Permalänk
Medlem

Köpråd rymlig familjebil

Hej!

Är på jakt efter en ny bil då vi börjar växa ur vår nuvarande. Vi har idag en Toyota auris TS 2018 som vi är väldigt nöjda med men där baksätet är lite för litet med bilbarnstolar, man måste ha förar/passagerarsätet så långt fram att det blir obekvämt. Den har även lite tråkigt vägljud men annars har den varit riktigt bra och bränslesnål.

Är ute efter en bil där man kan sitta bekvämt i förarsätet även om det är en bakåtvänd barnstol bakom. Den ska vara säker att köra och relativt modern. Lågt vägljud är ett plus. Låg skatt likaså.

Våra resor är till största del kortare inom stan (<1 mil) blandat med några 2-4 mils resor i veckan. Sällan längre än 4mil per resa.

Har kikat runt lite och fastnat en del för Skoda Superb iV då den tydligen ska ha det största baksätet, och fått bra recensioner överlag.

Har väl satt ett tak på ca 310 och lägger helst inte så mkt mer än så, gärna mindre men åtminstone Skodan verkar ligga där i kring.

Alla tips och råd uppskattas, om någon har erfarenhet av just superb iv så skriv gärna vad ni tycker.

Mvh

Permalänk
Medlem

Superben är enorm, både invändigt och utvändigt. Min drygt 2m långe farbror hade en sån och jag kunde nästan sträcka på benen i baksätet bakom förarstolen. Modellen togs ursprungligen fram som limousine åt den tjeckiske presidenten med gott om plats för inbjudna dignitärer.

Varför inte en Passat GTE? Med så korta resor klarar ni er på el till 90%.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Superben är enorm, både invändigt och utvändigt. Min drygt 2m långe farbror hade en sån och jag kunde nästan sträcka på benen i baksätet bakom förarstolen. Modellen togs ursprungligen fram som limousine åt den tjeckiske presidenten med gott om plats för inbjudna dignitärer.

Varför inte en Passat GTE? Med så korta resor klarar ni er på el till 90%.

Kikade lite på Passat GTE också, men hur pass rymlig är den i baksätet? Får man in två bakåtvända bilbarnstolar utan att behöva ge upp allt utrymme fram? Prismässigt verkar det inte skilja så mkt från Skoda iV, och båda verkar ta sig ungefär lika långt på eldriften. Så det är absolut ett alternativ också! Svårt att avgöra vilken som är bäst för oss

Permalänk
Medlem
Skrivet av rodang:

Kikade lite på Passat GTE också, men hur pass rymlig är den i baksätet? Får man in två bakåtvända bilbarnstolar utan att behöva ge upp allt utrymme fram? Prismässigt verkar det inte skilja så mkt från Skoda iV, och båda verkar ta sig ungefär lika långt på eldriften. Så det är absolut ett alternativ också! Svårt att avgöra vilken som är bäst för oss

Passat är ju en hyfsat rymlig bil men det enda sättet att veta är att prova. Vissa bilstolar passar inte så bra i vissa bilar helt enkelt.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Kolla på Kia Optima från 2019 och framåt, stor bil och längre el-räckvidd än passaten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Labanius:

Kolla på Kia Optima från 2019 och framåt, stor bil och längre el-räckvidd än passaten.

Har blivit lite avskräckt av Kia från en bekant som jobbar som bilmekaniker då de enl honom "rostar redan på båten över". Men sen hur sant det är vet jag inte riktigt. Ska kika på den med!

Permalänk
Medlem
Skrivet av rodang:

Kikade lite på Passat GTE också, men hur pass rymlig är den i baksätet? Får man in två bakåtvända bilbarnstolar utan att behöva ge upp allt utrymme fram? Prismässigt verkar det inte skilja så mkt från Skoda iV, och båda verkar ta sig ungefär lika långt på eldriften. Så det är absolut ett alternativ också! Svårt att avgöra vilken som är bäst för oss

Vi har en Passat GTE och har varit nöjda, det är inga problem att ha bakåtvända bilbarnstolar i baksätet men den är absolut mindre än Superben. Vad det gäller kvalité etc. är det säkert hyfsat motsvarande i och med ägarskapet och att de delar mycket delar med varandra. Upplevs ganska pigg med GTE-läget aktiverat.

Permalänk
Medlem

Slår ett slag för passaten.
Jämförde med min pappas s90 och framför barnstolen får man inte plats i den, men det är inga problem i passat b8.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Superben är enorm, både invändigt och utvändigt. Min drygt 2m långe farbror hade en sån och jag kunde nästan sträcka på benen i baksätet bakom förarstolen. Modellen togs ursprungligen fram som limousine åt den tjeckiske presidenten med gott om plats för inbjudna dignitärer.

Varför inte en Passat GTE? Med så korta resor klarar ni er på el till 90%.

Passat GTE och Skoda Superb IV har samma drivlinor! Så det är tycke och smak. Skulle själv välja Skodan alla dagar pga bättre intermått! Har haft både Passat och Superb!

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem

VW Touran kan man väl köpa för runt 310 KSEK - väldigt rymlig bil.

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Vi har en Passat GTE och har varit nöjda, det är inga problem att ha bakåtvända bilbarnstolar i baksätet men den är absolut mindre än Superben. Vad det gäller kvalité etc. är det säkert hyfsat motsvarande i och med ägarskapet och att de delar mycket delar med varandra. Upplevs ganska pigg med GTE-läget aktiverat.

Skrivet av Jaevel:

Slår ett slag för passaten.
Jämförde med min pappas s90 och framför barnstolen får man inte plats i den, men det är inga problem i passat b8.

Vart så bilsugen så for förbi lokala bilhandlaren nu på fm, som både hade Passat GTE och Superb iV inne och Passaten är väldigt fin den med. Prismässigt verkar de ligga hyfsat nära varandra, passaten något billigare. Ska åka förbi och testa båda en dag när jag har mer tid och känna lite mer på båda!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maxizor:

Passat GTE och Skoda Superb IV har samma drivlinor! Så det är tycke och smak. Skulle själv välja Skodan alla dagar pga bättre intermått! Har haft både Passat och Superb!

Lutar mot det just nu också just pga den är större, är rädd för att köpa en ny bil som ändå blir för liten i baksätet, men passaten är fin den med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toss3:

VW Touran kan man väl köpa för runt 310 KSEK - väldigt rymlig bil.

Ja väldigt rymlig är den! Men inte riktigt vad vi är ute efter, var mest sugen på en kombi

Permalänk
Medlem

Kan du ladda hemma eller nånstans du regelbundet är så köp en elbil?

Permalänk
Medlem

XC70 tickar många av önskemålen.
En av de bästa bilarna som Volvo tillverkat.

Sista årsmodellen är 2016 och de flesta av de bilarna är riktigt bra utrustade.

Visa signatur

Intel i7 12700KF, Asus TUF 3080 OC + övrigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av taliz:

Kan du ladda hemma eller nånstans du regelbundet är så köp en elbil?

Jo har laddare hemma men vet inte om det finns någon elbil som är stor nog men samtidigt inte kostar skjortan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brynolf:

XC70 tickar många av önskemålen.
En av de bästa bilarna som Volvo tillverkat.

Sista årsmodellen är 2016 och de flesta av de bilarna är riktigt bra utrustade.

Ja det är ett alternativ, men är inte helt såld på diesel då vi kör mest kortare sträckor

Permalänk
Medlem
Skrivet av rodang:

Ja det är ett alternativ, men är inte helt såld på diesel då vi kör mest kortare sträckor

Diesel är att avråda p.g.a era korta körsträckor.
Bensinare eller laddhybrid är det bättre valet, slår ett slag för V90 då den är stor och rymlig.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASRock B650i Lightning - G.Skill 32GB 6000MHz Trident Z5 - ASUS TUF Gaming RX 7900 GRE OC - Corsair SF750 - Thermalright Peerless Assassin 120 Mini - Cooler Master NR200P

Permalänk
Skrivet av rodang:

Kikade lite på Passat GTE också, men hur pass rymlig är den i baksätet? Får man in två bakåtvända bilbarnstolar utan att behöva ge upp allt utrymme fram? Prismässigt verkar det inte skilja så mkt från Skoda iV, och båda verkar ta sig ungefär lika långt på eldriften. Så det är absolut ett alternativ också! Svårt att avgöra vilken som är bäst för oss

Inte konstigt att de går relativt lika de är mer eller mindre samma bil bara olika plåt på utsidan.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toss3:

VW Touran kan man väl köpa för runt 310 KSEK - väldigt rymlig bil.

Det är en trevlig bil. Bytte våran till förmån för en multivan, men idag säljer jag Multin istället och kommer gå tillbaka till en Touran troligtvis

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rodang:

Lutar mot det just nu också just pga den är större, är rädd för att köpa en ny bil som ändå blir för liten i baksätet, men passaten är fin den med.

Fundera lite på om ni verkligen behöver den extra storleken också, jag tycker det är bra jäkla trångt i parkeringshus med våran passat. Står det någon större bil bredvid får man verkligen slingra sig in i bilen…

Permalänk
Bussovi_ by XHI
Skrivet av rodang:

Nu har jag inga barn och vet ej hur jobbigt det är med barnbilstolar men...

Toyota Corolla Touring Sports? 2019 och framåt.

Den ska väl vara lite längre än Auris så kan kanske vara ett alternativ?

Visa signatur

Halo kompis!

Permalänk

Skoda Superb är en utomordentligt bra bil, passar era behov perfekt.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Random-person:

Skoda Superb är en utomordentligt bra bil, passar era behov perfekt.

Kul! Vi har bestämt oss för att det blir superben nu, håller på att leta fram rätt bil nu bara

Tack för allas hjälp och åsikter!