Söker efter en trådlös högtalare för skrivbordet

Permalänk
Medlem

Söker efter en trådlös högtalare för skrivbordet

Hejsan!

Jag letar efter en trådlös högtalare för skrivbordet, som ska oftast användas för bakgrundsmusik vid studier och arbete. Den behöver inte kunna prestera bra på stora ytor med hög volym, men den får gärna låta trevligt på en yta av ett normalstort skrivbord, i ett normalstort rum.

Mina önskemål:

- Budget: 1500kr.
- Ljud: Trevligt ljud på en yta av ett normalstort skrivbord.
- Anslutning: Trådlöst.
- Batteri: Inga krav då den kommer vara inkopplad 24/7.
- Portabel: Inga krav då den kommer stå på ett bord 24/7.

Jag vevar lite mellan två alternativ, och ni får gärna dela med er av era tankar angående dessa eller rekommendera andra högtalare.

Alternativ 1:
Harman/Kardon Onyx Studio 7
Pris: 1290kr

Alternativ 2:
JBL Charge 5
Pris: 1490kr

Jag skulle uppskatta lite input

Tack på förhand!

Visa signatur

Why would a dragon hoard gold? Because the dragon represents everything that you’re afraid of. What’s embedded in everything you’re afraid of? Absolutely everything that you need to find. Run from what you’re afraid of, run from exactly what you need to find. Dragons hoard gold because the thing you most need is always to be found where you least want to look. What happens if you go after the dragon? - Jordan Peterson

Permalänk
Medlem

Jag personligen är inte ett fan av någon av de högtalarna även om jag föredrar onyx ifall jag måste välja. Inte hört på de allra senaste versionerna utan några år gamla men brukar inte vara någon jätteskillnad.

Finns dock grejer som låter betydligt bättre saker, som tex. https://minirigs.co.uk/ som klår det mesta. Har en minirigs 3 på skrivbordet ansluten med BT till datorn och den är toppen, hade en minirigs 2 innan. Går att bygga ut med sub eller stereohögtalare senare om man vill. Kan vara lite svåra att få tag i här i Sverige men värt det enligt mig personligen då ljudet är så mycket bättre än de flesta andra. Nackdelen är kanske att den är byggd för att vara portabel så inte riktigt gjord för att koppla in med sladd även om det absolut går, ser bara lite osmidigt ut.

Visa signatur

Desktop - Intel i7 6700K | Asus Z170-A | 32 GB Corsair DDR4 | RX 6700 XT w/ Arch Linux
Laptop - Thinkpad X1 Carbon Gen. 4 w/ Arch Linux
NAS - Ryzen Pro 3400G @ 35W | 64GB ECC | 32 TB HDD w/ TrueNAS Core

Permalänk
Medlem

Jag hade valt JBL med batteri. Väldigt smidigt att enkelt flytta högtalaren om man skulle vilja det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpiritual:

Jag personligen är inte ett fan av någon av de högtalarna även om jag föredrar onyx ifall jag måste välja. Inte hört på de allra senaste versionerna utan några år gamla men brukar inte vara någon jätteskillnad.

Finns dock grejer som låter betydligt bättre saker, som tex. https://minirigs.co.uk/ som klår det mesta. Har en minirigs 3 på skrivbordet ansluten med BT till datorn och den är toppen, hade en minirigs 2 innan. Går att bygga ut med sub eller stereohögtalare senare om man vill. Kan vara lite svåra att få tag i här i Sverige men värt det enligt mig personligen då ljudet är så mycket bättre än de flesta andra. Nackdelen är kanske att den är byggd för att vara portabel så inte riktigt gjord för att koppla in med sladd även om det absolut går, ser bara lite osmidigt ut.

Tack för svar! Jag är inte så jättesugen på att special beställa någonting från något annat land, vill gärna beställa snabbt och smidigt från exempelvis komplett, inet, eller elgiganten, och bli lagom nöjd med ljudet.

Har du hört om märket "Harman/Kardon" förut? Har det ett bra rykte? Eftersom märket är helt främmande för mig.

Visa signatur

Why would a dragon hoard gold? Because the dragon represents everything that you’re afraid of. What’s embedded in everything you’re afraid of? Absolutely everything that you need to find. Run from what you’re afraid of, run from exactly what you need to find. Dragons hoard gold because the thing you most need is always to be found where you least want to look. What happens if you go after the dragon? - Jordan Peterson

Permalänk
Medlem
Skrivet av s3ns3n:

Tack för svar! Jag är inte så jättesugen på att special beställa någonting från något annat land, vill gärna beställa snabbt och smidigt från exempelvis komplett, inet, eller elgiganten, och bli lagom nöjd med ljudet.

Har du hört om märket "Harman/Kardon" förut? Har det ett bra rykte? Eftersom märket är helt främmande för mig.

Båda bolagen är dotterbolag till Samsung så det är ingen större skillnad på kvalitet skulle jag säga. Det handlar snarare om hur man tänkt använda högtalaren. Vill man ha något mer portabelt väljer du JBL men ska du ha något som står mest still kanske Onyx är bättre? Beror kanske lite på vad du lyssnar på med.

Visa signatur

Desktop - Intel i7 6700K | Asus Z170-A | 32 GB Corsair DDR4 | RX 6700 XT w/ Arch Linux
Laptop - Thinkpad X1 Carbon Gen. 4 w/ Arch Linux
NAS - Ryzen Pro 3400G @ 35W | 64GB ECC | 32 TB HDD w/ TrueNAS Core

Permalänk
Rekordmedlem

Ikea Eneby/Vappeby är svårslagna för priset och de går även att koppla med kabel. Det går även att skaffa ett par och koppla dem trådlöst för stereoljud för mono som det meta annat är ju rätt trist och gammaldags
https://www.ikea.com/se/sv/p/vappeby-bluetooth-hoegtalare-vit...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ikea Eneby/Vappeby är svårslagna för priset och de går även att koppla med kabel. Det går även att skaffa ett par och koppla dem trådlöst för stereoljud för mono som det meta annat är ju rätt trist och gammaldags
https://www.ikea.com/se/sv/p/vappeby-bluetooth-hoegtalare-vit...

Schysst pris! Är det trevligt/godkänt ljud på den? Hur presterar den i lägre volymer?

Visa signatur

Why would a dragon hoard gold? Because the dragon represents everything that you’re afraid of. What’s embedded in everything you’re afraid of? Absolutely everything that you need to find. Run from what you’re afraid of, run from exactly what you need to find. Dragons hoard gold because the thing you most need is always to be found where you least want to look. What happens if you go after the dragon? - Jordan Peterson

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpiritual:

Båda bolagen är dotterbolag till Samsung så det är ingen större skillnad på kvalitet skulle jag säga. Det handlar snarare om hur man tänkt använda högtalaren. Vill man ha något mer portabelt väljer du JBL men ska du ha något som står mest still kanske Onyx är bättre? Beror kanske lite på vad du lyssnar på med.

Först lutade jag mig mot Onyx men sedan läste jag att medan Onyx har bättre/djupare bas, så har JBL "klarare" ljud vilket är något som jag föredrar.. Och då landade jag mellan JBL Charge 5 (1500kr) eller JBL Extreme 3 (2100kr). Då ställer jag frågan om extreme är värd de extra 600kr.

Jag har även tittat på Marshall Stockwell 2 (2100kr) eftersom att jag har hört att den ska ha trevligt ljud i lägre volymer och det är det jag kommer oftast använda högtalaren för, låg volym i bakgrunden vid arbete.

Känner mig lite vilsen haha..

Visa signatur

Why would a dragon hoard gold? Because the dragon represents everything that you’re afraid of. What’s embedded in everything you’re afraid of? Absolutely everything that you need to find. Run from what you’re afraid of, run from exactly what you need to find. Dragons hoard gold because the thing you most need is always to be found where you least want to look. What happens if you go after the dragon? - Jordan Peterson

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av s3ns3n:

Schysst pris! Är det trevligt/godkänt ljud på den? Hur presterar den i lägre volymer?

De har ett lite basigt ljud förkonfigurerat likt de flesta andra liknande produkter men de har tonkontroller så man kan minska basen 1-2 snäpp om man vill, de har alltså lite "loudnesseffekt" vilket kan passa om man spelar svagt.
De låter bra för pengarna och bättre än många dyrare högtalare av samma typ, vill man använda dem som smarthögtalare så kan man koppla dem mot tex en Google nest mini eller annan apparat med liknande funktion.
Vappeby är den nyaste versionen av dem och det kan kanske finnas Eneby kvar i nått varuhus som de säljer ut billigare och de är i så fall ett ännu bättre köp.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.