Permalänk
Medlem

Ny dator med seg uppstart

Har köpt en ny dator med Ryzen 7 7800X3D och har en m2-disk med win 11.
Men när jag ska starta datorn är det svart skärm i 30 sekunder innan jag ser moderkortets logga för att sedan komma vidare till windows.

Har kollat boot prioriteringen och tycker det ser rätt ut.
Någon som varit med om liknande eller vet vad det kan vara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonmlr:

Har köpt en ny dator med Ryzen 7 7800X3D och har en m2-disk med win 11.
Men när jag ska starta datorn är det svart skärm i 30 sekunder innan jag ser moderkortets logga för att sedan komma vidare till windows.

Har kollat boot prioriteringen och tycker det ser rätt ut.
Någon som varit med om liknande eller vet vad det kan vara?

<Uppladdad bildlänk>

Msi 650 tomahawk WiFi moderkort?

Samma sker mig. Tidigare var jag inne i win efter fem sekunder, nu tar det gärna uppåt halvminuten.

Har mobot ovan, ssd, 7800x3d och ett 4090.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Msi 650 tomahawk WiFi moderkort?

Samma sker mig. Tidigare var jag inne i win efter fem sekunder, nu tar det gärna uppåt halvminuten.

Har mobot ovan, ssd, 7800x3d och ett 4090.

Yes B650 Tomahawk här med, men ett 4080.

Permalänk
Medlem

Har ni senaste BIOS för moderkorten?
Verkar vara ett ganska vanligt "problem" för AM5, för det har la med DDR5 minnesträning att göra och det är inget som är fel utan det är så på AM5 och kommer säkert förbättras med BIOS uppdateringar.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASRock B650i Lightning - G.Skill 32GB 6000MHz Trident Z5 - ASUS TUF Gaming RX 7900 GRE OC - Corsair SF750 - Thermalright Peerless Assassin 120 Mini - Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem

Det är standard att AM5 har långa uppstarter. Särskilt innan minnena har tränats färdigt.
Kan rekommendera att uppdatera till nyare BIOS så brukar mycket bli bättre.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Samma här! Lika propp men med ett ASUS ROG Strix B650E-F. Tar ca 30 sek att starta. Har senaste BIOS installerad.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D | ASUS GeForce RTX 4070 12GB GDDR6 ProArt OC | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | Corsair RM850x 850W v3 | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 4TB | Fractal Design North Svart TG

Permalänk
Medlem

Det är som nämnts pga DDR minnesträningen. Det finns en inställning i bios som man kan aktivera för att skippa minnesträningen. Leta upp "Memory Context Restore" och aktivera det. Den återanvänder då "träningsresultaten" från senaste gången.

Vet att när DDR5 var nytt så kunde man få problem med MCR aktiverat, men nu har nog alla moderkortstillverkare löst det. Vet att några också har det aktiverat som default idag.

Permalänk
Medlem

Jag har ett X570 Tomahawk nu och även jag störs på att det tar en sådan lång tid att starta datorn. Betydligt längre tid än för Gigabytemoderkortet jag hade tidigare med samma hårdvara kopplad till det. För att inte tala om Dellen (Alienware) hemma hos föräldrarna. Den startar på några sekunder.

Permalänk
Medlem

Japp, har senaste bios också.
Vad innebär minnesträning?

Permalänk
Medlem

Samma setup här - B650 Tomahawk, 7800X3D, G.Skill 32GB 6000MHz CL30 Trident. Senaste bios också.

Testade att ändra "memory context restore" till enabled när jag fick burken och har för mig att det gick snabbare då. Fick dock problem att boota till slut och fick göra en clear cmos och ta ut en av stickorna för att få det att fungera igen. Nu kör jag allt standard och lärt mig leva med långa boot-tider.

Memory context restore: https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=DXpzhpjkTjs

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk, 7800X3D, RTX 3080, 32GB DDR5 6000MHz, MSI MPG A850G

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwertylol1:

Det är som nämnts pga DDR minnesträningen. Det finns en inställning i bios som man kan aktivera för att skippa minnesträningen. Leta upp "Memory Context Restore" och aktivera det. Den återanvänder då "träningsresultaten" från senaste gången.

Vet att när DDR5 var nytt så kunde man få problem med MCR aktiverat, men nu har nog alla moderkortstillverkare löst det. Vet att några också har det aktiverat som default idag.

Gjorde exat detta på
Min dator igår och boot tiden halverades.. från 40 sec + till ungefär 20 sec.. har dock ett återstående problem där min ssd är i full load i Windows 1-3 min .. dock händer bara detta när datorn är nystartad .. dvs inte varit igång över natten .. vanlig rs går hyfsad fort , när datorn varit igång ett tag