Uppgradera från 7 år gammal UltraWide till vad?

Permalänk
Medlem

Uppgradera från 7 år gammal UltraWide till vad?

Har en Asus PG348Q sedan 2017 , funderar nu på att hitta ngt nyare med högre refresh rate bla. Har dock ingen lust med en megaprislapp så frågan är ju om man gör bort sig om man t.ex. byter till en sånhär?

https://www.proshop.se/Skaerm/AOC-40-Skaerm-AGON-AG405UXC-LED...

T.ex. så har den ingen G-Sync- Kommer jag att sakna det tro? Den är 40" istället för 34" osv med en 7 år nyare teknik? Så vad tror ni?

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är lite låg upplösning för den storleken, men det är ju lite individuellt vad man tycker om det. Annars verkar det vara en trevlig skärm!

Visa signatur

[Låda: NZXT H630 Ultra Tower Silent] [MB: ASRock Z590 Velocita] [CPU: Intel 10900K] [CPU-kylning: Arctic Cooling Liquid Freezer II 360] [Mem: 32 GB 34666 MHz CL15] [GPU: XFX Speedster Merc 319 6950 XT] [Lagring: 180 GB Intel+128 GB Corsair SSD, 525 GB Crucial M.2] [Bildskärm: LG 4k 43" bildskärm] [Ljudkort: inbyggt, med extern hörlursförstärkare/DAC] [Högtalare: Edifier S530D] [Lurar: Beyerdynamic Amiron Home]

Permalänk
Medlem
Skrivet av mibsweden:

Jag tycker det är lite låg upplösning för den storleken, men det är ju lite individuellt vad man tycker om det. Annars verkar det vara en trevlig skärm!

Det kan du kanske ha rätt i?! Kollar runt lite...

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem

Ok har nu kokat ner det hela och landat i 2 skärmar, som jag ser som kandidater, men har dock vissa funderingar. Ett av kraven var bla. att jag ville gå upp i storlek. Gärna 40" eller större då jag känner att jag vill ha mer yta på höjden.

Idén om att inte spendera för mkt pengar verkar jag dock kunna glömma. När jag radar upp mina de krav jag har så blir det kostsamt. Har bla svårt att se att jag skulle släppa detta med G-sync då jag kört med det de senaste 7 åren, bör väl dock tillägga att jag knappt minns hur det var att spela utan?!?

Älskar Ultrawide och har otroligt svårt att se hur jag skulle kunna gå tillbaks till en 16:9 skärm? Då jag vid sidan av spelandet ägnar den största tiden till att köra väldigt mkt olika musikprogram som blir ohållbart på en 16:9... Förr körde jag dubbla skärmar men jag hatade alltid den den sjukt jobbiga skarven mellan skärmarna.

Då är ju nästa stötesten OLED. Har OLED-Tv här hemma och kan inte förneka att inbränningar är en realitet. LG har bytt panelen 1 gång på nuvarande Tv:n pga. detta. Dock älskar jag bilden, absolut! Är detta problem löst? Ska man casha upp 15-20k för en monitor så räknar jag med att den ska funka minst 7-8 år framåt.... Hur har de löst detta?

Den första skärmen jag tittat på verkar ju vettig men den känns lite daterad då den funnits ute några år dessutom ligger prislappen nästan i paritet med de nyare OLED skärmarna.... Dessutom är den enbart 4" tum större än nuvarande ASUS 348Q Som står härhemma nu.

https://www.proshop.se/Skaerm/38-LG-UltraGear-38GN950P-B-3840...

Den stora fördelen jämfört med den andra kandidaten är ju framförallt upplösningen på denna!!?! Plus att jag slipper vara paranoid angående inbränningar. Som sagt så tycker jag dock prislappen är lite saftig då den funnits på marknaden några år?!

Kandidat #2:

https://www.proshop.se/Skaerm/45-LG-UltraGear-45GR95QE-B-3440...

Maffig, fet skärm! Men här är det ju, framförallt, upplösningen som får mig att tveka samt OLED-panelen. Ska dock tillägga, att jag som sagt, inte har en aning om huruvida en modern OLED panel är betydligt annorlunda är en 5-6 år gammal dylik som den jag har hemma på tvn?

Ideér, tankar kring detta samt gärna tips på ev andra modeller? Ev kommande modeller? om någon har koll?

Mvh

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem

Vill du ha mer yta på höjden ska du ju sikta på högre upplösning än du har nu. Men det skapar också vissa begränsningar i valet av skärm.
De där är nog inte dåliga någon av dem, ena ger lite mer upplösning i både höjd och bredd medan andra lär vara klart bättre för spel.

Risken för inbränningar är något mindre på dagens paneler, såklart bör man ändå vidta vissa försiktighetsåtgärder.

Men du verkar ha någorlunda inställning i att du satsar mer rejält och sen har skärmen ett bra tag. Så i det läget är det bra att tänka dig om du upplever några särskilda begränsningar el något du saknar med din nuvarande, sen överväga att stärka upp där för att vara mer nöjd långsiktigt.

Jag har själv länge letat ny skärm, väntat på att det ska komma tillräckligt bra skärmar. Siktat in mig på minst 4K med en skärm som är både bra och snabb. Har nu efter att ha använt en 43" 4K på jobbet under mer än ett år (oklart exakt hur länge), insett att det inte riktigt räcker helt och känns som att jag skulle vilja ha ännu lite mer (har många fönster öppna och de enskilda borde vara högre)..
Hade innan bl a en 32" 4K men den kändes för liten och krävde skalning.

4K-skärmar har ju fördelen av att ha ett format som är väletablerat, det är visserligen 16:9 men p g a storleken och upplösningen är det inte samma begränsning som på t ex 24:or (1920*1080) då du ju får dubbla upplösningen i höjd. Jämfört med din nuvarande får du även mer bredd, 3840 mot tidigare 3440.
Kolla t ex på Asus PG42UQ el PG38UQ.

Är rätt sugen på Samsung G95NC 57", när den sänks något i pris.
Denna motsvarar ju 2 st 32" 4K, men p g a dess storlek och upplösning har man marginal att använda viss skalning.

Permalänk
Medlem

Beställde nu denna:

https://www.proshop.se/Skaerm/45-LG-UltraGear-45GR95QE-B-3440...

Ska göra en utvärdering så får vi se om den får stanna! Några som tydligen klagat på att den känns alldeles för ljussvag?!

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

Beställde nu denna:

https://www.proshop.se/Skaerm/45-LG-UltraGear-45GR95QE-B-3440...

Ska göra en utvärdering så får vi se om den får stanna! Några som tydligen klagat på att den känns alldeles för ljussvag?!

Den klarar ca 200 cd/m² max i SDR vilket är ungefär hälften av vad typiska spelskärmar brukar klara, så på så sätt är den rätt ljussvag. Många kör dock sina skärmar på alldeles för hög ljusstyrka, och ställer man då en lite ljussvagare skärm bredvid och jämför så kommer den se för mörk ut.

Men det beror ju på i vilken miljö du tänker använda den i. Om du har dagsljus rakt på skärmen så kan 200 cd/m² eventuellt vara i klenaste laget, men så länge som skärmen inte behöver tävla med solen så lär det räcka gott och väl. Själv kalibrerar jag t.ex. mina skärmar till 120 cd/m², och då har jag fönster bakom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Den klarar ca 200 cd/m² max i SDR vilket är ungefär hälften av vad typiska spelskärmar brukar klara, så på så sätt är den rätt ljussvag. Många kör dock sina skärmar på alldeles för hög ljusstyrka, och ställer man då en lite ljussvagare skärm bredvid och jämför så kommer den se för mörk ut.

Men det beror ju på i vilken miljö du tänker använda den i. Om du har dagsljus rakt på skärmen så kan 200 cd/m² eventuellt vara i klenaste laget, men så länge som skärmen inte behöver tävla med solen så lär det räcka gott och väl. Själv kalibrerar jag t.ex. mina skärmar till 120 cd/m², och då har jag fönster bakom.

Har inga fönster bakom å ett rätt mörkt rum. Den gamla Asus-skärmen har jag kört med rätt hårt neddragen ljusstyrka då den var som en ljuskanon när jag fick den.

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem

Har nu kört LG 45'' UltraGear 45GR95QE OLED WQHD 240 Hz hemma i tre dagar. Har blandade känslor, varannan dag känner jag att jag vill behålla den å varannan dag lutar det åt att skicka tillbaks den.

Det positiva är givetvis i spel och den totala känslan av att vara omsluten av spelet. I Windowsmiljö däremot stör man sig på ljusstyrkan men framför allt på frånvaron av pixeltäthet. Får lite av känslan med gamla skärmar från 90talet, där man ser rutnätet och pixlarna.

Känns inte så kul att pröjsa premiumpeng för detta. Visst den är ju betydigt billigare nu under rean men prismässigt så känns den som om den skulle snarare ligga runt 8-10K... OLED är maffigt men jag fattar inte riktigt detta med antalet pixlar och hur LG egentligen tänkte?

Hade gärna stannat på denna storleken men med en högre pixeltäthet, dessvärre finns det inga 21:9 skärmar med vettig upplösning i större än 40"?!?

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Bildexpert 📺

Något likt en 42 tums OLED C3 eller ren monitor på samma panel kommer med UHD/4K på 42 tum ge 104 ppi. Det är ungefär som du haft innan i fråga om pixeltäthet med något mer fysisk bildbredd (ca 93 cm mot 80 cm på 34-tum UW). Dessa kan man köra i 21:9 vid behov som 3840x1600 med maskning uppe och nere. Dock kan man märka av RWBG-pixelstrukturen om man är van med reguljär IPS:s RGB-struktur på samma ppi.

3440x1440 på 45 tum är verkligen stort med den pixeltäthet som motsvarar 27-tums 1920x1080, runt 80+ ppi. Eller om man så vill: samma som 55 tum 4k/UHD. Det är generellt svårare att minska pixeltätheten för man upplever detta relativt ens referenspunkt.

Jag förutsätter (inte sett den själv) att LG UltraGear 45GR95QE är just en 21:9-nedskärning av det som ger oss en 55 tums WOLED 16:9. Denna lägre ppi med RWBG-pixelstrukturen lär nog märkas rätt tydligt om man är van med högre täthet och RGB-struktur.

För att öka tätheten på 45 tum på 21:9 skulle man behöva köra något likt 5120x2160 vilket är ≈120 ppi. Jag tror inte det finns någon tillverkningsprocess som riktigt ger just den tätheten. Det motsvarar 37-tum 4K/UHD vilket inte verkar existerar som process idag.

Närmast till hands är att någon tar 5120x2160 i 40 tum och får fart på panelerna bortom 75 Hz. Då når man ≈138 ppi. Alltså 21:9-skärningar av de paneler som utgör dagens 32-tums 4K/UHD. Men alltså ingen som kör dessa varianter i högre än 75 Hz ännu. Kan ju ändras då panelerna för högre frekvenser faktiskt finns. Bara att ingen tillverkare ännu funnit ekonomin för dessa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Något likt en 42 tums OLED C3 eller ren monitor på samma panel kommer med UHD/4K på 42 tum ge 104 ppi. Det är ungefär som du haft innan i fråga om pixeltäthet med något mer fysisk bildbredd (ca 93 cm mot 80 cm på 34-tum UW). Dessa kan man köra i 21:9 vid behov som 3840x1600 med maskning uppe och nere. Dock kan man märka av RWBG-pixelstrukturen om man är van med reguljär IPS:s RGB-struktur på samma ppi.

3440x1440 på 45 tum är verkligen stort med den pixeltäthet som motsvarar 27-tums 1920x1080, runt 80+ ppi. Eller om man så vill: samma som 55 tum 4k/UHD. Det är generellt svårare att minska pixeltätheten för man upplever detta relativt ens referenspunkt.

Jag förutsätter (inte sett den själv) att LG UltraGear 45GR95QE är just en 21:9-nedskärning av det som ger oss en 55 tums WOLED 16:9. Denna lägre ppi med RWBG-pixelstrukturen lär nog märkas rätt tydligt om man är van med högre täthet och RGB-struktur.

För att öka tätheten på 45 tum på 21:9 skulle man behöva köra något likt 5120x2160 vilket är ≈120 ppi. Jag tror inte det finns någon tillverkningsprocess som riktigt ger just den tätheten. Det motsvarar 37-tum 4K/UHD vilket inte verkar existerar som process idag.

Närmast till hands är att någon tar 5120x2160 i 40 tum och får fart på panelerna bortom 75 Hz. Då når man ≈138 ppi. Alltså 21:9-skärningar av de paneler som utgör dagens 32-tums 4K/UHD. Men alltså ingen som kör dessa varianter i högre än 75 Hz ännu. Kan ju ändras då panelerna för högre frekvenser faktiskt finns. Bara att ingen tillverkare ännu funnit ekonomin för dessa.

Stort tack för intressanta synpunkter. Som sagt så kommer jag nog att låta denna gå tillbaks då den i andra applikationer än spel inte är speciellt kul att jobba med. Vet inte riktigt vad jag ska kolla härnäst?! Antar att det som återstår är 38" om jag vill fortsätta med 21:9. Kanske även skall ta en kolla på en större 16:9 variant i storlekarna 38"-43"...

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

Stort tack för intressanta synpunkter. Som sagt så kommer jag nog att låta denna gå tillbaks då den i andra applikationer än spel inte är speciellt kul att jobba med. Vet inte riktigt vad jag ska kolla härnäst?! Antar att det som återstår är 38" om jag vill fortsätta med 21:9. Kanske även skall ta en kolla på en större 16:9 variant i storlekarna 38"-43"...

Hej, jag har följt den här tråden och ska också köpa ny skärm som är bredd istället för två 27.
Har du hittat några intressanta alternativ.

Själv köpte jag en Samsung 49 men knapparna fungera inte samt strula skärmen när den skulle vakna till liv när jag starta datorn.
Skicka tillbaka och nu letar jag efter bra alternativ.

Du verkar ha bra omdöme, så tips på vad du tittar på vore toppen

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompado:

Hej, jag har följt den här tråden och ska också köpa ny skärm som är bredd istället för två 27.
Har du hittat några intressanta alternativ.

Själv köpte jag en Samsung 49 men knapparna fungera inte samt strula skärmen när den skulle vakna till liv när jag starta datorn.
Skicka tillbaka och nu letar jag efter bra alternativ.

Du verkar ha bra omdöme, så tips på vad du tittar på vore toppen

MVH

Hej, jo jag har nu kört denna hemma sedan den 14 dec och inser att skärmen är en total kompromiss. I spel är den fantastisk, där stör man sig inte på upplösning, det gör man däremot i Windowsmiljö, tyvärr.

Har 30 dagars öppet köp så den skall få gå tillbaks. Älskar storleken, vilket stör mig ännu mer då jag dessvärre inte hittar några som helst alternativ, om man vill ha 21:9 format i rejält fläskigt format.

Har kört 21:9 i 10 års tid och älskar formatet. Har t.o.m. övervägt att testa 16:9 igen för att få möjligheten att kunna spela på rejält stor skärm vilket jag älskar. Samt att OLED är grymt fantastiskt som monitor. Har då kollat på denna:

https://www.proshop.se/Skaerm/47-ASUS-ROG-Strix-PG48UQ-3840x2...

Överväger att plocka hem den och testa. Men dessvärre vet jag att jag kommer sakna 21:9...

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

Hej, jo jag har nu kört denna hemma sedan den 14 dec och inser att skärmen är en total kompromiss. I spel är den fantastisk, där stör man sig inte på upplösning, det gör man däremot i Windowsmiljö, tyvärr.

Har 30 dagars öppet köp så den skall få gå tillbaks. Älskar storleken, vilket stör mig ännu mer då jag dessvärre inte hittar några som helst alternativ, om man vill ha 21:9 format i rejält fläskigt format.

Har kört 21:9 i 10 års tid och älskar formatet. Har t.o.m. övervägt att testa 16:9 igen för att få möjligheten att kunna spela på rejält stor skärm vilket jag älskar. Samt att OLED är grymt fantastiskt som monitor. Har då kollat på denna:

https://www.proshop.se/Skaerm/47-ASUS-ROG-Strix-PG48UQ-3840x2...

Överväger att plocka hem den och testa. Men dessvärre vet jag att jag kommer sakna 21:9...

Hej, ska kolla in skärmen du länka till, god fortsättning

Permalänk

Relevant før tråden; https://new.reddit.com/r/ultrawidemasterrace/comments/18s330p...

Road map før LG om kommande paneler. Ær i samma sits som TS, gillar 21:9 men vill ha større och mer hz. Blir att vænta ett år till, och då kanske det också kommit GPU som kan driva monstret man køper

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

Hej, jo jag har nu kört denna hemma sedan den 14 dec och inser att skärmen är en total kompromiss. I spel är den fantastisk, där stör man sig inte på upplösning, det gör man däremot i Windowsmiljö, tyvärr.

Har 30 dagars öppet köp så den skall få gå tillbaks. Älskar storleken, vilket stör mig ännu mer då jag dessvärre inte hittar några som helst alternativ, om man vill ha 21:9 format i rejält fläskigt format.

Har kört 21:9 i 10 års tid och älskar formatet. Har t.o.m. övervägt att testa 16:9 igen för att få möjligheten att kunna spela på rejält stor skärm vilket jag älskar. Samt att OLED är grymt fantastiskt som monitor. Har då kollat på denna:

https://www.proshop.se/Skaerm/47-ASUS-ROG-Strix-PG48UQ-3840x2...

Överväger att plocka hem den och testa. Men dessvärre vet jag att jag kommer sakna 21:9...

Tycker du skall ta hem och testa!
kör med 21:9 nu, men även det är kompromiss. Det finns helt enkelt inte ett skärmformat som fungerar bra till allt. Alla har för och nackdelar.

Du vill ha mer pixlar på höjden för work content? 16:9 hjälper dig. Titta på mycket streaming content (youtube, serier etc) det mesta anpassat för 16:9, mer immersive på en stor 16:9 istället för letterboxed på en 21:9.

Du tappar de filmer som faktiskt är anpassade för 21:9 (de blir letter boxed istället).

Om skärmen är stor är det inte säkert att din inlevelse för spel blir mindre med 16:9, du kommer fortfarande ha en massiv yta.
Dock kommer ju högre upplösning ställa högre krav på din hårdvara om du skall köra spel i 4k.

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem

Frågan är hur mkt mitt 4070 kommer orka i 4K på 47" om jag testar ASUS PG48UQ?

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem

Svår sits. Jag har en AW3821DW och det finns inte någon skärm på marknaden jag kan tänka mig byta bort den mot.
Om jag inte hade haft den så hade jag nog köpt AW3423DWF. Som i ditt fall skulle ge dig högre hz och OLED men inget annat.

Allt annat känns som kompromisser.

Jag hoppas verkligen det släpps en Ultrawide 21:9 38-45" med OLED och högre pixeltätet tills den dagen jag byter.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Har ju upptäckt också att jag verkligen gillar den ganska kraftiga krökningen på skärmen. Blir ju garanterat omöjligt att hitta en 4K skärm modell megastor plus att den skall vara krökt...

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

Har ju upptäckt också att jag verkligen gillar den ganska kraftiga krökningen på skärmen. Blir ju garanterat omöjligt att hitta en 4K skärm modell megastor plus att den skall vara krökt...

Hej alla och Ragnvlad - en fråga om den senaste skärmen du länka till för att du skriver om ditt grafikkort kommer orka driva skärmen, då blir jag fundersam.
Vad tror du om min speldator och huruvida den orkar driva max upplösning med den skärmen.

Intel Next Unit of Computing 12 Enthusiast Kit I7-12700H
Med 64 GB RAM "DDR4 SDRAM"
GRAFIKKORT Arc A770M 16 GB, (GDDR6)

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompado:

Hej alla och Ragnvlad - en fråga om den senaste skärmen du länka till för att du skriver om ditt grafikkort kommer orka driva skärmen, då blir jag fundersam.
Vad tror du om min speldator och huruvida den orkar driva max upplösning med den skärmen.

Intel Next Unit of Computing 12 Enthusiast Kit I7-12700H
Med 64 GB RAM "DDR4 SDRAM"
GRAFIKKORT Arc A770M 16 GB, (GDDR6)

MVH

Att spela på en 4K skärm med ett Intel Arc A770M låter tyvärr inte som en trevlig upplevelse.
Funkar väl med väldigt väldigt enkla spel och om du använder uppskalningsteknik som FSR eller XeSS.
Kanske fungerar bra med äldre spel också men då finns det risk att Intel Arc har problem med grafikdrivarna istället.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Ok då räcker det med en 1440 tror jag
Tittar på 49 välvd eller liknande
Provat och det fungera utmärkt
Men returnera skärm av andra anledningar

Spelar inga märkvärdiga spel

Soma
Day of defeat
Och fundera på köpa Resident evil

Mvh

Permalänk
Bildexpert 📺

Problemet med många laptops är mångsidigt. Dels själva renderingsaspekten med låga FPS som följd av klenare GPU-kretsar. Däremot kan kretsarna i sig ofta alstra bandbredden för att driva skärmen i säg 3840x2160 och 144 Hz där man fortfarande kan ta del av skärmes förmåga i situationer som inte kräver spelrendering och FPS, likt i Windows.

Då är andra problemet att även om man på specen har GPU-kretsar som kan alstra en signal med tillräcklig bandbredd är det inte säkert resten av laptopen har den förmågan. Det kan vara en HDMI som är strypt till 18 Gbps och då ger max 60 Hz i 4K. Det kan vara USB-C som saknar DP alt mode och när DP Alt mode med tillräckligt hög spec finns, likt DP 1.4, är det praktiskta problem att finna rätt adapter som ger den bandbredden över DP.

Aldrig enkla svar där.

Permalänk
Medlem

Liten update på detta då...

Jag skickade tillbaks LG45:an samt kollade in lite andra skärmar. Då jag ville göra en signifikant uppgradering från min 7 år gamla skärm så var ju kraven att jag ville gå upp rejält i storlek. Mitt andra krav var ju att jag ogärna ville gå tillbaks till 16:9 formatet. Första intrycket av LG45GR95QE i spel var fantastiskt, det jag störde mig på var ju främst hur jag upplevde upplösningen i Windows applikationer.

Kollade sedan in ASUS PG42UQ, 16:9 format. Här blev jag lite konfunderad. Dels dyker det upp en reminder om Pixel rengöring samt att jag verkligen inte pallar 16:9, dessutom en massa inbyggda högtalare? Varför envisas tillverkarna med detta? Plus att den faktiskt kostar en snuskigt massa cash.

Vid detta laget kom jag på mig själv att jag verkligen saknade LG;n i framförallt i spel, Kurvaturen är perfekt och skapar verkligen en känsla av att man är "i spelet". Dagarna gick och jag beslutade att ta hem LG:n ett varv till och denna gång får den faktiskt stanna. Sitter man ca 60cm från skärmen så stör man sig inte på upplösningen i Windows, men som sagt det är i spel som den verkligen är oslagbar! Kontrasten, svärtan och känslan samt kurvateringen.

Att jag dessutom fick loss den till halva priset av vad den skulle kosta gjorde sitt till också. Hade den kostat mig 21K så hade den varit ointressant för min del.

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem

Är LG'n Ultrawide? Var ned på Elgiganten i hopp om att de skulle ha en på display men där gick jag bet, hittade en 34 tum Samsung
och en "legion" 45 tum. Fick ingen känsla alls av att sitta framför dem, är van med 2st 27tum IPS och nu blev det lite som att att krympa skärmen på höjden för att stretcha ut den på sidorna.
Tror att måttet på 45 tum var runt 55x30 cm, jag är i banorna på att köpa en till skärm funderade länge på en av Samsungs G9 modeller i tron om att skärmytan skulle var tillräckligt "hög" men nu vet jag inte om det är värt det.
Det kanske räcker med att köpa en 32-35 tum vanlig gamingskärm och sedan "tilta" de gamla befintliga, de kommer ändå fungera som sekundära skärmar för t ex Youtube m m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ithilien:

Är LG'n Ultrawide? Var ned på Elgiganten i hopp om att de skulle ha en på display men där gick jag bet, hittade en 34 tum Samsung
och en "legion" 45 tum. Fick ingen känsla alls av att sitta framför dem, är van med 2st 27tum IPS och nu blev det lite som att att krympa skärmen på höjden för att stretcha ut den på sidorna.
Tror att måttet på 45 tum var runt 55x30 cm, jag är i banorna på att köpa en till skärm funderade länge på en av Samsungs G9 modeller i tron om att skärmytan skulle var tillräckligt "hög" men nu vet jag inte om det är värt det.
Det kanske räcker med att köpa en 32-35 tum vanlig gamingskärm och sedan "tilta" de gamla befintliga, de kommer ändå fungera som sekundära skärmar för t ex Youtube m m.

Den jag har är en 21:9, enligt mig alldeles perfekt, sen finns det läääängre skärmar såsom de du tittat på. Super Ultra Wide 32:9. Dessa är dock inget för mig.

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

Den jag har är en 21:9, enligt mig alldeles perfekt, sen finns det läääängre skärmar såsom de du tittat på. Super Ultra Wide 32:9. Dessa är dock inget för mig.

Ok, jag ska titta närmare igen, Elgiganten hade dem på Rea just nu så kanske kan vara värt det. Tack för inputen i tråden.