Permalänk
Medlem

Elproblem i varmvattenberedare.

Någon elkunnig? Min varmvattenberedare ”dog” så jag öppnade och hittade en slags knappsäkring som löst ut.

När man trycker in den så fungerar allt igen men den fortsätter lösa ut ibland. Kan ta ett par veckor eller ett dygn, helt olika.

Jag har ju jordfelsbrytare så borde jag inte bara kunna förbikoppla knappsäkringen, eller vad det nu heter, så jag slipper problemet. Visar bild på säkringen och beredaren.

Permalänk
Hedersmedlem

Koppla inte bort säkerhetsanordningar.

Om du tror säkringen är defekt - byt ut den mot en hel.
Om du tror att det är nå annat fel som löser ut säkringen - lös det elfelet.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Det är ett överhettningsskydd och bör absolut inte kopplas bort. Ha en behörig människa (elektriker) att byta ut den om du misstänker att den är felaktig. Alternativt köp en ny beredare.

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Medlem

Söker man på texten som står på, så är det en termostat. Antingen styr den VVBn eller så är det någon form av övertemperaturvakt.

Byt ut den om du kan hitta någon likadan, eller hela VVBn om du inte gör det.

Permalänk
Medlem

Jordfelsbrytare tillsammans med varmvattenberedare eller brunnspumpar är sällan en bra fungerande kombination.

Det blir ofta små små läckströmmar som utlöser jordfelsbrytaren långt innan något annat påverkas.

Är du därför säker på att beredaren skyddas av jordfelsbrytaren?

Den borde nämligen ha löst innan säkringen.

Men är det ett överhettningsskydd så är det ju en helt annan sak, det triggar inte jordfelsbrytaren, då får man undersöka varför den löser ut, är termostaten ställd på max så kanske du kan sänka den lite och se vad som händer, annars kan en elektriker byta termostat.

Permalänk
Rekordmedlem

Det är ganska osannolikt att säkringen slitits ut men inte helt ovanligt att elpatronen eller nån offeranod förbrukats och behöver bytas ut.
Om du inte har koll på att elpatron och anoder är ok så är det nog där du bör börja leta problem.
Ev kan det vara en dålig termostat så kolla vilken vattentemp det är i beredaren och är det hetvatten och inte varmvatten så är termostaten kass.

Koppla aldrig förbi ett skydd utan åtgärda felet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av olga32:

Det är ett överhettningsskydd och bör absolut inte kopplas bort. Ha en behörig människa (elektriker) att byta ut den om du misstänker att den är felaktig. Alternativt köp en ny beredare.

Den uppenbara första åtgärden att testa är väl att sänka temperaturen ett hack och se om problemet försvinner, särskilt som det uppenbarligen inte sker systematiskt hela tiden. Kostar inget...

Permalänk
Medlem

Det där är en icke självåterställande bimetalltermostat.

Om du kopplar ur den och den ordinarie termostaten inte fungerar korrekt riskerar beredaren att koka, i normala fall kommer det då att spruta vatten genom säkerhetsventilen, fallerar även den så kan hela varmvattenberedaren explodera.

Har du ställbar termostat? Testa att vrida ner den lite.
Det kan ju även vara så att din termostat hänger sig (svetsar) och då ska du vara väldigt glad över att du har ett överhettningsskydd!

Mitt förslag är att prata med någon som kan detta, detta är en sån sak där det snabbt blir dyrare konsekvenser av att göra det billigt själv än att betala för att få det rätt gjort från början.

Vill du bestämt göra det själv så börjar du med att BYTA UT misstänkta delar mot nya identiska, obs korrekt montering är mycket viktig.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Som flera sagt verkar det inte vara en säkring utan en termostat med ett överhettningsskydd. Får försöka byta den och i andra hand byta hela varmvattenberedaren antar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Den uppenbara första åtgärden att testa är väl att sänka temperaturen ett hack och se om problemet försvinner, särskilt som det uppenbarligen inte sker systematiskt hela tiden. Kostar inget...

Testade det och först verkade det fungera sen när jag inte varit i huset ett par veckor så hade den löst ut ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

Som flera sagt verkar det inte vara en säkring utan en termostat med ett överhettningsskydd. Får försöka byta den och i andra hand byta hela varmvattenberedaren antar jag.

Jag tror inte felet ligger i delen som löser ut.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Kan inte säga så mycket som inte redan sagts men skadar inte att det sägs igen.

Säkerhetsfunktioner ska inte kopplas runt.

Felet ligger inte nödvändigtvis i delen som löser ut utan antagligen är det något som gör att det händer.

För att jämföra med datorer är det lite som om datorn överhettas så kopplar man bort temp varningarna istället för att kolla varför processorn inte får kylning som den ska.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av cracko:

Som flera sagt verkar det inte vara en säkring utan en termostat med ett överhettningsskydd. Får försöka byta den och i andra hand byta hela varmvattenberedaren antar jag.

Nej man kollar vilken temperatur vattnet har och är det för varmt så sänker man till en vettig temp såvida inte termostaten är trasig för då byter man den.

Vilken temperatur har du på vattnet i beredaren och vad är termostaten inställd på för temp ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Är i 99% av fallen aldrig en säkerhetsfunktion som är problemet utan det är högst troligt pga något annat.

Typ inte fungerande bimetall termostat så den faktiskt överhettar så övertempskyddet löser för värmeelementet går konstant.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Jag tror inte felet ligger i delen som löser ut.

Det verkar ju vara en hel modul med termostat och överhettningsskydd i samma del. Tror du inte på att byta den?

Verkar finns en för 72 grader som jag har sen en likadan för 90 grader som man kan beställa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nej man kollar vilken temperatur vattnet har och är det för varmt så sänker man till en vettig temp såvida inte termostaten är trasig för då byter man den.

Vilken temperatur har du på vattnet i beredaren och vad är termostaten inställd på för temp ?

Det är bara de där staplarna man kan ställa in på bilden, så typ låg, medel eller hög. Det hjälpte inte att sänka till medelhög.

Osäker på den faktiska tempen men det är varmt i kranen.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av cracko:

Det är bara de där staplarna man kan ställa in på bilden, så typ låg, medel eller hög. Det hjälpte inte att sänka till medelhög.

Osäker på den faktiska tempen men det är varmt i kranen.

Ja det är ju bra att det är varmt men du kan ju ha hetvatten i beredaren som sedan blandas med kallvatten så temepn i kranen blir ok och då kan det vara vettigt att sänka tempen så att du tex inte har 90 C i beredaren. Det sparar dessutom energi förutom att minska risken för skållning om blandningsventilen skulle fallera utifall det är så att du har väldigt varmt vatten i beredaren, du borde mäta tempen och inte bara gå efter staplar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av cracko:

Det verkar ju vara en hel modul med termostat och överhettningsskydd i samma del. Tror du inte på att byta den?

Verkar finns en för 72 grader som jag har sen en likadan för 90 grader som man kan beställa.

Bör monteras med samma gränsvärden som den är tillverkad för och 72°c är varmt nog utan problem för att diska/dusha i och tillräckligt varmt för att ta död på ev bakterier som bildas i varmvattnet.

90°c är väl där den troligen bryter överhettningsskyddet typ för du vill defenetivt döda den innan det når kokpunkt och har en potentiell bomb på väggen...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Antagligen fullt med avlagringar på värmeelementen som gör att det blir för varma.

Visa signatur

/Anders

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.K:

Antagligen fullt med avlagringar på värmeelementen som gör att det blir för varma.

Måste man byta hela apparaten då kanske?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av cracko:

Måste man byta hela apparaten då kanske?

Nej rengöring eller byte av värmeelement.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Jag hade samma problem med en varmvattenberedare men av ett annat märke.
Hade en rörmokare på plats som trodde det var värmelementet orsakade felet men då beredaren fungerade som den skulle efter att jag återställt överhettningsskyddet så antog jag att felet var nåt annat.
Så jag diskuterade med en elektriker som som höll med mig och tyckte att jag ist skulle byta termostaten.
Efter att ha bytt den så har beredaren fungerat klockrent.

Visa signatur

Intel i7 12700KF, Asus Prime Z690-A, Gigabyte RTX 3070 Gaming OC, Corsair 32GB DDR5 5600Mhz, Noctua NH-D15 Chromax, Samsung 980 Pro M.2 NVMe 256 GB-OS, be quiet! Dark Base 900, Corsair RM 850X V2, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

Testade det och först verkade det fungera sen när jag inte varit i huset ett par veckor så hade den löst ut ändå.

Den verkar ha legionellahöjning om temperaturen är under en viss nivå under en viss period, så hamnade den under gränsen skulle det kunna vara så att den löste ut när den då tillfälligt skulle höja temperaturen över inställd nivå.