Permalänk

Hjälp mig uppgradera gammal dator

Hej,

Jag fick en gammal dator(gammal som gatan) av min bror som jag tänkte använda för enklare gaming(zwift, gamla spel från när jag var yngre).

Jag har inte koll på riktigt vad som sitter i datorn idag men jag vet vilket moderkort det är.
Kan ni hjälpa mig genom att berätta vad för cpu/gpu/ram/disk etc som är kompatibelt med moderkortet så jag kan leta upp begagnade grejer som är bättre än det som sitter i??
(vet inte vad som sitter i just nu men kan ta reda på det och uppdatera tråden när jag vet)

Vad passar till moderkortet, vad ska jag tänka på när jag uppgraderar, samt om jag bör inkludera mer information i tråden för att ni ska kunna hjälpa mig.
Tack på förhand!

Det är detta moderkortet: MSI 760GM-E51 MS-7596 V1.2

Permalänk
Medlem

Hur ska du kunna veta vad du kan sätta i som är bättre om du inte vet vad som sitter i?

Grejorna är ju såpass gamla så räkna med att du får leta runt på tradera o marketplace ett tag innan du hittar nått som passar.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk

Jag tänkte mer i generella termer. Hur vet jag vad som passar så får jag googla runt sedan när jag vet vad som sitter i.

Jag startade upp datorn nyss men möttes av lösenordskärm, har smsat min bror och inväntar svar.

Återkommer så fort jag vet vad som sitter i när jag kommer åt enhetshanteraren.

Permalänk

tack så mycket!

kollade på gpu compabilitet. Det här var gamla grejer, kanske inte ens lönt att ge sig in i det här.
Jag hade hoppats att gtx 9xx serien eller något sådant hade funkat.

Permalänk

Såg det här på UserBenchmark så fick intrycket att ex gtx 1050ti skulle kunna gå i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HypnoHank:

tack så mycket!

kollade på gpu compabilitet. Det här var gamla grejer, kanske inte ens lönt att ge sig in i det här.
Jag hade hoppats att gtx 9xx serien eller något sådant hade funkat.

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Det där är ju bara utifrån vad som fanns då. Det är PCIe så även nyare kort borde fungera. Nackdelen är dock att processorn kommer bromsa grafikkortet mycket eller väldigt mycket beroende på vilken processor som sitter där nu. Därför är det generellt ganska bortkastat att sätta in ett modernare grafikkort i den även om det kommer fungera. Ett mer tidstypiskt grafikkort passar bättre, kanske lite nyare.

Kolla vad det sitter för processor först så är det lättare ge råd om vad som kan fungera bra.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av HypnoHank:

Såg det här på UserBenchmark så fick intrycket att ex gtx 1050ti skulle kunna gå i.

<Uppladdad bildlänk>

Info på Userbenchmark ska man ta med en VÄLDIGT stor nypa salt.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Skrivet av Alphahanne:

Det där är ju bara utifrån vad som fanns då. Det är PCIe så även nyare kort borde fungera. Nackdelen är dock att processorn kommer bromsa grafikkortet mycket eller väldigt mycket beroende på vilken processor som sitter där nu. Därför är det generellt ganska bortkastat att sätta in ett modernare grafikkort i den även om det kommer fungera. Ett mer tidstypiskt grafikkort passar bättre, kanske lite nyare.

Kolla vad det sitter för processor först så är det lättare ge råd om vad som kan fungera bra.

Ska kolla, så fort jag kommer in.
Datorn startades senaste 2015 så min bror kommer inte alls ihåg lösenordet. Har försökt starta i safe mode men kommer inte in ändå. Fastnar på inloggningskärm iaf, det är win8. Ska jobba vidare på det, kanske återställa helt om han tillåter.

Men om jag uppgraderar cpu och gpu så bör det väll funka?

Är det AM3 socket som avgör vilken cpu jag kan ha?
Är det Gen2 (1x16) som avgör vilken gpu jag kan ha?

Permalänk
Medlem

Alltså den där maskinen har varit stenålder väldigt länge, ska du göra nått med den så är det isf för att köra spel och program som inte fungerar på en modern dator, nått annat är bortkastat.

Du kan garanterat få en mycket bättre dator i stort sett gratis med lite tur.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Skrivet av Karaff:

Alltså den där maskinen har varit stenålder väldigt länge, ska du göra nått med den så är det isf för att köra spel och program som inte fungerar på en modern dator, nått annat är bortkastat.

Du kan garanterat få en mycket bättre dator i stort sett gratis med lite tur.

Tack för inputen. Min budget är nästan noll, någon tusenlapp som max. Får spana på blocket. Länka gärna om ni har några tips.

Permalänk
Medlem

Det beror väl på vad du ska göra med datorn. Funkar säkert att surfa med som den är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HypnoHank:

Tack för inputen. Min budget är nästan noll, någon tusenlapp som max. Får spana på blocket. Länka gärna om ni har några tips.

Har du låg budget så ska du definitivt inte lägga pengar på att uppgradera den maskinen utan köra med den som den är.

Jag trodde du skulle ha den för typ äldre grejor som inte går att köra på en nyare, då är det en annan femma.

Kör med den som den är och spara pengarna till en tio år nyare maskin.

Hur mycket pengar du än trycker i den maskinen så är den gammal och den kommer inte bli nått annat än gammal.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk

Nu vet jag vad som sitter i datorn!

CPU: AMD Phenom II X4 955
GPU: Nvidia Geforce GT 440
MB: MSI 760GM-E51 MS-7596 V1.2
DISC: SAMSUNG HD502HJ ATA
Nätagg: Sweex PS020 350Watt dual fan
RAM: DDR3 1333Mhz 4gb

Antar att den CPUn ändå klarar några nivåer bättre gpu utan att flaskhalsa för mycket?
Kanske nätagget är begränsande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HypnoHank:

Nu vet jag vad som sitter i datorn!

CPU: AMD Phenom II X4 955
GPU: Nvidia Geforce GT 440
MB: MSI 760GM-E51 MS-7596 V1.2
DISC: SAMSUNG HD502HJ ATA
Nätagg: Sweex PS020 350Watt dual fan
RAM: DDR3 1333Mhz 4gb

<Uppladdad bildlänk>

Antar att den CPUn ändå klarar några nivåer bättre gpu utan att flaskhalsa för mycket?
Kanske nätagget är begränsande?

Unlimited power XD

Körde en sådan tillsammans med ett gtx 960 förr i tiden, körde mest Quake Live och det funkade ok. Ingen raket med dagens mått mätt. 955 var inte top of the line AM3 men absolut inte en på något sätt kass cpu, enda uppgraderingen är att leta upp en X6 cpu men tror inte det gör särskilt stor skillnad, enkeltrådat nästan ingen skillnad, men hittar du en X6 1075T, 1090T eller 1100T för en hundring eller två kanske det kan vara värt. Ett gtx 960/970 eller ett AMD RX 570/580 för 2-400kr borde bli en riktigt fin uppgradering jämfört med vad du har nu utan att flaskas helt horribelt.

Glhf

Permalänk
Skrivet av [SmR]BMF:

Unlimited power XD

Körde en sådan tillsammans med ett gtx 960 förr i tiden, körde mest Quake Live och det funkade ok. Ingen raket med dagens mått mätt. 955 var inte top of the line AM3 men absolut inte en på något sätt kass cpu, enda uppgraderingen är att leta upp en X6 cpu men tror inte det gör särskilt stor skillnad, enkeltrådat nästan ingen skillnad, men hittar du en X6 1075T, 1090T eller 1100T för en hundring eller två kanske det kan vara värt. Ett gtx 960/970 eller ett AMD RX 570/580 för 2-400kr borde bli en riktigt fin uppgradering jämfört med vad du har nu utan att flaskas helt horribelt.

Glhf

Toppen, tack så mycket. Jag tror att den kommer funka för mina ändamål om jag kan göra de uppdateringarna för 3-500kr.
Det kan vara värt för mig, så får jag starta en pc-investeringsfond för att köpa något nytt längre fram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HypnoHank:

Nu vet jag vad som sitter i datorn!

CPU: AMD Phenom II X4 955
GPU: Nvidia Geforce GT 440
MB: MSI 760GM-E51 MS-7596 V1.2
DISC: SAMSUNG HD502HJ ATA
Nätagg: Sweex PS020 350Watt dual fan
RAM: DDR3 1333Mhz 4gb

<Uppladdad bildlänk>

Antar att den CPUn ändå klarar några nivåer bättre gpu utan att flaskhalsa för mycket?
Kanske nätagget är begränsande?

Ja...man kan nog fundera på nätagget som kanske inte heller är mest luxuösa märket. Finns det ens de extra strömkablar som RX580, exempelvis, behöver? Phenom II X4 har en TDP på 125W, det är inte en strömsnål processor, jag skulle inte våga sätta i en GPU som drar uppemot 200W i en dator som har ett äldre 350W-agg.

Däremot borde du helt bergsäkert kunna sätta i ett RX560 och det borde ge en bra boost jämfört med vad du har nu. RX460 är ungefär lika bra. Vad har du för strömkablar från nätagget? Det finns nog modeller av RX560 som inte kräver extra strömförsörjning, men en del gör det, och alla kort som är bättre (RX570 osv) gör det definitivt. Har nätagget ingen extra strömkabel går det (för RX560) sannolikt att ta en adapter från en "hårddiskkabel" (helst molex) och få en GPU-strömkontakt (6 pinnar).

Valfri liten SSD att boota från (drygt 100kr från Amazon.se etc) skulle ge en skön boost, det verkar som att datorn endast har hårddisk?

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Skrivet av Pirum:

Ja...man kan nog fundera på nätagget som kanske inte heller är mest luxuösa märket. Finns det ens de extra strömkablar som RX580, exempelvis, behöver? Phenom II X4 har en TDP på 125W, det är inte en strömsnål processor, jag skulle inte våga sätta i en GPU som drar uppemot 200W i en dator som har ett äldre 350W-agg.

Däremot borde du helt bergsäkert kunna sätta i ett RX560 och det borde ge en bra boost jämfört med vad du har nu. RX460 är ungefär lika bra. Vad har du för strömkablar från nätagget? Det finns nog modeller av RX560 som inte kräver extra strömförsörjning, men en del gör det, och alla kort som är bättre (RX570 osv) gör det definitivt. Har nätagget ingen extra strömkabel går det (för RX560) sannolikt att ta en adapter från en "hårddiskkabel" (helst molex) och få en GPU-strömkontakt (6 pinnar).

Valfri liten SSD att boota från (drygt 100kr från Amazon.se etc) skulle ge en skön boost, det verkar som att datorn endast har hårddisk?

Ja bara en hårddisk.

Jag börjar fatta nu vad alla menar med att jag bör lägga pengarna på något annat.
Känns som att om man börjar uppdatera den med gpu, möjligtvis cpu, nätagg, SSD så blir det lätt en 1000lapp även om man försöker vara sparsam.
Har kikat lite på marknaden här och det går lite datorer för ~3000kr som är myyyycket bättre än denna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HypnoHank:

Ja bara en hårddisk.

Jag börjar fatta nu vad alla menar med att jag bör lägga pengarna på något annat.
Känns som att om man börjar uppdatera den med gpu, möjligtvis cpu, nätagg, SSD så blir det lätt en 1000lapp även om man försöker vara sparsam.
Har kikat lite på marknaden här och det går lite datorer för ~3000kr som är myyyycket bättre än denna.

Det är en dator att pyssla med för att det är kul, inget som är särskilt praktiskt användbart annat än för surf och äldre spel. Det drar fort iväg pengar om man ska börja uppgradera utan att det ger särskilt mycket, om något alls, och då är det bättre spara för att köpa något bättre längre fram.

Men för den skull är den inte helt oanvändbar. Jag kör lite på min gamla AM3-burk fortfarande, X4 965 och HD 5870. Många gamla spel fungerar fortfarande förträffligt på den samt att jag leker en del med linux på den. Bra grej ha när jag får besök och vi vill köra något gammalt LAN-spel.

Ditt GT 440 är dock rätt uselt, det var inte ens bra när det var nytt, och den datorn kan göra nytta av betydligt bättre GPU än så. Kan du få tag på något väldigt billigt, en hundring eller två, så kan det vara värt det. Skulle dock inte lägga mer pengar än så på en uppgradering.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2