Bahnhofs smyghöjningar mot existerande kunder

Permalänk
Medlem

@K-D][Aramis intressant. Får jag fråga dig om du kan spekulera lite åt oss här på Sweclockers. Hur mycket i procent har stadsnäten (eller fibernät för den delen) höjt sina avgifter mot andra ISPs som i sin tur levererar tjänsterna i fibernätet. Vad skulle du uppskatta det som, eller så kan du ange i kronor hur mycket det har ökat över t.ex. en 10års period.

Jag har märkt att det numera är ganska stor skillnad i priser mellan olika fibernät, samt att man i vissa nät plockat bort lägre hastigheter. Det kan skilja 100-300kr mer i vissa fibernät för lägsta tjänsten som jag brukar jämföra med. Internet 100/100 till ordinarie pris beroende på vilket fibernät det är och vilken ISP du väljer.

Jag läste artikeln för ett tag sedan om att man svamlade om höjda priser eftersom energipriserna gått upp etc men det tycks vara så att man passar på och höjer bra mycket mer än vad som egentligen skulle behövas, varför vet jag inte. För inte tala om hur galet mycket "kampanjer" det är hela tiden till reducerat pris från nästan alla leverantörer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisOlof:

@K-D][Aramis intressant. Får jag fråga dig om du kan spekulera lite åt oss här på Sweclockers. Hur mycket i procent har stadsnäten (eller fibernät för den delen) höjt sina avgifter mot andra ISPs som i sin tur levererar tjänsterna i fibernätet. Vad skulle du uppskatta det som, eller så kan du ange i kronor hur mycket det har ökat över t.ex. en 10års period.

Jag har märkt att det numera är ganska stor skillnad i priser mellan olika fibernät, samt att man i vissa nät plockat bort lägre hastigheter. Det kan skilja 100-300kr mer i vissa fibernät för lägsta tjänsten som jag brukar jämföra med. Internet 100/100 till ordinarie pris beroende på vilket fibernät det är och vilken ISP du väljer.

Jag läste artikeln för ett tag sedan om att man svamlade om höjda priser eftersom energipriserna gått upp etc men det tycks vara så att man passar på och höjer bra mycket mer än vad som egentligen skulle behövas, varför vet jag inte. För inte tala om hur galet mycket "kampanjer" det är hela tiden till reducerat pris från nästan alla leverantörer.

Det kanske är så att Bahnhof försöker rida på vågen att ”allt blir dyrare” och då höjer sina priser pga ränta, pandemi, el, you name it. Typ som ICA gjort.
Det blir ju dock ganska uppenbart att det är en bluff eftersom ingen annan operatör gör så. Matbutikerna har ju varit i maskopi med varandra och höjt tillsammans i princip.

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-D][Aramis:

Jag sa faktiskt upp Bahnhof tillslut. Det jag ogillar mest av allt är att dom rakt ut ljuger. Jag arbetar för en kommunikations-operatör, ett öppet stadsnät, vi har gentemot tjänsteleverantören höjt priset en gång sedan 2015, och det var i år med 10kr.

Ändå så höjde dom priset gentemot mig som slutkund varenda år.

Det låter ju riktigt illa om de rent av ljuger. Det faktum att de offererar under hundralappen per månad per lägenhet för 1000/1000 i gruppavtal i centrala Stockholm (har hört snarlika siffror från flera olika offerter) fick mig att anta att mycket av den högre kostnaden faktiskt var stadsnäten. Nu låter det på dig som att så inte nödvändigtvis är fallet, åtminstone inte i alla stadsnät.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Skrivet av K-D][Aramis:

Jag sa faktiskt upp Bahnhof tillslut. Det jag ogillar mest av allt är att dom rakt ut ljuger. Jag arbetar för en kommunikations-operatör, ett öppet stadsnät, vi har gentemot tjänsteleverantören höjt priset en gång sedan 2015, och det var i år med 10kr.

Ändå så höjde dom priset gentemot mig som slutkund varenda år.

Håller med. De skriver ofta att prishöjning en Beror på höjda kostnader i stadsnätet men när jag kollat det med stadsnätet svarar de att de inte alls höjt priset i nätet.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av S2:

Där håller jag inte riktigt med dig. Var faktiskt inne på Bredbandswebben idag (9/12).

Här är kostnaderna just nu, inklusive kanpanjer. Telia är värst!

Ownit - 99 kr (3 månader), sedan 599 kr
Sappa - 275 kr (3 månader), sedan 549 kr (Bindningstid 12 mån)
NetatOnce - 430 kr (10% i 12 månader), sedan 478 kr (Ingen bindningstid) - Billigare
Telenor - 499 kr (12 månader), sedan 699 kr
Internetport - 479 kr / månad , ingen bindningstid - Billigare
Bahnhof - 509 kr / månad, ingen bindningstid. (Ingen startavgift)
sedan klättrar det uppåt....
Junet - 509 kr / månad
Bredband 2 - 519 kr / månad
Ansluten - 549 kr / månad
Halebop - 549 kr /månad
Allente - 649 kr / månad (OBS Kanpanj står det!!!)
Telia - 699 kr / månad (12 månaders bindningstid), sedan 699 kr / månad

Vad var det för hastighet/er?

Skrivet av Hulle:

Det där är helt olika beroende på din adress. Jag har också Öppen fiber som sagt och får helt andra priser på Bredbandswebben.

/hulle.

Vad fick du för hastigheter och pris?

Skrivet av K-D][Aramis:

Jag sa faktiskt upp Bahnhof tillslut. Det jag ogillar mest av allt är att dom rakt ut ljuger. Jag arbetar för en kommunikations-operatör, ett öppet stadsnät, vi har gentemot tjänsteleverantören höjt priset en gång sedan 2015, och det var i år med 10kr.

Ändå så höjde dom priset gentemot mig som slutkund varenda år.

Det är som när en utländsk operatör ljög för mig och så att de inte kunde aktivera Roaming: "för att de var ett litet bolag och därför var tvungna att "låna Roaming kapacitet" från andra konkurrenterna... 🤣🤣 De sa emot 🔄 sig Själva i samma mening... 🤣🤣

Vidare så de att de enbart kunde aktiva Roaming i Kanada 🍁 och USA. - Var det inte ni som inte kunde aktivera Roaming alldeles nyss?

Som "sista bud" så de att - om jag ville ha Roaming - man fick gå till operatörens butiker (d.v.s. De ville att det skull uppkomma en taxi 🚖 kostnad för mig varje gång man åkte till en butik 🏪), för att via en blankett "ansöka om" (och få ett direkt avslag i praktiken i butiken 🤣🤣) att få Roaming påslaget vid varje tillfälle som man skulle resa... 🤣🤣 Som om man vore född igår... 🤣🤣 Nej tack... 🤣🤣

I slutändan ville de att jag skrev på ett papper 📄 som gav operatören rätt att:

a) ta betalt för alla kostnader oavsett pris och storlek på den uppkommna kostnaden
b) att jag avstår min rätt från att överklaga kostnader i samband med Roaming (unconstitutional).

Detta gick jag inte med på såklart. De gav mig Roaming i hela världen 🌏 där de har avtal med andra operatörer, såklart. Tillslut.

Trist 😢 när bolag ljuger. För det är som du sa och som jag sa tidigare , att det räcker med att höja vart 5:e år och när man höjer priser, att de verkligen korrelerar med en de facto prishöjning.

Bolag argumenterar alltid för prishöjningar aldrig prissänkningar. Att bolag ska krångla något så grönjävligt... 😁😁😃😃

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radovic:

Vad fick du för hastigheter och pris?

Beror på hastigheten.

Men om vi tar 250/250, så är det

Telenor 374
Halebop 397
Allente 412

Osv

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisOlof:

@K-D][Aramis intressant. Får jag fråga dig om du kan spekulera lite åt oss här på Sweclockers. Hur mycket i procent har stadsnäten (eller fibernät för den delen) höjt sina avgifter mot andra ISPs som i sin tur levererar tjänsterna i fibernätet. Vad skulle du uppskatta det som, eller så kan du ange i kronor hur mycket det har ökat över t.ex. en 10års period.

Jag har märkt att det numera är ganska stor skillnad i priser mellan olika fibernät, samt att man i vissa nät plockat bort lägre hastigheter. Det kan skilja 100-300kr mer i vissa fibernät för lägsta tjänsten som jag brukar jämföra med. Internet 100/100 till ordinarie pris beroende på vilket fibernät det är och vilken ISP du väljer.

Jag läste artikeln för ett tag sedan om att man svamlade om höjda priser eftersom energipriserna gått upp etc men det tycks vara så att man passar på och höjer bra mycket mer än vad som egentligen skulle behövas, varför vet jag inte. För inte tala om hur galet mycket "kampanjer" det är hela tiden till reducerat pris från nästan alla leverantörer.

Nu kanske jag helt plötsligt försvarar Bahnhof här nu efter att ha sågat dom. Men jag skulle nog vilja påstå att dom eventuellt har tagit för lite betalt från början. Om det nu är själva vinsten dom vill öka (vilket känns självklart). Jag kan spekulera i att det är mindre än 100kr dom tjänar på den absolut vanligaste tjänsten. Men å andra sidan mer ju högre hastigheten är. De flesta tjänar nog betydligt mer på kringtjänster eller unicast ip-tv.

Men som sagt, sedan jag skaffade Bahnhof 2018 så höjde dom priset i princip varje år fram till i år när jag tillslut sa upp det. Dessutom läste jag även deras delårsrapport i år och även i den pratar dom om höjda kostnader i stadsnätet etc. Nu kan jag inte tala för alla stadsnät men vad jag känner av i branschen rent generellt så sker inga nämnvärda höjningar och speciellt inte varje år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Det där är helt olika beroende på din adress. Jag har också Öppen fiber som sagt och får helt andra priser på Bredbandswebben.

/hulle.

Det är väl lite konstig? Telia Öppen Fiber har jag och har du samma så tycker jag det är konstigt...

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix Z490-F GAMING | CPU: Intel Core i7-10700K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15 | Memory: Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 32GB | GPU: ASUS ROG Strix GeForce RTX 2070 SUPER OC 8GB GDDR6 | SDD: Samsung 980 1 TB GB M.2 PCIe Gen3 x4 NVMe | HDD: 2 x WD Blue WD10EZEX 64MB 1TB | Audio: Sound Blaster X-Fi Titanium | Case: Corsair 7000D AIRFLOW | PSU: EVGA SuperNOVA 850 G2 | Monitor: ASUS TUF Gaming VG27BQ | OS: Windows 11 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radovic:

Vad var det för hastighet/er?

Vad fick du för hastigheter och pris?

Det är som när en utländsk operatör ljög för mig och så att de inte kunde aktivera Roaming: "för att de var ett litet bolag och därför var tvungna att "låna Roaming kapacitet" från andra konkurrenterna... 🤣🤣 De sa emot 🔄 sig Själva i samma mening... 🤣🤣

Vidare så de att de enbart kunde aktiva Roaming i Kanada 🍁 och USA. - Var det inte ni som inte kunde aktivera Roaming alldeles nyss?

Som "sista bud" så de att - om jag ville ha Roaming - man fick gå till operatörens butiker (d.v.s. De ville att det skull uppkomma en taxi 🚖 kostnad för mig varje gång man åkte till en butik 🏪), för att via en blankett "ansöka om" (och få ett direkt avslag i praktiken i butiken 🤣🤣) att få Roaming påslaget vid varje tillfälle som man skulle resa... 🤣🤣 Som om man vore född igår... 🤣🤣 Nej tack... 🤣🤣

I slutändan ville de att jag skrev på ett papper 📄 som gav operatören rätt att:

a) ta betalt för alla kostnader oavsett pris och storlek på den uppkommna kostnaden
b) att jag avstår min rätt från att överklaga kostnader i samband med Roaming (unconstitutional).

Detta gick jag inte med på såklart. De gav mig Roaming i hela världen 🌏 där de har avtal med andra operatörer, såklart. Tillslut.

Trist 😢 när bolag ljuger. För det är som du sa och som jag sa tidigare , att det räcker med att höja vart 5:e år och när man höjer priser, att de verkligen korrelerar med en de facto prishöjning.

Bolag argumenterar alltid för prishöjningar aldrig prissänkningar. Att bolag ska krångla något så grönjävligt... 😁😁😃😃

Nu har jag redigerat meddelandet och skrivit dit 500/500. Tänkte på att skriva dit det, men det försvann under allt kopierande och klistrande...

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix Z490-F GAMING | CPU: Intel Core i7-10700K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15 | Memory: Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 32GB | GPU: ASUS ROG Strix GeForce RTX 2070 SUPER OC 8GB GDDR6 | SDD: Samsung 980 1 TB GB M.2 PCIe Gen3 x4 NVMe | HDD: 2 x WD Blue WD10EZEX 64MB 1TB | Audio: Sound Blaster X-Fi Titanium | Case: Corsair 7000D AIRFLOW | PSU: EVGA SuperNOVA 850 G2 | Monitor: ASUS TUF Gaming VG27BQ | OS: Windows 11 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av S2:

Det är väl lite konstig? Telia Öppen Fiber har jag och har du samma så tycker jag det är konstigt...

Ja men det är så. Samma med t.ex. Bahnhof och Tele2, som jag vanligtvis inte hittar under "öppen fiber"-sidorna, men som ändå går utmärkt att använda via deras egna sidor. Där varierar också priserna mellan olika adresser.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisOlof:

@K-D][Aramis intressant. Får jag fråga dig om du kan spekulera lite åt oss här på Sweclockers. Hur mycket i procent har stadsnäten (eller fibernät för den delen) höjt sina avgifter mot andra ISPs som i sin tur levererar tjänsterna i fibernätet. Vad skulle du uppskatta det som, eller så kan du ange i kronor hur mycket det har ökat över t.ex. en 10års period.

Jag har märkt att det numera är ganska stor skillnad i priser mellan olika fibernät, samt att man i vissa nät plockat bort lägre hastigheter. Det kan skilja 100-300kr mer i vissa fibernät för lägsta tjänsten som jag brukar jämföra med. Internet 100/100 till ordinarie pris beroende på vilket fibernät det är och vilken ISP du väljer.

Jag läste artikeln för ett tag sedan om att man svamlade om höjda priser eftersom energipriserna gått upp etc men det tycks vara så att man passar på och höjer bra mycket mer än vad som egentligen skulle behövas, varför vet jag inte. För inte tala om hur galet mycket "kampanjer" det är hela tiden till reducerat pris från nästan alla leverantörer.

Från ett annat stadsnät/KO. Höjde snitt 18kr på hastigheter 250Mbit och under.
Inte reviderat priserna på 3år och var tvungen att göra det nu eftersom fiber, aktiv utrustning, energi och personalkostnader har stigit i hög takt.

Vi har inte varit öppna med det innan, men eftersom flera operatörerna talar osanning och kunderna ringer oss och klagar, så har vi valt att spela med öppna kort när kunden ringer. Tröttsamt att år efter år höra att deras höjning är för att vi har höjt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av S2:

Surt sa räven...

<Uppladdad bildlänk>
(500/500)

Börjar verkligen ogilla Telia Öppen Fiber. Undra vad det är som krånglar så mycket, som gör att de höjer avgiften hela tiden?

Detta är lögn 100% och borde bedrägerianmälas. Fick exakt samma mail där man bara bytt ut avtalspart. En kollega fick också samma med ytterligare en annan avtalspart. I övrigt samma info med tid osv. Oj vilken otur för stackars Bahnhof att alla avtalspartners höjer priserna mot de exakt samtidigt i februari 2024.

Synd att se och när produkten inte börjar kännas värt det längre kommer det visa sig.

Permalänk
Skrivet av dave:

Detta är lögn 100% och borde bedrägerianmälas. Fick exakt samma mail där man bara bytt ut avtalspart. En kollega fick också samma med ytterligare en annan avtalspart. I övrigt samma info med tid osv. Oj vilken otur för stackars Bahnhof att alla avtalspartners höjer priserna mot de exakt samtidigt i februari 2024.

Synd att se och när produkten inte börjar kännas värt det längre kommer det visa sig.

Håller med, hoppas någon anmäler Bahnhof för detta.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrufen:

Nytt år, nya höjningar. Nästa exakt ett år sen förra, 569 ska dom ha för 500/500, en ökning på 60 kr i månaden. Blir till att byta snarast, vilket jag tycker är jättetråkigt då jag verkligen gillar integritetstänket och deras arbete runt omkring, men detta börjar bli löjligt.

Japp, lika löjligt som Bagdad Bob... Helt värdelöst...:/ 😑

Skrivet av Hulle:

Beror på hastigheten.

Men om vi tar 250/250, så är det

Telenor 374
Halebop 397
Allente 412

Osv

/hulle.

Typ sama priser - för 250/250 - som jag visade i mitt exempel men jag anser fortfarande att det är för dyrt. Runt $30 är skäligt per månad. ISP:erna har ju börjat överdebitera likt advokater.

Som när domstolar uttalar sig när advokater har överdebiterat: "Försvar ⚔ are Sweclockersson för Sweclockers X får anses kompenserad med skäliga 350.000 kr "...skäliga...*skakar på huvudet* 🤨😐

Skrivet av S2:

Nu har jag redigerat meddelandet och skrivit dit 500/500. Tänkte på att skriva dit det, men det försvann under allt kopierande och klistrande...

Tusen tack. Sådant uppskattas ty det visar att vi användare bryr oss och försöker hjälpa varandra.

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Permalänk

Någon här som har nån erfarenhet an "Inleed" som internetoperatör ?

Såg att dom hade bra pris på 1000/1000 just nu, 340:- månaden obundet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Strongbow:

Någon här som har nån erfarenhet an "Inleed" som internetoperatör ?

Såg att dom hade bra pris på 1000/1000 just nu, 340:- månaden obundet.

Please indulgence me. Har aldrig hört talas om dem...är de bra?

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trackmaster:

Från ett annat stadsnät/KO. Höjde snitt 18kr på hastigheter 250Mbit och under.
Inte reviderat priserna på 3år och var tvungen att göra det nu eftersom fiber, aktiv utrustning, energi och personalkostnader har stigit i hög takt.

Vi har inte varit öppna med det innan, men eftersom flera operatörerna talar osanning och kunderna ringer oss och klagar, så har vi valt att spela med öppna kort när kunden ringer. Tröttsamt att år efter år höra att deras höjning är för att vi har höjt.

Äntligen nån som tänker 💭 som jag. Och jag säger "jag" eftersom jag väldigt t y d l i g t sa i tråden att "Operatörnas Riksförbund för Prishöjningar med Lögnen som Verktyg" borde revidera sitt tankesätt gentemot alla och trogna kunder.

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin-89:

Det är av den här enkla anledning man inte ska (bör) vara en trogen kund. Man tjänar mer på att hoppa runt, tyvärr.

Dessvärre är det ju lika mycket jobb att hoppa runt som att bråka där man är trogen kund.

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Skrivet av TobiasStockholm:

Håller med. De skriver ofta att prishöjning en Beror på höjda kostnader i stadsnätet men när jag kollat det med stadsnätet svarar de att de inte alls höjt priset i nätet.

Varför skulle driftoperatören i stadsnäten säga sanningen? Tycker det bara är att jämföra med andra operatörer i stadsnäten och det är uppenbart att driftoperatörerna höjt priserna avsevärt senaste åren.

Stadsnäten fungerar inte riktigt som det var tänkt från början, att operatörer som säljer sina tjänster i stadsnäten ska konkurrera med varandra och ge lägre priser. Tycker det är konstigt att ingen kollat upp detta.

Det märkts tydligt att priserna inom stadsnäten skjutit upp som en raket bara senaste ett till två åren. Och det var redan dyrt innan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Varför skulle driftoperatören i stadsnäten säga sanningen? Tycker det bara är att jämföra med andra operatörer i stadsnäten och det är uppenbart att driftoperatörerna höjt priserna avsevärt senaste åren.

Stadsnäten fungerar inte riktigt som det var tänkt från början, att operatörer som säljer sina tjänster i stadsnäten ska konkurrera med varandra och ge lägre priser. Tycker det är konstigt att ingen kollat upp detta.

Det märkts tydligt att priserna inom stadsnäten skjutit upp som en raket bara senaste ett till två åren. Och det var redan dyrt innan.

Fast du har ju två stycken kommunikationsoperatörer bara på denna sida som skrivit att det varit extremt få höjningar, dessutom väldigt låga. Jag vet dessutom flera som till och med skrivit ut på sin hemsida när dom höjt pris mot tjänsteleverantör och med hur mycket.

Permalänk
Medlem

Jag har darkmode påslaget på mobilen, i övrigt ser det ut som alla andras mail verkar det som. I år har priset ökat med 19% för min bredbandsanslutning. Från 419 till 499 för 250/250. Bodde tidigare i en stor brf-förening som var gruppansluten. Betalade där 115kr/mån för 1000/500

Mitt stadsnät migrerade från itux till Zitius under det här året. I samband med detta försvann mitt publika IP och möjligheten till en asymmetrisk anslutning (hade 250/100 tidigare).

Sammanfattningsvis kan man väl säga att allt blir dyrare men också sämre :).

Permalänk
Medlem

Jag tecknade Bahnhof 100/100 á 389kr/mån i Nov i år.
Nu meddelar dom att de kommer höja mitt pris med 90kr pga. att Zitius höjt sina priser.

Jag sa upp abonnemanget omedelbart.

389kr var ju mycket redan från början, men 90kr höjning på det är ju löjligt.

Stämmer det verkligen att Zitius höjt priset med 90kr mot ALLA sina tjänsteleverantörer? Dom vägrar prata med privatkunder på sitt telefonnummer.

Samtidigt visar https://www.compricer.se/bredband/ att Umeå-borna betalar 42kr/mån för 100/100.

Någon ljuger...

Någon mer som sitter på Zitius stadsnät i Stockholm? Är det samma sak som Stokab?

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem

Jag sitter på bahnhof i Västerås. Bor i en Mimer-lägenhet som bytt till Zitius. Gick från 259kr till 389kr till 479kr på 1 månad xD 500 spänn för 100/100 tjänst? Vad fan är det för nå skit? Kanske Telia som vill höja priserna för alla andra bolag så att de ligger närmare i pris. Jävla skitbolag.

Billigaste tjänsten för mig nu är 10/10 tjänst för 300kr/månaden. Sen har man inga alternativ förutom att flytta och hoppas på att Zitius inte tar över där också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kyre:

Stämmer det verkligen att Zitius höjt priset med 90kr mot ALLA sina tjänsteleverantörer? Dom vägrar prata med privatkunder på sitt telefonnummer.

Om det nu faktiskt varit en prishöjning så kan det mycket väl varit inom lokala nätet, jag märkte definitivt att priser gick upp från flera leverantörer runt samma tidsperiod (och sen gick ner igen nästan direkt efter) så är svårt att säga vad faktiska orsaken är.

Det med att vissa ställen har mycket billigare nät har och göra med vilket typ av kontrakt som skrivits för nätet, du märker att leverantörerna ligger oftast relativt nära varann i pris på samma fysiska nät, troligen är det en grundkostnad från tjänsteleverantören som sätter minimum sen leker de runt med vinstmarginaler vilket ger variationen man ser.

De som har billigast tjänst är oftast då bostadsföreningen har skrivit ett stort gemensamt kontrakt med en leverantör vilket driver ner priser rejält men ofta så är de inlåsta till en leverantör bara utan val.

Nått jag kan säga är att vi hade Zitius som hanterade nätet här och det var många prisökningar som hände genom åren, vi bytte till Open Universe i början av 2023 och då ökade priset från 459 till 539 i månaden för 500/500 och priset har inte ändrats sen dess, ska bli intressant och se om det kommer en prisändring 1 år efter bytet, då kanske de förhandlar om nya kontrakt eller så.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Skrivet av Trackmaster:

Från ett annat stadsnät/KO. Höjde snitt 18kr på hastigheter 250Mbit och under.
Inte reviderat priserna på 3år och var tvungen att göra det nu eftersom fiber, aktiv utrustning, energi och personalkostnader har stigit i hög takt.

Vi har inte varit öppna med det innan, men eftersom flera operatörerna talar osanning och kunderna ringer oss och klagar, så har vi valt att spela med öppna kort när kunden ringer. Tröttsamt att år efter år höra att deras höjning är för att vi har höjt.

Lönerna har knappt gått upp och elen var dyr ett tag men det var ett år sedan nu.

Permalänk
Medlem

Zitus verkar vara den Rödes nätverk - dyrt, mindre fart och få fördelar. :/

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Permalänk
Medlem

Ska nog ringa upp zitius och se om de höjt priserna igen, nu är mitt 100/100 från Bahnhof uppe i 479kr. Gillar banhof men dessa höjningar gör det inte värt att få gratis vpn med på köpet snart.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skibbyy:

Jag sitter på bahnhof i Västerås. Bor i en Mimer-lägenhet som bytt till Zitius. Gick från 259kr till 389kr till 479kr på 1 månad xD 500 spänn för 100/100 tjänst? Vad fan är det för nå skit? Kanske Telia som vill höja priserna för alla andra bolag så att de ligger närmare i pris. Jävla skitbolag.

Billigaste tjänsten för mig nu är 10/10 tjänst för 300kr/månaden. Sen har man inga alternativ förutom att flytta och hoppas på att Zitius inte tar över där också.

Hej Granne!
Fick Mail igår om prisökning från BH vi med, 100/100 som för kostar ca 300kr/m kommer nu kosta 479kr/m.
Allt pga Zitius enl. BH.
Besviken enormt på BH, så jag tog till pennan (mail) och skrev till dom ifall de tycker om trogna kunder (snart 10 år), samt att en snabb googling på Fiber kan ge oss 500/500 för 385kr/m eller 250/250 för 368kr/m via Ownit..

Matcha detta eller ännu bättre så stannar jag kvar annars är det tack och adjö.

Förstår att viss ökning av priser sker men detta är rent tragiskt, finns inte ett argument för att det ska/kan/blr kosta SÅ mycket för en 100/100 lina, BH i all ära men nu får det fan vara nog.

Edit*
100/100 via Ownit kostar för övrigt just nu 99kr/m, NITTIONIO KRONOR!

Edit*
Ej Ownit, Bredband2 skall det vara 👍🏻

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iDEOT:

<Uppladdad bildlänk>

Jag har darkmode påslaget på mobilen, i övrigt ser det ut som alla andras mail verkar det som. I år har priset ökat med 19% för min bredbandsanslutning. Från 419 till 499 för 250/250. Bodde tidigare i en stor brf-förening som var gruppansluten. Betalade där 115kr/mån för 1000/500

Mitt stadsnät migrerade från itux till Zitius under det här året. I samband med detta försvann mitt publika IP och möjligheten till en asymmetrisk anslutning (hade 250/100 tidigare).

Sammanfattningsvis kan man väl säga att allt blir dyrare men också sämre :).

En annan sak gänget:

Hur kan operatören skylla på att "tredje part höjer priset och därför är det bara för kunden att hosta upp och betala, även om kunden inte har något som helst med att göra med vårt kombinerade avtal mellan operatören och nätverksägaren". och OM KUND EVENTUELLT ska betala för 3:e parts lögn...ehrm...ursäkter då måste väl kunden ha något att få säga till om Ang. Nätverket också...

Jag minns att vid 2005 -åren så gick PTS in och sa att det var förbjudet av dåvarande Glocalnet att ta ut 50:- extra bara för att just nätägaren höjde priset eller att nån annan tog ut ett "extrapris" bara för att Operatör 1 använde Operatör 2 nätverk (interconnections between providers). Och vad det verkar så är vi har igen ånyo...

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Permalänk
Medlem

Fick mail här för ett tag sedan om höjning med.. Att gå från 356kr per månad till 499kr i månaden är saftigt...

Tycker de har konstig prissättning. För varje steg som man går upp i hastighet så höjs priset med 20-30kr när det är "dubbla" hastighet. Är som att de vill tvinga en att köra på högsta vilket är 1Gbits.