Permalänk
Medlem

Köpråd DDR4 RAM

Hej,

Jag har tänkt uppgradera RAM till min Linux (Unraid) server där tanken är att köra en gaming VM med passthrough på GPU och några dedikerade CPU-kärnor etc. Jag sitter på ett MSI PRO Z690-A DDR4 moderkort och i5-12600K CPU. Börjar med 2x16 GB och köper lika mycket till om det fungerar bra.

Jag har presentkort på Inet så vill köpa därifrån. Vad tror ni om Kingston Fury 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL 16 Renegade?

Permalänk
Medlem

Polaren köpte nyligen: https://www.inet.se/produkt/5302777/corsair-32gb-2x16gb-ddr4-...
Och han fick nanya f-die på sina minnen (står ver 8.35).
Han kör Asus B660-D4, samt 12700k, höjde volten till 1.4 och höjde till 3800 mhz, sänkte till 16-19-16-36, samt tRRDS 4, tRRDL, 6 tFAW 16, tRFC 285 och tREFI 32768 .
Och fungerade direkt, (Härmade vad en annan testat på nätet).
Samt att dessa är dual rank.
Så dom verkar vara grymt lätta att överklocka som det verkar.

Har själv samma från corsair dock köpta 2020 och fick sämre Micron minnen på, går knappt höja till 3650, dock går det tajta till timingsen rätt okej ändå, men har beställt nya idag och hoppas jag får liknande som polaren, skall bli kul att se hur högt och tight dessa går med lite mer tid bakom optimeringen.

Visa signatur

Dator: 10900KF, RTX 3080, Torrent Compact
Skärm: LG 42C2 + Dell S2721DGF
Tillbehör: iQunix F97 med vita pudding, Taurus GM1-W, PS5 gamepad
Ljud: EPOS H3Pro, GSP 670, Corsair Virtuoso, Fidelio X2HR, DT770 pro, Eris E5, Airpods Pro 2022, GoXLR, Fiio E10
Övrigt: iQunix ZX75, Varmilo va109m, Keychron K8(Glorious Panda)

Permalänk
Medlem

Tack för bra inspel. Jag köpte dessa istället:
https://www.inet.se/produkt/5303941/kingston-fury-64gb-2x32gb...

Finns det någon bra sida som ger överklockningsrekommendationer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klench:

Tack för bra inspel. Jag köpte dessa istället:
https://www.inet.se/produkt/5303941/kingston-fury-64gb-2x32gb...

Finns det någon bra sida som ger överklockningsrekommendationer?

Följer du detta och gör exakt det som står skall det gå bra.

Men det är väldigt mycket att testa mellan varje inställning för att se stabiliteten.

https://github.com/integralfx/MemTestHelper/blob/oc-guide/DDR...

Fick helt andra minnen, så blev ett återköp då dom inte passade ihop med befintliga, så du gör rätt i att köpa mängden du behöver på engång.

Visa signatur

Dator: 10900KF, RTX 3080, Torrent Compact
Skärm: LG 42C2 + Dell S2721DGF
Tillbehör: iQunix F97 med vita pudding, Taurus GM1-W, PS5 gamepad
Ljud: EPOS H3Pro, GSP 670, Corsair Virtuoso, Fidelio X2HR, DT770 pro, Eris E5, Airpods Pro 2022, GoXLR, Fiio E10
Övrigt: iQunix ZX75, Varmilo va109m, Keychron K8(Glorious Panda)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klench:

Hej,

Jag har tänkt uppgradera RAM till min Linux (Unraid) server där tanken är att köra en gaming VM med passthrough på GPU och några dedikerade CPU-kärnor etc. Jag sitter på ett MSI PRO Z690-A DDR4 moderkort och i5-12600K CPU. Börjar med 2x16 GB och köper lika mycket till om det fungerar bra.

Jag har presentkort på Inet så vill köpa därifrån. Vad tror ni om Kingston Fury 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL 16 Renegade?

Om du tänker spela på datorn se till att kontrollera att spelen du spelar tillåter att man kör på VM. Många spel och antifusk mjukvaror kommer banna dig om du kör på VM.

Hade själv den tanken men kör primärt eft som kör battleeye och dom bannar en om dom upptäcker att man spelar på en VM.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leestander:

Följer du detta och gör exakt det som står skall det gå bra.

Men det är väldigt mycket att testa mellan varje inställning för att se stabiliteten.

https://github.com/integralfx/MemTestHelper/blob/oc-guide/DDR...

Fick helt andra minnen, så blev ett återköp då dom inte passade ihop med befintliga, så du gör rätt i att köpa mängden du behöver på engång.

Tack för bra tips! Dock känner jag mig inte tillräckligt nördig för att ge mig på det just nu 😄

Skrivet av norrby89:

Om du tänker spela på datorn se till att kontrollera att spelen du spelar tillåter att man kör på VM. Många spel och antifusk mjukvaror kommer banna dig om du kör på VM.

Hade själv den tanken men kör primärt eft som kör battleeye och dom bannar en om dom upptäcker att man spelar på en VM.

Detta var helt nytt för mig, tack för den insikten. Att döma av folket på Reddit kommer jag klara mig då inte något av spelen jag brukar spela har varit med på någon lista men jag ska ha det med mig. Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klench:

Tack för bra tips! Dock känner jag mig inte tillräckligt nördig för att ge mig på det just nu 😄

Detta var helt nytt för mig, tack för den insikten. Att döma av folket på Reddit kommer jag klara mig då inte något av spelen jag brukar spela har varit med på någon lista men jag ska ha det med mig. Tack!

Yes, har själv haft tanken att skaffa en threadripper och göra något liknande LTT gjorde med 8 gamers 1 cpu! Fast i mitt fall så spelar jag mer eller mindre bara EFT och dom bannar en direkt om dom upptäcker en VM.

Visa signatur

here we go!