köpråd: ljud till tv, soundbar eller inte?

Permalänk
Medlem

köpråd: ljud till tv, soundbar eller inte?

hej!

är på jakt efter en julklapp till min pojkvän som jag tänkte skulle bli en soundbar eller bara lite bättre ljud till hans tv. vet inte vilken modell det är på den men det är en samsung 55" smart tv från typ 2021 med inbyggd netflix osv.
är en fattig student så har lite pressad budget, typ 1500kr max.

han bor i en etta, tvn är typ..2,5-3m från soffan om det spelar någon roll. just nu använder han bara tvns inbyggda ljud.
vad är det bästa jag kan hitta för min budget?

har kollat lite på denna men vet inte om den duger för netflix och serier.

tacksam för tips

Visa signatur

Lea här ^-^/
25, gym, kläder, bilar. Liite elektronik 👀

Permalänk
Medlem

@ItsLea
Kolla kanske på begagnat med en så låg budjet? efter som det kommer ut nya ljudlimpor hela tiden så tappar ju de gammla väldigt fort i värde.
Jag tänker att en ljudlimpa som har uppsättningen 3.1 (höger, center, vänster o bas) eller högre kommer ge ett ordentligt lyft mot nuvarande högtalare, i stort sätt oavsett vad du väljer
Se bara till att ni kan koppla den till tv:in med hdmi för lättast och bäst resultat, är osäker på om samsung har optiska/toslik utgångar på sina nyare tv-apparater längre.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

@ItsLea
Kolla kanske på begagnat med en så låg budjet? efter som det kommer ut nya ljudlimpor hela tiden så tappar ju de gammla väldigt fort i värde.
Jag tänker att en ljudlimpa som har uppsättningen 3.1 (höger, center, vänster o bas) eller högre kommer ge ett ordentligt lyft mot nuvarande högtalare, i stort sätt oavsett vad du väljer
Se bara till att ni kan koppla den till tv:in med hdmi för lättast och bäst resultat, är osäker på om samsung har optiska/toslik utgångar på sina nyare tv-apparater längre.

kanske det, ska kolla runt lite.
det han har nu är liksom bara tvn så tänker att vadsom blir bättre haha.
tycker att jag sett en optisk ingång när jag snokat.
men okej, så ingen sound bar i den prisklassen duger för någon som mest kollar film och serier?

Visa signatur

Lea här ^-^/
25, gym, kläder, bilar. Liite elektronik 👀

Permalänk
Medlem
Skrivet av ItsLea:

kanske det, ska kolla runt lite.
det han har nu är liksom bara tvn så tänker att vadsom blir bättre haha.
tycker att jag sett en optisk ingång när jag snokat.
men okej, så ingen sound bar i den prisklassen duger för någon som mest kollar film och serier?

Jo duger är ju en smaksak. Men kan man få mer för pengarna på begagnade så är det kanske bättre att leta efter.

Men är det mycket film så som sagt en med 3.1 eller mer kommer göra mycket skillnad. Center används mest för dialog och att få det i centrum är en fördel. En bas kommer också göra väldigt mycket för ljudet.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Jag har en sån här liggandes du kan få väldigt billigt. Ett klart steg upp från TV-ljudet
https://www.elgiganten.se/product/tv-ljud-smart-hem/hogtalare...