Endast en tredjedel datorspel köps till fullpris

Permalänk
Medlem
Skrivet av SVclocker:

Fast GTA VI Kommer väl vara undantaget för de flesta, eller?

Hoppas inte för mycket, alla minns väl GTA IV till PC .

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Jag köper sällan spel till fullpris, förutom om det är något jag sett fram emot under en längre tid. Det är både för att spelen ofta är lite för dyra vid release men också för att backloggen egentligen är för stor redan som den är. Förr köpte jag lite för mycket spel, bara för att de var på rea. Nu försöker jag åtminstone hålla mig tills det att jag tror att jag kommer spela det inom en väldigt snar framtid

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston KC3000 1TB, Kingston A2000 1TB, Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem

Sist jag köpte ett spel till fullpris....bör ha varit antingen "Dragon Age: Origins" eller "The Witcher 2: Assassin of Kings" vilket av dom som nu släpptes senare. Sen dess är nog det enda jag inte specifikt köpt på rea, vissa "early access" titlar, fast dom har ju nästan alltid ett nedsatt pris i vilket fall.

Det känns liksom bara som "pengar bortpolade i toan" när en titel ändå sänks med 40-80% inom ett år eller så. Undantaget, är väl bara om jag specifikt önskar stödja en viss utvecklare, vilket nästan alltid handlar om någon liten indie-studio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jelo:

Det finns flera anledningar till att jag inte köper spel på releasen, förutom från GTA- och Red Dead Redemption-serien, och dessa är att spelen inte är optimerade, har buggar, jag har en gigantisk backlog samt att jag inte ser någon anledning till att köpa spel till fullpris när det efter bara några månader oftast går att köpa till halva priset. Ska jag vara ärlig, och det ska man ju, så köper jag 90% av mina spelnycklar på keyshops. Bryr mig inte om ursprung utan om låga priser.

Är ju lite ironiskt då att både GTA 5 och RDR2 har haft lanseringsproblem på pc... Dock så har väl iaf spelen vart så polerade att dom vart väl värda innan prissänkingar, men t ex inte nog med att RDR2 knappt gick att starta så var CPU-prestandan/trådningen rätt trasig vid release. Och GTA 4 ska man väl inte ens prata om när det kommer till optimering, eller ja förutom hur bedrövlig den var.

Men man får väl stämma in med övriga, finns inte mycket poäng att köpa PC-spel för fullpris/vid lansering, kan räkna antalet spel jag köpt för fullpris senaste 10åren på en hand. Men samtidigt så får man väl då också leva med att PC-releasen blir nedprioriterad för multiplatform titlar.

Permalänk
Medlem

Känns som om det är svårt att köpa spel till fullpris ibland. Det nästan alltid är nedsatt pris på spel. Släpps spelet snart? Nedsatt pris för pre-orders. Har spelet varit släppt i en månad, nedsatt pris! Säljer det inte så bra som vi hoppats, nedsatt pris!

Går jag in på butiksidan på steam så har jag 5 av 10 med nedsatt pris i new and trending. 3 av spelen är free to play, så det är 5 av 7 som har pris som är nedsatta.

Vore mer intressant att se hur mycket spelen var nedsatta i pris vid köpen än att de bara var nedsatta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

Tyckte ändå det var ganska hög %, de flesta spelen kommer ju på erbjudande tämligen fort ändå, så rea eller gamepass för min del.
Det är väl bara Nintendos egna spel som fortsätter hålla priset länge (och vara nästan buggfria).

Man har även räknat gratis spel som "försäljning" vilket påverkar siffrorna. Så alla som plockar ut gratisspel från t.ex. Epic som de aldrig ens installerar räknas ändå in.

Kollar man på spel som köps för pengar är det bara lite över hälften som säljs till fullpris.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Önskade mig Bart vs the space mutants på Amiga för några år sedan (Guess my age 😂) Fick det inte utan köpte själv från Ginza. Tror det är det som var full pris. Fanns tydligen andra sätt att få spel till Amiga. Sedan blev det backar på Ica och filmkväll + demos i tidningar.

Visa signatur

Kids, always eat your vegetables and ALWAYS check run as administrator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SVclocker:

Fast GTA VI Kommer väl vara undantaget för de flesta, eller?

Ha! har inte ens spelat igenom IV ännu, jag kan vänta på 75% off GTA VI GOTY-edition (började spela IV men i jämförelse med san andreas så rör sig ju gubben som i sirap så gameplay känns skit)

Enda spelet jag köper till fullpris (och INNAN release) är FFXIV eftersom det är ett MMO och man köper expansioner till det.

AAA spel skulle jag inte köpa vid release även om de var billigare.
De släpps för att marknadsavdelningen har kommit fram till att ett visst datum är bäst att släppa vid oavsett om det är redo eller rk. Sedan fixar de spelet i efterhand.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Hur många av spelen som köps till rabatt eller fås på Epic game spelas jämört med de som köps till fullpris? För egen del finns det en stor backlog och i princip allt där är köpt på reor. Det jag köpt för fullt pris har jag alltid spelat.

Permalänk
Medlem

Jag köper bara ett fåtal spel varje år till fullt pris. Det är i regel spelen som man är allra mest hypad för. Resten (majoriteten) köper jag till reducerat pris i diverse reor, och givetvis blir det en del gratisspel eller spel som är inkluderade i nån tjänst, som PS Plus t.ex. Hade kanske köpt lite mer spel vid release om det inte var så vanligt med ofärdiga spel.

Permalänk
Medlem

Det är som med kläder, fullpris finns inte riktigt. Reor är det nya normala, betalar man fullpris för ett spel så betalar man överpris egentligen. Det hade inte förvånat mig om de tjänar mer pengar på sina reor än på ordinarie pris

Permalänk
Medlem

Vore intressant att se hur statistiken förändras när man justerar för spel som folk köper men aldrig spelar, eller spelar mindre än, säg, 5h.

Tror många är som jag och impulsköper spel när de kostar lite eller inget, men aldrig spelar dom. De flesta spel jag faktiskt spelat på riktigt, har jag köpt till fullpris vid release, men de utgör kanske 5% av mitt spelbibliotek.

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja vet hur många köpta spel som går att sälja vidare (utan mellanhänder), dvs faktiskt ägande och inte brukanderätt.
Det är för mig endast faktiskt ägande som är värt fullpris.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Är ju lite ironiskt då att både GTA 5 och RDR2 har haft lanseringsproblem på pc... Dock så har väl iaf spelen vart så polerade att dom vart väl värda innan prissänkingar, men t ex inte nog med att RDR2 knappt gick att starta så var CPU-prestandan/trådningen rätt trasig vid release. Och GTA 4 ska man väl inte ens prata om när det kommer till optimering, eller ja förutom hur bedrövlig den var.

Spel från GTA- och Red Dead Redemption-serien köps vid release eftersom spelen i sig är så bra. Tar därför eventuella buggar och liknande bara för att få spela spelen. Är det ironiskt? Nej.

Permalänk

Jag är alltid 2-3 år efter i spel vilket gör att jag sparar jättemycket pengar och får spela färdigpatchade spel. Så jävla bra!

Permalänk
Medlem

Med tanke på att det ofta går att få 10-15% rabatt eller så även direkt vid/innan release om man köper via andra etablerade officiella återförsäljare (GamesPlanet, GreenManGaming, Fanatical, etc.) så är siffrorna i undersökningen inte alls förvånande.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

https://imgs.xkcd.com/comics/cutting_edge.png

Sån är jag med, bortsett från några fall. The Witness till exempel

Fattar inte den. Sannolikt en referens jag inte kan.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av nasder:

Känns som om det är svårt att köpa spel till fullpris ibland. Det nästan alltid är nedsatt pris på spel. Släpps spelet snart? Nedsatt pris för pre-orders. Har spelet varit släppt i en månad, nedsatt pris! Säljer det inte så bra som vi hoppats, nedsatt pris!

Går jag in på butiksidan på steam så har jag 5 av 10 med nedsatt pris i new and trending. 3 av spelen är free to play, så det är 5 av 7 som har pris som är nedsatta.

Vore mer intressant att se hur mycket spelen var nedsatta i pris vid köpen än att de bara var nedsatta.

Creative Assembly är bra på att hålla ordinarie numera

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Glädjespridare
Skrivet av pine-orange:

Det är som med kläder, fullpris finns inte riktigt. Reor är det nya normala, betalar man fullpris för ett spel så betalar man överpris egentligen. Det hade inte förvånat mig om de tjänar mer pengar på sina reor än på ordinarie pris

Med andra ord, nuförtiden: fullpris = fulpris 🦝

Jag instämmer. Det är ganska sorglig "utveckling" det där. Reor som USP ("Unique Selling Point"), dvs. av producenter och marknadsförare artificiellt skapad efterfrågan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av användare-234:

Jag är alltid 2-3 år efter i spel vilket gör att jag sparar jättemycket pengar och får spela färdigpatchade spel. Så jävla bra!

Det är så man borde göra helt klart ( iaf för SP spel) men mitt tålamod klarar oftast inte av att vänta så länge hehe.
Blir så hypad när jag läser recensionerna till vissa spel att jag bara måste spela direkt när det släpps.
Som tur är har dom senaste köpen varit Indie titlar så kostnaden har inte varit så farlig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Fattar inte den. Sannolikt en referens jag inte kan.

Portal spelet, ’cake is a lie’ var en meme om det spelet, ca 2008. Enligt serien spelade han spelet 2013 och var alltså 5 år för sen med den vetskapen

Lite som om man pratade om Ned Stark från GoT nu eller något, han är lite efter helt enkelt

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Portal spelet, ’cake is a lie’ var en meme om det spelet, ca 2008. Enligt serien spelade han spelet 2013 och var alltså 5 år för sen med den vetskapen

Lite som om man pratade om Ned Stark från GoT nu eller något, han är lite efter helt enkelt

Ok, men vad är problemet med det? Jag har själv inte sett Game of Thrones än. Har inte orkat än, men det sker vilket årtionde som helst.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk

Ska väldigt mycket till för jag ska köpa ett spel på release.

Det är helt enkelt fler fördelar i att vänta.
Lägre pris, oftast bättre upplevelse pga att det är bättre patch at och eventuella dlc är ute.

Tror senaste jag köpte för fullpris var Baldur's Gate 3.

Visa signatur

Intel Core i7 Quad 930 | ASUS P6T Deluxe V2 | 12gb Corsair Dominator GT DDR3 @ 2000MHz | Gigabyte GeForce RTX 3060 Eagle OC V2

Permalänk
Skrivet av Pepsin:

Man har även räknat gratis spel som "försäljning" vilket påverkar siffrorna. Så alla som plockar ut gratisspel från t.ex. Epic som de aldrig ens installerar räknas ändå in.

Kollar man på spel som köps för pengar är det bara lite över hälften som säljs till fullpris.

Undrar var humble bundle hamnar. .an donerar pengar och får spel som belöning...

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Ja varför skulle man betala fullpris direkt vid release för? Finns inte någon som helst anledning...

Permalänk
Medlem

95% av alla spel jag köper är till konsol och köper endast spel till fullpris om det är till Nintendo Switch, Xbox och PlayStation får nöja sig med max 299kr per spel, lägger bara allt jag vill ha i min lista på prisjakt sen köper jag när det kommer ett mail om sänkt pris.

Är spelet inte spelbart på skiva utan patch eller nedladdning så köps spelet inte öht.

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

Undrar var humble bundle hamnar. .an donerar pengar och får spel som belöning...

Varje nyckel som används är en försäljning i sådana siffror.
Spel som går via tex twitch gaming eller epic games räknas också som såld i statistik.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Jag köper alltid gamla spel. 1-5 år.
Finns så otroligt många spel som släpps varje år.

Så varför köpa för fullt pris när jag har en backlog som aldrig tar slut?

De senare åren har även early access ”beta” dykt upp. Det talar ännu mer för att låta spelen mogna.

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem

Nej, oftast är det inte värt det.

Visa signatur

Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem

Jag låter andra alphatesta åt mig innan jag köper ett spel, spelföretag lovar en sak och en annan sak levereras. Även då väntar jag tills det blir rea om spelet inte är värt fullpris.