Hårddisk gå sönder av kyla?

Permalänk

Hårddisk gå sönder av kyla?

Hej. När jag vakna imorse stod ytterdörren vidöppen, måste ha slarvat när jag stängde den igår kväll så det kändes nästan som minus grader här hemma. När jag starta min dator för ett tag sen så frös bilden efter några minuter när jag lira cod och fick blå skärm. Har prövat flera ggr och problemet upprepar sig. Har en nvm hårddisk som är halv full men står att 100 % disc usage när jag öppnar spelet vilket känns konstigt? Känns som något har hänt av kylan/fukt? Isf vad är
Mest troligt med de jag beskriver? Eller är de nå andra komponenter som fått stryk?

Permalänk
Medlem

Vått igår?
Julfest månne?

Permalänk
Skrivet av Klatten:

Vått igår?
Julfest månne?

🤣

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Eddiefrank:

Hej. När jag vakna imorse stod ytterdörren vidöppen, måste ha slarvat när jag stängde den igår kväll så det kändes nästan som minus grader här hemma. När jag starta min dator för ett tag sen så frös bilden efter några minuter när jag lira cod och fick blå skärm. Har prövat flera ggr och problemet upprepar sig. Har en nvm hårddisk som är halv full men står att 100 % disc usage när jag öppnar spelet vilket känns konstigt? Känns som något har hänt av kylan/fukt? Isf vad är
Mest troligt med de jag beskriver? Eller är de nå andra komponenter som fått stryk?

Hårddiskar har en rekommenderad driftemperatur men lyckligtvis för dig har du ingen hårddisk utan en ssd men de kan gå sönder de också liksom allt annat i datorn.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kyla i sig skall nog inte orsaka några skador, så länge du lät hårdvaran tina till normal rumstemperatur innan du försökte starta den.
Fukt och kondens kan däremot orsaka problem, i synnerhet om datorn inte fått torka ut helt innan den strömsattes.

Permalänk
Medlem

Frågan är om du fick kondens på grejerna o startade med blöt dator?

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

SSD och flash-lagring fungerar illa för skrivning om temperaturen är en bit under 10 grader C - så dina 100% busy var nog relaterat till det då det skrivs en massa olika filer och metadata skall uppdateras med olika saker även när du bootar upp en dator. - få hoppas att din SSD inte hamnat i någon loop den inte tar sig ur när du gör full strömavslags och strömpåslags start igen nästa gång när det hela nått rumstemperatur igen och att du inte fått allvarliga icke reparerbara filsystemsskador av detta.

med andra ord till nästa gång vänta med datorstarten så att temperaturen är med marginaler på +-grader sidan och ingen synlig imma innan du slår på strömmen

Permalänk
Medlem

100 % disk usage är väl att det är något som läser/skriver mycket till disken just då?

Sen flera saker som påverkar:
-Datorn på el av när den var kallt?
-Startades den direkt el lät du den vara något varmare ett tag?

Komponenterna har oftast olika temperaturspann för förvaring respektive drift. Många saker kan förvaras i ner till -20 el t o m lägre än så.
Men då bör de först hinna värmas upp och inte minst torka ordentligt innan de startas.

Huruvida kylan påverkat disken el något annat är oklart, kan ju även vara något annat än just disken.

Men blåskärm brukar oftast bero på någon av dessa:
-Hårdvarufel på ett eller annat sätt.
-Drivrutiner
-Något med systemet/Windows
-Antivirus el annat systemnära.

Permalänk
Skrivet av Mullvaden83:

Frågan är om du fick kondens på grejerna o startade med blöt dator?

Ja de kanske är möjligt. Stängde dörren vid 06 och inne tempen var väll runt 18-20 grader nu vid 12 när jag starta datorn.

Permalänk
Skrivet av D.:

100 % disk usage är väl att det är något som läser/skriver mycket till disken just då?

Sen flera saker som påverkar:
-Datorn på el av när den var kallt?
-Startades den direkt el lät du den vara något varmare ett tag?

Komponenterna har oftast olika temperaturspann för förvaring respektive drift. Många saker kan förvaras i ner till -20 el t o m lägre än så.
Men då bör de först hinna värmas upp och inte minst torka ordentligt innan de startas.

Huruvida kylan påverkat disken el något annat är oklart, kan ju även vara något annat än just disken.

Men blåskärm brukar oftast bero på någon av dessa:
-Hårdvarufel på ett eller annat sätt.
-Drivrutiner
-Något med systemet/Windows
-Antivirus el annat systemnära.

Jag lät datorn stå cirka 6 timmar från att jag stängde ytterdörren. Min dator är rebootad från 3-4 veckor tbx. Har bara FIFA och cod på den. Dock har jag kört med en ouppdaterad grafik driv rutin till cod då FIFA är ospelbart med den nya drivrutinen. Men har kunnat spelat utan problem i en veckas tid.
Men nu ser de ut så här. Jag startar datorn, den öppnar som vanligt, jag spelar 5-10 på spelet, skärmen fryser, kommer upp någon fel text från cod, jag stänger av spelet och blå skärm dyker upp med felkod 0xc0000221.

Permalänk
Skrivet av Erik_T:

Kyla i sig skall nog inte orsaka några skador, så länge du lät hårdvaran tina till normal rumstemperatur innan du försökte starta den.
Fukt och kondens kan däremot orsaka problem, i synnerhet om datorn inte fått torka ut helt innan den strömsattes.

Blir allting förmodligen förstört vid kondens och sen sätter på datorn innan den torkat? Som de ser ut nu så startar allting, allting lyser och snurrar. Kan spela ungefär 5-10 min innan de frys laggar och spelet för och de dyker upp Blåskärm med felkod 0xc0000221

Permalänk
Medlem

Hur mår disken om du kollar med t ex Crystal Disk Info
Kan ju vara lite av varje, behöver inte nödvändigtvis vara just disken.

Permalänk
Medlem

En vanlig dator lider inte av noll grader. Det värsta är väl om vattenkylningen fryser och isen spräcker den så det börjar forsa kylvatten ner på grejorna, men jag förmodar det är nån slags frostskyddsmedel i dem då jag aldrig sett detta hända fastän jag lagat det mesta i elektronikväg under åren.

Hur annars överlever de t.ex dygnslånga transporter i godsbilar eller oisolerade järnvägsvagnar från göteborgs hamn ända upp till gällivare under vinterhalvåret med neråt -35 eller så? och det finns ju värre kallhål i världen än så.

Att elektronik inte ska startas i minusgrader, säg det till elektroniken i våra bilar, till de laptop personalen lämnar ute i bilen på fredag, kalla vinternätter, tar in på söndag och drar igång direkt för att skriva det där som skulle skrivits på fredag em. Och i det här fallet startades datorn i +12.

Det där med kondens tror jag inte på heller, det må ha regnat nåt alldeles oerhört mycket isåfall, så det droppat från datorkomponenterna och bildar pöl under, eller det har virvlat in drivsnö i chassiet.

Det mest troliga här är att det är en tillfällighet att datorn beslutade sig för att krångla just idag, men det ligger ofta nära till hands att förknippa det med något, t.ex spisen gick sönder samma dag så det hör säkert ihop på nåt sätt, kaninerna tuggade av högtalarkabeln på stereon i andra rummet så det var nog därför datorn pajade, barnen kastade legobitar på datorn och sedan startade den inte. Det behöver inte alltid ha ett samband.

Ta reda på mer om felkoden 0xc0000221 , läs i windows loggboken vad som orsakar det, t.ex om det finns namn på en drivrutin som gett den felkoden, sök på det så kommer det vanligtvis upp lite olika tips på vad man kan göra för att åtgärda det.

Permalänk
Skrivet av Heliopause:

En vanlig dator lider inte av noll grader. Det värsta är väl om vattenkylningen fryser och isen spräcker den så det börjar forsa kylvatten ner på grejorna, men jag förmodar det är nån slags frostskyddsmedel i dem då jag aldrig sett detta hända fastän jag lagat det mesta i elektronikväg under åren.

Hur annars överlever de t.ex dygnslånga transporter i godsbilar eller oisolerade järnvägsvagnar från göteborgs hamn ända upp till gällivare under vinterhalvåret med neråt -35 eller så? och det finns ju värre kallhål i världen än så.

Att elektronik inte ska startas i minusgrader, säg det till elektroniken i våra bilar, till de laptop personalen lämnar ute i bilen på fredag, kalla vinternätter, tar in på söndag och drar igång direkt för att skriva det där som skulle skrivits på fredag em. Och i det här fallet startades datorn i +12.

Det där med kondens tror jag inte på heller, det må ha regnat nåt alldeles oerhört mycket isåfall, så det droppat från datorkomponenterna och bildar pöl under, eller det har virvlat in drivsnö i chassiet.

Det mest troliga här är att det är en tillfällighet att datorn beslutade sig för att krångla just idag, men det ligger ofta nära till hands att förknippa det med något, t.ex spisen gick sönder samma dag så det hör säkert ihop på nåt sätt, kaninerna tuggade av högtalarkabeln på stereon i andra rummet så det var nog därför datorn pajade, barnen kastade legobitar på datorn och sedan startade den inte. Det behöver inte alltid ha ett samband.

Ta reda på mer om felkoden 0xc0000221 , läs i windows loggboken vad som orsakar det, t.ex om det finns namn på en drivrutin som gett den felkoden, sök på det så kommer det vanligtvis upp lite olika tips på vad man kan göra för att åtgärda det.

Jo så är det. Tycker bara är de är märkligt att det fungera felfritt igår kväll för att börja blue screena konstant idag. Har inte uppdaterat något nytt heller. Får försöka luska vidare i va de kan bero på .

Permalänk
Medlem

felkod 0xc0000221 i windows är en summa-fel på lite allt möjligt men ofta relaterat till problem med RAM-minnen eller PCIe-enheter som grafikkort med flera...

jag skulle ta ut alla korten och RAM-stickor - tvätta kontaktytorna med Isopropanol och sedan sätta tillbaka dessa i hållarna och se till att de verkligen sitter ordentligt i sina hållare innan ny start.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Frågan är om du fick kondens på grejerna o startade med blöt dator?

Kondens uppstår normalt när varm luft träffar en kallare yta. Det känns inte som det är det som har hänt här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eddiefrank:

Blir allting förmodligen förstört vid kondens och sen sätter på datorn innan den torkat? Som de ser ut nu så startar allting, allting lyser och snurrar. Kan spela ungefär 5-10 min innan de frys laggar och spelet för och de dyker upp Blåskärm med felkod 0xc0000221

Du kan ju ta en titt här. Felsök 0xc0000221

Visa signatur

I´m not a complete idiot. Some parts are missing.

Permalänk
Skrivet av mickel:

Du kan ju ta en titt här. Felsök 0xc0000221

Update. Datorn stänger av sig direkt efter påslagning, testade att byta nätaggregat och nu funkar allt som vanligt igen😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eddiefrank:

Update. Datorn stänger av sig direkt efter påslagning, testade att byta nätaggregat och nu funkar allt som vanligt igen😁

Strålande!

Visa signatur

I´m not a complete idiot. Some parts are missing.