Hörlurar ansluter till flera enheter men fungerar bara på en

Permalänk
Medlem

Hörlurar ansluter till flera enheter men fungerar bara på en

Tjena!

Har ett lite smådrygt problem med lurarna. Dom ansluter utan bekymmer till både mobilen och datorn men tar enbart ljud från datorn. Dvs, dom kopplar inte automatiskt bort från mobilen när jag ansluter datorn och vice versa.

Detta leder till att om jag använda dom med mobilen måste jag först manuellt koppla bort dom från datorn. Spelar ingen roll om jag kopplar bort dom från mobilen och återansluter eller slår av/på blåtand på mobilen så måste dom kopplas bort från datorn manuellt. Datorn tar alltid prio oavsett ordningen dom anslutits i.

Jag har inte varit med om det förut, antingen har jag kunnat köra två enheter samtidigt och den som spelar ljud blir vald per automatik eller så kopplar den automatiskt bort från en enhet som jag aktiverar en ny.

Någon varit med om liknande och har någon fix?

Visa signatur

¯\_(Ó.ò)_/¯

Permalänk
Hedersmedlem

Vilka lurar är detta?

Jag har Sony WH1000-XM3 som funkar bra med flera enheter. Jag har dem kopplade både till min mobil och jobbdator, och de funkar där man försöker använda dem, dvs om jag ringer upp någon på Teams med datorn så är det datorn som "har" lurarna. Startar jag Spotify på telefonen så är det Spotify som har lurarna. Den enhet som har lurarna behåller dem tills man är klar med det man håller på med, så det kan vara så att något program på din dator håller lurarna aktiva, och då går det inte att byta. Ganska logiskt, för du vill ju inte att lurarna släpper mitt i ett samtal bara för att det händer något på den andra enheten.

Det enda som kan bli lite konstigt är om både dator och telefon pockar på uppmärksamhet samtidigt. Då är telefonen alltid huvudenhet och har företräde. Detta kan tex hända om jag blir uppringd på Teams om Teams är igång både på telefon och dator. Då kan det ta en stund efter man svarar på datorn innan lurarna hoppar dit. Teams på telefonen har låst lurarna och Teams måste fatta att det slutat ringa och släppa lurarna innan de kan användas med datorn.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Ja så skulle det kunna vara, att datorn håller dom aktiva och liksom inte släpper. Jag får fortsätta experimentera och se om jag kan göra något åt det. Om dom inte stödjer att vara uppkopplade mot två enheter och dynamiskt byta är det udda att den inte kopplar ner från en enhet när en ny ansluter. Hittar dock inget i dokumentationen om att dom ska stödja flera enheter samtidigt och smart kunna byta, borde vara något dom skryter med.

Det är ett par Argon Audio Soul 3.

Visa signatur

¯\_(Ó.ò)_/¯

Permalänk
Medlem

Och nu tror jag mig ha hittat problemet. Det var datorn som la beslag på ljudenheten. Problemet löst och tack @giplet för att du hittade problemet.

Visa signatur

¯\_(Ó.ò)_/¯