Permalänk
Medlem

Placering av radiator och dess fläktar

Hej! Har precis fått hem min nya dator där jag själv har valt respektive delar. Jag har en fundering kring varför radiatorn är placerad som den är men också radiatorns fläktar..

Om vi börjar med fläktarna, så är dessa RBG-fläktar satta på baksidan av radiatorn mot plåt delen så dessa inte syns. (Finns små lufthål och dammfilter i plåten). Finns det någon anledning till att dessa är placerade så? Rent estetiskt så är det ju inte alls snyggt då jag har en glas chassi där man ser rakt in. Har inte heller sett något tidigare bygge som placerat fläktarna på liknande sätt.

Varför har man gjort så, finns det någon specifik anledning? Man vill ju gärna ha fläktarna på insidan så man ser dem när datorn väl är i gång.

Någon som har några insikter på detta?

Radiatorn
Jag har för mig att man vill sätta så att slangarna från radiatorn går ”uppifrån” och ner till CPU för att den lilla procenten luft som finns i kylaren inte ska samlas i pumphuvudet. Men nu går slangarna ”nere ifrån” och upp. Radiatorn är ju fortfarande högre än vad pump huvudet sitter så kanske inte spelar någon roll? Men vill gärna höra era åsikter.

Som det ser ut nu så har jag radiatorns fläktar som insug, 3x fläktar i botten av chassi som insug och 3x i toppen som utblås och 1x bak som utblås. Är det korrekt eller bör de förändras på något sätt?

Vattenkylare: Arctic Liquid Freezer II 240 A-RGB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Svart

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Jag har för mig att du bör sätta radiatorn "upp och ner" så in och utgången blir i toppen.

PS: bilderna fungerar inte, men det går bra om jag öppnar dem i eget fönster.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Spelar inte så stor roll prestanda-mässigt om fläktarna sitter som push eller pull på radiatorn, så tycker du det är snyggare med push är det väl bara att ändra om.

Ser ut att vara på gränsen till att radiatorn är högre upp än pumpen, så kanske bör fundera på att placera om den för bättre livslängd på AIOn.

GNs take om placering av radiator:

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av Birmicii:

Radiatorn
Jag har för mig att man vill sätta så att slangarna från radiatorn går ”uppifrån” och ner till CPU för att den lilla procenten luft som finns i kylaren inte ska samlas i pumphuvudet. Men nu går slangarna ”nere ifrån” och upp. Radiatorn är ju fortfarande högre än vad pump huvudet sitter så kanske inte spelar någon roll? Men vill gärna höra era åsikter.

Pumpen får/ska/bör inte vara den högsta punkten i loopen, DET är det viktiga. Om sedan slangarna är ovan eller under punpen utifrån radiatorns orientering har ingen/liten betydelse.

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600S | Mobo: MSI Z-690 Edge Wifi DDR4 | RAM: 32GB | GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4090 OC | CPU: Intel i7 12700K | Kylning: Phanteks Glacier One 360MP HALOS | SSD: Samsung 980 Pro 1TB + 970 Evo 2TB | HDD: 8TB+4TB WD Red/Blue intern + 500GB WD extern | PSU: ASUS Rog Strix 1000W | Skärm: Samsung 75Q95T (TV)

Permalänk
Medlem

Tycker det ser OK ut. Kanske att radiatorn bör flyttas uppåt litegrann för att verkligen få högsta punkten över pumphuvudet. Ser ut som att det finns 1-2cm utrymme för detta. Det är bara några enkla skruvar för att göra detta. De som sitter på fläktarna på baksidan. Lossa dom lite bara och dra upp allt.

Radiatorn är placerad på sidan. Fläktarna är placerad som insug för att blåsa kall luft på radiatorn. Detta är i sig självt bra då radiatorn för kall luft.
Sen om det ser fint eller fult ut får du bestämma själva.

Det andra alternativet är i så fall att flytta radiatorns fläktar till andra sidan, alltså insidan av chassit och sedan vända dem så att de blåser ut (mot radiatorn) och tar den lite varmare luften från unuti chassit för att kyla ned själva radiatorn. Även detta är OK trots något högre temperatur på vattnet. Det är nog så här de flesta med detta chassit monterat.

Hursomhelst så är det viktigaste att någon del av radiatorn är minst ett par centimeter ovanför pumphuvudet.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken