Byta från win10 home till enterprise ltsc?

Permalänk
Medlem

Byta från win10 home till enterprise ltsc?

Fördelar med att byta? Läste att det finns i stortsett inga appar förinstallerade, säkerhetsuppdateringar långt tid framöver.

Vad tycker ni? Finns det några nackdelar? Kör just nu home edition då jag spelar endel men kanske inte har någon betydelse?

La till home i rubrik
Visa signatur

Black smoke doesnt mean engines broke #diesel

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Du saknar vissa saker i LTSC som finns i klientversionen, ska du bara köra hemma- och kontorsarbete så funkar det bra.
Fördel med LTSC är att det MS Store + appar inte finns, telemetri är begränsad och systemet körs något lättare samt du får egentligen bara säkerhetsuppdateringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Du saknar vissa saker i LTSC som finns i klientversionen, ska du bara köra hemma- och kontorsarbete så funkar det bra.

Japp hade tänkt använda det hemma bara. Är det några viktiga saker som skiljer?

Visa signatur

Black smoke doesnt mean engines broke #diesel

Permalänk
Medlem
Skrivet av SotarnAnton:

Japp hade tänkt använda det hemma bara. Är det några viktiga saker som skiljer?

Med risk för att låta dryg: Det är ju inte jättesvårt att googla fram skillnaderna

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk

Kan man äns aktivera ltsc versionen med en home licens?

Första tanken som slog mig var nej då de har sina egna nycklar precis som tidigare varianter av microsofts os men kan ha fel i detta?

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelle:

Med risk för att låta dryg: Det är ju inte jättesvårt att googla fram skillnaderna

Finns massa artiklar där ena är denna: https://www.trickyenough.com/which-version-of-windows-10-is-b...

Där skrivs det att enterprise är dåligt för gaming, och andra artiklar står det att det är inga problem att spela på enterprise. Därav skrev jag ett inlägg här på sweC.

Visa signatur

Black smoke doesnt mean engines broke #diesel

Permalänk
Medlem

Det har tidigare varit krångel i LTSC att aktivera stöd för HEVC, HEIC/HEIF, ja, de där nyare video- och filmformaten som alla modernare telefoner nu defaultar till. Men det går nog att fixa, åtminstone för bilder. Jag menar nu stöd i "Windows", spelare som VLC kan väl klara av det mesta ändå antar jag.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Kan man äns aktivera ltsc versionen med en home licens?

Första tanken som slog mig var nej då de har sina egna nycklar precis som tidigare varianter av microsofts os men kan ha fel i detta?

Vad jag vet kan du inte det.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Kan man ens köpa LTSC som privatperson i Sverige? Går det att komma åt det via universitet? Office LTSC kan man väl inte köpa som privatperson? Talar nu om officiellt och sanktionerat av MS Sverige. "Gråa nycklar" går väl att köpa, och det finns väl även alternativa metoder man kan använda för att köra LTSC. (Finns väl licensieringsskillnader mellan Enterprise LTSC och IoT, och aktiveringsskillnader antar jag, för hemanvändare är det väl IoT som är mest aktuellt? Om man ska köpa en nyckel.)

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Pirum:

Kan man ens köpa LTSC som privatperson i Sverige? Går det att komma åt det via universitet? Office LTSC kan man väl inte köpa som privatperson? Talar nu om officiellt och sanktionerat av MS Sverige. "Gråa nycklar" går väl att köpa, och det finns väl även alternativa metoder man kan använda för att köra LTSC. (Finns väl licensieringsskillnader mellan Enterprise LTSC och IoT, och aktiveringsskillnader antar jag, för hemanvändare är det väl IoT som är mest aktuellt? Om man ska köpa en nyckel.)

Officiellt nej men ISO är enkelt att hitta likaså licenser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SotarnAnton:

Finns massa artiklar där ena är denna: https://www.trickyenough.com/which-version-of-windows-10-is-b...

Där skrivs det att enterprise är dåligt för gaming, och andra artiklar står det att det är inga problem att spela på enterprise. Därav skrev jag ett inlägg här på sweC.

Jag har lirat med LTSC i flera år och har aldrig märkt något som jag har ansett skulle ha fungerat bättre med Home/ Pro

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Jag har lirat med LTSC i flera år och har aldrig märkt något som jag har ansett skulle ha fungerat bättre med Home/ Pro

Najs! Installationen fungerar på samma sätt som övriga Windows versioner också? Bara ladda ner via media creation tool o sätta igång typ

Visa signatur

Black smoke doesnt mean engines broke #diesel

Permalänk
Medlem
Skrivet av SotarnAnton:

Najs! Installationen fungerar på samma sätt som övriga Windows versioner också? Bara ladda ner via media creation tool o sätta igång typ

Nix! Du kan som privatperson varken köpa licens för LTSC eller ladda ned det från Microsoft eller via Creation Tool

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Du saknar vissa saker i LTSC som finns i klientversionen, ska du bara köra hemma- och kontorsarbete så funkar det bra.
Fördel med LTSC är att det MS Store + appar inte finns, telemetri är begränsad och systemet körs något lättare samt du får egentligen bara säkerhetsuppdateringar.

lättare? för att store inte fins? det är ju noll prestandaskillnad mellan LTSC och Current Channel Windows 10 eller 11.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Skrivet av YamahaDGX630:

Nix! Du kan som privatperson varken köpa licens för LTSC eller ladda ned det från Microsoft eller via Creation Tool

Så med andra ord om du inte kontaktar Microsoft och får tillåtelse att ladda ner det från t.ex. Piratbukten så handlar hela tråden alltså om §7.

Eftersom att ladda ner ISO från av rättighetsägaren ej godkänd källa är man ute och seglar med flaggan i topp.

Varesig du sen använder den eller ej.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Så med andra ord om du inte kontaktar Microsoft och får tillåtelse att ladda ner det från t.ex. Piratbukten så handlar hela tråden alltså om §7.

Eftersom att ladda ner ISO från av rättighetsägaren ej godkänd källa är man ute och seglar med flaggan i topp.

Varesig du sen använder den eller ej.

Det finns möjligheter att få LTSC på lagligt vis också. Om man studerar eller jobbar. Men ja, det är en risk för paragraf 7 här.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Det finns möjligheter att få LTSC på lagligt vis också. Om man studerar eller jobbar. Men ja, det är en risk för paragraf 7 här.

Jo men antar att ts inte studerar iom att att frågan kom upp från början.

Jobbar kanske men långt ifrån alla jobb som erbjuder det.

Rätt säker att jag som svetsare/tekniner/mekaniker/elektriker/rörkrökare/robotprogrammerare inte har tillgång till det t.ex.

Ja min arbets definition är väldigt blandad jag har fingrarna i kakburken lite överallt...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Oneone:

lättare? för att store inte fins? det är ju noll prestandaskillnad mellan LTSC och Current Channel Windows 10 eller 11.

I LTSC slipper man allt vad bloatware är jämfört med klientversionerna, vissa tester tyder på lite snabbare starter och benchmarks bla men är det nåt man egentligen märker skillnad på? Troligen inte såklart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

I LTSC slipper man allt vad bloatware är jämfört med klientversionerna, vissa tester tyder på lite snabbare starter och benchmarks bla men är det nåt man egentligen märker skillnad på? Troligen inte såklart.

bloatware typ Home edition tänker du? det är synd att det följer med så mkt junk speciellt i Home och Pro, det är ju relativt lätt att ta bort men det käns lite överdrivet ibland att det käns som att hela Windows är nerplåttrat med saker, majoriteten av det kommer ju ifrån Store och de är lätta att ta bort iaf.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Hade också gärna kört Windows 10 LTSC men som nämnts är det få som har tillgång till detta och för mig tog det stopp där.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Värt att nämna är väl dock att LTSC i princip alltid är baserad på en gammal release av Windows. För folk som till varje pris vill stanna kvar på Windows 10 efter 2025 är det väl dock kanske snarare en fördel.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Boothastigheten har iofs 0 betydelse då man inte sitter och bootar om var 5e sekund.. Man kan lika gärna strippa home/pro istället och ta bort bloatwaren.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

Kolla juridiskt bara. Förr i tiden så var enterprise bara godkänt om man hade Pro license i grunden

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Jag kör både LTSC 2019 och LTSC 2021 beroende på dator. Det går att installera MS Store i LTSC och det fungerar utmärkt. Grejen är att det finns en del programvaror som distribueras den vägen som kan vara användbara - och även om man lägger till denna komponent bloatas inte systemet ned med Candy Crush och liknande à la Home/Pro. Dock är det endast i specifika fall det är värt att installera - använder man inga Store-program behövs det inte heller.

De största fördelarna med LTSC är att det dels är bloatfritt, dels endast får säkerhets/kvalitetsuppdateringar vilket gör mycket för stabiliteten. Jag kör 11an på en enhet och där är det ett ständigt gnäll om uppdateringar ditten och datten samt en "glitchighet" jag inte märker av i LTSC. Jag talar om saker som att plötsligt är slidern för ljusstyrkan borta efter en uppdatering för att 11an hamnade i ofas med en drivrutin som sedan måste uppdateras med extra omstart som följd o.dyl.

LTSC är generellt mycket stabilt och pålitligt, man kan utan problem köra ett upplägg med 30 dagars uptime eller mer mellan de månatliga Patch Tuesday-uppdateringarna. Då det som släpps handlar om säkerhet/kvalitet blir också resultatet stabilare jämfört med ett mer "flytande" system som 11an där det ständigt kommer nya funktioner och andra ändringar som potentiellt inför buggar.

Prestandamässigt är LTSC helt klart att föredra över ett bloatat Home Edition även om den exakta skillnaden beror på hårdvaran.

Jag gjorde iordning en Lenovo IdeaPad 1 som kom med Windows 11 Home och var rejält trött (Pentium och 4 GB RAM) - ut med 11an och in med LTSC 2019. Burken ifråga gick från att vara frustrerande till att bli helt acceptabel som surf/skrivdator. Den rullar så pass bra att den går utmärkt bra att använda som en daily driver för just detta.

Senaste LTSC är baserad på Windows 10 21H2, LTSC 2019 är baserad på 1809.

En del har klagat på att Edge är förinstallerat i 2021. Har man inga programvaror som gnäller på 1809 utan är ute efter ett riktigt slimmat system som dessutom kan "återställas" till Windows 7-utförande med en mer intakt Kontrollpanel är 2019 utmärkt. Dock kan det bli problem om man vill köra en del nyare programversioner som tenderar att klaga.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Oneone:

bloatware typ Home edition tänker du? det är synd att det följer med så mkt junk speciellt i Home och Pro, det är ju relativt lätt att ta bort men det käns lite överdrivet ibland att det käns som att hela Windows är nerplåttrat med saker, majoriteten av det kommer ju ifrån Store och de är lätta att ta bort iaf.

Ja det är mycket skit i dem tyvär, en hel del mer önskar man att man kan ta bort/stänga av på naturlig väg menmen. Synd att allt är så inbakat i varandra också

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar

Jag fortsätter nog med Home Edition😅

Visa signatur

Black smoke doesnt mean engines broke #diesel