Permalänk

IPS + HDR = falskt?

Efter att ha börjat spela en del på min nya fancy TV med 120Hz och HDR börjar jag bli lite sugen på att byta ut min 10 år gamla Dell på skrivbordet.

Gör en del foto och videohantering, så IPS-panel känns lite som ett måste, men när man kollar den typen av gamin-skärmar på rtings.com så har alla ruskigt dåliga omdömen när det kommer till HDR. Verkar mest höra ihop med att i stort sett alla har kasst stöd för local dimming.

Är det helt enkelt det man får leva med? Skippa HDR om man behöver IPS, eller köra VA om man verkligen vill ha HDR?

Oled finns ju såklart, men tja, budgeten har sina tak också

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Hedersmedlem

Ta en titt på cooler master gp27u.
Just nu kostar den lika mycket som en OLED QHD, men, under 2024 kommer det släppas ett antal skärmar med 4k OLED. En vild gissning är då att IPS med bra local dimming kan bli ett billigare alternativ än det är idag.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

En IPS med mini Led som bakgrunds ljus med många lokal dimming zoner, ju fler ju bättre. Och släng gärna på Quontum dott också.

Hdr klassificering på monitorer.
https://displayhdr.org/

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Jag har en LG 27'' UltraGear 27GN950 4K Nano IPS 144 Hz HDR 600 och för mig så är det as-snyggt i spel som är väldigt cinematic och den har rätt bra local dimming även om det är local dimming folk klagar på mest, för mig så är det svåraste att det känns aldrig som att du vill spela med HDR, för att när det är mörkt i spelet så ser man inte ett skit, så alla spel som har natt är typ förstörda, så ja det ser ascoolt ut grafiskt men det förstör ibland hela spelupplevelsen för att du inte ser ett skit såfort det är nått hörn i en byggnad som är mörkt etc

Permalänk

Hade tidigare en IPS-skärm (Acer X34) som jag testade HDR på, tyckte det såg skit ut i allt jag provade. Skaffade mig sedan en OLED-skärm (G8 OLED Odyssey) och försöker numera få HDR i så många titlar det bara går.

Visa signatur

21:9

Permalänk
Skrivet av Mega-Dark:

En IPS med mini Led som bakgrunds ljus med många lokal dimming zoner, ju fler ju bättre. Och släng gärna på Quontum dott också.

Hdr klassificering på monitorer.
https://displayhdr.org/

Jag kikar framför allt på 1440p, och där är det rätt ont om alternativ med MiniLed, och när det finns drar priset iväg.
Det känns som att mesta krutet kanske satsas på 4k-skärmar.

Skrivet av Jagers:

Jag har en LG 27'' UltraGear 27GN950 4K Nano IPS 144 Hz HDR 600 och för mig så är det as-snyggt i spel som är väldigt cinematic och den har rätt bra local dimming även om det är local dimming folk klagar på mest, för mig så är det svåraste att det känns aldrig som att du vill spela med HDR, för att när det är mörkt i spelet så ser man inte ett skit, så alla spel som har natt är typ förstörda, så ja det ser ascoolt ut grafiskt men det förstör ibland hela spelupplevelsen för att du inte ser ett skit såfort det är nått hörn i en byggnad som är mörkt etc

"Rätt bra" känns det ju inte som, även om dom skärmar jag kollar på för under 5k sek oftast ligger lägre.

Funkar hur bra som helst att spela med HDR på tvn, så jag misstänker att det mest är begränsningar i din skärm du upplever.

Skrivet av kladdkakemuffins:

Hade tidigare en IPS-skärm (Acer X34) som jag testade HDR på, tyckte det såg skit ut i allt jag provade. Skaffade mig sedan en OLED-skärm (G8 OLED Odyssey) och försöker numera få HDR i så många titlar det bara går.

Mjo, det lite det jag misstänker.
Att om man kör på en medelprisad IPS, så får man räkna med att HDR helt enkelt förstör mer än det ger.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Jagers:

Jag har en LG 27'' UltraGear 27GN950 4K Nano IPS 144 Hz HDR 600 och för mig så är det as-snyggt i spel som är väldigt cinematic och den har rätt bra local dimming även om det är local dimming folk klagar på mest, för mig så är det svåraste att det känns aldrig som att du vill spela med HDR, för att när det är mörkt i spelet så ser man inte ett skit, så alla spel som har natt är typ förstörda, så ja det ser ascoolt ut grafiskt men det förstör ibland hela spelupplevelsen för att du inte ser ett skit såfort det är nått hörn i en byggnad som är mörkt etc

Ifall spelet blir för mörkt i HDR är det flera faktorer som är fel, likt att rummet är för ljust så att din pupill är för liten och du inte längre kan urskilja nyanserna av mörkgrått som ska finnas där. Detta är vanligt med OLED där svart startar på 0 nits och mörkgrått kan handla om 1/100-delar nits.

Men det kan förstås vara så att nyanserna som ska finnas där inte återges och då är det skärmen som inte följer PQ-kurvan eller spelet som är ankrat på fel nivåer. Nu är en 27GN950 en IPS med tydligen rätt medioker local dimming och då kommer inte svärtan starta på 0 nits utan mer 0,4 nits och då ska de synas. Då är det rimligen en inställningsfråga i endera skärmen (men också drivrutin/GPU) samt de individuella spelen. De flesta spel med HDR-anpassning brukar ha en reglage för att justera skuggtoner och min erfarenhet är att man behöver dra dessa mer på sin egen känsla till ljusare nivåer än vad den instruktion som finns i spelet försöker förmedla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Ifall spelet blir för mörkt i HDR är det flera faktorer som är fel, likt att rummet är för ljust så att din pupill är för liten och du inte längre kan urskilja nyanserna av mörkgrått som ska finnas där. Detta är vanligt med OLED där svart startar på 0 nits och mörkgrått kan handla om 1/100-delar nits.

Men det kan förstås vara så att nyanserna som ska finnas där inte återges och då är det skärmen som inte följer PQ-kurvan eller spelet som är ankrat på fel nivåer. Nu är en 27GN950 en IPS med tydligen rätt medioker local dimming och då kommer inte svärtan starta på 0 nits utan mer 0,4 nits och då ska de synas. Då är det rimligen en inställningsfråga i endera skärmen (men också drivrutin/GPU) samt de individuella spelen. De flesta spel med HDR-anpassning brukar ha en reglage för att justera skuggtoner och min erfarenhet är att man behöver dra dessa mer på sin egen känsla till ljusare nivåer än vad den instruktion som finns i spelet försöker förmedla.

exakt, och hela meningen med HDR är att svart ska bli svart, och det blir den, problemet är att 100% av alla spel är utformade för icke-hdr och gamebalance är utformad för att svarta områden inte ska vara helt svarta, så att man kan gå in i ett mörkt rum och fortf. urskilja allt som är i rummet.

Permalänk

Nu blev det svårt ju. Skaffade en "halvbillig" Dell G2724D (1.5 local dimming enligt Rtings), och det är inte helt givet att HDR ska vara av.
Visst tappar man lite svärta, och det märks lite delay på ljusförändring osv, men färger och highlights blir ju klart roligare.

Det enda dom är säkert är att det måste vara av när man inte spelar, ser helt enkelt gräsligt ut i övriga windows.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*