UPS Bypass Switch som inte kostar skjortan?

Permalänk
Medlem

UPS Bypass Switch som inte kostar skjortan?

Tja!

Jag är i idé-stadiet på att köpa en powerstation som också kan agera UPS för min server och nätverksutrustning.

Tanken är att jag då ska kunna ta med mig nämnda powerstation om jag behöver den utanför lägenheten. Men då behöver jag kunna koppla över allt i skåpet på "vanlig" ström utan att sakerna startas om.

Dessa finns från APC, men kostar drygt 5 papp:
https://www.apc.com/se/sv/product-subcategory/88996-f%C3%B6rb...
Dom har dessutom massa saker som jag egentligen inte behöver.

Jag letar efter detta:
https://www.aliexpress.com/item/1005003814887096.html

men gärna något som har CE märkning och som man inte är orolig för att den ska börja brinna.

Vad kan en sådan heta och vart får man tag i en i Sverige/EU?
Har frågat både en elektriker och en solcellsinstallatör, men dom visste inte heller.

Har också kikat på att använda en kontaktor med 2nc + 2no men vill helst ha en passiv komponent. (Behöver ingen automatisk failover, räcker med en knapp)

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Fortfarande lite väl dyrt, men börjar närma oss en rimligare nivå:
https://www.inverterbutiken.se/produkt/victron-ve-transferbry...

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Hade försökt med en helt vanlig mekanisk strömställare, med förhoppningen att kondingarna i nätagget är en tillräcklig buffer under de där hundradelarnas sekunder överslaget tar.

Förmodligen skulle en vanlig dubbeltrappbrytare funka - du vill kasta om både fas och nolla. Överkurs är att försöka byta ut de två knapparna mot en enda, eller limma ihop dem, så man kasta om båda polerna med samma knapp.

Optimalt loggar man utspänningarna från nätagget när man testar, och får en uppfattning om vad som händer på sekundärsidan med transienter, rippel, etc också.

Funkar inte det hade jag kört på en helt vanlig kontaktor. Den uppenbara fördelen med en sådan är att omslagstiden inte påverkas av hur du manövrerar brytaren, och att de är snabba. Utöver kontaktorn (med 230VAC spole) behöver du också en manöverbrytare. Ingen jättedyr lösning det heller.

Det finns förstås också mekaniska transferbrytare som är avsedda just för detta ändamål, men då är det inte billigt längre. Edit: Ja, det hade du visst konstaterat på egen hand också

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Hade försökt med en helt vanlig mekanisk strömställare, med förhoppningen att kondingarna i nätagget är en tillräcklig buffer under de där hundradelarnas sekunder överslaget tar.

Förmodligen skulle en vanlig dubbeltrappbrytare funka - du vill kasta om både fas och nolla. Överkurs är att försöka byta ut de två knapparna mot en enda, eller limma ihop dem, så man kasta om båda polerna med samma knapp.

ATX-standarden ska klara minst 16ms avbrott, så det borde vara lungt.

Behöver i så fall en dubbeltrappbrytare, men med bara en knapp. kanske går att sätta en enkel-knapp på en sådan brytare?
Vet du vilket märke det funkar med i så fall? eller funkar det med alla?

Sedan behöver jag ju diagramsmässigt köra den baklänges, men borde ju knappast vara några problem.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Each to their own, men jag är inte säker på att det är en bra idé att göra en vanlig strömbrytare för det här. Risken är att det blir kortslutning mellan UPS och elnätet om båda är inkopplade samtidigt/parallellt några millisekunder. Men det borde ju gå att hitta folk på nätet som provat så man iaf får en indikation på om det kan tänkas fungera eller inte.

Permalänk
Hedersmedlem

Du skulle kunna ha två UPS:er.

En liten som är längst fram som du kan koppla ur en kort stund, och en större bakom som är den du flyttar på.

Permalänk
Medlem

Billigast är väl att ha som ovan säger att servern går via en typ Eaton 3s uttags ups (600-1000kr) alternativet är en ATS, men då letar sig priset upp mot 2-5k

Att växla mellan nätet och upsen med enbart en strömbrytare är inte smart om nägot skulle släpa efter (nolla som försvinner korta stunder = rökt elektronik)

Nästan alla ATSer kör dubbel växling för att ta bort risken för just det.

Det andra alternativet är väl en https://www.proshop.se/Komponenter-foer-switchboxar-och-skaap...
Och köra extern brytare för relät men det drar också iväg.

Utan att veta märket så är ju https://amzn.eu/d/dIqr8OJ
Vettig prismässig

Vi kör socomec på jobbet när vi använder ATS men det finns även MTS för Manuel växling

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

ATX-standarden ska klara minst 16ms avbrott, så det borde vara lungt.

Behöver i så fall en dubbeltrappbrytare, men med bara en knapp. kanske går att sätta en enkel-knapp på en sådan brytare?
Vet du vilket märke det funkar med i så fall? eller funkar det med alla?

Sedan behöver jag ju diagramsmässigt köra den baklänges, men borde ju knappast vara några problem.

Ah, ja, det har du ju rätt i, det finns ju till och med specat hur långa avbrott agget ska klara av. 16 ms är lång tid i sammanhanget.

Ja, men precis, det jag menade, kanske går att byta till en knapp från en enpolig brytare. Aldrig testat, men Schneiders Exxact- och Trend-serier brukar det gå att pussla ihop saker med. Du kan ju åka till Bauhaus eller nåt och ställa dig i elavdelningen och testa loss, behövs inga verktyg. Annars kan man alltid sammanfoga de två knapparna på en dubbeltrappbrytare, kanske limma fast en platta som täcker båda ovanpå? Omöjligt att detaljbeskriva i text, men du fattar säkert

Nepp, spelar ingen roll alls att du kör den "baklänges". Om det behöver bevisas, så är det växelström vi har att göra med, och det finns ju inget krav på att tajma till- och frånslag med att man är på något särskilt ställe i perioden när den är inkopplad "rätt". Rent elektriskt är det exakt samma sak oavsett vilken sida du har last och matning - strömmen kan ju gå åt vilket håll som helst när du slår om - och därmed helt egalt att du kopplar in den "baklänges".

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Ah, ja, det har du ju rätt i, det finns ju till och med specat hur långa avbrott agget ska klara av. 16 ms är lång tid i sammanhanget.

Ja, men precis, det jag menade, kanske går att byta till en knapp från en enpolig brytare. Aldrig testat, men Schneiders Exxact- och Trend-serier brukar det gå att pussla ihop saker med. Du kan ju åka till Bauhaus eller nåt och ställa dig i elavdelningen och testa loss, behövs inga verktyg. Annars kan man alltid sammanfoga de två knapparna på en dubbeltrappbrytare, kanske limma fast en platta som täcker båda ovanpå? Omöjligt att detaljbeskriva i text, men du fattar säkert

Nepp, spelar ingen roll alls att du kör den "baklänges". Om det behöver bevisas, så är det växelström vi har att göra med, och det finns ju inget krav på att tajma till- och frånslag med att man är på något särskilt ställe i perioden när den är inkopplad "rätt". Rent elektriskt är det exakt samma sak oavsett vilken sida du har last och matning, och därmed helt egalt att du kopplar in den "baklänges".

Problemet är nollan, vet inte om nätaggregatet klarar av att tappa det kortvarigt med bibehållen 16ms för strömavbrott tappar sällan nolla

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Problemet är nollan, vet inte om nätaggregatet klarar av att tappa det kortvarigt med bibehållen 16ms för strömavbrott tappar sällan nolla

Nä, det är ju lite av ett fringe case det är svårt att hitta praktisk information om, men kostar väl kanske 200 spänn att testa. Funkar det inte är det alltid bra att ha en extra brytare i reserv om någon av de i hemmet pajar, typ. Och återigen, hade definitivt hängt oscilloskopet på nätaggets utgångar och kollat hur det ser ut där om jag ville testa en sådan manöver.

Har man inte ovanstående möjlighet kan man ta som regel att inte göra omslaget när man skriver/läser disk, och att göra en manuell flushing först, just in case, så borde man vara hemma så länge inte datorn direkt kraschar när man gör det.

Edit: vill man krångla till det kan man ju alltid bryta bara fasen, men då blir det massa bök med att ha koll på vilket håll man kopplat in schukos och sådant. Ytterligare ett tillfälle då det hade varit bättre att inte ha vår idiotstandard på kontaktdon som inte gör skillnad på fas och nolla.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Nä, det är ju lite av ett fringe case det är svårt att hitta praktisk information om, men kostar väl kanske 200 spänn att testa. Funkar det inte är det alltid bra att ha en extra brytare i reserv om någon av de i hemmet pajar, typ. Och återigen, hade definitivt hängt oscilloskopet på nätaggets utgångar och kollat hur det ser ut där om jag ville testa en sådan manöver.

Har man inte ovanstående möjlighet kan man ta som regel att inte göra omslaget när man skriver/läser disk, och att göra en manuell flushing först, just in case, så borde man vara hemma så länge inte datorn direkt kraschar när man gör det.

Jag hade nog köpt en Eaton 3s istället och kört dubbla ups... Inte värt det med brytare som fungerar ett tag och sedan blir seg pga ingen motionering och man inte har en server sedan.

Eaton 3s eller https://www.komplett.se/product/925449/datorutrustning/kringu...

Edit
Och nej du inte skall inte enbart bryta fas och dela nolla om du nu får kortslutning på ena etc så kortsluter du allt

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Bara en tanke till, det låter ganska otroligt att vara orolig för att prylen från Kina som är gjord för det här inte är CE-märkt, och samtidigt överväga att istället prova någon lamp-knapp från Bauhaus och grubbla på hur det blir om man kopplar dem "baklänges"!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Du skulle kunna ha två UPS:er.

En liten som är längst fram som du kan koppla ur en kort stund, och en större bakom som är den du flyttar på.

Skrivet av Swedishchef_90:

Billigast är väl att ha som ovan säger att servern går via en typ Eaton 3s uttags ups (600-1000kr) alternativet är en ATS, men då letar sig priset upp mot 2-5k

Att växla mellan nätet och upsen med enbart en strömbrytare är inte smart om nägot skulle släpa efter (nolla som försvinner korta stunder = rökt elektronik)

Nästan alla ATSer kör dubbel växling för att ta bort risken för just det.

Det andra alternativet är väl en https://www.proshop.se/Komponenter-foer-switchboxar-och-skaap...
Och köra extern brytare för relät men det drar också iväg.

Utan att veta märket så är ju https://amzn.eu/d/dIqr8OJ
Vettig prismässig

Vi kör socomec på jobbet när vi använder ATS men det finns även MTS för Manuel växling

Skrivet av Swedishchef_90:

Jag hade nog köpt en Eaton 3s istället och kört dubbla ups... Inte värt det med brytare som fungerar ett tag och sedan blir seg pga ingen motionering och man inte har en server sedan.

Eaton 3s eller https://www.komplett.se/product/925449/datorutrustning/kringu...

Edit
Och nej du inte skall inte enbart bryta fas och dela nolla om du nu får kortslutning på ena etc så kortsluter du allt

Ja, det lutar nog mest åt att köra två UPS'er. Då slipper jag också problemet med att många powerstations har rätt långsam inkopplingstid (den jag har kikat på har 30ms)
Anledningen till att jag letade en annan lösning var mestadels för att den ups jag har nu har kassa batterier och batterier är svindyrt. men med tanke på priserna på bra transfer switches så får jag rätt många batterier innan jag kommer upp i samma pris.

Skrivet av trudelutt:

Bara en tanke till, det låter ganska otroligt att vara orolig för att prylen från Kina som är gjord för det här inte är CE-märkt, och samtidigt överväga att istället prova någon lamp-knapp från Bauhaus och grubbla på hur det blir om man kopplar dem "baklänges"!

haha ja, jag ser ironin, men det jag i sin enklaste form letar efter är ju en switch som har två poler och både nc och no. Och att den är godkänd enligt eu-regler.
Men som ovan nämnt så lutar det nu mot dubbla ups'er.

Tack för alla bra svar!

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.