Problem med att flytta bank-id till ny telefon

Permalänk
Medlem

Problem med att flytta bank-id till ny telefon

Har skaffat en samsung galaxy s24 och försöker flytta mitt bank-id genom att välja beställ eller förnya mobilt bankid i swedbanks app i den gamla telefonen och sedan att flytta det till en ny enhet.

När jag har fotograferat qr koden med den nya telefonen och skrivit in pinkoden får jag bara felkod 179 står det och den ber mig avinstallera och installera bankid appen på nytt.

Har provat att installera om appen nu två gånger med samma resultat och det hela börjar bli ganska tröttsamt. Någon som har något förslag på vad man kan prova? Skulle helst slippa uppsöka ett bankkonto för detta.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Fick samma felkod när jag försökte flytta till nya paddan. Löste sig genom att slå på platstjänster (inkl. WiFi-sökning).

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem

Ja du måste godkänna att ge BankID platsåtkomst för att du ska få beställa BankID.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pitr-:

Ja du måste godkänna att ge BankID platsåtkomst för att du ska få beställa BankID.

Räcker inte att ge appen behörigheter om tjänsterna är avslagna. Räckte inte heller med standardinställningen utan krävdes både hög precision och wifi+bluetooth-sökning i mitt fall.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Räcker inte att ge appen behörigheter om tjänsterna är avslagna. Räckte inte heller med standardinställningen utan krävdes både hög precision och wifi+bluetooth-sökning i mitt fall.

Tusen tack! Nu fick jag det att fungera. Märkligt att inte bank-id själva kan ge någon ledtråd på sin hemsida vad felkoden betyder men skönt att det löste sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tallrot:

Tusen tack! Nu fick jag det att fungera. Märkligt att inte bank-id själva kan ge någon ledtråd på sin hemsida vad felkoden betyder men skönt att det löste sig.

Schysst Håller med, väldigt knepigt att de inte har någon information om felkoden alls, varken i appen direkt eller på hemsidan. Vore en simpel sak att fixa kan man tycka.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk

Fick också felkod 179 för ett par dagar sedan när jag skulle göra en överföring till en äldre mobil. Kan ha haft att göra med platstjänster, men var svårt att göra den koppling utan mer specifik feedback. Fungerade utan problem på min nya mobil och det är mkt möjligt att det hade att göra med att standardinställningen på precisionen redan var hög.

Vid ett tillfälle tror jag faktiskt att jag sket i appen och beställde via datorn med ID.

Visa signatur

Nuvarande system 2016-:
Intel i5-4570S | ASUS H97M-E | Corsair RM550X | 16 GB DDR3 Ballistix Sport | BeQuiet Pure Rock | Samsung EVO 850 250 GB | Temjin TJ08-E | Samsung Writemaster DVD-RW | Dell S2216 21,5" @1920x1080 | Windows 7

Gamla system: https://anotepad.com/notes/kt55k5