Min erfarenhet att byta Windows till Linux

Permalänk
Medlem

Rörelsen runt Linux är intressant där man på en hand vill ha fler användare för att stödet ska förbättras och plattformarna stärks men å andra sidan är man bitter och vill inte hjälpa personer ta sig in i världen för man själv aldrig fått steg-för-steg hjälp och tycker att noviserna är alldeles för dumma som inte hittar lösningen på sina problem på egen hand. Det är ju där problemet ligger och varför Linux i stort aldrig tar fart när communityn är så elitisk att man vill att alla redan ska ha en viss kunskap innan man öht. är berättigad att be om hjälp.

Man får tänka på att folk som vill söka sig till andra sidan i vissa fall är marginellt mer kunnig än den vanliga Windows användaren som inte ens vet vad utforskaren är för något och det behöver man ha överseende med.

Permalänk
Skrivet av Keneay:

Rörelsen runt Linux är intressant där man på en hand vill ha fler användare för att stödet ska förbättras och plattformarna stärks men å andra sidan är man bitter och vill inte hjälpa personer ta sig in i världen för man själv aldrig fått steg-för-steg hjälp och tycker att noviserna är alldeles för dumma som inte hittar lösningen på sina problem på egen hand. Det är ju där problemet ligger och varför Linux i stort aldrig tar fart när communityn är så elitisk att man vill att alla redan ska ha en viss kunskap innan man öht. är berättigad att be om hjälp.

Man får tänka på att folk som vill söka sig till andra sidan i vissa fall är marginellt mer kunnig än den vanliga Windows användaren som inte ens vet vad utforskaren är för något och det behöver man ha överseende med.

Tror mycket av det helt enkelt ligger i att många har svårt att identifiera sig med sådana som har en radikalt annorlunda inställning till att använda datorer än vad man själv har. Men ja: jag var också helt värdelös på att förstå hur datorer fungerade och behövde handmatas med kommandon som ”LOAD” och ”RUN” utan att förstå dem. Hundratusen timmars erfarenhet senare är det lätt att glömma att triviala saker är svåra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Tror mycket av det helt enkelt ligger i att många har svårt att identifiera sig med sådana som har en radikalt annorlunda inställning till att använda datorer än vad man själv har. Men ja: jag var också helt värdelös på att förstå hur datorer fungerade och behövde handmatas med kommandon som ”LOAD” och ”RUN” utan att förstå dem. Hundratusen timmars erfarenhet senare är det lätt att glömma att triviala saker är svåra.

Samma sak gäller ju dock för de utan kunskap. De tror ju att bara för att det handlar om datorer så ska det finnas någon där som håller handen.

Värst på detta verkar dock boomers vara. Har haft oturen att ha "tredjelinjenssupport" för ett system som mest användes av äldre män. Trots att de var kompetenta inom sitt område och väldigt lösningsorienterade så verkade det bli kortslutning så fort det handlade om datorer. Fick de tag på mitt nummer ringde de mig vid minsta lilla problem, för allt var jättefel och akut. De gjorde aldrig minsta tillstymmelse till felsökning, det kunde t.o.m. vara så enkelt att man förklarade för dem att de skulle läsa en text och följa instruktioner...

Det värsta var när jag fick ett fotografi på ett felmeddelande, vars text för övrigt gick att kopiera och skicka med t.ex. mail. Det var en rejält stor monitor och felmeddelandet tog upp typ 1% av utrymmet. Men den som skickade bilden hade valt att fotografera hela monitorn, med litet utrymmet på sidorna utifall att, så texten var oläsbar. Hade det handlat om något annat hade personen gott och väl kunnat tänka efter och inse att texten var totalt oläsbar. Men bara för att det var ett problem som hade med datorer att göra så skedde noll tankeverksamhet.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Samma sak gäller ju dock för de utan kunskap. De tror ju att bara för att det handlar om datorer så ska det finnas någon där som håller handen.

Värst på detta verkar dock boomers vara. Har haft oturen att ha "tredjelinjenssupport" för ett system som mest användes av äldre män. Trots att de var kompetenta inom sitt område och väldigt lösningsorienterade så verkade det bli kortslutning så fort det handlade om datorer. Fick de tag på mitt nummer ringde de mig vid minsta lilla problem, för allt var jättefel och akut. De gjorde aldrig minsta tillstymmelse till felsökning, det kunde t.o.m. vara så enkelt att man förklarade för dem att de skulle läsa en text och följa instruktioner...

Det värsta var när jag fick ett fotografi på ett felmeddelande, vars text för övrigt gick att kopiera och skicka med t.ex. mail. Det var en rejält stor monitor och felmeddelandet tog upp typ 1% av utrymmet. Men den som skickade bilden hade valt att fotografera hela monitorn, med litet utrymmet på sidorna utifall att, så texten var oläsbar. Hade det handlat om något annat hade personen gott och väl kunnat tänka efter och inse att texten var totalt oläsbar. Men bara för att det var ett problem som hade med datorer att göra så skedde noll tankeverksamhet.

Men det måste ju handhållas delvis med precis allting som någon ska lära sig och det är ju som jag nämnde problemet med Linux att det är så många som tycker att man bara ska kunna saker direkt från början annars förtjänar man inte hjälp av någon som har mer kunskap alternativt att man måste söka information på egen hand vilket är helt orimligt för majoriteten av människor speciellt när de inte vet vad de söker efter och då skiter dem i det istället.

Ta skolan som exempel, fick du bara skolböckerna och när du ställde frågor sa läraren bara "allt står i boken"? Nej precis...
Man får ha lite överseende och tålamod med personer som ska lära sig något nytt och inte bara avfärda frågorna med att "informationen finns på internet" för då kommer de flesta tappa intresset och bara strunta i det istället. Har man själv fått lära sig något den svåra vägen, varför då låsa dörren och tvinga alla andra att göra samma sak och återuppfinna hjulet istället för att hjälpa till och visa genvägar och tips?

Varför vill man inte sprida sin kunskap vidare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keneay:

Ta skolan som exempel, fick du bara skolböckerna och när du ställde frågor sa läraren bara "allt står i boken"? Nej precis...

Jag hade definitivt självstudier i skolan, och lärde mig att läsa mig till information till en sådan grad att jag åtminstone kan börja felsöka ett problem till den grad att jag kan ställa en relevant fråga.

Edit: Och det är ju inte som att det inte finns folk som inte vill hålla handen. Frågar du på SweClockers eller Reddit så finns det ju det. Frågar du på Linux Kernel Mailing List är det kanske inte så konstigt om folk är negativt inställda.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem

Det är nu ungefär 15 år sedan jag bestämde mig "byta från Windows till Linux". Blev vansinnig när jag installerade Windows Vista och den bara swappade och segade sig i det oändliga. När Windows 7 kom så hade jag redan bytt till Linux.

Hemma på mina egna datorer kör jag Linux sisådär 95% av tiden men jag har ändå någon Windows tillgänglig antingen i en virtuell maskin eller som dual boot. Det är inte för att jag behöver Windows utan mer för att jag är nyfiken på hur saker och ting fungerar på olika operativsystem. Ett tag körde jag enbart Linux men det gjorde att det blev krångligt för mig när jag hamnade vid en windowsmaskin (jag glömde hur man gjorde saker i windows).

Jag tycker det har blivit roligare att använda datorn när jag har fått större kontroll över vad jag kan göra med den. Att ha större möjligheter att göra vad man vill är knappast något negativt. Visst kan saker vara krångliga men det är mest en vanesak. I början var det ju sådär att man sökte runt efter de perfekta distron där allting bara skulle fungera. Men numera tänker jag inte så mycket på om jag kör Arch eller debian (de två som jag brukar köra). Man lär sig lösa problemen i den dist man kör. Drivrutiner tänker jag knappt på. Det är mer när man köper hårdvara så försöker man välja något beprövat som visat sig fungera bra i Linux istället för att göra tvärtom köpa något på måfå och försöka få det fungera. Men drivrutinerna ligger i linuxkärnan så det handlar mer om att installera rätt version av kärna för sin hårdvara (alltså tillräckligt ny kärna) än att välja rätt dist.

Ett tips för Linuxanvändare som försöker använda Windows är att installera WSL (windows subsystem for Linux). Då kan man köra en linuxdist inuti windows så att man kan få upp en linuxterminal. Himla smidigt :-). Att kunna Linux har gjort mig flexiblare även när jag kör windows.

Så det jag ville ha sagt är att man inte ska ge upp. Det lönar sig i längden! Sedan måste man inte överge Windows bara för att man vill använda Linux. Så det mer som olika verktyg för att få gjort det man vill ha gjort på smidigast och bästa sätt. Ibland är det Windows som man behöver. Men det är inte så ofta längre för min del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Ibland är det Windows som man behöver. Men det är inte så ofta längre för min del.

och det är just det som är grejen för mig varför jag gick tillbaka till Windows. För att jag behöver det ibland. Det finns dock för min del inte en enda sak som jag behöver Linux för. ALLT som jag gör under Linux kan jag göra med Windows, tvärtom funkar det dock (tyvärr) inte .

Visa signatur

5800x -- 32Gb DDR4@3600 -- 3080Ti -- 500Gb M2+1Tb M2 +2x1Tb sata SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Jag hade definitivt självstudier i skolan, och lärde mig att läsa mig till information till en sådan grad att jag åtminstone kan börja felsöka ett problem till den grad att jag kan ställa en relevant fråga.

Edit: Och det är ju inte som att det inte finns folk som inte vill hålla handen. Frågar du på SweClockers eller Reddit så finns det ju det. Frågar du på Linux Kernel Mailing List är det kanske inte så konstigt om folk är negativt inställda.

Men talar vi verkligen om samma sak här? Självklart är det rimligt att man som frågeställare redogör för vad man försökt göra på egen hand även om det också är en färdighet man skaffar sig med erfarenhet. Det är en annan sak att vara fientligt inställd till de man uppfattar har en lägre kunskapsnivå vilket är vanligt förekommande i initierade Linuxfora.

Just LKML är för mig ett ypperligt dåligt föredöme för hur man bör hantera mänsklig interaktion. Jag har följt den under många år och maken till mängden personangrepp och psykisk misshandel som framkommer där är fruktansvärd och bra exempel på hur man skrämmer bort ny talang. 1 2 3 4 är bra exempel men attityden verkar exkluderande och smittar av sig och skapar på så vis en sluten grupp som skrämmer iväg nykomlingar. Såklart finns många trevliga utvecklare där med men exempelvis hanteringen av Sarah Sharp 5 6 var svårsmält.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keneay:

Rörelsen runt Linux är intressant där man på en hand vill ha fler användare för att stödet ska förbättras och plattformarna stärks men å andra sidan är man bitter och vill inte hjälpa personer ta sig in i världen för man själv aldrig fått steg-för-steg hjälp och tycker att noviserna är alldeles för dumma som inte hittar lösningen på sina problem på egen hand. Det är ju där problemet ligger och varför Linux i stort aldrig tar fart när communityn är så elitisk att man vill att alla redan ska ha en viss kunskap innan man öht. är berättigad att be om hjälp.

Man får tänka på att folk som vill söka sig till andra sidan i vissa fall är marginellt mer kunnig än den vanliga Windows användaren som inte ens vet vad utforskaren är för något och det behöver man ha överseende med.

Det handlar inte om att de är dumma, det handlar om att många inte ens försöker. Får jag en fråga som jag vet är lättgooglad så är det respektlöst att förvänta sig att jag skall slösa på min tid helt enkelt. Det gäller allt, inte bara Linux. Om du inte lägger manken till, varför skall jag?

Jag har inte använt Windows seriöst på väldigt länge så jag tycker det är svårare än Linux men inte går jag till något Windowsforum och kräver svar på frågor utan jag använder google och försöker lösa det själv. Misslyckas jag så har jag ändå fått tillräckligt med information för att kunna ställa en relevant fråga till någon som kan.

Skrivet av lhugo:

Men talar vi verkligen om samma sak här? Självklart är det rimligt att man som frågeställare redogör för vad man försökt göra på egen hand även om det också är en färdighet man skaffar sig med erfarenhet. Det är en annan sak att vara fientligt inställd till de man uppfattar har en lägre kunskapsnivå vilket är vanligt förekommande i initierade Linuxfora.

Just LKML är för mig ett ypperligt dåligt föredöme för hur man bör hantera mänsklig interaktion. Jag har följt den under många år och maken till mängden personangrepp och psykisk misshandel som framkommer där är fruktansvärd och bra exempel på hur man skrämmer bort ny talang. 1 2 3 4 är bra exempel men attityden verkar exkluderande och smittar av sig och skapar på så vis en sluten grupp som skrämmer iväg nykomlingar. Såklart finns många trevliga utvecklare där med men exempelvis hanteringen av Sarah Sharp 5 6 var svårsmält.

Något gemensamt för alla dessa exempel är att de alla är minst 10 år gamla. Idag är det bra mycket trevligare än vad det var på den tiden. Sen dess har det tillkommit en stor "prosumer"-massa som inte delar linuxskäggens brist på social kompetens. Skäggen har bra mycket svårare att komma undan med dåligt beteende idag.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av lhugo:

Men talar vi verkligen om samma sak här? Självklart är det rimligt att man som frågeställare redogör för vad man försökt göra på egen hand även om det också är en färdighet man skaffar sig med erfarenhet. Det är en annan sak att vara fientligt inställd till de man uppfattar har en lägre kunskapsnivå vilket är vanligt förekommande i initierade Linuxfora.

Just LKML är för mig ett ypperligt dåligt föredöme för hur man bör hantera mänsklig interaktion. Jag har följt den under många år och maken till mängden personangrepp och psykisk misshandel som framkommer där är fruktansvärd och bra exempel på hur man skrämmer bort ny talang. 1 2 3 4 är bra exempel men attityden verkar exkluderande och smittar av sig och skapar på så vis en sluten grupp som skrämmer iväg nykomlingar. Såklart finns många trevliga utvecklare där med men exempelvis hanteringen av Sarah Sharp 5 6 var svårsmält.

OK, LKML var kanske ett dåligt exempel här. Det jag pratar om är att TS startar en tråd om hur han famlar med Linux, trots att han bara vill spela spel. När folk sedan kommenterar om hans tillvägagångssätt så kommer det kommentarer om att Linux-världen är så toxisk. Detta på ett forum där det är fullt normaliserat att kalla folk för idioter (eller värre synonymer till det), utan att någon motsätter sig eller modsen ens kommenterar. Min poäng är att det inte är Linux-världen som är toxisk, och att ibland måste man anpassa sig till den rådande kutymen om man vågar sig utanför SweClockers.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem

Första kontakten med Linux var på 90-talet, minns ej år eller distro. Sen blev det så att jag köpte(!) Redhat Linux, tror det var 4 eller 5 men minns iaf det kom på en cd. Sen tog det några år innan jag hoppade på igen och körde Ubuntu fr.o.m. version 4 upp till 6 innan jag igen gick tillbaka till Windows några år.
Det blev några sporadiska tester av Gentoo och fick ihop ett riktigt snabbt och stabilt operativsystem, men med begränsad internetuppkoppling och hastighet på datorn så blev det drygt att hålla det uppdaterat. Numera kör jag mest Linux Mint för dess enkelhet och har distrohoppat till diverse arch-baserade distros som t.ex. Manjaro men alltid kommit tillbaka till Mint. Har anpassat den lite efter min smak med tema samt kör Xanmod-kernel för bl.a. bättre hårdvarustöd samt lagt in pipewire som ersatt pulseaudio.
Dualbootar med Windows 11, men större delen av tiden sitter jag med Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Det handlar inte om att de är dumma, det handlar om att många inte ens försöker. Får jag en fråga som jag vet är lättgooglad så är det respektlöst att förvänta sig att jag skall slösa på min tid helt enkelt. Det gäller allt, inte bara Linux. Om du inte lägger manken till, varför skall jag?

Jag har inte använt Windows seriöst på väldigt länge så jag tycker det är svårare än Linux men inte går jag till något Windowsforum och kräver svar på frågor utan jag använder google och försöker lösa det själv. Misslyckas jag så har jag ändå fått tillräckligt med information för att kunna ställa en relevant fråga till någon som kan.

Extremt egoistiskt och nonchalant tankesätt eftersom den som ställer frågan såklart inte vet om det är en enkel eller svår fråga. Du säger det ju till och med själv "som jag vet är lättgooglad" så det är ju snarare du som är respeklös som förväntar dig att alla andra ska ha precis lika bra koll som du själv på vad som är "värt din tid" eller inte.

Det skulle alltså aldrig falla dig in att kontakta supporten eller fråga någon annan som kan hjälpa dig direkt om du får något problem i Windows förrän du med all säkerhet först konstaterat att det är något du inte kan lösa på egen hand oavsett hur lång tid det tar? F.Ö om ingen skulle ställa några frågor skulle du aldrig kunna googla fram svaret själv heller så det är ju en självklarhet att man måste kunna få ställa frågor även om det för en insatt person är ett enkelt problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keneay:

Extremt egoistiskt och nonchalant tankesätt eftersom den som ställer frågan såklart inte vet om det är en enkel eller svår fråga. Du säger det ju till och med själv "som jag vet är lättgooglad" så det är ju snarare du som är respeklös som förväntar dig att alla andra ska ha precis lika bra koll som du själv på vad som är "värt din tid" eller inte.

Det skulle alltså aldrig falla dig in att kontakta supporten eller fråga någon annan som kan hjälpa dig direkt om du får något problem i Windows förrän du med all säkerhet först konstaterat att det är något du inte kan lösa på egen hand oavsett hur lång tid det tar? F.Ö om ingen skulle ställa några frågor skulle du aldrig kunna googla fram svaret själv heller så det är ju en självklarhet att man måste kunna få ställa frågor även om det för en insatt person är ett enkelt problem.

Skillnaden där är att supporten har betalt för att lösa problem åt folk, enkla som svåra. Men ändå så brukar jag göra vad jag kan göra själv för ju bättre påläst jag själv är ju bättre kan jag förklara mitt problem och då kommer supporten kunna lösa det snabbare.

Oavsett om något är lättgooglat eller svårgooglat så förväntar jag mig att de iallafall försökt googla på problemet.

Visst får man fråga men man får vara beredd på att folk inte kommer att släppa svaren i knät på en. Det är bättre att leda folk i rätt riktning istället för att lösa deras problem.

På mitt jobb är det jag som är den som man frågar när man har problem, inte för att det är min arbetsuppgift utan för att jag har mycket kunskap inom området.
Jag märker tydligt att ju mer jag löser deras problem åt dem ju enklare fel kommer de med.
För deras egen skull har jag slutat att lösa deras problem utan nu pekar jag dem i rätt riktning så får de lösa dem själva och det fungerar mycket bättre. Självklart får jag anpassa hjälpen efter kunskapsnivå men de får göra jobbet själva. De lär sig mycket mer och jag får tid till att göra det jag skall göra egentligen.

Människan är lat av naturen och kommer alltid ta vägen med minsta motståndet. Om vägen med minst motstånd är att någon annan gör jobbet åt dig så är det det som kommer att hända i stor utsträckning.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keneay:

Extremt egoistiskt och nonchalant tankesätt eftersom den som ställer frågan såklart inte vet om det är en enkel eller svår fråga. Du säger det ju till och med själv "som jag vet är lättgooglad" så det är ju snarare du som är respeklös som förväntar dig att alla andra ska ha precis lika bra koll som du själv på vad som är "värt din tid" eller inte.

Det skulle alltså aldrig falla dig in att kontakta supporten eller fråga någon annan som kan hjälpa dig direkt om du får något problem i Windows förrän du med all säkerhet först konstaterat att det är något du inte kan lösa på egen hand oavsett hur lång tid det tar? F.Ö om ingen skulle ställa några frågor skulle du aldrig kunna googla fram svaret själv heller så det är ju en självklarhet att man måste kunna få ställa frågor även om det för en insatt person är ett enkelt problem.

En linuxdist är ett hopkok av diverse programvaror från diverse öppna källkodsprojekt. Supporten är att lägga in en issue på github för den programkod som krånglar. Jag tror det här lätt blir en kulturkrock. Den som kör windows kräver att någon annan löser problemet. Linuxanvändaren undrar hur du själv vill bidra i gemenskapen. Du har inte köpt något. Du använder öppen källkod och förväntas vara tacksam och bidragande. Båda sidor kan uppleva den andra som otrevlig.

Permalänk

Mycket intressant läsning ska jag säga, tack för att du delar och bara för det så vill jag dela med mig lite av mina erfarenheter om när jag gick från Windows till Linux.

Inte lika fint strukturerat som OS dock.

Året var 2017 när jag för andra gången körde in ett operativsystem baserat på Linuxkärnan, första gången var runt 2000 men då var jag för ung för att fatta hur det funkade. Så, 2017 var det först Ubuntu med Gnome som GUI och detta gjordes på en extra hårddisk för jag vid detta tillfälle inte ville riskera att sabba min Windows 7 installation så körade dubbelboot på dessa två. Körde dubbelboot med Linux/Windows 7 i runt 2 års tid och på den tiden han jag testa Linux Mint vilket jag inte gillade, Kubuntu och två till som jag inte mins namnet på. Största anledningen till att jag bytte titt som tätt var när jag stötte på problem i en distribution som jag inte kunde lösa lätt vilket ledde till att jag bytte för att jag ofta hittade lösningen på någon annan distro. Detta pågick i nästan 2 år vilket fick mig att nästan ge upp Linux helt och hållet. Problemen bestod mestadels av att jag inte riktigt förstod hur Terminalen fungerar och hur man använder den, att bara lyckas formatera och partitionera en hårddisk kändes som att bestiga ett berg, ett väldigt stort sådant. För att sedan ge, mig, som admin och envåldshärskare över min egen dator möjligheten att installera spel via Steam på annan disk, den disken just då var en 74 GB WD Raptor som Linux låg på och hade en annan 1 TB disk som fick agera testobjekt. (Win 7 låg då på min 240 GB SSD). Någon gång runt 2019-2020 hade jag tröttnat på Kubuntu som jag kört vid typ 4 tilfällen och ville testa en annan distro så det blev då Arch baserade Manjaro Linux som jag kör än idag. Det gick ganska så fort efter att jag kört in Manjaro Linux på min lilla WD Raptor till att jag köpte en ny SSD och körde in Manjaro på den disken och i princip kopplade ur Windowsdisken. I dagsläget är disken med Windows formaterad med filsystemet ext4 och ligger i en låda här hemma. Har haft problem med Manjaro på vägen men hittills har jag hittat lösningar på problemen som uppstår på vägen och lärt mig massor. Är så himla nöjd! Kör inte Linux för att jag har något speciellt behov utan för att jag ville ifrån Windows, ville ha något annat. Mestadels sitter jag och läser SweC, spelar spel, kollar en film eller serie, liker med mitt OS, osv.

Kan jag lösa detta med att få Linux att fungera bra för mig så kan nog de flesta också få till det.
Var inte rädda, Linux är annorlunda och det kan bli mycket att ta in men det är värt det.

Visa signatur

Låda: Fractal Design Torrent PSU:Corsair RM 1000x Moderkort: Asus ROG Strix B550-F. CPU: Ryzen 5 5600X @Stock. Minne: DDR4-3600 mhz. GPU: PowerColor Radeon Rx 7900 XTX Limited. Skärm: Samsung Odyssey G9. OS: Manjaro.

Permalänk
Skrivet av Keneay:

Det skulle alltså aldrig falla dig in att kontakta supporten eller fråga någon annan som kan hjälpa dig direkt om du får något problem i Windows förrän du med all säkerhet först konstaterat att det är något du inte kan lösa på egen hand oavsett hur lång tid det tar?

Inte oavsett hur lång tid det tar, men definitivt inte förrän kostnaden för det egna lärandet inte längre är försvarbar. Vid en P1-incident kan det vara omedelbart. Vid konfiguration av ett system jag sen förväntas förvalta räknar jag kallt med ungefär 40 timmar av egen insats för att känna mig tillräckligt bekväm med hur systemet fungerar, och då kan jag inte gå runt och fråga folk för minsta lilla, för då lär jag mig inte väl nog.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Det är nu ungefär 15 år sedan jag bestämde mig "byta från Windows till Linux". Blev vansinnig när jag installerade Windows Vista och den bara swappade och segade sig i det oändliga. När Windows 7 kom så hade jag redan bytt till Linux.

Hemma på mina egna datorer kör jag Linux sisådär 95% av tiden men jag har ändå någon Windows tillgänglig antingen i en virtuell maskin eller som dual boot. Det är inte för att jag behöver Windows utan mer för att jag är nyfiken på hur saker och ting fungerar på olika operativsystem. Ett tag körde jag enbart Linux men det gjorde att det blev krångligt för mig när jag hamnade vid en windowsmaskin (jag glömde hur man gjorde saker i windows).

Jag tycker det har blivit roligare att använda datorn när jag har fått större kontroll över vad jag kan göra med den. Att ha större möjligheter att göra vad man vill är knappast något negativt. Visst kan saker vara krångliga men det är mest en vanesak. I början var det ju sådär att man sökte runt efter de perfekta distron där allting bara skulle fungera. Men numera tänker jag inte så mycket på om jag kör Arch eller debian (de två som jag brukar köra). Man lär sig lösa problemen i den dist man kör. Drivrutiner tänker jag knappt på. Det är mer när man köper hårdvara så försöker man välja något beprövat som visat sig fungera bra i Linux istället för att göra tvärtom köpa något på måfå och försöka få det fungera. Men drivrutinerna ligger i linuxkärnan så det handlar mer om att installera rätt version av kärna för sin hårdvara (alltså tillräckligt ny kärna) än att välja rätt dist.

Ett tips för Linuxanvändare som försöker använda Windows är att installera WSL (windows subsystem for Linux). Då kan man köra en linuxdist inuti windows så att man kan få upp en linuxterminal. Himla smidigt :-). Att kunna Linux har gjort mig flexiblare även när jag kör windows.

Så det jag ville ha sagt är att man inte ska ge upp. Det lönar sig i längden! Sedan måste man inte överge Windows bara för att man vill använda Linux. Så det mer som olika verktyg för att få gjort det man vill ha gjort på smidigast och bästa sätt. Ibland är det Windows som man behöver. Men det är inte så ofta längre för min del.

Jag körde Windows inuti Linux under några år. Men det är många år sedan och jag behövde utrymmet på hårddisken, så hejdå. Jag hade dock problem med DirectX om jag kommer ihåg rätt. Så det var inget svårt val.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Hur menar du att Gentoo är svårt att uppdatera och inte är stabilt? Arch och Gentoo är ju rätt lika varandra med skillnaden att Gentoo kompilerar allt från källkod medan Arch kör med binärer, i övrigt är det rolling release på båda två med undantaget att Gentoo som standard bara kör med stabila paket och du aktivt måste välja att installera saker som är "instabila". Mitt problem med Arch var att köra en uppdatering och sedan är det något som pajar. Det brukar ju lösa sig rätt snabbt, men det är ändå jobbigt att behöva ha att göra med.

Men för båda två så gäller det ju att systemet håller sig uppdaterat genom att köra antingen "pacman -syU" för arch eller "emerge -avuND @world" för Gentoo.

En slump att flaggan lyder "-avund"?
Jag gillar gentoo, men att det inte tillhandahålls gcc, clang, qt5, llvm som binära paket kanske borde ifrågasättas.
De har ju linuxkärnan som färdigkompilerad om man vill vad jag förstår.
Sabayon var trevligt men det är väl defunct, och är funtoo ens bättre på något meningsfullt sätt?

Arch tar nolltid att uppdatera och i regel alltid pålitligt, boot kan haverera ibland utan rimlig förklaring men i övrigt väldigt trevligt OS.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Nej, det handlar mer om förväntan på att den som frågar ska anstränga sig litet själv är högre. Det handlar inte om att de är skitstövlar, utan att du bör ha förmågan att göra det och du lär dig mer om du gör det. Om du inte klarar av att leva upp till den förväntan passar du bra här på SweClockers,

Nej, om man sorterar bort riktigt dåligt ställda frågor i stil med "jag installerade just Linux och nu är skärmen svart - hjälp!", brukar det snarare gå i stil med:

"Hej, jag försöker få X att funka, har gjort följande enligt manualen och får detta problem. Någon som vet vad som är fel?"

"Läs manualen!!!!!"

"Jag har läst manualen"

"Gå tillbaka till Windoze med dig!"

Eller:

*Mer komplicerad fråga om hur man löser XYZ*

":(){ :|:& };:" (kör inte det kommandot, kommer krascha din maskin)

"Okej, kan du förklara vad det gör?"

"man bash"

För övrigt har jag byggt LFS ett par gånger och har kört en hel del Gentoo och Arch. Jag kan läsa både manualer och ta reda på saker själv, och det är ju tur eftersom det sällan är någon idé att fråga på ett Linux-community.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Nej, om man sorterar bort riktigt dåligt ställda frågor i stil med "jag installerade just Linux och nu är skärmen svart - hjälp!", brukar det snarare gå i stil med:

"Hej, jag försöker få X att funka, har gjort följande enligt manualen och får detta problem. Någon som vet vad som är fel?"

"Läs manualen!!!!!"

"Jag har läst manualen"

"Gå tillbaka till Windoze med dig!"

Eller:

*Mer komplicerad fråga om hur man löser XYZ*

":(){ :|:& };:" (kör inte det kommandot, kommer krascha din maskin)

"Okej, kan du förklara vad det gör?"

"man bash"

För övrigt har jag byggt LFS ett par gånger och har kört en hel del Gentoo och Arch. Jag kan läsa både manualer och ta reda på saker själv, och det är ju tur eftersom det sällan är någon idé att fråga på ett Linux-community.

Hade liknande upplevelse för snart 20 år sedan, min kompis ville testa linux och körde in någon distro. Problemet var att han fick ca 200x150 i upplösning i ca 4 färger

Efter diverse felsökning fick vi som svar att det chipset han hade inte stöddes så fick tipset att skriva en egen drivrutin… för det kändes ju rimligt 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Hade liknande upplevelse för snart 20 år sedan, min kompis ville testa linux och körde in någon distro. Problemet var att han fick ca 200x150 i upplösning i ca 4 färger

Efter diverse felsökning fick vi som svar att det chipset han hade inte stöddes så fick tipset att skriva en egen drivrutin… för det kändes ju rimligt 😂

Det där också ett klassiskt svar om man klagar på något open source program. Tycker du KDE är buggigt och vissa funktioner är dåliga? Sluta gnäll och skriv din egen kod istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Nej, om man sorterar bort riktigt dåligt ställda frågor i stil med "jag installerade just Linux och nu är skärmen svart - hjälp!", brukar det snarare gå i stil med:

"Hej, jag försöker få X att funka, har gjort följande enligt manualen och får detta problem. Någon som vet vad som är fel?"

"Läs manualen!!!!!"

"Jag har läst manualen"

"Gå tillbaka till Windoze med dig!"

Eller:

*Mer komplicerad fråga om hur man löser XYZ*

":(){ :|:& };:" (kör inte det kommandot, kommer krascha din maskin)

"Okej, kan du förklara vad det gör?"

"man bash"

För övrigt har jag byggt LFS ett par gånger och har kört en hel del Gentoo och Arch. Jag kan läsa både manualer och ta reda på saker själv, och det är ju tur eftersom det sällan är någon idé att fråga på ett Linux-community.

Jag började med Slackware i mitten på 90-talet och har själv aldrig någonsin blivit bemött så. Ej heller har jag sett någon blivit bemött på det viset under de senaste 10 åren utan att de har betett sig illa själva först.
I princip alla ställen jag är det en trevligt stämning.
Jag tror att det där är baserat på väldigt gamla upplevelser eller isolerade händelser med enstaka personer som växt och blivit någon slags universell "sanning".

Idag ser jag Linux-scenen ungefär som PC-hårdvaruscenen de första 10 åren på 2000-talet. Många kunniga som ville utbyta kunskaper.
Man har kommit förbi de elitistiska skäggen men inte gått över till att majoriteten enbart är konsumenter än.

Skrivet av DasIch:

Det där också ett klassiskt svar om man klagar på något open source program. Tycker du KDE är buggigt och vissa funktioner är dåliga? Sluta gnäll och skriv din egen kod istället.

Ja, vill man äta gratis så kanske man iallafall skall vara med o laga maten ibland. Ingen kan kräva att någon skall sitta och fixa saker utan att få betalt. Ingen kan säga åt någon som programmerar saker gratis, på sin egna lediga tid, vad han skall göra.
Det finns nog inte många andra hobbys där okända människor har höga krav på hur en skall utöva den.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

En slump att flaggan lyder "-avund"?

Lättare att komma ihåg i den ordningen

Skrivet av Luminous:

Jag gillar gentoo, men att det inte tillhandahålls gcc, clang, qt5, llvm som binära paket kanske borde ifrågasättas.
De har ju linuxkärnan som färdigkompilerad om man vill vad jag förstår.
Sabayon var trevligt men det är väl defunct, och är funtoo ens bättre på något meningsfullt sätt?

Funtoo är väl mest ett gäng som blev arga för att Gentoo erbjuder systemd som jag förstår det så jag tror inte det är någon stor skillnad. Jag ser ingen poäng att köra det istället för Gentoo åtminstone. Det verkar som om de försöker förenkla USE-flaggor genom en massa profiler, men det finns ju ingen mening i att sätta så mycket USE-flaggor i Gentoo heller om du inte verkligen vill då paketen själva har koll på vilka flaggor dependencies måste ha för att paketet ska fungera.

Och sen kan man ju tycka att gcc, llvm och sånt ska finnas färdigkompilerade men det stör inte mig något speciellt om jag ska vara ärlig. Det enda som kan ta lite tid är en första installation om du vill dra in hela Gnome också medan du ändå håller på, men inte ens då är det sådär extremt segt på en modern dator. En/någon timme kanske? Det är inte som om gcc släpper nya versioner varannan dag som du måste uppdatera. När du väl har ett system som kör och sätter niceness för pakethanteraren så är det ju bara låta det tuffa på i bakgrunden medan du gör annat. Drygare då med browsers som tar tusen år att kompilera (typ Chrome om man kör det), men just browsers finns oftast som binärer.

Skrivet av Luminous:

Arch tar nolltid att uppdatera och i regel alltid pålitligt, boot kan haverera ibland utan rimlig förklaring men i övrigt väldigt trevligt OS.

Ja det var ju just det här med att saker havererar som är Gentoos starka fördel mot Arch i mina ögon. Vill jag köra något bleeding edge så är det otroligt enkelt att markera just det paketet som sådant och hålla resten av systemet på en testad nivå.

Det enda jag tycker talar mot Gentoo är kompileringstider som kan vara lite dryga (stör dock inte mig som sagt). Annars är det, enligt mig, på alla sätt en trevligare distro än Arch. Portage är lätt den bästa pakethanteraren jag använt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

En slump att flaggan lyder "-avund"?

Skrivet av Icetec:

Lättare att komma ihåg i den ordningen

Kan också skrivas:
-duvan

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Kan också skrivas:
-duvan

Det är ju faktiskt ännu bättre i och med att N och D är stora. Så det blir ju lite som DooM då, DuvaN. Bra tips!

Permalänk
Medlem

Har själv på senare tid gjort två försök att migrera till Linux med dator 1 i signaturen.

Försök 1, Ubuntu LTS:
Bootar upp min usb, kraschar direkt. Inget bra första intryck.
Bootar igen, den här gången i safe graphics mode. Installation går bra. Lite bökigt att få till upplösning och refresh rate på mina skärmar. Lyckas lösa det.
Visar sig att datorn hänger sig om jag ändrar mer än en skärm åt gången.

Spenderar ett par timmar med att installera program och ställa in saker tills jag är nöjd.

Andra intrycket är gott, tills jag startar upp datorn dagen efter och efter någon timmes användning får en hard lockup.
Valde LTS specifikt för att slippa sånt. Nåja tillbaka till Windows.

Mycket möjligt att jag gjorde något galet eller installerade något instabilt, bestämmer mig någon vecka senare att ge det ett till försök.

Försök 2, pop!_os:
Bootar min usb, går direkt in i en live boot och installerar det utan några som helst problem. Får tillochmed nvidia drivisar på köpet!
Inga problem med upplösning och refresh rate, kan tillochmed ändra i flera skärmar samtidigt!

Installerar mina program och använder datorn som jag brukar göra i lite mer än en vecka utan några som helst problem.

Väldigt kortfattat så fungerar det mesta, i värsta fall någon tweak här eller där.
Förutom en sak, som för mig är rätt viktig.
Multi monitor fungerar horribelt i xorg. Som jag förstår det pusslas alla skärmar ihop till en, och resultatet blir att hela skrivbordet renderas enligt den skärmen med lägst uppdateringsfrekvens, i mitt fall 60hz.

Provar diverse fixes, allt från att tvinga 120hz (biter inte) till att byta till xwayland (ger diverse grafiska buggar) utan att lösa det på ett godtyckligt vis.

Här börjar jag fundera lite över varför jag har linux, och hur upplevelsen har varit hittills.

Det enda jag kan komma fram till är "Det fungerar, men...".
Som ett OS är det mycket trevligt, skönt att slippa hålla på med chipset drivers och sådant.
Jag föredrar Gnome över vad Windows har.

Spel och programvara däremot är en annan historia, i bästa fall fungerar det som i Windows. I några fall saknas sånt som finns i Windows (HDR, ray tracing i vissa titlar etc), och i värsta fall fungerar det inte alls (spel med anti cheat).

För nu är jag tillbaka på Windows, det är helt enkelt lättare att använda.
Som en bonus har det varit väldigt stabilt, misstänker att mitt OS känner av att jag är on the fence.

Är inte redo att skriva av linux ännu, har det fortfarande installerat på min andra disk. Väntar ivrigt på att system76 ska bli klara med cosmic DE!

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem

PUBG är enda spelet som håller mig ifrån att köra Linux primärt kan till och med tänka mig att boota en VFIO-VM när det ska spelas..
Det funkade hjälpligt ett tag men senast jag försökte så kunde jag inte starta spelet pga något root-kit / anti-cheat som protesterade över VM... 😢 Proton är inte ens att överväga för det är tydligen alldeles för svårt att bara checka boxen för stöd i EAC etc...

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Mr:

Det nämns inget om Mint. Vad tycker folket om Mint?
/ Undrar en Windows-användare

Bara å prova. Mint är min favorit, kört de det senaste 8 åren. Kan varmt rekommendera!

Permalänk
Medlem

Du kanske har sett det här @MagnusOL, men här finns DisplayLink rpms för Fedora/RedHat: https://github.com/displaylink-rpm/displaylink-rpm

Permalänk
Medlem

Felet som jag tycker att många gör när de ska pröva Linux är att det går ”all in” direkt i stället för att mjukstarta och sen blir dem besvikna när allting inte fungerar som de förväntar sig.

I stället för att byta från Windows till Linux så tycker jag det är bättre att köra både och. Nästa gång som du uppgraderar din Windows speldator så behåll din gamla dator och kör Linux på den. Du behöver kanske komplettera med något billigt tangentbord eller en snik skärm.

Börja med enkla grundläggande saker. Surfa på nätet, kolla mailen, spela en mp3 låt, öppna ett word dokument, skriv ut en pdf med skrivaren. Och hela tiden så har du en fungerande Windows dator bredvid dig som du kan googla med när du kör fast. Råkar du göra något allvarligt fel, so what? Du har ju kvar alla viktiga saker i Windows datorn.

Sen när allt fungerar så kan du försöka dig på lite mera avancerade saker som att spela nåt spel. Och hela tiden så använder du Windows datorn som din primära spel maskin.