Anmäl dig till Roborock Challenge!
Permalänk

Begagnad dator - lagg på Fortnite

Hej forumet,

Mitt första inlägg här, tack på förhand. Har försökt söka mig till rätt info men fattar inte riktigt varför det laggar så mycket.

Köpte en äldre begagnad dator till sonen för att han ska kunna spela lite Roblox och Fortnite. Problemet är att Fortnite laggar rejält, får rejäla FPS-drops. Men när jag sökte på kraven för specar för att kunna spela Fortnite känns det som att burken borde duga. Listar specarna nedan så kanske någon kan ge lite tips på vad jag kan uppgradera för att det ska flyta bättre.

Intel i5-4690K CPU @ 3,50 GHz
Ram 16 GB DDR3
Nvidia Geforce GTX960 2GBDDR5

Vad kan jag göra för att det ska funka bättre med enklare spel som Fortnite?

Permalänk
Medlem

Fortnite har väldigt många inställningar och kan bli väldigt krävande. Med det grafikkortet så behöver du köra låga inställningar. Dels för att den inte har så mycket kraft men även för att den endast har 2gb vram.

Är det konstant låg fps eller är det generellt dropsen som stör?

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Medlem

Default/återställ -> klicka i auto settings -> om inte performance mode är satt efter det så klicka i det.

Testa gibba

Visa signatur

NZXT H400i Black N Blue | ASUS ROG STRIX B350-I GAMING | AMD Ryzen 7 1700 @ 4.0GHz | G.Skill 16GB DDR4 3200MHz CL14 Trident Z RGB | Palit GeForce GTX 1080 Ti 11GB GameRock Premium Edition | Fractal Design Celsius S24 240mm | Samsung 850-Series EVO 500GB | Seagate Firecuda 2TB 7200rpm 64MB | Samsung 960 EVO 250GB | Acer 32" Predator XZ321QU Curved 144Hz

Permalänk

OK, så om jag skulle uppgradera grafikkortet så flyter det troligen bättre? I nuläget får jag knappt upp FPSen oavsätt inställningar. Har testat det mesta. Kan få upp den till 90 men så fort det händer lite grejer så laggar det och droppar ner mot 30-60. Sätter jag 30 som fast så håller det sig där men det blir ju så jävla fult. den klarar i princip 60 men även det är ju inte så snyggt eller skönt att lira med. Så jag skulle vilja få det lite vassare. Då är ju nästa fråga vad jag ska kika på för nytt grafikkort. Hur mycket bättre är exempelvis GTX1050Ti, är det någon idé? Måste man upp mot GTX1650 eller liknande? I så fall kostar ju grafikkortet mer än jag betalade för hela dator med skärm om allt...

Permalänk
Medlem

sett flera 1080 säljas för för 1500:- eller lägre på swec och den kör åttor runt 960

Visa signatur

MAG B550 TOMAHAWK MAX WIFI, 5700x3d, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3600MHz CL 17 Beast, Asus RTX 4070 Dual White OC, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Seasonic G12 GM-850, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem

Jag hade letat efter ett begagnat 1650 Super/1660/1070/1660 Super (snabb sökning på Swec-marknaden säger 1000 kr)

Hade kollat så temperaturerna är OK så inte hastigheterna stryps av den anledningen vid hög belastning (CPU/GPU).
Du kanske kan komma undan med att få spelet att se hyfsat ut men dra ner kraftigt på effekter, sånt som syns när det händer lite grejer.

Permalänk

spelas fortnite på 2st datorer här hemma.

En laptop med ryzen 9 5900HX och ett RTX3050, 32gb ram. Denna behöver allt på low och landar på runt 50-90fps då.

Även en stationär med radeon 3600 och ett RTX3060, 16gb ram, Denna har high/ultra och rullar runt 140fps med drops till runt 90

Båda kör 1080P, skulle säga fortnite blir mer prestandekrävande för varje ny season.

Permalänk
Medlem

Min son har en gammal stenåldersdator med ett 550Ti grafikkort som han spelar Fortnite på. Inställningarna är självklart lägsta möjliga och det ser ju inte särskilt snyggt ut men det funkar iaf. Runt 30-60 fps hela tiden. Ett tag fick han rejäla laggspikar men det visade sig bero på störningar i Wifin. Efter jag drog in en ethernetsladd till hans rum så blev det bättre. Så, det kanske är nåt att kolla på?

Annars tänker jag att man får helt enkelt ha realistiska förväntningar. Sitter man med gammal hårdvara så kan man inte förvänta sig 200fps eller nåt i den stilen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roboitinho:

Hur mycket bättre är exempelvis GTX1050Ti, är det någon idé? Måste man upp mot GTX1650 eller liknande? I så fall kostar ju grafikkortet mer än jag betalade för hela dator med skärm om allt...

Ett 1050 Ti är ungefär 40-50% bättre, 1650 är inte mycket bättre än 1050 Ti, men t.ex. ett 1650 Super är runt 200% bättre än 950. Jag har dålig koll på hur begagnatmarknaden ser ut, men jag gissar på att ett 1650 Super ger mycket mer förbättring per krona än 1050 Ti eller 1650.

Sen kan det förstås finnas ännu bättre kort om man kollar begagnat, men då behöver man också ha koll på vad datorn i fråga har plats och ström för. En fördel med t.ex. 1650 Super är att det ligger på ungefär samma strömförbrukning som 950.

Permalänk
Skrivet av perost:

Sen kan det förstås finnas ännu bättre kort om man kollar begagnat, men då behöver man också ha koll på vad datorn i fråga har plats och ström för. En fördel med t.ex. 1650 Super är att det ligger på ungefär samma strömförbrukning som 950.

Precis samma sak som jag tänkte ta upp. Att köpa ett kort som kräver extern strömförsörjning och stoppa det i en dator som inte har ett nätagg med dom kopplingarna blir ju plötsligt väldigt dyrt då nätagget också måste bytas mot ett nytt.

Men det är ju lite snålt med kort som bara tar ström från PCIe-slotten nu... Det finns väl ett RTX 3050 men det är ju korkat dyrt.