Microsoft ska ta betalt av konsumenter som vill fortsätta uppdatera Windows 10

Permalänk
Medlem

Jobbar själv på en lokal IT-firma där vi helt slutat att installera Windows på datorer till vanliga kunder som kommer in och fått problem där det ofta slutar med en om installation eller nyinstallation. Vi har kunder i 70-80-årssegmentet som utan att de ens förstår det själva nu sitter och kör Linux av det simpla skälet att det är det krångelfriaste operativsystemet idag för desktop-användare. Inga molnkonton, inga antivirusprogram, inga krångliga och dyra Office-licenser osv, bara en ren och enkelt desktopupplevelse som de flesta varit vana vid fram till Windows 7:s dagar.

De som inte förstår vad jag talar om kan prova att installera Kubuntu på sin gamla mor eller fars dator och höra hur mycket gnäll det blir. Det är ren självbevarelsedrift för oss som jobbar med IT och support att lämna ut datorer med Kubuntu istället för Windows helt enkelt för att det bara fungerar. Kubuntu är tack vare KDE Plasma extremt likt Windows 7 i daglig användning med knappar, menyer och genvägar på precis det ställe man är van vid och följer en mycket pedagogisk logik. Det krävs ingen omställning för användaren och alla vanliga desktopappar typ Spotify, Skype, Slack, Steam.. you name it, finns och fungerar klockrent till Ubuntu/Kubuntu.

Varenda tänkbar USB-enhet, skrivare, wifi-nätverk etc fungerar - out of the box, utan några drivrutinsinstallationer. Linux och särskilt Ubuntu+KDE Plasma har mognat något enormt de senaste åren. Man får nog vända på det och säga att är ganska få user case där inte den genomsnittlige desktop-användaren klarar sig utmärkt med Kubuntu idag. Undantaget är hardcoregamers som kör vissa speltitlar som ännu inte fått Proton-stöd eller grafiska designers som är helt fast i Adobes stängda programsvit.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X | 32Gb DDR4 3200 | NVIDIA GTX 3060 Ti | Phanteks Enthoo Evolv X Glass | Asus MG279Q 27" 1440p 144hz & BenQ 27" 1440p pivot | Samsung 970 EVO Plus M.2 1 Tb | Kubuntu 22.04 + Win-10 Pro (endast för PUBG i väntan på BattleEYE-stöd i Proton) :: QNAP NAS 8 Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av yurini:

Jobbar själv på en lokal IT-firma där vi helt slutat att installera Windows på datorer till vanliga kunder som kommer in och fått problem där det ofta slutar med en om installation eller nyinstallation. Vi har kunder i 70-80-årssegmentet som utan att de ens förstår det själva nu sitter och kör Linux av det simpla skälet att det är det krångelfriaste operativsystemet idag för desktop-användare. Inga molnkonton, inga antivirusprogram, inga krångliga och dyra Office-licenser osv, bara en ren och enkelt desktopupplevelse som de flesta varit vana vid fram till Windows 7:s dagar.

De som inte förstår vad jag talar om kan prova att installera Kubuntu på sin gamla mor eller fars dator och höra hur mycket gnäll det blir. Det är ren självbevarelsedrift för oss som jobbar med IT och support att lämna ut datorer med Kubuntu istället för Windows helt enkelt för att det bara fungerar. Kubuntu är tack vare KDE Plasma extremt likt Windows 7 i daglig användning med knappar, menyer och genvägar på precis det ställe man är van vid och följer en mycket pedagogisk logik. Det krävs ingen omställning för användaren och alla vanliga desktopappar typ Spotify, Skype, Slack, Steam.. you name it, finns och fungerar klockrent till Ubuntu/Kubuntu.

Varenda tänkbar USB-enhet, skrivare, wifi-nätverk etc fungerar - out of the box, utan några drivrutinsinstallationer. Linux och särskilt Ubuntu+KDE Plasma har mognat något enormt de senaste åren. Man får nog vända på det och säga att är ganska få user case där inte den genomsnittlige desktop-användaren klarar sig utmärkt med Kubuntu idag. Undantaget är hardcoregamers som kör vissa speltitlar som ännu inte fått Proton-stöd eller grafiska designers som är helt fast i Adobes stängda programsvit.

Och om man vill köra Nvidia-grafikkort? Man kan tycka vad man vill om det, men Nvidia är så överlägsna på det mesta, att det bara är för rent spelande med "äldre" spel som AMD-kort är rimliga. Kör man grejer som kan utnyttja CUDA så är det oerhört mycket vunnet. Det user caset skulle jag säga är rätt så vanligt. Inte bland 70+, men bland SweC-folk.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Jag bygger själv...😏

Skrivet av Superfrog:

Datortillverkarna har ett intresse av att sälja nya datorer och det här är ett utmärkt sätt att tvinga folk att "uppgradera", även fast de egentligen inte behöver det. Varje dator har Windows, så även Microsoft tjänar pengar på varje såld dator.

Så både datortillverkare och Microsoft tjänar pengar på detta påfund och det är det enda som räknas

Jag bygger själv. Har inte bärbar dator 💻 utan bara stationär dator. Får datorn så stark 💪 som jag kan och har råd med.

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Och om man vill köra Nvidia-grafikkort?

Klicka i rutan för proprietära Nvidia-drivrutiner och kör?

Ja, det finns säkert en massa problem man kan skaffa sig vid vissa användarfall, men det finns det ju på andra OS också. För mig funkar de proprietära drivrutinerna utmärkt och har gjort det på de tre Lenovo-laptops med hybridgrafik jag kört dem på de senaste 10+ åren. Man ska naturligtvis inte ladda ner och installlera dem själv, utan låta pakethanteraren ta hand om uppdateringar. Det har varit helt underhållsfritt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av C0ff3_2017:

Jag känner verkligen igen mig. Min speldator från 2015, som jag köpte för 18000 kr, uppfyller tyvärr inte heller de nya hårdvarukraven för Windows 11. Trots att den fortfarande levererar hög prestanda och klarar av de senaste spelen på Ultra-inställningar är jag inte villig att uppgradera till ett nyare operativsystem.Det är verkligen tråkigt att folk tvingas övergå till ett nytt operativsystem, särskilt när kostnaderna för övergången blir betungande. Själva operativsystemet kostar lika mycket som ett mjölkpaket, men det är hårdvaran som gör övergången ekonomiskt påfrestande. Att endast byta ut moderkortet räcker tyvärr inte... 😢☹️😞

Välj att köra vidare på den som en Linuxspeldator efter hösten 2025 då så lär du få några år till innan en uppgradering blir nödvändig.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.