7800X3D - vilka RAM hastigheter fungerar för er?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BengansBlogg:

Är du säker på att din CPU klarar -30 på alla kärnor? Kan vara ide att backa lite och se om det gör skillnad?

Gör ECO mode någon direkt skillnad i praktiken för X3D? Jag menar kan du se någon skillnad i watt/temp? Har inte laborerat med ECO mode så vet inte om den även kan påverka minneskontrollern negativt.

Ja det verkar som att det funkar med -30 på alla kärnor. Jag började med -15 och så ökade jag successivt.
Det var EXPO som inte funkade stabilt med AC Odyssey.
Skulle någon kärna krascha tänker jag ställa in undervolten per kärna istället.

ECO mode begränsar processorns effekt vilket kan göra skillnad i flertrådiga laster men det kompenseras med undervolten.
Man kan såklart ställa in PPT och de andra två värdena manuellt vilket jag nog gör någon dag.
Undervolten ger minskad effekt när jag spelar eller gör annat som inte belastar alla kärnorna.
När man använder 100% av processorn så behöver inte en undervolt göra att effekten blir mindre då processorn tillåts boosta högre på alla kärnorna.

När jag undervoltade min 5800x som jag hade innan så hade jag inte problem med minneskontrollern men jag får testa mig fram när nästa bios släppts.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, 3080 Ti

Permalänk
Medlem

Enligt många användare på Reddit och mig själv så verkar nya bioset med Agesa 1.0.0.7b hjälpa mycket med stabilitet kring RAM.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Hade problem i början när 7800X3D var ny. Moderkortet brände min RAM, Inet ersatte med nya. 6000Mhz/CL30 fungerar med ny BIOS och med nya minnen. Har ett B650 Tomahawk Wifi. Kör också minnesträning varje gång datorn startar, då jag inte vågat röra ett skit i Bios efter att datorn krånglat som fan.

Lång historia kort så har jag haft en del problem med mitt system, har varit i 4 supportärenden med Inet med bootproblem. Processor och moderkort ersattes i goodwill då systemet fungerade hos dom men inte hemma hos mig. Kom fram till att ett par gamla USB-högtalare blockade booten. Bara jag stoppade i högtalarna en gång så skitade den ner bootsekvensen tills man rensade CMOS. Tog ett tag att komma fram till.

Har lite problem dock att datorn rusar upp i temperatur för skitgrejjer. Kan gå upp till 85-90 grader när Battle.net drar igång en uppdatering för ett spel. Det är även på energisparläge. Vet inte om det är för att jag totalt förlorat lotteriet med min nya processor eller om det är EXPOn som ställer till det. Ska lägga om kylpastan med för säkerhets skull. Har Kryonaut på.

Intressant att läsa vad folk har haft för problem. Ska försöka undervolta allt jag kan sen när jag lagt om pastan.

Vilka värden skulle ni säga är viktigast att få ner i spänning? Jag är fan svinrädd att systemet ska krångla igen. Så rör helst så lite som möjligt haha.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Enligt många användare på Reddit och mig själv så verkar nya bioset med Agesa 1.0.0.7b hjälpa mycket med stabilitet kring RAM.

Gött!
Nu har senaste bios lämnat beta så förhoppningsvis kan jag köra minnena i helfart.
Ska uppdatera och testa senare idag.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, 3080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av ekhyddan:

Gött!
Nu har senaste bios lämnat beta så förhoppningsvis kan jag köra minnena i helfart.
Ska uppdatera och testa senare idag.

Berätta gärna! Jag lyckades köra igenom stresstest nu på morgon med EXPO 1

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keffmode:

Intressant att läsa vad folk har haft för problem. Ska försöka undervolta allt jag kan sen när jag lagt om pastan.

Vilka värden skulle ni säga är viktigast att få ner i spänning? Jag är fan svinrädd att systemet ska krångla igen. Så rör helst så lite som möjligt haha.

Jag hoppas att problemet med minneshastighet är löst nu när jag har uppdaterat bioset.
För att få ner spänningen har jag undervoltat med Curve Optimizer.
Negative 30 funkar för mig men jag har inte testat att undervolta mer än så.

Testa att sätta All Core undervolt på negative 15 till att börja med och se om det är stabilt och sen prova sen med 20 osv.

ECO mode är en quick fix för att begränsa processorns effekt så att inte det blir så dramatiskt när du ska uppdatera spel eller maxa kärnorna på annat sätt.
Man kan såklart ställa in PPT, EDC och TDC manuellt om man vill i stället för ECO-mode.

Skrivet av ronz:

Berätta gärna! Jag lyckades köra igenom stresstest nu på morgon med EXPO 1

Jag har uppdaterat och kör med EXPO Tweaked.
Assasins Creed Odyssey kraschar inte efter 30 sekunder nu så första testet är avklarat.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, 3080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av ekhyddan:

Jag har uppdaterat och kör med EXPO Tweaked.
Assasins Creed Odyssey kraschar inte efter 30 sekunder nu så första testet är avklarat.

Trevligt! Jag kan också välja EXPO Tweaked men det gav sämre 3DMark resultat än Stock. Kanske inom felmarginal då det var väldigt nära.
EXPO 1 gav bäst resultat.
EXPO 2 näst bäst.

Jag har läst någonstans på Reddit att EXPO Tweaked är Asus egna inställningar för just exakt de RAM minnena man använder. Jag misstänker att de inte har testat mina RAM minnen så att välja detta alternativ "fungerar inte" för mig.
Men jag kan ha fel.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ekhyddan:

Jag hoppas att problemet med minneshastighet är löst nu när jag har uppdaterat bioset.
För att få ner spänningen har jag undervoltat med Curve Optimizer.
Negative 30 funkar för mig men jag har inte testat att undervolta mer än så.

Testa att sätta All Core undervolt på negative 15 till att börja med och se om det är stabilt och sen prova sen med 20 osv.

ECO mode är en quick fix för att begränsa processorns effekt så att inte det blir så dramatiskt när du ska uppdatera spel eller maxa kärnorna på annat sätt.
Man kan såklart ställa in PPT, EDC och TDC manuellt om man vill i stället för ECO-mode.

Jag har uppdaterat och kör med EXPO Tweaked.
Assasins Creed Odyssey kraschar inte efter 30 sekunder nu så första testet är avklarat.

Ja jag tänker också att jag kommer sätta egna värden. Jag körde en sån där runda med automatisk curve optimizer och strax efter dog mina minnen. Jag är osäker på att det ens hade något med saken att göra, men som du kanske förstår är jag sjukt försiktig just nu. Men undervolting kan väl inte skada på ett sånt sätt? Måste varit nått värde som var käpprätt åt helvete.

I vilket fall är jag otroligt sugen på att undervolta allt så gott det går.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keffmode:

Men undervolting kan väl inte skada på ett sånt sätt? Måste varit nått värde som var käpprätt åt helvete.
I vilket fall är jag otroligt sugen på att undervolta allt så gott det går.

Undervoltning skadar inte. Det som kan hända är att någon kärna inte får tillräckligt med kräm så att datorn kraschar.
Man kan se i loggboken vilken tråd/kärna som orsaka kraschen och inte ha lika aggressiv undervolt på den.
Att ställa in undervolt per kärna är dock mer tidskrävande och omständligt.
Jag gjorde det på förra processorn (5800x) men nu nöjer jag mig med en all core undervolt.

Skrivet av ronz:

Trevligt! Jag kan också välja EXPO Tweaked men det gav sämre 3DMark resultat än Stock. Kanske inom felmarginal då det var väldigt nära.
EXPO 1 gav bäst resultat.
EXPO 2 näst bäst.

Jag har läst någonstans på Reddit att EXPO Tweaked är Asus egna inställningar för just exakt de RAM minnena man använder. Jag misstänker att de inte har testat mina RAM minnen så att välja detta alternativ "fungerar inte" för mig.
Men jag kan ha fel.

Jag kör med expo tweaked tills vidare. Om du har den profilen bör de ha testat.
Ifall EXPO 1 inte är stabilt i längden så kan Tweaked vara lösningen.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, 3080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Trevligt! Jag kan också välja EXPO Tweaked men det gav sämre 3DMark resultat än Stock. Kanske inom felmarginal då det var väldigt nära.
EXPO 1 gav bäst resultat.
EXPO 2 näst bäst.

Jag har läst någonstans på Reddit att EXPO Tweaked är Asus egna inställningar för just exakt de RAM minnena man använder. Jag misstänker att de inte har testat mina RAM minnen så att välja detta alternativ "fungerar inte" för mig.
Men jag kan ha fel.

Expo tweaked ska inte finnas om dom inte testat minnena.

Citat:

In order of lowest performance to highest:

Expo II: This is the ram's stock default expo settings. (-> Lowest performance)

Expo I: Default Expo main timings + timing optimizations detected by asus on power on (-> tighter timings, better performance than Expo II).

Expo Tweaked: only available for ram that was tested by asus in the labs. Asus has tested this ram and knows the best timings that work with THIS exact ram on this motherboard (-> best performance).

So, if you have Expo tweaked you are lucky. It's the best.

Tweaked ska alltså vara bästa inställningarna som Asus fått fram i deras labb medans expo 1 är dom bästa inställningarna som moderkortet får fram automatiskt för just dina minnen. Expo 2 är minnestillverkarnas inställningar.
Vad som ger bäst prestanda i verkligheten vet man bara om man provar som du gjort så allt gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Expo tweaked ska inte finnas om dom inte testat minnena.

Jo jag vet men eftersom mina minnen inte finns med på deras QVL lista öht blev jag fundersam.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk

Hade en massa problem med mitt nya bygge, så fort jag ändrade något öht med minnet så börja den micro hacka hela tiden (TPM var avstängd) och en clear cmos var det ända som hjälpte, ställa tillbaka till auto hjälpte inte. Efter mycket felsökning så pekade allt på CPUn så jag bytte den mot en ny och nu har jag inga problem alls, kör minnet i 6000 cl30 (Gskill XMP kit dessutom) med trimmade timings från actual hardware overclockings rekommendation, samt -30 i curve optimiser.

Permalänk
Medlem

På min sons rig kör jag g.skill 6400 hzt cl 32 och på min 7950x kör jag Corsair 6000 men uppställda till 6400 och cl 28. 64 gb aldrig haft några problem med någon av dom sonens minne är igentligen exp minnen men funkar klockrent bara du använder 2 stickor så

Permalänk
Medlem

Kör xmp 7600MHz minnen cl36@34 med 7800x3d utan problem. Aldrig kraschat eller seg boot.

Permalänk
Medlem

Kör expo 6000mhz G skill Flare X5 CL30, asrock steel legend b650. 7800x3d kör jag - 35 med Curve OptimizerSatt.Satt thermal limit till 80 grader, peakar ~5000mhz i C23. Aldrig haft nån krasch pga cpu, ram eller moderkort. Går svalare i spel aldrig nått 80 grader förutom i benchmark.

Hade ett matx gigabyte som fick bli retur va ordentligt med tjut till och från med expo igång 😄

Permalänk
Medlem

G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB EXPO + ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI funkar out of the box med senaste BIOS. Slängde dock på Memory Context och Power Down för att få avsevärt kortare boot (annars fick jag vänta 30 sekunder innnan Windows börjar laddas).

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB EXPO + ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI funkar out of the box med senaste BIOS. Slängde dock på Memory Context och Power Down för att få avsevärt kortare boot (annars fick jag vänta 30 sekunder innnan Windows börjar laddas).

30 sekunder är rätt bra ändå, är över 1 minut för mig. Alltså från att trycka på knappen till att man ska logga in i Windows.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem

G.Skill Trident Z5 Neo 2x16GB 6000MHz CL30 på ett MSI B650 Tomahawk WiFi, EXPO och Memory Context Restore påslaget, boot-tider på under 20 sekunder. Kör i skrivande stund BIOS-version 7D75v1B med AGESA 1.0.9.0 då BIOS-versionen med AGESA 1.1.0.0 fortfarande är i betastadie och enligt de som testat den är den otroligt buggig.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | MSI MAG B650 Tomahawk WiFi | G.Skill Trident Z5 Neo 2x16GB 6000MHz CL30 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Sapphire Nitro+ 7900 XTX | WD Black SN850 2TB + Samsung 860 EVO 2x2TB | Corsair AX1000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kibbo:

G.Skill Trident Z5 Neo 2x16GB 6000MHz CL30 på ett MSI B650 Tomahawk WiFi, EXPO och Memory Context Restore påslaget, boot-tider på under 20 sekunder. Kör i skrivande stund BIOS-version 7D75v1B med AGESA 1.0.9.0 då BIOS-versionen med AGESA 1.1.0.0 fortfarande är i betastadie och enligt de som testat den är den otroligt buggig.

Vill inte kladda ner tråden men det kan förklara varför datorn jag byggde åt polarn strular med RAMen. Applikationer kraschar random när han har EXPO igång. Just nu kör han utan EXPO för att få det att funka felfritt. Stog det vad för buggar som fanns?

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keffmode:

Vill inte kladda ner tråden men det kan förklara varför datorn jag byggde åt polarn strular med RAMen. Applikationer kraschar random när han har EXPO igång. Just nu kör han utan EXPO för att få det att funka felfritt. Stog det vad för buggar som fanns?

Vad jag sett så verkar det som att mer eller mindre alla som kör in 7D75v1C får rejäla problem med minnesstabilitet.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | MSI MAG B650 Tomahawk WiFi | G.Skill Trident Z5 Neo 2x16GB 6000MHz CL30 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Sapphire Nitro+ 7900 XTX | WD Black SN850 2TB + Samsung 860 EVO 2x2TB | Corsair AX1000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kibbo:

Vad jag sett så verkar det som att mer eller mindre alla som kör in 7D75v1C får rejäla problem med minnesstabilitet.

Okej, tack för svaret! Jag ska uppdatera till en äldre version och se om det löser hans problem.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keffmode:

Okej, tack för svaret! Jag ska uppdatera till en äldre version och se om det löser hans problem.

Man ska vara försiktig med att köra in den senaste BIOS-versionen då många tillverkare inte testar sina BIOS ordentligt och kör riktiga fulingar när de lägger ut nya versioner. I detta fallet la MSI upp 1C som en färdig och stabil version, sen när det visade sig att den var buggigare än ett spel från Bethesda så döpte de om den till betaversion.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | MSI MAG B650 Tomahawk WiFi | G.Skill Trident Z5 Neo 2x16GB 6000MHz CL30 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Sapphire Nitro+ 7900 XTX | WD Black SN850 2TB + Samsung 860 EVO 2x2TB | Corsair AX1000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kibbo:

Man ska vara försiktig med att köra in den senaste BIOS-versionen då många tillverkare inte testar sina BIOS ordentligt och kör riktiga fulingar när de lägger ut nya versioner. I detta fallet la MSI upp 1C som en färdig och stabil version, sen när det visade sig att den var buggigare än ett spel från Bethesda så döpte de om den till betaversion.

Ja för jag har för mig att jag kollade efter just om det var beta, och då var det inte beta. Du har rätt, man får vara lite försiktig med det där. Det kan förklara varför hans minnesträning tog sån extrem tid med.

Tack än en gång för svaret.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keffmode:

30 sekunder är rätt bra ändå, är över 1 minut för mig. Alltså från att trycka på knappen till att man ska logga in i Windows.

Menade alltså 30 sekunder från att man trycker på Power knappen tills att skärmen tänds och man ser "American Megatrends" loggan Lägger man till tiden tills man ska logga in i Windows så blir det 30 sekunder till så nån minut totalt. Men nu har jag kapat 30 sekunder av minuten och ska försöka få ner boot tid lite till då jag råkar ha dual boot igång.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

7800x3d - GIGABYTE B650 GAMING X AX - 32gb G.skill F5 6000mhz (EXPO1)

Funkar klockrent här. Hade strul som fan när jag byggde burken, sätta expo profilen i biosen blev massa problem.
Efter att ha dratt ner Gigabajs control center och ställt in minnesprofilen via den så funkade allt som smör.
Control center avinstallerades snabbast möjligt efteråt

Permalänk
Medlem

G.Skill 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB EXPO-gigabyte b650 gaming x ax.
Har inte haft några problem alls, förut en gång när jag häll på i gigabyte control center, dock fick jag köra cmos, men sedan kunde jag bara återställa allt som hade förut och allt går fint fint.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650 Gaming X AX | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | GIGABYTE GeForce RTX 4070 WindForce 3 OC | Montech Metal DT24 Premium ARGB | 2 x Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 2048GB | ASUS TUF Gaming 850w Gold | Corsair iCUE 4000D RGB Airflow | 27" LG UltraGear 27GP850P-B |

Permalänk
Medlem

Asrock B650 Lightning (full atx)
Corsair Vengence XMP1 => 6400 CL32 nedklockat till 6000

Har inte experimenterat något med minnena än då mitt bygge bara är några dagar gammalt. Klockade ned för att jag hade i bakhuvudet att jag läst något om att 6400 inte alltid blir stabilt, men ska kolla närmre på det i veckan.

Har funkat bra i tyngre saker som BeamNg men bilden låste sig helt två gånger i går i Software Inc av alla spel.

Skrivet av Keffmode:

30 sekunder är rätt bra ändå, är över 1 minut för mig. Alltså från att trycka på knappen till att man ska logga in i Windows.

Tämligen säker på att hela min bootcykel till windows helt laddat är under 10 sekunder

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

Asrock B650 Lightning (full atx)
Corsair Vengence XMP1 => 6400 CL32 nedklockat till 6000

Har inte experimenterat något med minnena än då mitt bygge bara är några dagar gammalt. Klockade ned för att jag hade i bakhuvudet att jag läst något om att 6400 inte alltid blir stabilt, men ska kolla närmre på det i veckan.

Har funkat bra i tyngre saker som BeamNg men bilden låste sig helt två gånger i går i Software Inc av alla spel.

Tämligen säker på att hela min bootcykel till windows helt laddat är under 10 sekunder

10 sekunder är väldigt snabbt!

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keffmode:

10 sekunder är väldigt snabbt!

Var lite längre, känns nog kortare eftersom windows laddar sjuk snabbt jämfört med min förra dator. Klockade 18s totalt.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Har dessa: https://www.inet.se/produkt/5304956/g-skill-32gb-2x16gb-ddr5-...
Inte haft några problem öht. med EXPO, har tänkt fixa manuellt och eventuellt jobba upp hastigheterna men inte orkat med det riktigt än.

Edit: tillägger att minnena sitter i ett STRIX X670E och bootar inte nämnvärt långsammare än mitt X570 system från tidigare.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮