har 4 skärmar, men kör 60hz på alla, går de maxa mina 144hz skrämar?

Permalänk

har 4 skärmar, men kör 60hz på alla, går de maxa mina 144hz skrämar?

Hej!

Jag är intresserad av att bygga en ny dator, men finns det någon processor/grafikkort osv som klarar av 4 skärmar? så man kan köra 144hz eller 165hz på alla skärmar (max hz per skärm vad skärmarna har)?

Visa signatur

Big Bang Theory
Howard Wolowitz

Permalänk
Medlem

I vilken upplösning?

Och vad har du i datorn idag?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Skrivet av shugge:

I vilken upplösning?

Och vad har du i datorn idag?

max upplösning tänkte jag, som man vill ha om man kör en skärm liksom.

Detta är min dator idag, köpt 2020.

Men finns det något som klarar av detta?

Visa signatur

Big Bang Theory
Howard Wolowitz

Permalänk
Medlem

Har du alltså 4st AOC C27G1 skärmar?

I så fall är det 4x 1920x1080 @ 144Hz

Vad är det som gör att du inte redan kan det menar du?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Skrivet av shugge:

Har du alltså 4st AOC C27G1 skärmar?

I så fall är det 4x 1920x1080 @ 144Hz

Vad är det som gör att du inte redan kan det menar du?

Nej jag har 1, sen har jag 1 27" Samsung Odyssey G5, och sen 2 till, en 2560x1440 till och en 1920x1080

Visa signatur

Big Bang Theory
Howard Wolowitz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Howardtheory:

Nej jag har 1, sen har jag 1 27" Samsung Odyssey G5, och sen 2 till, en 2560x1440 till och en 1920x1080

Och vad är det din nuvarande dator inte klarar?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av shugge:

Och vad är det din nuvarande dator inte klarar?

Ursäkta för sent svar, jag har inte testat helt och hållet, men har bara fått höra från folk att har man 4 skärmar, med min spec på dator så kan man nog bara köra 60hz på varje skärm som max, alltså vill jag ha igång alla 4 skärmar och gamea på 144hz på ena skärmen så går inte det?

Är inte så bra på datorer hur det fungerar, men klarar min dator det tro?

Visa signatur

Big Bang Theory
Howard Wolowitz

Permalänk
Medlem

Jag har hört om samma "problem". Kanske är det samma som diskuteras i denna tråd:
https://www.reddit.com/r/pcmasterrace/comments/7h9bnu/psafor_...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Howardtheory:

Ursäkta för sent svar, jag har inte testat helt och hållet, men har bara fått höra från folk att har man 4 skärmar, med min spec på dator så kan man nog bara köra 60hz på varje skärm som max, alltså vill jag ha igång alla 4 skärmar och gamea på 144hz på ena skärmen så går inte det?

Är inte så bra på datorer hur det fungerar, men klarar min dator det tro?

Spelar du enbart på en av skärmarna åt gången, så är det inte prestandan som är problemet. Testa det som skrevs här ovan.

Vill du däremot öka prestandan och få fler fps och/eller kunna höja grafiknivåerna i spelen så är det främst grafikkortet du bör byta ut till ett snabbare.

Visa signatur

Permalänk
Bildexpert 📺

1080p/144 (≈10 Gbps) och 1440p/144 (≈18 Gbps) är inte krävande med dagens mått. Det har varit etablerade nivåer i ungefär ett decennium. Ett RTX 2070 anses inte nytt idag, men fortfarande flera år modernare än när 1440p/144 etablerades som "det nya" runt 2014-15.

Har kortet fyra utgångar brukar det gå bra att köra alla fyra portar samtidigt med ett så pass modernt kort. Man når med ett 2070 ≈32 Gbps över DP och 18 Gbps över HDMI. Hade det varit ett äldre grafikkort hade det kunnat vara interna gränser, likt att det inte går med mer än två eller tre skärmar samtidigt (fyra kontakter är för bekvämlighetens skull) eller att det finns en slags övre gräns av total bandbredd fördelad på interna kanaler. Likt att HDMI/TMDS-signal är totalt max 9 Gbps och då blir det en 1080p/120 eller två 1080p/60 Hz.

Det är problem som diskuterades mycket för flera år sedan. Särskilt AMD-baserade kort från främst tidigt 10-tal har sådana dolda gränser där forumfrågan typiskt är att man endast får ut 1280x768 på den tredje skärmen etc.

Detta ska alltså vara gårdagens problem, men det hindrar ju inte att krångel uppstår ändå. Beroende på skärmarna som används kan de ha olika krav. Särskilt äldre och enklare skärmar är begränsade över HDMI. Nyare mycket mer sällan. Det kan därför bli en matchning där vissa skärmar kräver DP för full bandbredd så står man med två DP på grafikkortet fast tre skärmar som kräver DP. Men det beror alltså på varje skärm. Och är förstås enkelt att testa om man redan har skärmarna på plats.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

1080p/144 (≈10 Gbps) och 1440p/144 (≈18 Gbps) är inte krävande med dagens mått. Det har varit etablerade nivåer i ungefär ett decennium. Ett RTX 2070 anses inte nytt idag, men fortfarande flera år modernare än när 1440p/144 etablerades som "det nya" runt 2014-15.

Har kortet fyra utgångar brukar det gå bra att köra alla fyra portar samtidigt med ett så pass modernt kort. Man når med ett 2070 ≈32 Gbps över DP och 18 Gbps över HDMI. Hade det varit ett äldre grafikkort hade det kunnat vara interna gränser, likt att det inte går med mer än två eller tre skärmar samtidigt (fyra kontakter är för bekvämlighetens skull) eller att det finns en slags övre gräns av total bandbredd fördelad på interna kanaler. Likt att HDMI/TMDS-signal är totalt max 9 Gbps och då blir det en 1080p/120 eller två 1080p/60 Hz.

Det är problem som diskuterades mycket för flera år sedan. Särskilt AMD-baserade kort från främst tidigt 10-tal har sådana dolda gränser där forumfrågan typiskt är att man endast får ut 1280x768 på den tredje skärmen etc.

Detta ska alltså vara gårdagens problem, men det hindrar ju inte att krångel uppstår ändå. Beroende på skärmarna som används kan de ha olika krav. Särskilt äldre och enklare skärmar är begränsade över HDMI. Nyare mycket mer sällan. Det kan därför bli en matchning där vissa skärmar kräver DP för full bandbredd så står man med två DP på grafikkortet fast tre skärmar som kräver DP. Men det beror alltså på varje skärm. Och är förstås enkelt att testa om man redan har skärmarna på plats.

Tack för svaret, jag har två DP och 2 HDMI uttag alla mina skärmar har båda uttagen. Så då borde det kanske fungera. Ska testa, fått och installerat skärmarna på plats nu, nu ska jag testa spela på 144hz och ha igång Max på de andra skärmar så får jag se hur det rullar på 😄

Visa signatur

Big Bang Theory
Howard Wolowitz