Läsplatta och biblioteksstöd

Permalänk
Medlem

Ska på resa och tänkte ta med Kobo läsplattan. Finns det nåt sätt att enkelt synka böcker mha android? Det verkar enl tråden ovan som solna har libby och det synkar med overdrive. Men har inte lånekort där, däremot tror jag att jag har kvar ett kort sen jag använde detta för ett par år sen på malmö bibliotek... Samt kort på stockholms bibliotek...

Permalänk
Medlem

Vilka städer kan man registrera sig på gratis och över nätet för att ladda ner e-pub? Av det jag har sett i tråden så fungerar: Göteborg, Skaraborg och Malmö. Finns det någon mer stad som erbjuder dessa tjänster? Av det jag har kollat på hittills så verkar Göteborg och Skaraborg ha nästan identiskt utbud av böcker.

Permalänk

Kobo Clara 2E eller Libra 2 som första läsplatta?
Jag undrar vilken av dessa som kan rekommenderas som startplatta för en som inte haft en läsplatta tidigare?
Jag skulle ge den som present till min fru som läser en massa biblioteksböcker och har problem med packningen vid resor och retur av lästa böcker när vi är borta...
Det skall gå att låna på biblioteket förutom att köpa egna böcker och det bör vara någorlunda enkelt också. Vi bor i Järfälla.
Dessa två plattor skiljer sig på två sätt vad jag kan se:
- Skärmstorlek 6" eller 7"
- Fysiska knappar för bläddring på Libra2 medan Clara 2E antagligen har någon sorts virtuell knapp på skärmen.
Sen är det förstås andra skillnader också (minnesstorlek, täthet mot vatten etc).

Men är det någon funktionell skillnad, tex när det gäller att ladda in biblioteksböcker eller att hantera vid läsning etc?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosse_470:

Det skall gå att låna på biblioteket förutom att köpa egna böcker och det bör vara någorlunda enkelt också. Vi bor i Järfälla.
Dessa två plattor skiljer sig på två sätt vad jag kan se:

Men är det någon funktionell skillnad, tex när det gäller att ladda in biblioteksböcker eller att hantera vid läsning etc?

Sent svar och inte riktigt specifikt svar mellan dina båda val... Bläddra / knappar är ingen stor fråga tror jag. Man klickar ju för att vända sida, inte som responsen på en vanlig surfplatta...

Jag gav upp att hitta bibliotek som stöder att ladda direkt till plattan, man får gå via datorn...

Jag tycker det är rätt knepigt att ladda in böcker i de läsplattor jag köpt till min mamma och min fru. Ingen av dem gör det själv. Min mamma (80 år) har med assistans kunnat göra det, men har glömt till nästa gång. Jag själv glömmer också men listar ju ut hur man gör, det gör inte mamma.

Jag lyssnar mest på ljudböcker -då jag mest är bilburen. Jag gillar åka tåg, men dit jag åker passar det inte med tåg, men OM jag var bokmal och reste mycket (flyg, tåg, hotell) så skulle jag alltid ha med en platta. Eller om jag tex åkte mkt kollektivt till / från jobb. Då är det värt att krångla med att ladda ned boken - så mkt smidigare än en vanlig bok! Den är bra att läsa på - även bra om den man sover med vill somna tidigare, vanlig bok kräver lampa (fast tyvärr gillar min fru vanliga böcker).

Lycka till med köp!

Permalänk

Valet blev Kobo Libra 2 som hade lite större skärm och den har ju knappar och är vattentät också.
Jag kan bara hålla med om besväret att ladda ner låneböcker!
Man måste installera den här Adobe Digital Editions programmet på datorn och sen skall man fippla med både bibliotekets webbplats och Digital Editions samt vid rätt tidpunkt koppla in plattan med USB och kvittera på flera ställen innan man sen kan föra över "boken" till plattan.
Fast det gör man inte egentligen utan det är en webbadress till boken för sedan skall plattan själv ta ner den till sig efter att den kopplats bort från USB och i stället är WiFi-ansluten.
Beskrivingar på nätet är ofullständiga och använder fel termer så det är en gissningslek.
Fick skriva en egen handledning steg för steg och vara noga med ALLT så att det blir i rätt ordning och på rätt sätt.
Men då går det relativt bra att ta ner böckerna.
Fortare än att promenera 2 km till biblioteket och leta fram boken, låna den och sedan promenera hem igen...
Fast det ger ju bättre motion liksom att bära en massa pappersböcker i handbagaget på nån resa.

Permalänk
Medlem

Boox som kör android borde väl vara smidigare, då man väl bara kan ladda hem Biblio appen?
Inte testat dock eller har någon aning om hur bra det fungerar, men har varit sugen på att gå ifrån Kindle och kikat lite på den

Permalänk
Skrivet av Dhanjel:

Boox som kör android borde väl vara smidigare, då man väl bara kan ladda hem Biblio appen?
Inte testat dock eller har någon aning om hur bra det fungerar, men har varit sugen på att gå ifrån Kindle och kikat lite på den

Biblio-appen funkar inte på svenska bibliotek....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosse_470:

Biblio-appen funkar inte på svenska bibliotek....

På Android då eller? Jag kör den på iOS mot mitt bibliotek utan problem.

Permalänk
Medlem

Men det är en enorm skillnad på läsa på en vanlig "platta" och en e-ink skärm. De är otroligt behagliga. Plus batterierna räcker längre än en nokia 8850. Dvs veckovis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johan_l:

Men det är en enorm skillnad på läsa på en vanlig "platta" och en e-ink skärm. De är otroligt behagliga. Plus batterierna räcker längre än en nokia 8850. Dvs veckovis.

https://shop.boox.com/

Boox är e-ink precis som Kindle, Storytel reader och de andra som diskuterats här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

https://shop.boox.com/

Boox är e-ink precis som Kindle, Storytel reader och de andra som diskuterats här.

Ok, visste inte det fanns... Smart, men vad kostar de?

Permalänk
Medlem

NoN hade deras Kindle Paperwhite motsvarighet på BF för runt 2000 om jag inte minns fel, nu någon tusing mer.
Vill man ha något större skärm och färg så tror jag de ligger på 5000 och sen springer det iväg.

Så man ska läsa rätt mkt för att kunna motivera det känns det som.

Permalänk
Medlem

Morsan blir pensionär vid årets slut, och tänkte att en Läsplatta skulle va perfekt till henne. Finns ett stort utbud svårt att välja så vänder mig hit.

Krav:
Tänker mig något som är lätt att använda (hon är inte så teknisk av sig). Ladda ner, låna och köpa böcker.
Max pris 2000kr (helst billigare om det finns något prisvärt)
Ingen prenumeration.

Vad rekommenderar ni ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpaso:

Morsan blir pensionär vid årets slut, och tänkte att en Läsplatta skulle va perfekt till henne. Finns ett stort utbud svårt att välja så vänder mig hit.

Krav:
Tänker mig något som är lätt att använda (hon är inte så teknisk av sig). Ladda ner, låna och köpa böcker.
Max pris 2000kr (helst billigare om det finns något prisvärt)

Vad rekommenderar ni ?

Enklaste kanske är storytels platta och några månaders abonnemang. Springer ju i väg i kostnad långsiktigt om man har prenumeration istället för att låna, men det är nog det som är enklast för användaren.

Permalänk

Jag står inför beslutet att skaffa en läsplatta och har smalnat av alternativen till antingen en Kobo Libra 2 eller en PocketBook Era.
Mitt huvudsakliga användningsområde kommer att vara för att läsa böcker från biblioteket och zLib.

Jag undrar vilken av de två läsplattorna ni skulle rekommendera för mitt ändamål?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbe56789:

Jag står inför beslutet att skaffa en läsplatta och har smalnat av alternativen till antingen en Kobo Libra 2 eller en PocketBook Era.
Mitt huvudsakliga användningsområde kommer att vara för att läsa böcker från biblioteket och zLib.

Jag undrar vilken av de två läsplattorna ni skulle rekommendera för mitt ändamål?

Vilken blev det?

Permalänk

Jag har läst i tråden och har själv använt läsplatta och Overdrive. Jag bor i Norrbotten och biblioteket här verkar inte intresserade av Overdrive. Det gick som en del har påpekat att låna "på distans" på Skaraborgs bibliotek men ganska nyligen tog de bort den möjligheten, gäller nu bara för kommunmedborgare. Det fungerade ganska bra så länge det varade. Något annat bibliotek med den möjligheten har jag inte hittat.

Nu har jag flera gånger försökt att få till det med Adobe Digital Editions men det är så orimligt användarovänligt och krångligt så än är jag inte där. Försöker via mobil och surfplatta, är f.n.utan dator. Det är ju en fördel att kunna läsa i sängen med plattan. Min läsplatta är Kobo Sage 8" och mindre än så vill jag inte ha.

Det är konstigt att tekniken inte har kommit längre på biblioteken? Intresset verkar minst sagt svalt. Jag har lånat mycket fysiska böcker förut men pga diverse hälsoproblem får det nu blir e-böcker. Mina egna bokhyllor är fyllda. Surfplattan är inte bra för ändamålet. Kobo Sage går att komma ut på nätet med men fungerar inte så bra där.

Skillnaden mellan läsplattornas funktion är stor, jag vill enbart låna på bibliotek, inte köpa och då utgår många. Inte ens Storytel, Bookbeat och andra liknande tjänster går att koppla till läsplatta. Kobo har en plustjänst där man kan ladda ner böcker även på svenska, kostar 129 kr/ månad och den använder jag f.n. men skulle vilja låna direkt från biblioteket på ett enklare sätt. Kanske kommer....?