Ny TV - TCL 85C849 mini-led eller TCL 98P745?

Permalänk

Ny TV - TCL 85C849 mini-led eller TCL 98P745?

Hej!
Vi tänkte uppdatera TVn då den gamla nu ändå är 12 år och 1 av 2 HDMI-portar har ramlat in i TVn. Denna är en 50" plasma med rätt tråkig bild, kostade då inte mer än 5000kr.

De vi nu har att välja mellan är TCL 85" C849 med Mini-LED för eller TCL 98" P745. Båda kostar oss 20 000kr och den första C849 ligger ordinarie på 30 000 och den andra p745 på 40 000.

Plats finns för båda två. Antar att båda ger oss betydligt bättre bildkvalité än vår nuvarande. Det jag är lite rädd för är att P745 som väl är en instegsmodell kommer göra oss besvikna. Finns inte jättemycket recensioner men de få jag läst och sett på Youtube/Reddit/andra sidor har ändå gett den ett OK betyg.

C849 antar jag kommer ge en riktigt bra bild då den verkar ha fått väldigt gott betyg.

Så frågan är, vad tror ni? Den större är ju en bättre deal pengamässigt sett. Troligen kommer det ta ett bra tag igen innan vi köper en ny TV.

TVn används till lite filmtittande någon gång i veckan, lite TV-spel (switch och PS4) och sedan är det mest barnen som tittar på youtube under veckorna. Vi sitter ca 3.5 meter från TVn, förutom en kan på soffan som blir närmare. Men alla platser i princip framifrån.

Har varit och kikat på båda i butik men supersvårt att avgöra något där tycker jag då de inte är kalibrerade och ju står i ett ljus som inte riktigt återspeglar hemmiljön så bra.
Båda är beställda men med lite leveranstid så en lär avbeställas.

Vore kanon om ni även kunde skriva någon motivering till rösten

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk
Bildexpert 📺

98 tums P745 är i grunden en basklassmodell, byggd för att få så stor bild som möjligt med allting annat på minsta acceptabla nivå. TCL är i alla fall smarta att ge just 98:n en 4K/120-kapacitet.

C845/C849 är två våningar upp i kapacitet på alla sätt och vis. Precis allting är bättre med den modellen. Ljusstyrkan, FALD:en, reflexfilter etc.

Så det är något större kvantitet i fråga om antal tum. Elle väldigt mycket högre kvalitet. Fortfarande dina prioriteringar och ditt val.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

98 tums P745 är i grunden en basklassmodell, byggd för att få så stor bild som möjligt med allting annat på minsta acceptabla nivå. TCL är i alla fall smarta att ge just 98:n en 4K/120-kapacitet.

C845/C849 är två våningar upp i kapacitet på alla sätt och vis. Precis allting är bättre med den modellen. Ljusstyrkan, FALD:en, reflexfilter etc.

Så det är något större kvantitet i fråga om antal tum. Elle väldigt mycket högre kvalitet. Fortfarande dina prioriteringar och ditt val.

Stooort tack för ett bra svar!

Jag känner att 85" troligen är det mer smarta valet. Samtidigt som 98" vore riktigt fränt, och mer rabatt så att säga. Men där kan man väl också tänka att 85"aren har ett rätt prisvärt ordinariepris också.

Det är när jag började räkna på det och insåg att skillnaden mellan 85 och 98 är 33% mer skärmyta som jag började vela på riktigt. Men upplevelsen kommer nog också räcka med 85.

98 fyller i princip upp hela väggen, medan 85 nog egentligen passar in bättre inredningsmässigt.

Men när du skriver "väldigt mycket högre kvalitë", så känner jag nog att valet är gjort där.

Elgiganten har ju ett väldigt generös öppet köpkoncept där vi kan testa den hemma och ändå få lämna tillbaka den. Så det skulle gå, men lite bök och stök och känns inte heller helt OK moraliskt på något vis.

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk

tjenare jag skulle ha tagit 98 tummaren om jag var i dina skor. p745 är ganska bra även om det är en basmodell utan fald.

har p745 85 tummaren här hemma och tycker den fyller mina behov bildmässigt. hade en q80t Samsung 75 med fald innan. visst samsungen har bättre kontrast och bild, men saknar det inte just för att bilden är såpass större med 85 tum.
storleken har betydelse för min del.
jag har ungefär 3.7 meter från tvn till där jag sitter, jag hade lätt kunnat ha en 98 tummare.

jag röstar på 98 tummaren, mest för storleken och wow känslan

lycka till

Permalänk
Skrivet av Thegeneticfreak:

tjenare jag skulle ha tagit 98 tummaren om jag var i dina skor. p745 är ganska bra även om det är en basmodell utan fald.

har p745 85 tummaren här hemma och tycker den fyller mina behov bildmässigt. hade en q80t Samsung 75 med fald innan. visst samsungen har bättre kontrast och bild, men saknar det inte just för att bilden är såpass större med 85 tum.
storleken har betydelse för min del.
jag har ungefär 3.7 meter från tvn till där jag sitter, jag hade lätt kunnat ha en 98 tummare.

jag röstar på 98 tummaren, mest för storleken och wow känslan

lycka till

Tack! Ja 98" lockar absolut då det ändå blir så pass mycket större. Det den skulle klara sig på är väl att inte ha något bredvid att jämföra med tänker jag.
Samtidigt så har jag ju verkligen blivit imponerad de gånger jag tittat på en oled. En miniled kommer väl där i närheten tänker jag så, mja, kanske ändå upplevelsen totalt hade blivit bättre med den. Skitsvårt! 98" finns i lager, 85" miniled har datum 15/12 nu.
Vi sitter 3.5 meter ifrån så det tror jag är OK för båda alternativen.

Väldigt intressant iaf att höra från en med modellen! Även om det väl verkar sitta något annat i just 98an iom 4k/120. Frågan är om det är det enda som skiljer, eller om något mer angående bildkvalité är förändrat från mindre modellerna?

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8