SweClockers hårdvarukalender 2023 – tävlingar och erbjudanden fram till jul

Permalänk
Medlem
Skrivet av Golvspaden:

Jag hoppas inte julkalendertråden blir en politisk tråd nu...

Någon som kan sätta fingret på varför det där Be Quiet-agget egentligen kostar över 4 papp? Verkar rätt schysst men jävlar vad nätagg kostar!

Vill inte heller att tråden skall bli politisk, hade kunnat argumentera mycket om det annars. Ville mest påpeka att det liksom inte är möjligt att bojkotta de länderna på samma sätt som man kan bojkotta Ryssland.

Angående nätagget: 1500W är MYCKET, och dessutom är det hög effektivitet. Eftersom 80+ kräver den effektiviteten över nästan hela effektspannet (20-100% av max måste vara över 90%, och det skall vara 94% vid 50%) så krävs det rätt bra grejer. Lägg till EU-regler om effektivitet vid standby och RoHS (att man måste ta bort blyet ur lödningar gör det riktigt jobbigt att lösa hög effekt i nätagg) och det pockar på.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av StegeSWE:

Länger leve Ai (Bild)

Ja om den är AIgenererad så är den ju as-nice. Mer sådant! Gärna en high-res 32:9 version som man kan köra som bakgrund nu fram till jul

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Imorn ASUS ROG Thor 1600W Titanium

Permalänk
Medlem

@Joppis @Emil @Moseby

Vill bara nämna att inte bara funkar dagens lucka, utan även gårdagens lucka "funkar" nu (även om erbjudandet så klart upphört), och jag har inte ändrat något sedan igår.

Mycket märkligt fel, händer det igen får jag väl gå in på julkalendern via mobilen och skicka en direktlänk till mig själv.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

1300W och nu 1500W är på tok för högt för en normal dator.
Jag antar att försäljningen till kryptofarmar minskat, eller har folk börjat använda SLI/crossfire igen?

20% av 1500W är ju 300W och det tror jag många kommer under när datorn är i vila, så argumentet att spara genom effektivitet håller inte.

stavfel
Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Redaktion
Skribent
Skrivet av medbor:

Välkommen @petter_mattsson

Inte varje dag man ser ett nytt ansikte på redaktionen!

Hej och tack! Kul att vara här på anrik mark och få möjlighet att lära känna redaktionen och alla forummedlemmar. Jag började frilansa här på SweClockers lagom till att det var dags för årets hårdvarukalender, så just nu är det fullt upp med alla erbjudanden och tävlingar som vi kör fram till julafton. Vi ses!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

1300W och nu 1500W är på tok för högt för en normal dator.
Jag antar att försäljningen till kryptofarmar minskat, eller har folk börjat använda SLI/crossfire igen?

20% av 1500W är ju 300W och det tror jag många kommer under när datorn är i vila, så argumentet att spara genom effektivitet håller inte.

1500W är väl för dubbla 4090 eller nåt sånt. Det finns ju folk som har det för AI eller så, men det kan inte vara många.

(Om nån är intresserad: 5900X och 6700XT, ett helt gäng diskar och M.2. 550W Seasonic nätagg. Funkar alldeles utmärkt.)

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

1500W är väl för dubbla 4090 eller nåt sånt. Det finns ju folk som har det för AI eller så, men det kan inte vara många.

(Om nån är intresserad: 5900X och 6700XT, ett helt gäng diskar och M.2. 550W Seasonic nätagg. Funkar alldeles utmärkt.)

Nätagg av bra kvalitet har ju oftast varit viktigare än något högre effekt ja. Men att ligga på marginalen är ett recept för att få problem i form av krascher/blåskärmar/omstarter osv.

Sen nu här om man behöver 1500W?
Knappast ens i närheten, men priset så pass bra att det blir billigare att köpa detta än något med lägre effekt.
Sen kostar ju många av de andra betydligt mer.

Permalänk
Geeks
Säljare
Skrivet av Linus:

Gör bilden i artikeln tillgänglig som jul-wallpaper, ta bort mestadelen av texten men behåll nån sweclockers logga på lämpligt ställe om ni inte vill lägga upp en helt ren 🎄🎅

Skrivet av Trihxeem:

Ja om den är AIgenererad så är den ju as-nice. Mer sådant! Gärna en high-res 32:9 version som man kan köra som bakgrund nu fram till jul

Here you go! SweClockers Hårdvarukalender 2023

Två olika versioner och både i 16:9 och 32:9. Bilden är i grunden genererad i 16:9 så det senare formatet blev lite av en kompromiss men hoppas du känner att den funkar!

Visa signatur

Säljstöd & AdOps @ Geeks

Permalänk
Skrivet av Norrwie:

Here you go! SweClockers Hårdvarukalender 2023

Två olika versioner och både i 16:9 och 32:9. Bilden är i grunden genererad i 16:9 så det senare formatet blev lite av en kompromiss men hoppas du känner att den funkar!

En nyfiken fråga jag haft ett tag, avseende allmänt delade Gdrive-länkar. Syns någon användar-information hos länk-ägaren efter den blivit besökt?

Tänker på både de som öppnar länkarna utan att ha Gdrive-app installerad, och de som öppnar den i appen.

/AC

gramatikkorrigering
Permalänk
Medlem
Skrivet av Norrwie:

Here you go! SweClockers Hårdvarukalender 2023

Två olika versioner och både i 16:9 och 32:9. Bilden är i grunden genererad i 16:9 så det senare formatet blev lite av en kompromiss men hoppas du känner att den funkar!

Men shit så trevligt. TACK! )

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Geeks
Säljare
Skrivet av AlexCooper:

En nyfiken fråga jag haft ett tag, avseende allmänt delade Gdrive-länkar. Syns någon användar-information hos länk-ägaren efter den blivit besökt?

Tänker på både de som öppnar länkarna utan att ha Gdrive-app installerad, och de som öppnar den i appen.

/AC

Bra fråga! Har inte reflekterat över det tidigare så blev tvungen att undersöka den delade mappen. Den aktivitetsinformation som jag kan se är sådan som berör mappen och filerna där i. Jag kan se är när den skapades, när bilderna lades till och när behörigheten ändrades men ingenting om någon har besökt mappen eller laddat ner någon av filerna. Med det sagt så kanske det finns tillägg eller mer avancerade prenumerationer/kontotyper i Google Workspace som gör det möjligt att spåra sådan information. Någon annan här kanske vet?

Anledningen till att jag använde en Drive-länk nu var för att det är väldigt smidigt, samt att vår bilduppladdningsfunktion konverterar och komprimerar materialet.

Visa signatur

Säljstöd & AdOps @ Geeks

Permalänk
Geeks
Säljare
Skrivet av Trihxeem:

Men shit så trevligt. TACK! )

Så lite så!

Visa signatur

Säljstöd & AdOps @ Geeks

Permalänk
Skrivet av Norrwie:

Bra fråga! Har inte reflekterat över det tidigare så blev tvungen att undersöka den delade mappen. Den aktivitetsinformation som jag kan se är sådan som berör mappen och filerna där i. Jag kan se är när den skapades, när bilderna lades till och när behörigheten ändrades men ingenting om någon har besökt mappen eller laddat ner någon av filerna. Med det sagt så kanske det finns tillägg eller mer avancerade prenumerationer/kontotyper i Google Workspace som gör det möjligt att spåra sådan information. Någon annan här kanske vet?

Anledningen till att jag använde en Drive-länk nu var för att det är väldigt smidigt, samt att vår bilduppladdningsfunktion konverterar och komprimerar materialet.

Tack för svar! Och som du sa, om någon annan vet mer så får ni gärna dela med er!

Visst tycker jag att Gdrive är smidigt. Har bara funderat på det eftersom appen öppnar upp så fort man trycker på länken och där visas att man är inloggad. Lite ”nojig” första känsla varje gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Damn

Ett nätagg för över 4000kr (i ordinarie pris).

Med såna priser får man köpa ett nätagg och ett grafikkort så har man inte råd med resten av datorn.

Vilken normal människa köper ett kraftaggregat för dessa priser?

Jag har fortfarande ett par Cooler Master G750W agg i obruten förpackning. Jag köpte in dessa för 250kr för ganska många år sedan men dessa fungerar utmärkt i 99% av datorerna jag bygger ihop.

Alltså, om man nu känner att man har för mycket pengar över, finns det ju sexigare saker att bränna sina pengar på? Det är ju inte så att man märker av det på FPS-mätaren.

Sweclockers julkalender 2023 kvalar lätt in till den sämsta genom tiderna, så här långt.

Permalänk
Medlem

De bästa erbjudanden man kan få för i år är ju igenom denna julkalender, fantastiskt

Permalänk
Geeks
Säljchef
Skrivet av Dance:

Först ett 1300w nätagg och nu ett 1500w...

Visserligen fina agg till bra priser men hur många behöver verkligen dessa? Hade varit roligare med lite mer "normala" produkter.

Skrivet av dblade:

Vilken normal människa köper ett kraftaggregat för dessa priser?

Jag har fortfarande ett par Cooler Master G750W agg i obruten förpackning. Jag köpte in dessa för 250kr för ganska många år sedan men dessa fungerar utmärkt i 99% av datorerna jag bygger ihop.

Alltså, om man nu känner att man har för mycket pengar över, finns det ju sexigare saker att bränna sina pengar på? Det är ju inte så att man märker av det på FPS-mätaren.

Sweclockers julkalender 2023 kvalar lätt in till den sämsta genom tiderna, så här långt.

Hej,
Det är svårt att göra alla nöjda. Men vi och våra partners för kalendern gör så gott vi kan!

För vissa blir det ibland för mainstream. För andra blir det för snävt (1500W PSU). Visst är PSU på 1300W och 1500W inte för alla, även vid väldigt bra pris. Men finns det några i Sverige som är intresserade av att köpa dom, så finns dom här på SweC. Med det sagt så såldes det massor av Seasonic agget och be quiet! agget sålde slut.

Kalendern har enligt min uppfattning varit väl varierad, och kommer så fortsätta vara. Det är absolut värt att kolla varje dag!

Hittils har det varit:
SSD för handhållet (Erbjudande)
Chassi (Tävling)
Moderkort (Tävling)
Lego Bowser (Erbjudande)
Nätagg (Erbjudande)
Megachassi (Erbjudande)
Nätagg (Erbjudande)
Bärbar Dator (Erbjudande)

Visa signatur

Emil Hallestad
Mediasäljare, SweClockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emil:

Kalendern har enligt min uppfattning varit väl varierad, och kommer så fortsätta vara. Det är absolut värt att kolla varje dag!

Hittils har det varit:
SSD för handhållet (Erbjudande)
Chassi (Tävling)
Moderkort (Tävling)
Lego Bowser (Erbjudande)
Nätagg (Erbjudande)
Megachassi (Erbjudande)
Nätagg (Erbjudande)
Bärbar Dator (Erbjudande)

Har uppskattat årets kalender, slog själv till på Seasonic agget häromdagen. Ser fram emot resten av månaden!

Permalänk
Medlem

Precis den datorn köpte jag av Inet på black-friday (MSI Katana 15), så blev lite orolig att den skulle vara ännu hårdare prissänkt här Väldigt bra prestanda det lilla jag hunnit köra den ännu så länge iallafall, helt klart nöjd!

Visa signatur

Är du snabbare än en gris? AnimalSpeeder ger dig svaret:
http://itunes.apple.com/se/app/animalspeeder/id551490974?l=en...

Permalänk
Medlem

Jag ser inte dagens lucka. Ingen adblock eller så igång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emil:

Hej,
Det är svårt att göra alla nöjda. Men vi och våra partners för kalendern gör så gott vi kan!

För vissa blir det ibland för mainstream. För andra blir det för snävt (1500W PSU). Visst är PSU på 1300W och 1500W inte för alla, även vid väldigt bra pris. Men finns det några i Sverige som är intresserade av att köpa dom, så finns dom här på SweC. Med det sagt så såldes det massor av Seasonic agget och be quiet! agget sålde slut.

Kalendern har enligt min uppfattning varit väl varierad, och kommer så fortsätta vara. Det är absolut värt att kolla varje dag!

Hittils har det varit:
SSD för handhållet (Erbjudande)
Chassi (Tävling)
Moderkort (Tävling)
Lego Bowser (Erbjudande)
Nätagg (Erbjudande)
Megachassi (Erbjudande)
Nätagg (Erbjudande)
Bärbar Dator (Erbjudande)

Absolut, du har rätt att Sweclockers är rätt målgrupp för High End-nätagg och ingen kritik från min sida på julkalendern i övrigt från er sida. Jag var nog bara lite besviken att det inte var någon annan produkt från BeQuiet (Favoritbrand för fläktar, AIO mm) än ett nätagg när det precis varit ett i en tidigare lucka.

Visa signatur

| Ryzen 5800X | ASUS X570 TUF | 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600 CL16 | Asus RTX 3080 Strix OC | 2x Samsung 970 Evo 1TB M2 SSD | Seasonic 850W Focus Gold modulärt || Kylning: Corsair H115i PRO, 9x 140mm Be Quiet! Silent Wings 3 PWM || Skärm: ASUS MG279Q || Chassi: Fractal Design Meshify 2 Dark TG

Permalänk
Medlem

Tycker julkalendern är bra så här långt, än om inte alla erbjudanden passar mig. Man måste inte köpa allt

Undrar däremot när tävlingsvinnarna kommer utses!

Permalänk
Skrivet av Emil:

Hej,
Det är svårt att göra alla nöjda. Men vi och våra partners för kalendern gör så gott vi kan!

För vissa blir det ibland för mainstream. För andra blir det för snävt (1500W PSU). Visst är PSU på 1300W och 1500W inte för alla, även vid väldigt bra pris. Men finns det några i Sverige som är intresserade av att köpa dom, så finns dom här på SweC. Med det sagt så såldes det massor av Seasonic agget och be quiet! agget sålde slut.

Kalendern har enligt min uppfattning varit väl varierad, och kommer så fortsätta vara. Det är absolut värt att kolla varje dag!

Hittils har det varit:
SSD för handhållet (Erbjudande)
Chassi (Tävling)
Moderkort (Tävling)
Lego Bowser (Erbjudande)
Nätagg (Erbjudande)
Megachassi (Erbjudande)
Nätagg (Erbjudande)
Bärbar Dator (Erbjudande)

Lucka nr 8 som jag antar är en bärbar dator är svår att klicka på 🤣 och sedan undrar jag, det står ju varje dag klockan 12 men det har ju inte stämt någon gång än

Permalänk
Medlem
Skrivet av dahouse132:

Lucka nr 8 som jag antar är en bärbar dator är svår att klicka på 🤣 och sedan undrar jag, det står ju varje dag klockan 12 men det har ju inte stämt någon gång än

https://www.inet.se/produkt/1974768/msi-katana-15-i7-16gb-1tb...

Permalänk
Geeks
Säljchef
Skrivet av dahouse132:

Lucka nr 8 som jag antar är en bärbar dator är svår att klicka på 🤣 och sedan undrar jag, det står ju varje dag klockan 12 men det har ju inte stämt någon gång än

Hej,
Vi har varit live varje dag kl 12.00. Var tittar du någonstans?

Kika på förstasidan dvs www.sweclockers.com om du vill öppna exakt kl 12.00.
Denna bör funka annars:
https://www.sweclockers.com/arkiv/nyckelord/julkalender

Lucka 8: https://www.sweclockers.com/artikel/37766-lucka-8-lysande-gam...

Visa signatur

Emil Hallestad
Mediasäljare, SweClockers.com

Permalänk
Skrivet av Emil:

Hej,
Vi har varit live varje dag kl 12.00. Var tittar du någonstans?

Kika på förstasidan dvs www.sweclockers.com om du vill öppna exakt kl 12.00.
Denna bör funka annars:
https://www.sweclockers.com/arkiv/nyckelord/julkalender

Lucka 8: https://www.sweclockers.com/artikel/37766-lucka-8-lysande-gam...

Jag har gått in på julkalendern via länken du skickade

https://www.sweclockers.com/arkiv/nyckelord/julkalender

Har typ funkat med länkarna vid allt mellan 13-15

Permalänk
Medlem

Evnia är inte rave... det är techno!

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

"Santa's little helper" vore väl plagiat från Simpsons men vore annars ett kul namn på datorn.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Hej,

Varför länkar navigeringsfältet och bannern på framsidan till "arkivet" snarare än till denna artikel, där erbjudandena faktiskt finns? Har jag missat något? Det finns ju inget annat relevant i på arkivlänken? Tror alltid att jag har hamnat fel när jag klickar mig in på kalendern.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av L'ombra:

Hej,

Varför länkar navigeringsfältet och bannern på framsidan till "arkivet" snarare än till denna artikel, där erbjudandena faktiskt finns? Har jag missat något? Det finns ju inget annat relevant i på arkivlänken? Tror alltid att jag har hamnat fel när jag klickar mig in på kalendern.

Julkalenderluckorna finns tillgängliga på SweClockers förstasida, i arkivet samt är även länkade i vår artikel om julkalendern. Om du inte ser dessa, kan det bero på att du använder en annonsblockerare eller annat filter i din webbläsare som blockerar innehållet.

Tyvärr är det svårt att förutse exakt vilka artiklar eller delar av sajten som påverkas, eftersom det finns en mängd olika webbläsartillägg, program och filterlistor som alla fungerar på olika sätt och som ständigt uppdateras. Om du vill vara säker på att inte missa någonting bör du inaktivera denna typ av filter på SweClockers.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015