Hjälp mig identifiera kylare jag hitta i soprummet.

Permalänk

Hjälp mig identifiera kylare jag hitta i soprummet.

Hej jag hittade en noctua kylare som satt i datorn som skulle slängas. Vilken modell är detta samt finns det nya moteringskit för att få på den på am4 sockel?

Bild bifogas nedan

Permalänk
Medlem

Ser ut som en Noctua NH-D15. Noctua har ett kit för AM4/5, men jag vet inte om man behöver några av originaldelarna eller om det är helt fristående.

Permalänk
Medlem

Eller en Noctua NH-D15S. Oavsett så är det en bra kylare.
Bara lite synd att originalfläktarna kostar en halv arm..

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk

Tror det är en d15s

Har för mig vanliga d15 inte har den extra urkapningen för raminne längster på nylflänsarna

Angående fläktarna är det i get problem att montera vanliga fyrkantiga 140mm fläktar på dem.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Tror det är en d15s

Har för mig vanliga d15 inte har den extra urkapningen för raminne längster på nylflänsarna

Angående fläktarna är det i get problem att montera vanliga fyrkantiga 140mm fläktar på dem.

Det är inte en D15S

Skillnaden mellan D15 och D15S är att den sistnämna har förskjutna kylflänsar mot bottenplattan för att ge mer utrymme mot PCIe-slotsen nedanför CPU-sockeln. Bådas kylflänsar är urskurna för att få plats med högre RAM - fast D15S har mer urskuret, där D15 behöver placera sin främre fläkt högre upp om det är riktigt höga minnen.

(Jämför med andra bilden som TS bifogat)

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Tror det är en d15s

Har för mig vanliga d15 inte har den extra urkapningen för raminne längster på nylflänsarna

Själva kylflänsen är vad jag vet identisk på D15 och D15S, skillnaden är att heatpipsen är asymmetriska på D15S för att flytta kylflänsen längre från PCIe-porten. D15S har också bättre minneskompabilitet, men det beror på att den bara har mittenfläkten istället för två fläktar som D15 har och inte på hur kylflänsen är utformad.

Permalänk

Kanske var så det var vet att de va nått med frigången för minnen iaf som skiljde dem åt.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows