Permalänk
Skrivet av Jfin67:

Hej. Någon mer som har haft problem med uppkoppling via Tele2 (f.d. Comhem) kabel-tv sedan i onsdags?
När jag kom efter jobbet i onsdags fungerade inte internet och jordglob istället för den vanliga nätverkssymbolen,
men trots det stod det att jag var ansluten till internet när jag granskade status egenskaper för nätverket. Det gick det dock inte alls att ladda webbsidor eller få nätverkskontakt utanför min Tele2:s router.

För mig fungerar det.

Men har du kollat Drift och felsök- Tele2 och skrivit in din adress där? När det låg en störning på kabeltv nätet här så såg jag det på min adress i alla fall. Internet fungerade men var väldigt segt. (Bitfel på vissa tv kanaler hade jag med)

M

Permalänk
Skrivet av kimdahlvid:

Kan mycket väl hända att den känner av att din tv har stöd för tillex

  • Dolby True Surround

  • Dolby Digital

  • Dolby Digital Plus

  • eller liknande codec

vilket tyvärr gör att den då matar ut dessa codecs istället för AAC som antagligen är det ditt headset har stöd för tyvärr orsakar detta då att headsettet inte kan tolka codecen och du får därmed inte ljud i filmer / serier som kör dolby codecs.

Kolla under ljudinställningar om du kan ställa in att du inte vill ha Dolby Codecs.

Om du väljer surround ljud på inställningar då skickar den ut allting som Dolby digital . Alltså även teve kanaler som inte sänds med Dolby digital ja även YouTube och Spotify . Den beter sig alltså inte som annan Android tv box

Permalänk
Skrivet av twallden:

(Testar att göra ett inlägg i denna tråd då mina googlesökningar tar mig till tele2's "guide" 99 av 100 gånger.)

Jag har ett BT headset (JLB billig skit) kopplad till min TV Hub , allt funkar perfekt UTOM ljud från TV kanaler, dvs att jag har ljud på appar, system, etc. men inte ett smack från varken SD eller HD kanaler.
Har ändrat alla inställningar som jag kan komma på men inget funkar.

Vad kan problemet vara?

Har du kollat ljud inställningen i boxen är den inställd på 2,0 ljud eller surround ljud . Min Tele2 Hub verkar skicka ut allting som Dalby digital om jag hade inställt på surround ljud Även YouTube och Spotify . Automatiken fungerar alltså inte så bra 😊 och inte som annan android box

Felskrivning
Permalänk
Medlem
Skrivet av Oortcloud:

För mig fungerar det.

Men har du kollat Drift och felsök- Tele2 och skrivit in din adress där? När det låg en störning på kabeltv nätet här så såg jag det på min adress i alla fall. Internet fungerade men var väldigt segt. (Bitfel på vissa tv kanaler hade jag med)

M

Ja, jag brukar kolla där.

Uppgraderingen av firmware + omstart av routern löste i alla fall problemet, oklart vad grundorsaken var dock.

Permalänk
Medlem

Återigen black week för nya bredbandskunder medan gamla kunder inte får något alls. Förra året kunde jag ringa och gnälla och fick ta del av erbjudandet, som går ut nu i veckan. Tänkte kolla om någon lyckats göra samma sak i år? Om inte, går det att helt enkelt säga upp abonnemanget och låta min sambo teckna det istället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av urban22:

Återigen black week för nya bredbandskunder medan gamla kunder inte får något alls. Förra året kunde jag ringa och gnälla och fick ta del av erbjudandet, som går ut nu i veckan. Tänkte kolla om någon lyckats göra samma sak i år? Om inte, går det att helt enkelt säga upp abonnemanget och låta min sambo teckna det istället?

Uppdatering: Det gick utmärkt att få black week-dealen även som befintlig kund, jag ringde direkt till uppsägningsavdelningen. Inga krångel alls.

Permalänk
Medlem

Hejsan. Fick hem ny Tele2 hubben till teven igår. Till min förvåning är det en helt annan anslutning på antennkabeln än på gamla Tivo boxen. Jag behöver uppenbarligen en adapter för detta.. Någon som är i samma sits? Vilken adapter för antennkabeln behövs?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stryparn:

Hejsan. Fick hem ny Tele2 hubben till teven igår. Till min förvåning är det en helt annan anslutning på antennkabeln än på gamla Tivo boxen. Jag behöver uppenbarligen en adapter för detta.. Någon som är i samma sits? Vilken adapter för antennkabeln behövs?

Gjorde samma byte själv häromdagen , är det inte så att din gamla antennkabel har en adapter till F-kontakt på slutet ? du behöver inte en edapter du behöver en vanlig antennkabel till tv hubben.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Gjorde samma byte själv häromdagen , är det inte så att din gamla antennkabel har en adapter till F-kontakt på slutet ? du behöver inte en edapter du behöver en vanlig antennkabel till tv hubben.

Hej. Jag är ingen expert inom området men min gamla antennkabel tycks ha en F kontakt, vilket inte är kompatibelt med nya tele2 hubben.
Edit. Min gamla antennkabel ligger i en "kanal" längs väggen. Jag vill helst inte byta ut denna meterlånga kabel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stryparn:

Hej. Jag är ingen expert inom området men min gamla antennkabel tycks ha en F kontakt, vilket inte är kompatibelt med nya tele2 hubben.
Edit. Min gamla antennkabel ligger i en "kanal" längs väggen. Jag vill helst inte byta ut denna meterlånga kabel.

Det finns adaptrar. Ex : https://www.clasohlson.com/se/Antennkabeladapter-F-kontakt-ho... (kolla upp så "könet" på konverterarna stämmer innan du beställer)

Permalänk

Hej, har Tele2 ändrat det gamla analoga/digitala bas utbudet via DVC/Comhem kabel TV? Nu säger man att det finns okrypterad HDTV?

Permalänk
Medlem

Tappar koppling till min VPN varje 2-3 timmar, antar att det är DHCP och att jag inte har statisk IP från Tele2?
Hur löser jag detta?

Har 100/100 genom BRF.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WeAreASmallCompany:

Hej, har Tele2 ändrat det gamla analoga/digitala bas utbudet via DVC/Comhem kabel TV? Nu säger man att det finns okrypterad HDTV?

SVT1 HD och SVT2 HD bukar vara okrypterat i perioder.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av RNT:

Tappar koppling till min VPN varje 2-3 timmar, antar att det är DHCP och att jag inte har statisk IP från Tele2?
Hur löser jag detta?

Har 100/100 genom BRF.

Nej det har inte med det att göra. Du byter inte IP hela tiden, dessutom skulle det bara kräva några sekunders återetablering av tunnlen.

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet om Tele2 har tagit bort förmånerna som fanns tidigare? Förut kunde man få saker som dubbel surfhastighet om man hade samlat sin telefon och bredband hos dem t.ex. Hittar infosidan för förmåner men på ens inloggning kan man inte längre ställa in något.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Är det någon som vet om Tele2 har tagit bort förmånerna som fanns tidigare? Förut kunde man få saker som dubbel surfhastighet om man hade samlat sin telefon och bredband hos dem t.ex. Hittar infosidan för förmåner men på ens inloggning kan man inte längre ställa in något.

Det är ersatt av mer surf på mobilen eller rabatter på nuvarande tjänster.

Du får tala med support om du vill ändra.

Citat:

Vad händer med mina nuvarande förmåner?
Du har kvar de aktiva förmåner som du hade innan vi lanserade samlingsrabatt. Ändrar du ditt befintliga mobilabonnemang eller bredband så kommer du också att omfattas våra nya förmåner; samlingsrabatt eller dubbel data.

https://www.tele2.se/samla-och-spara

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Rätt bra rabatt på telefoner nu,3 timmar kvar.
Sugen på en samsung s24 ultra hehe,funderar på att slå till,vad tycker ni?
Sedan undrar man ju hur dom kan ge sån stor rabatt?

https://www.tele2.se/mobilt/mobiler/samsung/samsung-galaxy-s2...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hondaxl:

Rätt bra rabatt på telefoner nu,3 timmar kvar.
Sugen på en samsung s24 ultra hehe,funderar på att slå till,vad tycker ni?
Sedan undrar man ju hur dom kan ge sån stor rabatt?

https://www.tele2.se/mobilt/mobiler/samsung/samsung-galaxy-s2...

Förmodligen för att vinstmarginalen på deras abonnemang är äckligt hög.
Notera att du inte får byta till ett annan operatör om du har delbetalning på en telefon.

Du måste i så fall be om slutfaktura för mobilen.

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070

Permalänk
Medlem

Ni som sitter och spelar online med tele2 bredband. Jag har 250/10 som fungerar bra och min bindningstid kommer att ta slut nu till sommaren, tele2 kommer att höja den till 580 kr i månad när bindningstiden är över(glöm det) :). Fungerar det att spela med 150/10 ifall jag skulle va tvungen att sänka mig till den hastigheten? Vi är 2 stycken i hushållet som använder internet fyi. Jag spelar och den andra tittar netflix.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rookii:

Ni som sitter och spelar online med tele2 bredband. Jag har 250/10 som fungerar bra och min bindningstid kommer att ta slut nu till sommaren, tele2 kommer att höja den till 580 kr i månad när bindningstiden är över(glöm det) :). Fungerar det att spela med 150/10 ifall jag skulle va tvungen att sänka mig till den hastigheten? Vi är 2 stycken i hushållet som använder internet fyi. Jag spelar och den andra tittar netflix.

Tala med uppsägnings-avdelning och fråga vad de kan erbjuda för att du skall stanna kvar som kund. Du kommer få rabatter på din anslutning.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rookii:

Ni som sitter och spelar online med tele2 bredband. Jag har 250/10 som fungerar bra och min bindningstid kommer att ta slut nu till sommaren, tele2 kommer att höja den till 580 kr i månad när bindningstiden är över(glöm det) :). Fungerar det att spela med 150/10 ifall jag skulle va tvungen att sänka mig till den hastigheten? Vi är 2 stycken i hushållet som använder internet fyi. Jag spelar och den andra tittar netflix.

Hastigheten har inget att göra med svarstider direkt, den är ganska konstant för den tekniken du använder, så vidare du inte överbelastar linan. Men det lär du inte göra med vanlig streaming.

Permalänk
Medlem

Nu har vår förening gått från fiber till fiberkoax, det känns väl som en nedgradering i mina ögon.

Hur som helst vilken hastighet är acceptabelt på 1200/1200?

Så här ser det ut för mig

NEDLADDNING
829,78 Mbit/s
UPPLADDNING
643,33 Mbit/s
https://imgur.com/a/OsEJoLc

Även om det fungerar kalasbra (förutom svarstiden är 10 dubblad) så blir jag lite fundersam på vad som är acceptabelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Refgain:

Nu har vår förening gått från fiber till fiberkoax, det känns väl som en nedgradering i mina ögon.

Hur som helst vilken hastighet är acceptabelt på 1200/1200?

Så här ser det ut för mig

NEDLADDNING
829,78 Mbit/s
UPPLADDNING
643,33 Mbit/s
https://imgur.com/a/OsEJoLc

Även om det fungerar kalasbra (förutom svarstiden är 10 dubblad) så blir jag lite fundersam på vad som är acceptabelt.

Det är upp till 1200Mbit, inga garantier. Som vanligt, i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Refgain:

Nu har vår förening gått från fiber till fiberkoax, det känns väl som en nedgradering i mina ögon.

Hur som helst vilken hastighet är acceptabelt på 1200/1200?

Så här ser det ut för mig

NEDLADDNING
829,78 Mbit/s
UPPLADDNING
643,33 Mbit/s
https://imgur.com/a/OsEJoLc

Även om det fungerar kalasbra (förutom svarstiden är 10 dubblad) så blir jag lite fundersam på vad som är acceptabelt.

Coax-biten i ordet är ju vad det är. Det har väl stabilitet mellan fiber och wifi och hastigheter därefter… kanske mer likt ADSL än mycket annat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Refgain:

Nu har vår förening gått från fiber till fiberkoax, det känns väl som en nedgradering i mina ögon.

Tråkigt att höra. Men ni har åtminstone "10G-teknik" verkar det som.

Det har blivit klart att vår förening nätet dragit på ett sådant vis så att vi är fast på gamla asymmetriska hastigheter, så blir aldrig något mer för oss.

Permalänk
Medlem

Ok. Tack för alla svar.

Man får gilla läget alltså och blir det för dåligt så får jag beställa något genom fiber istället.

Permalänk
Medlem

Ja tyvärr är det ju en nedgradering oavsett antalet Megabits. Från dedikerad access till delad access mellan dina grannar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Refgain:

Nu har vår förening gått från fiber till fiberkoax, det känns väl som en nedgradering i mina ögon.

Vilka klåpare är det som har gjort något sådant? Låter som att det är läga att engagera sig i styrelsen och ersätta de som bevisligen inte vet vad de sysslar med på just detta område.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk

Måste bolla lite med er/skriva av mig lite...
Vår förening har fiber från Ownit och vi kör bredbandet den vägen men önskar man vanlig klassisk tv via antennsladd så är fastigheten fortfarande knuten till Tele2. Har för enkelhetensskull låtit det rulla på den vägen men en sån tv modul för inbyggt hd-tv till tvn då resten av familjen (men även jag) tyckt att det varit skönt att bara slå på tvn utan boxar etc.

Har haft deras Bastvpaket bundet i 12mån för 219kr/mån som löper ut om nån månad och ringde idag för att höra om vad det fanns för erbjudande till hands. Hade kollat upp innan på deras hemsida att nya kunder kunde teckna ett 12mån för 219kr/mån och räknade med att kunna ta del av samma. Fick beskedet att det som kunde erbjudas mig var 12mån för 279kr/mån... Efter att ha diskuterat med kundtjänst om detta verkligen var det bästa dom kunde göra för en 15+ år trogen kund så skulle dom koppla mig vidare till någon som ev hade lite mer behörighet men efter en väntetid på ca 45min bröts samtalet och här är vi nu...

Blir lite irriterad att dom inte kan matcha samma erbjudande som nykunder får och därmed säkra en intäkt från mig i alla fall 12mån istället för som nu överväga att säga upp det hela.

Fråga: om man vill kolla på "klassisk" tv med tvantenn från vägg till tv, finns det något annat sätt eller är man låst till Tele2? Är inne på att ordna tv från Ownit som erbjuder samma baspaket för 149:- men då är det bara alternativet med box som gäller då det inte verkar finnas någon trådlös lösning i dagsläget.
Eller kan det finnas någon annan smart lösning för att bara kolla på tv?

Visa signatur

[ "The things you own end up owning you." -Tyler Durden, Fight Club ]
[ "This job would be great if it wasn't for the fucking customers." -Randal, Clerks. ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paradiddle:

Måste bolla lite med er/skriva av mig lite...
Vår förening har fiber från Ownit och vi kör bredbandet den vägen men önskar man vanlig klassisk tv via antennsladd så är fastigheten fortfarande knuten till Tele2. Har för enkelhetensskull låtit det rulla på den vägen men en sån tv modul för inbyggt hd-tv till tvn då resten av familjen (men även jag) tyckt att det varit skönt att bara slå på tvn utan boxar etc.

Har haft deras Bastvpaket bundet i 12mån för 219kr/mån som löper ut om nån månad och ringde idag för att höra om vad det fanns för erbjudande till hands. Hade kollat upp innan på deras hemsida att nya kunder kunde teckna ett 12mån för 219kr/mån och räknade med att kunna ta del av samma. Fick beskedet att det som kunde erbjudas mig var 12mån för 279kr/mån... Efter att ha diskuterat med kundtjänst om detta verkligen var det bästa dom kunde göra för en 15+ år trogen kund så skulle dom koppla mig vidare till någon som ev hade lite mer behörighet men efter en väntetid på ca 45min bröts samtalet och här är vi nu...

Blir lite irriterad att dom inte kan matcha samma erbjudande som nykunder får och därmed säkra en intäkt från mig i alla fall 12mån istället för som nu överväga att säga upp det hela.

Fråga: om man vill kolla på "klassisk" tv med tvantenn från vägg till tv, finns det något annat sätt eller är man låst till Tele2? Är inne på att ordna tv från Ownit som erbjuder samma baspaket för 149:- men då är det bara alternativet med box som gäller då det inte verkar finnas någon trådlös lösning i dagsläget.
Eller kan det finnas någon annan smart lösning för att bara kolla på tv?

Du behöver prata med uppsägningsavdelningen för att ev få bättre erbjudande än vad vanliga kundtjänst kan ge dig. Om de inte kan ge dig ett bättre erbjudande än vad nya kunder får kan ett alternativ vara att du säger upp ditt abonnemang och att ev sambo/partner tecknar nytt avtal som ny kund.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34