Permalänk
Medlem

Köpte OBH´n.

Inte testat än. Frågar i förväg. Kan man tillaga kycklingfilé i den och om så fall, hur. Tinade, skivade eller fryst, hel??

Strips (eller pommes som alla kallar det numer), ska de tinas uppp eller kan man slänga in dem frysta i fritösen?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Hedersmedlem

Airfryer = varmluftsugn som rör runt maten med automatik under tillagningen, och som värms upp jäkligt snabbt p.g.a. den lilla volymen.

Så fort man får den insikten så blir plötsligt airfryern mycket mer användbar i dagliga livet. Allt du kan laga i en varmluftsugn, och som tål att bli konstant omrört, går rent teoretiskt att laga i en airfryer.

Och det är själva omrörningen som gör att man kan använda mindre olja, för att det inte bränns fast på samma sätt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Beginner:

Köpte OBH´n.

Inte testat än. Frågar i förväg. Kan man tillaga kycklingfilé i den och om så fall, hur. Tinade, skivade eller fryst, hel??

Strips (eller pommes som alla kallar det numer), ska de tinas uppp eller kan man slänga in dem frysta i fritösen?

Langa in frysta strips i airfryern och kör bara. Du behöver inte ens tillsätta någon olja om du inte vill, då det redan är tillsatt i de flesta märken strips på marknaden. Men jag brukar ändå tillsätta lite extra olja för smakens skull.

Ska du laga egna pommes av att skiva potatis till önskad form och storlek så vill du ha i olja, dock. Räcker med typ 1-2 msk.

Aldrig testat kycklingfilé, men det borde väl gå med ett liknande tillvägagångssätt som om du hade lagat den i ugn. Airfryern är som sagt bara en varmluftsugn som rör om maten konstant. Frågan är bara varför? Jag hade kört tillbehören (strips eller grönsaker) i Airfryern och lagat kycklingen på något annat sätt. Det är väl rent teoretiskt om Airfryern är det enda köksredskap man har då...

Permalänk
Medlem

Köptes en luftfritös på Jula för 199:- i helgen.
Pommes kryddas bäst efteråt med salt och lite vitpeppar, men hur gör man med t ex vingar?
Krydda före eller efter?

Permalänk
Medlem

Kan tipsa om Xiaomis airfryer! Har den, är riktigt nöjd. Kan skapa egna recept i appen, ställa timer, får en notifikation när maten är klar osv osv.

Visa signatur

ASUS TUF 3070 ti | ASUS TUF GAMING B550-PLUS | Ryzen 5600x + Be quiet pure rock | Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200mhz | Phanteks 400A Digital | Ezdiy-fab RGB 120mm x5 | Corsair RM750x 750W | WD Red 3TB | Corsair Force Series MP510 960GB M.2 SSD | Optix MAG341CQ | Ducky Mecha mini | Razer Deathadder Elite

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjb:

Köptes en luftfritös på Jula för 199:- i helgen.
Pommes kryddas bäst efteråt med salt och lite vitpeppar, men hur gör man med t ex vingar?
Krydda före eller efter?

Har inte testat i airfryer men bör ju vara som grill/ugn att det ska göras före, helst rätt långt före så smakerna hinner sätta sig mer än bara på ytan.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Blev sugen på en airfryer i julklapp till hushållet. Men det verkar ju vara teflon eller annat non-stick-klägg i alla. Försöker att använda rostfritt eller gjutjärn i köket, för att slippa slänga och köpa nytt hela tiden. Och miljö och sånt där. Severin har keramisk beläggning, men det har begränsad hållbarhet även det.

Finns det någon vetting airfryer med t.ex rostrfritt i korgen? Har hittat några som är mer av modell mindre ugn, rätt otympliga. Kanske bättre att spara till en ny spis med varmluftsugn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emma242:

Blev sugen på en airfryer i julklapp till hushållet. Men det verkar ju vara teflon eller annat non-stick-klägg i alla. Försöker att använda rostfritt eller gjutjärn i köket, för att slippa slänga och köpa nytt hela tiden. Och miljö och sånt där. Severin har keramisk beläggning, men det har begränsad hållbarhet även det.

Finns det någon vetting airfryer med t.ex rostrfritt i korgen? Har hittat några som är mer av modell mindre ugn, rätt otympliga. Kanske bättre att spara till en ny spis med varmluftsugn?

Om man låter bli att vispa med metallverktyg håller teflon/nonstick länge.
Min äldsta teflonpanna som är i bruk är 7-8 år nu.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Om man låter bli att vispa med metallverktyg håller teflon/nonstick länge.
Min äldsta teflonpanna som är i bruk är 7-8 år nu.

Så kan det säkert vara för dig, men jag vill inte ha det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaNi8331:

Kan tipsa om Xiaomis airfryer! Har den, är riktigt nöjd. Kan skapa egna recept i appen, ställa timer, får en notifikation när maten är klar osv osv.

Återupplivar tråden.
Funderar på att köpa xiaomis airfryer.
Min enda fundering är om den fungerar utan wifi och utan app?
Tänker bara så man inte är bunden till uppkoppling, men att möjlighet ändå finns.

Airfryer

Visa signatur

"When elephants fight, it is the grass that suffers"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mathrohas:

Återupplivar tråden.
Funderar på att köpa xiaomis airfryer.
Min enda fundering är om den fungerar utan wifi och utan app?
Tänker bara så man inte är bunden till uppkoppling, men att möjlighet ändå finns.

Airfryer

Har en hemma och kan intyga att det går väldigt bra att köra den utan app eller wifi.

Visa signatur

WS: i5 2500K@4,7GHz| Noctua NH-D14 | Asus Maximus V Gene | Asus HD7850@1450/1050 | 8 GB Corsair XMS 3 | Corsair CX V2 600W | OCZ Agility 3 120GB | Fractal Design R3 | Dell U2412M
Server: AsRock FM2A85X-ITX | AMD A4-6300 | 8GB | Kingston V300 60GB | 12TB HDD | Fractal Design Array R2
HTPC: Sapphire Pure Fusion | 4GB | OCZ Agility 2 40GB | Fractal Design Array R2

Permalänk
Inaktiv

Fritös är överlägset en airfryer.

En airfryer är inget annat än en glorifierad varmluftsugn. Har man en sån kan man lika gärna köra på det istället. Fördelarna är väl att det är lättare att göra rent. Dock har jag en fritös som filtrerar oljan av sig självt i en bytta som man kan stänga in i kylen så det är rätt lätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Fritös är överlägset en airfryer.

En airfryer är inget annat än en glorifierad varmluftsugn. Har man en sån kan man lika gärna köra på det istället. Fördelarna är väl att det är lättare att göra rent. Dock har jag en fritös som filtrerar oljan av sig självt i en bytta som man kan stänga in i kylen så det är rätt lätt.

En airfryer blir varm på någon minut, diskas i maskinen och är ett bra komplement. Vi är bara två i hushållet men pga allergi lagas olika rätter. Gör även gärna storkok där alla plattor, de vanliga ugnen och airfryern går varm samtidigt. Använder vår airfryer dagligen.

Att jämföra resultatet med en riktig fritös går dock inte, även om pommes blir bättre i airfryer (och är 3ggr snabbare) än en vanlig ugn.

Brukar vanligtvis köra frysta hamburgare, korv, fläskkarré, kycklingklubbor och revbensspjäll. Känns verkligen som minimal arbetsinsats, snabbt och praktiskt.
En nackdel är dock att min börjar bli lite geggig kring värmeelementen nu efter ca tre års användning och jag är tveksam till att det går att återställa, så det blir tyvärr att skrota någon gång i framtiden.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem

Är det någon som har denna, Severin FR 2445 (https://www.tretti.se/hushall/matlagning/fritos/product/sever...)?

Jag är sugen på den. Men det är viktigt att det går att göra t.ex. pommes till hela familjen i den, så typ 1,5 kg?

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nightcrawl:

En airfryer blir varm på någon minut, diskas i maskinen och är ett bra komplement.

Precis som min fritös Sen skulle jag påstå att det inte finns en chans att pommes blir bättre i en airfryer. Då gör man fel

Permalänk
Medlem

Är det någon som har en "Instant pot Duo Crisp + Air Fryer"? Är den bra?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Måste rekommendera avikos pommes till airfryer, dem blir riktigt goda.
Aviko Super Crunch Premium Fries som är lite tjockare samt Super Crunch Premium Skinny Fries som precis som namnet säger är smalare.
Köpte dem på city gross, men finns antagligen på alla större livsmedelsbutiker.

Dem blir riktigt krispiga och goda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Precis som min fritös Sen skulle jag påstå att det inte finns en chans att pommes blir bättre i en airfryer. Då gör man fel

Insåg att jag missade lägga till "vanlig ugn". Du har helt rätt. En vanlig fritös är bättre på att fritera. En airfryer är bättre än en vanlig ugn och gör samma sak som en vanlig ugn fast bättre och snabbare.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeraphin:

Måste rekommendera avikos pommes till airfryer, dem blir riktigt goda.
Aviko Super Crunch Premium Fries som är lite tjockare samt Super Crunch Premium Skinny Fries som precis som namnet säger är smalare.
Köpte dem på city gross, men finns antagligen på alla större livsmedelsbutiker.

Dem blir riktigt krispiga och goda.

Instämmer, har ingen airfryer men av alla jag testat blir dessa bäst i varmluftsugn också.
Finns på Maxi i mina trakter.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Har sneglat lite på airfryers ett tag, och det finns verkligen tusentals märken numera. Varje butik har airfryers med märken man aldrig hört talas om. Jag antar att det bara är dom större kedjorna som köper samma produkt men sätter eget namn på.

Nästan alla i prisklassen 500-1500 ser exakt likadana ut. Frågan är om det inte nästan övervägande bara är varianter på typ 2-3 olika produkter som tillverkas i samma fabrik i Kina? Varför punga ut 1500kr ifall det är samma skit med annat märke för 700kr?

Permalänk
Medlem
Skrivet av naikon:

Har sneglat lite på airfryers ett tag, och det finns verkligen tusentals märken numera.

Kör med en Mi Airfryer 3.5L och är mycket nöjd

Kampanj på storebror just nu:
https://www.webhallen.com/se/product/361548-Xiaomi-Mi-Smart-A...

Mer kinesiskt än så kan det inte bli!

Permalänk
Medlem

Tydligen är den här typen av "smart oven" eller "air fryer oven" den nya grejjen att ha i köket.. Snabbt, skaffa nu, var först på gatan med denna nya hippa produkt!

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Kör med en Mi Airfryer 3.5L och är mycket nöjd

Kampanj på storebror just nu:
https://www.webhallen.com/se/product/361548-Xiaomi-Mi-Smart-A...

Mer kinesiskt än så kan det inte bli!

Har man någon egentlig användning av att ha en smart air fryer? Sambon och jag köpte air fryer till varandra i julklapp och sitter med lite beslutsångest över vilken vi ska behålla. Jag köpte Xiaomin i och med att den var smart och jag kör resten av mitt liv i Home Assistant, men börjar bli lite kluven om det verkligen är nödvändigt eller mest en kul grej till en början.

Xiaomi Mi Smart Air Fryer Pro 4L
https://www.webhallen.com/se/product/361548-Xiaomi-Mi-Smart-A...

ONYX COOKWARE™ AIRFRYER - 5L
https://onyxcookware.se/products/onyx-cookware-airfryer-5l

EDIT: En stor nackdel med denna Xiaomi är att du inte kan köra hela behållaren i diskmaskin, utan endast gallret. Skulle ni anse att det är en show-stopper?

Visa signatur

Samsung Odyssey Neo G9 49" 240hz | Logitech G502 X Plus | Logitech G915 (Tactile) | HyperX Cloud II WL
i9 9900K | 2080 Ti 11GB OC | 2x 970 EVO+ 1TB | 32GB 3600MHz | Gigabyte Aorus Master Z390 | Corsair AX1200
Phanteks Enthoo Evolv X Glass | EK watercooling & Lian Li fans

Permalänk
Medlem
Skrivet av BIRDIE13:

EDIT: En stor nackdel med denna Xiaomi är att du inte kan köra hela behållaren i diskmaskin, utan endast gallret. Skulle ni anse att det är en show-stopper?

Smart-funktionen har vi aldrig använt, utan vi gillar mest att Xiaomi:n har en enkel ratt för att ställa in temperatur och tid. Oftast kör vi bara på standardläget 180 grader och 10 min.

Angående diskmaskin, så brukar det räcka med att skölja av mellanplattan och underdelen i varmt vatten. Tror dock att alla delar går att köra i diskmaskin på den lilla 3,5l-modellen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Smart-funktionen har vi aldrig använt, utan vi gillar mest att Xiaomi:n har en enkel ratt för att ställa in temperatur och tid. Oftast kör vi bara på standardläget 180 grader och 10 min.

Angående diskmaskin, så brukar det räcka med att skölja av mellanplattan och underdelen i varmt vatten. Tror dock att alla delar går att köra i diskmaskin på den lilla 3,5l-modellen.

Tack för ditt svar

Som jag förstått det är det glaset på 4L-modellen som gör att man inte ska köra i maskin.

Hur många portioner kan man räkna med på 4L? Vill kunna göra 2 måltider till kvällen samt ha 2 till matlåda. Klarar man det utan problem eller bör man satsa på en större modell?

Visa signatur

Samsung Odyssey Neo G9 49" 240hz | Logitech G502 X Plus | Logitech G915 (Tactile) | HyperX Cloud II WL
i9 9900K | 2080 Ti 11GB OC | 2x 970 EVO+ 1TB | 32GB 3600MHz | Gigabyte Aorus Master Z390 | Corsair AX1200
Phanteks Enthoo Evolv X Glass | EK watercooling & Lian Li fans

Permalänk
Medlem
Skrivet av BIRDIE13:

Tack för ditt svar

Som jag förstått det är det glaset på 4L-modellen som gör att man inte ska köra i maskin.

Hur många portioner kan man räkna med på 4L? Vill kunna göra 2 måltider till kvällen samt ha 2 till matlåda. Klarar man det utan problem eller bör man satsa på en större modell?

Skulle tro att 4L är lite i minsta laget. Men beror lite på vad man lagar. Entrecôte kör vi två bitar i taget på grillgallret, sen tillagar vi två till medans vi äter.

Så här ser vår frukost ut (10min på 180 grader):

Har även testat göra tacofärs på 500g i vår Airfryer på 3,5L.

Permalänk