Permalänk
Medlem

Bredband till landställe!?!?

Hallå!

Vill fixa bredband ut till ett landställe (utanför Enköping),
och undrar vad det finns för alternativ egentligen.
Avstånd till närmaste telestation överstiger tyvärr adsl´s förmåga så jag vet faktiskt inte vad det finns för alternativ...

Någon som vet ett bra sätt att lösa detta på, vill helst slippa modem om det går, och satellit kanske är en idé, men har hört något om att det bara är downstream på det?

Aja, ge mig gärna massa valmöjligheter

Det är förresten 3 byggnader vi har tänkt att koppla samman att dela internet på och ha någon form av trådlöst nätverk mellan dessa byggnader...

Tacksam för alla svar...

Visa signatur

-BeNji-

Permalänk
Medlem

Hey! Jag bor också utanför Enköping! Kan dock inte heller få bb, men försöker hitta något som funkar... btw, jag tror inte att satellit är något för dig, eftersom det kostar ~16 000:- för installation, och sen ~700:-/månad. Och om det är dåligt väder så får du sämre/ingen speed eftersom du inte får ngn kontakt med satelliten... Så det är inget att rekommendera.
Vart bor du ?

Visa signatur

Professionals are predictable. It's the amateurs that are dangerous.

Permalänk
Medlem

Kanske finns radiolan i ngn mast i närheten?

Visa signatur

Det man inte har i huvudet får man ha under huven!

Permalänk
Medlem

Bor själv i en håla och har för höga modemräkningar.

http://www.cutthewire.nu
Radiolan. Hade nere dem på möte. Lyssnade och lät riktigt bra. Behövs 30 beställningar.
Vi är uppe i 21 stycken. Har pratat med sådana som redan har det. Och de är MYCKET nöjda.

http://www.xpress.se/
Kräver också 30-40 st beställningar. Glömt av det mesta med de här.
Har ej pratat med referenspersoner heller.

Lycka till!

Permalänk
Glömsk

Du kan inte få Telia ADSL? Bor i en liten by på ett par 3000 invånare och har ADSL från Telia.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

Det kan inte jag få. Telia "har bög" (Citerar piispanen). Xpress däremot ska fixa det till oss, men de är sega som skrot. Jag har iaf sett att kabeldragningen har börjat

Visa signatur

HEPC: -[ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac]-[AMD Ryzen 2700X]-[G.Skill TridentZ RGB 2x16 GB@3333 MT/s]-[Corsair ST600 Platinum]-[be quiet Dark Rock Pro 4]-[Intel 660p 2 TB]-[Gigabyte 2080 Gaming OC]-

Permalänk
Medlem

Ahh!

Tack för alla förslag, tror knappast att adsl funkar hit, har inte sett någon mast eller telestation på nära avstånd, men ska kolla upp det närmare...

Stället ligger en bit från Torsvi du som undrade

Visa signatur

-BeNji-

Permalänk

Fattar inte att folk är så desperata att de väljer Xpress. Det finns oftast lokala alternativ - speciellt på landsbygden. Hör med det kommunla energibolaget istället.

Visa signatur

jag är en kul filur - eller hur?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fulNissan
Fattar inte att folk är så desperata att de väljer Xpress. Det finns oftast lokala alternativ - speciellt på landsbygden. Hör med det kommunla energibolaget istället.

Därför att när Xpress funkar så funkar det bra. Sen har det med ekonomi att göra, har man ett par tonåringar hemma med polare som har bredband så tickar minutavgiften snart iväg. Det är inte roligt att betala 3000kr för telefon, detta för 1 månad som jag själv kommit upp i :(.

Har man sen inte för bråttom så är Xpress ett bra förslag. Problemet är bara att dom får fel personer att jobba för dom i företaget. Sen har dom vuxit rejält under 1 år vilket innebär rejäl växtvärk. Jag ska inte skydda Xpress på nåt sätt för det vinner inte jag på. Men ni kan kolla in denna sida: www.xpressadsl.info för att se vad som händer med deras kunder, i vissa fall deas argaste kunder :).

Visa signatur

Asus M5 A97 R2.0| Corsair Vengance DDR3 16GB| AMD FX 8350| Gigabyte HD 7950 3072Mb *2| Nätagg Corsair AX1200| Logitech Z4 samt QPAD QH-90 vid spelande eller lyssnade på film/musik| Det styrs av Windows 10.
Jösses vad gamla prylar man har :)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MegaMan
Därför att när Xpress funkar så funkar det bra. Sen har det med ekonomi att göra, har man ett par tonåringar hemma med polare som har bredband så tickar minutavgiften snart iväg. Det är inte roligt att betala 3000kr för telefon, detta för 1 månad som jag själv kommit upp i :(.

Har man sen inte för bråttom så är Xpress ett bra förslag. Problemet är bara att dom får fel personer att jobba för dom i företaget. Sen har dom vuxit rejält under 1 år vilket innebär rejäl växtvärk. Jag ska inte skydda Xpress på nåt sätt för det vinner inte jag på. Men ni kan kolla in denna sida: www.xpressadsl.info för att se vad som händer med deras kunder, i vissa fall deas argaste kunder :).

Tack, men jag känner till sajten.

Jag ifrågarsätter inte själva meningen med bredband utan valet av operatör. Det finns operatörer som kan leverera båda ADSL, radio och annat ut till i princip hela Sverige. Även på landsbygden. Ofta kan ett lokalt bolag hjälpa till, exempelvis kommunens energibolag om ett sådant finns.

Visa signatur

jag är en kul filur - eller hur?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BeNji
Ahh!

Tack för alla förslag, tror knappast att adsl funkar hit, har inte sett någon mast eller telestation på nära avstånd, men ska kolla upp det närmare...

Stället ligger en bit från Torsvi du som undrade

torsvi... det är ca 4 km från där jag bor

Visa signatur

Vis man sa: "Att slåss för att få fred är som att knulla för att bli oskuld"