Nvidia Geforce RTX 4070 Super – utmärkt prestanda för samma peng

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Jo, jag tänker bara på pris där. 4080 kostar fortfarande nära dubbelt så mycket vilket är helt absurt i mina ögon.
8000 kr var egentligen över smärtgränsen för mig då, men det lär dröja innan jag lägger 14000+ på ett grafikkort.

Fast samtidigt motiverat eftersom 4080 är så pass mycket bättre än 3080. Du får räkna in DLSS 3.0 med FG i priset också vilket är nya standarden liksom att ha RT i spelen så är 4080's pris inte så farligt. Nya 4080 Super blir rena kapet skulle jag säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Jo, jag tänker bara på pris där. 4080 kostar fortfarande nära dubbelt så mycket vilket är helt absurt i mina ögon.
8000 kr var egentligen över smärtgränsen för mig då, men det lär dröja innan jag lägger 14000+ på ett grafikkort.

Ja, 8000kr var ett bra pris för 3080, åtminstone för de som lyckades norpa ett vid release. Priserna några månader senare var allt annat än låga.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Stora frågan här är hur stort är lagret på dom gamla korten, är det ett stort lager på dom så kommer dessa kort öka i pris extremt fort så fort "release" versionerna är slutsålda.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

4070 Super är vad 4070 borde varit från början, precis som när Super-serien släpptes under Turing.

Med det sagt, detta är ett rätt bra kort utifrån senaste 3 åren av GPU fiaskon. Som någon annan skrev hade 4070 Super med 16 GB verkligen varit trevligt men detta är fortfarande bra nog.

Jag tror AMD får det redigt tufft om de inte sänker alla kort över 400$ med 10-20%. Just nu är Nvidia helt klart en bättre rekommendation efter Super-serien är släppt.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av wibbe44:

Fast samtidigt motiverat eftersom 4080 är så pass mycket bättre än 3080. Du får räkna in DLSS 3.0 med FG i priset också vilket är nya standarden liksom att ha RT i spelen så är 4080's pris inte så farligt. Nya 4080 Super blir rena kapet skulle jag säga.

Frame generation kan vara bra i vissa lägen, men det inte på något sätt värt mer än några hundra kronor för mig.

Jag har väl varit med för länge, och minns fortfarande tiden då grafikkort hade snarlikt pris och bättre prestanda, varje år. Nu är det snarare att pris/prestanda stått stilla länge, och prestandan bara blir bättre när man betalar mer.
4080 är ungefär 50% snabbare än 3080 enligt SweClockers tester, men priset är ju också omkring 50% högre. En hel del är ju pga den svaga kronan dock.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Skrivet av Niolator:

Jag får ge cirka 2000 kr mer för Ti:n.

Hur mycket då exakt? 9795 kr?

Skrivet av JonasT:

Jepp, typo. Nu fixat. Tack för rättelsen!

Så lite!

Permalänk
Medlem

Betydligt bättre än jag hade väntat mig. Får väl ändå ses som det går i rätt riktning.

Permalänk
Medlem

Klarar mig med 3080 för egen del och avvaktar 5xxx serien. Inget nytt spel som lockar tillräckligt för att spela 4k på tv + inte köpt 4k datorskärm heller så.. dock är oled 4k på G när man kika på CES.

Visa signatur

CPU: 5600X| Mobo: AORUS X570 itx|Minne: 32GB Corsair Vengeance PRO 4000Mhz|GPU: Asus TUF 3080 OC |Chassi: CM NR200P|SSD: Samsung 850 EVO 500GB, 2xSamsung 970 EVO 1TB|PSU: NZXT 650W
Mus: Razer Basilisk|Tangentbord: Corsair K70|Skärm: LG27GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Och jag sitter på GTX 1080. Snacka om prestandaökning man kommer få uppleva den dagen man hoppar upp till minst ett sådant här kort som artikeln handlar om. Med matchande ny CPU också då förstås.

Samma här, och det sitter i en i7-13700k-bestyckad dator. Tänkte göra så att jag uppgraderar grafikkortet när det inte riktigt orkar dra något jag vill spela i 1440p, eller det kommer någon riktigt bra BF-deal eller så.

1080-kortet orkade med både BG3 och Starfield bra, så det har väl inte funnits någon anledning att uppgradera än

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Hur mycket då exakt? 9795 kr?

Så lite!

10795 kr. Jag har inte så stort val när det kommer till pris då jag måste ta hänsyn till längden på kortet. Ju kortare desto bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Så man slår 7800XT med en sisådär 7-8%, och har inga riktiga glaskäkar. Kortet är inte enormt och energiförbrukningen är rimlig. Riktigt positivt, med andra ord. Nackdelen är som vanligt priset.

4070 vanilla känns ju riktigt meningslöst nu, precis som 7700XT alltid har varit. Skall bli intressant om AMD justerar priserna något.

Glaskäkar?

Jag tycker 4070s var lite för nära 7800xt. Trodde det skulle vara betydligt bättre? Är priset nära det som påstås så är det ju ett tveksamt alternativ till 7800xt. Blir priset högre så är det ingen bra deal alls.
Enda fördelen som jag ser det är att den ser ut att vara tvåslott tjock. Men kommer tillverkarna smälla på 3,5 slott tjocka kylare bara för att slippa utvecklingskostnader för en mindre lösning?

Permalänk
Skrivet av Niolator:

10795 kr. Jag har inte så stort val när det kommer till pris då jag måste ta hänsyn till längden på kortet. Ju kortare desto bättre.

Okej då förstår jag att det är lite surt. Du får bita i det sura äpplet och acceptera några tusenlappar ändå. Det är inte så farligt.

Skrivet av Thomas:

Frame generation kan vara bra i vissa lägen, men det inte på något sätt värt mer än några hundra kronor för mig.

Jag har väl varit med för länge, och minns fortfarande tiden då grafikkort hade snarlikt pris och bättre prestanda, varje år. Nu är det snarare att pris/prestanda stått stilla länge, och prestandan bara blir bättre när man betalar mer.
4080 är ungefär 50% snabbare än 3080 enligt SweClockers tester, men priset är ju också omkring 50% högre. En hel del är ju pga den svaga kronan dock.

De flesta riksbanker säger att inflationstakten är 2% så man få ta det med i beakningen. Ett motsvarande ett RTX 4070 Super idag år 2002 var Nvidia Geforce4 Ti 4600 som lanserades 2002 för ett pris på $399 kontra $599 för RTX 4070. Dvs 50 ökning av priset och då får man tänka på att detta är exklusive inflation. Dagens grafikkort är så mycket mer avancerade idag också med hundratals gånger fler transistorer så det är omöjligt att ha samma pris då idag.

Jämför du med t ex FE versionen av RTX 3080 som lanserades med ett introduktionspris på ungefär samma pris för FE versionen av RTX 4070 och hyfsat snarlik prestanda ja då är det en rätt tråkig utveckling men det var knappast bättre för tjugo år sedan.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dinkefing:

Ett motsvarande ett RTX 4070 Super idag år 2002 var Nvidia Geforce4 Ti 4600 som lanserades 2002 för ett pris på $399 kontra $599 med RTX 4070. Dvs 50 ökning av priset och då får man tänka på att detta är exklusive inflation.

Fast TI 4600 var väl det värsta som fanns att köpa då? Det är väl mer att jämföra med RTX 4080 eller så iom att extremklassen som Titan/4090 inte riktigt fanns. Så prisökningen där är i mina ögon mer $399 till $1199.
$399 i 2002 med inflation är omkring $675, så även EFTER inflation är prisökningen omkring 77% (nästan exakt 3x utan att ta hänsyn till inflation då).

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Synd att de inte tänkte sänka RTX 4070 mer. Jag är väldigt sugen på ny GPU men 8000 kr är lite för saftigt...

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem

Gällande prissättning mot 7800xt är jag fundersam. 4070 Super har MSRP från 7 799 kr. Det går att hitta Asus Tuf 7800xt för 6900 kr på en del ställen. Ett Tuf kort på 4070s går nog inte för msrp och då skiljer det en del.

Permalänk
Medlem

Det verkar som att även modellerna till MSRP är väldigt mottagliga för överklockning trots begränsad kylning och power limit.

Att prestera bättre än ett 4070 Ti när det överklockas får väl ses som en succé?

Asus 4070 Super Dual (alltså inte OC-modellen, utan standardmodellen som säljs till MSRP - OC i namnet nedan är att de har överklockat den).

Permalänk
Medlem

nVidia Ska vi säga 5000?

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Hmm om detta innebär att 4080 super landar på 15-20ksek så blir det till att fortsatt avvakta köp av nytt grafikkort.
Spelar ingen roll hur bra det är.

Permalänk
Skrivet av Thomas:

Fast TI 4600 var väl det värsta som fanns att köpa då? Det är väl mer att jämföra med RTX 4080 eller så iom att extremklassen som Titan/4090 inte riktigt fanns. Så prisökningen där är i mina ögon mer $399 till $1199.
$399 i 2002 med inflation är omkring $675, så även EFTER inflation är prisökningen omkring 77% (nästan exakt 3x utan att ta hänsyn till inflation då).

Du har faktiskt rätt det fanns inget Geforce4 Ti 4800 som jag trodde. Det var Ti 4600 med 8X AGP som kallades Ti 4800 inofficiellt? men $349 men du får ändå ta det priset gånger två inflationsjusterat. Men även om priserna idag gått upp så är det pga komplexiteten hos dagens grafikkort. Grafikkort för tjugo år sedan var mycket enkla i jämförelse.

Skrivet av Woaini:

Hmm om detta innebär att 4080 super landar på 15-20ksek så blir det till att fortsatt avvakta köp av nytt grafikkort.
Spelar ingen roll hur bra det är.

De flesta kommer kosta under femton tusen förutom de dyraste.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woaini:

Hmm om detta innebär att 4080 super landar på 15-20ksek så blir det till att fortsatt avvakta köp av nytt grafikkort.
Spelar ingen roll hur bra det är.

Det säljs för 12999:- på Nvidias svenska hemsida.

Permalänk
Medlem

Sålänge inte priserna halveras för motsvarande prestanda så är alla kort sjukt ointressanta kan jag tycka. Jag köpte mitt 3070 för 6000:- under dåvarande miningboom vilket jag redan så ansåg vara typ det dubbla för vad kortet egentligen var värt. Nu är mig veterligen gpu-mining inte en grej längre såpass att det kan motivera fortsatt höga priser. Om inflation vore ett argument som höll till att förklara de höga priserna så hade priset på ram-minnen och SSDer varit betydligt högre än de nu tämligen pressade priserna i jämförelse. Enda anledningen till de höga priserna är att folk tillåter att det fortgår genom sina konsumtipnsbeteenden. Men det råder knappast någon utbredd nybyggaranda hos majoriteten entusiaster. Så det är nog inte bara jag som tappat mitt gamla intresse. Det har gått såpass långt att jag tycker att ramminnesöverklockning är roligare än spel eller 3D grafik. 😅

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Dyrare än vad PS5 Pro kommer att kost. Spelar man mest story-spel måste man göra mer på PC:n för att motivera prisskillnaden. Jag gör mer i en dator. Men annars?

Permalänk
Medlem

Jag hade inte köpt en kort med mindre än 16 GB idag. Vissa nya spel nosar på 12 GB med bara fläskiga texturer; hur ser det ut inom en snar framtid? Risken är ju ännu ett 3070 som på pappret kan driva pixlarna, men minnet tar slut..

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Raytracing är en grej om man spelar spel som kör hårt med det, men de är inte så många. Jag har bara varit intresserad av ett sådan spel än så länge (Cyberpunk), och det spelet är snyggt även utan RT (det är snyggare än exempelvis Starfield), men visst är det en poäng att det är spelbart med RT i 1440p medan det inte är det i 7800XT, absolut.

Frågan är ju inte om RT är spelbart, utan varför man skulle välja RT över högre bildkvalitet, upplösning eller framerate.

Vad spelar man hellre Cyberpunk med för inställningar? 1440p ultra med 86 fps eller 1440p RT med 43fps? Ingen väljer RT i praktiken...

Det finns en poäng om det skulle finnas ett kort med ca dubbla prestanda jämfört med RTX 4090, som då kunde nå upp upp emot 100 fps 1% low i 4K med maxade inställningar, men vi är långt från det. Även om man accepterar DLSS Quality så är man långt ifrån, och då finns det alltid bättre avvägningar än RT.

Jag har själv haft kort med ray tracing sedan 2019 och aldrig haft det påslaget i mer än 10 minuter för att testa.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Skrivet av Edvin1:

Dyrare än vad PS5 Pro kommer att kost. Spelar man mest story-spel måste man göra mer på PC:n för att motivera prisskillnaden. Jag gör mer i en dator. Men annars?

Du kan ju inte göra någon någonting på en PS5 förutom att spela och titta på lite media. Man ska nog snarare tänka på hur mycket det kostar totalt för att en konsoll att spela på och använda en billigare dator för att göra annat på vilket blir en mer rättvis jämförelse.

Permalänk
Medlem

RTX 4070Super kan jag faktiskt tänka mig kommer sälja hyffsat bra. Speciellt om något kort kommer närmare 7000:- .
Det är just nu det kort jag hade köpt om jag skulle uppgradera.
Men prissättningen av RTX 4070 som börjar från 7000:- förstår jag inte. Om det kortet ska vara kvar och gå att sälja så måste det ner på 6000:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sjoooberg:

Nackdelar: Dyrt

Måste vara jobbigt att leva på 2010-talet i sina prisförväntningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Du kan ju inte göra någon någonting på en PS5 förutom att spela och titta på lite media. Man ska nog snarare tänka på hur mycket det kostar totalt för att en konsoll att spela på och använda en billigare dator för att göra annat på vilket blir en mer rättvis jämförelse.

Det är sant.

Permalänk
Medlem

Hade familjen varit i behov av några grafikkort så haft det blivit ett köp. Grabben får nöja sig med "high" på sitt 8GB 3070 ett par år till.

Permalänk
Medlem

Jag är lite kluven till testen. Jag arbetar med bearbetning av bland annat kartering av photgrafier i både 2d och 3d. Detta tar enormt lång tid och majoriteten av arbetet görs av GPUN enligt programmet. Givetvis är det positivt om jag även kan spela på kortet, men just beräkningskraften är speciellt intressant för min del. Är syntetiska tester det som ger bäst prestandabild med rasterbearbetning i fokus?

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3