phone som gjorde att Windows 8 med sitt metro var så frustrerande. De använde PC för att försöka pusha för sina telefoner så det var skönt när det försvann tycker jag. Sen verkade gränssnittet vara väldigt trångt och klaustrofobiskt och många självklara appar saknades. Så jag tror Microsoft gör bäst i att låta bli.

Nu du, nu händer det! Dagen då jag inte alls håller med dig och måste skriva att du har väldigt fel imo!

WP var, och fortfarande är, en av de bästa gränssnitt jag har använt. Jag saknar deras tiles fortfarande. Saknar den enkla logiska strukturen. Saknar "live" i tilesen. Saknar allt med det. Förutom avsaknaden av apparna såklart.

WP på Lumia 930 kommer alltid leva i mitt minne som praktexempel på waste of massive potential.

RIP <3

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Älskade min Lumia 1520. Var nog en av få som la ner mycket tid på att utveckla appar till dessa telefoner

Visa signatur

Min hemsida - Min YouTube-kanal
[i9 12900K] - [ASUS Prime Z690M-Plus D4 mATX] - [Corsair Vengeance LPX Black DDR4-3600 128GB] - [Cerberus mATX chassi] - [WD Black SN850X 4TB] - [SilverStone SX800-LTI] - [Noctua NH-C14S] - [2 x Huawei MateView 3:2] - [KFA2 RTX 4070 12GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Nu du, nu händer det! Dagen då jag inte alls håller med dig och måste skriva att du har väldigt fel imo!

WP var, och fortfarande är, en av de bästa gränssnitt jag har använt. Jag saknar deras tiles fortfarande. Saknar den enkla logiska strukturen. Saknar "live" i tilesen. Saknar allt med det. Förutom avsaknaden av apparna såklart.

WP på Lumia 930 kommer alltid leva i mitt minne som praktexempel på waste of massive potential.

RIP <3

Smaken är som baken. Men min rövhalva verkar ju vara i majoritet eftersom projektet gick omkull.

Jag hade inte alls varit lika avigt inställd om de inte låtit det påverka Windows till PC. Det är såklart bra med fler aktörer men straffar man ut sig genom allt för aggressiv marknadsföring får man skylla sig själv.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Sluter mig till skaran som verkligen älskade Lumia. Hade en 820 som var solid som en gammaldags Nokia, den åkte i backen hur många gånger som helst utan vare sig skal eller skärmskydd men den skärmen klarade sig alltid, rejält repig på slutet och fliser hade gått i hörnen men inga sprickor över skärmen. Byggd på ett sätt som bara special Android är idag men med ett långt trevligare utseende. Bytte också själv touch:en på den när ett fall lyckades ha sönder den (utan att spräcka skärmen underligt nog) vilket inte ska sägas var lätt, men det gick och det var inte en hotglue katastrof invändigt som mycket annat under den perioden. Hade Lumian i 4 år(!) vilket var sjukt länge på den tiden, iaf i min umgängeskrets.

Fortsatte sen med HMD Nokia 8 (Android) men det var bara inte samma sak :'( Microsoft Launcher hänger med dock fortfarande för jobbet är som för många väldigt Microsoft så To-Do är väldigt trevligt och Outlook helt nödvändigt.

Sörjer WP ibland när jag tittar på min Androids brutalt fula (i min mening) interface. Alla hacks att ändra på det som jag testat fungerar tyvärr alldeles för dåligt.

WP och Zune var produkter som gjorde så mycket rätt i hårdvaran men som blev svikna av att Microsoft inte lyckades väva in den i sitt ekosystem mjukvarumässigt. Vilket är ett förbluffande misslyckande tycker jag. Kanske dags för ett nytt försök med ARM krets i Surface och WP för att kunna göra fräna grejer?

Permalänk
Medlem

Tror egentligen att huvudproblemet var att de HADE telefoner tidigt, men det tog ett tag att inse att PocketPC/Windows Mobile 6 och tidigare inte dög. Där tappade de år som de aldrig fick tillbaka

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det magiska ordet pengar. Det kostar att utveckla för Windows Phone, men ger lite försäljning tillbaka.
Det som får till är är en universiell platform, låt oss kalla den för Java Me.

Det var Apple som förstörde den gemensama plattformen, men förhoppningsvis kommer en tillbaka. Sedan kan man använda ramverk där man kan expotera i olika format.

Du kan skriva web-appar om du vill, funkar på bägge. Att ingen gör det verkar bero på att upplevelsen är sämre jämfört med native. Java ME hade haft samma problem - Java kändes alltid sämre än native även på PC. Du får förbjuda native-appar om du skall komma till rätta med det.

Skrivet av medbor:

Android är väl en större och mer generell plattform än vad Java Me någonsin var? Då fanns ju BB och Palm och massa annat. Idag har ju Android långt över 80% marknad globalt

Android har ganska precis 70% av marknaden, det varierar lite från kvartal till kvartal. iOS ligger precis under 30%, allt annat är under 0,5%. Tror helt ärligt att Apple kommer att höja priserna om de går över 30%. En del av vad de gör med App Store är olagligt om de får en dominerande ställning, så de håller sig nog hellre under 30% med bättre marginaler än att försöker bli stora.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Vore kul om de hoppa på tåget igen, det behövs fler aktörer på marknaden.
Det behöver inte vara värsting grejer utan kanske nåt som funkar i budget segmentet.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Tror egentligen att huvudproblemet var att de HADE telefoner tidigt, men det tog ett tag att inse att PocketPC/Windows Mobile 6 och tidigare inte dög. Där tappade de år som de aldrig fick tillbaka

Ja, det där tycker jag är en mycket vettig tolkning.
De hade ju redan något som på pappret kunde ses som "nästan där" men i verkligheten fanns det nog inte något realistiskt sätt att nå hela vägen med Windows CE.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Jadu, Windows Phone var ju faktiskt en väldigt väldigt trevlig upplevelse på Lumia......

Fattade inte då, och fattar inte nu, varför de inte faktiskt satsade på att försöka få utvecklare att skapa appar till WP. Det enda problemet var alltid att de mest vanliga apparna inte fanns tillgängligt.

Systemet var undermåligt när det gällde utveckling med stora skillnader i körverk och ramverk mellan de större uppdateringarna som kom relativt nära varandra – det fanns ingen plattform att bygga på.

Blackberry 10 var tekniskt långt före Microsoft men de fick ändå ge upp.

Permalänk
Medlem

Jag var väldigt sugen på tiden det begav sig men blev aldrig någon. När vi idag egentligen bara har två alternativ så hade det varit intressant att se vart vi varit idag med en tredje aktör. Apple tilltalar mig inte och egentligen inte Android heller.

Firefox och Ubuntu baserade telefoner pratades det om vid tidpunkten om jag inte missminner mig. Många som försökt, få som lyckas.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Jag har ingen åsikt om Android vs Windows Phone från tiden när det avgjordes.

Men rent generellt tycker jag det är lite synd ändå att mobilen inte blev en bra integrerad förlängning av datorn/Windows som "alla" redan använder utan lever mest i en annan värld.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det var väl Windows Phone som gjorde att Windows 8 med sitt metro var så frustrerande. De använde PC för att försöka pusha för sina telefoner så det var skönt när det försvann tycker jag. Sen verkade gränssnittet vara väldigt trångt och klaustrofobiskt och många självklara appar saknades. Så jag tror Microsoft gör bäst i att låta bli.

Strategin var som du säger uppenbarligen att försöka skapa intresse för telefonerna genom att tvinga varenda kontorsarbetare i världen att utsättas för mobilGUI't genom windows 8.

Effekten gick däremot snarare åt andra hållet, windows är ju odödligt pga defactomonopol men satsningen på windows phone tog nästan livet av Nokia.

Istället för att haka upp sig i gemensamt UI tycker jag MS borde satsat på att göra windows phone till en perfekt klient för sina affärsprogram. Perfekt outlook-klient, perfekt integration med onedrive, office365, active directory etc.

De hade chansen att äga upplevelsen till 100% på windows phone och göra den till en riktig iphoneutmanare för alla som jobbar i windowsmiljö, men blåste istället miljarder på ett windowstheme. Stora bolag i ett nötskal.

Permalänk
Medlem

Synd att det försvann, inte omöjligt att man hade haft en WP-lur idag om det fortfarande var aktuellt. Fick testa en 2012 -13 och jäklar vad flytet var både bättre och mjukare än i min dåvarande android.

Permalänk
Medlem

Tänker bara på hur det hade gått om MS inte förstört Nokia, och om Nokia byggt vidare på Meego...

Jolla tog det vidare, men kommer aldrig riktigt igång då dom tyvärr inte bygger ut stödet för telefoner mer än ett fåtal obskyra modeller.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

Problemet är inte windows phone, utan att de försökte göra om windows 8 till windows phone också vilket gjorde det hela oanvändbart.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mithras:

Jadu, Windows Phone var ju faktiskt en väldigt väldigt trevlig upplevelse på Lumia......

Fattade inte då, och fattar inte nu, varför de inte faktiskt satsade på att försöka få utvecklare att skapa appar till WP. Det enda problemet var alltid att de mest vanliga apparna inte fanns tillgängligt.

Jo men det gjordes vill jag minnas. Man satsade på att ha stöd för flera av de större apptillverkarna.
Det säkrade tillgång - till viss del. Facebook och sådant fanns ändå.

Värre var det väl med exempelvis bankappar, bankID, lokaltrafikappar och sådant.

MS satsade dessutom på automagiska kodöversättare så att man skulle kunna migrera appar från android enklare.
Men ja, den delen kom väl ut efter att mobilplattformen lanserats. Det kom lite sent om jag minns rätt.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Jag hade en Lumia 520. Jag tyckte att den var mycket bättre än dåtidens Android- och iOS-telefoner. Jag kan sakna gränssnittet emellanåt. Det hade varit spännande att se hur det operativet hade kunnat utvecklats allt eftersom mobila operativsystem har mognat.

Permalänk
Medlem

Som anställd inom ett bolag i en finsk koncern så har det såklart alltid varit Nokia som varit första valet på mobilsidan, vi körde ett antal olika Lumia modeller och som arbetstelefon var de ju riktigt bra! Gillade tilesupplägget, kasst på datorn men på mobilen var det smidigt och att man kunde hantera dom med vantar på sig var ett stort plus!
Tänk vad smidigt det skulle varit idag om de fått till integreringen med Onedrive och hela Office tillsammans med alla möjligheter med usb-c och extern skärm. Stor del av användarna skulle inte längre behöva en laptop, de hade klarat sig med en mobil.
Nu sitter vi istället här och köper rätt dyra laptops och iPhones istället...