Halow Wifi når upp tre kilometer i nytt test

Permalänk
Melding Plague

Halow Wifi når upp tre kilometer i nytt test

Wifi-lösningen ska användas för IoT-enheter och i större byggnader. Det nya systemet ska komplettera Wifi 6 och 7 - snarare än att konkurrera med dem.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

3 km vid fri sikt får man väl inflika.

Det är att jämföra lite med räckvidden hos en "walkie talkie" (t.ex. av PMR446-typ) som ofta marknadsförs med en räckvidd på 3 km, men i praktiken är räckvidden betydligt lägre p.g.a. väggar.

Visst, 900 MHz ger bättre förutsättningar för att tränga genom väggar, men det är inget mirakelmedel på något sätt. Vill man komma ens i närheten med det i praktiken så kommer man behöva montera routern högt upp på en mast eller liknande.

Och då undrar man, är det inte enklare att använda mobilnätet bara i så fall?

Permalänk
Medlem

Har själv byggt och flugit längre sträckor FPV-drönare med hjälp av 900MHz videosändare. Riktigt roligt. Artikeln nämner 3km vilket var nära det vi lyckades med också.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

3 km vid fri sikt får man väl inflika.

Det är att jämföra lite med räckvidden hos en "walkie talkie" (t.ex. av PMR446-typ) som ofta marknadsförs med en räckvidd på 3 km, men i praktiken är räckvidden betydligt lägre p.g.a. väggar.

Njau, walkie talkie är en analog signal där kraven på SNR är ganska låga. Här lyckas de överföra en digital signal med en bandbredd på 1Mb/s... Det är jättestor skillnad.

Visa signatur

citera!

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur det kan tänkas slå jämfört med t.ex. LoRaWAN?
Vad jag förstår har LoRaWAN överföringhastighet på 0.25-20 kbps med god räckvidd och låg energiförbrukning. Funkar därmed bra för exempelvis sensorer, men givetvis inte till mer krävande området som t.ex. video- eller röstsamtal.
Detta blir spännande om det blir tillgängligt på bred front.

Visa signatur

Jag hade mer RAM än du. Sen insåg jag att det var fullständigt onödigt, så jag sålde hälften.

Permalänk
Medlem

Mobiltelefonstandarden GSM låg vid 900 MHz, så det är inte konstigt. GSM stödjer upp till 35 km, men med lite större antenner på basstationen.

En ukrainare fick upp till 9 km med vanlig 2.4 Ghz Wifi mha hembyggda riktantenner:

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dosshell:

Njau, walkie talkie är en analog signal där kraven på SNR är ganska låga. Här lyckas de överföra en digital signal med en bandbredd på 1Mb/s... Det är jättestor skillnad.

Det jag menar är att man behöver ta höjd för att det är jättestor skillnad på överföra en signal där man har fri sikt och i verkligheten där det finns väggar, terräng, störningar och annat sånt där tråkigt. Oavsett om det är tal på FM eller en digital dataström. Det är klart att det är jättestor skillnad på analog FM och data, med dataströmmen kan du använda FEC, komprimering, etc, medan i FM-fallet så är det ungefär som att överföra okomprimerat ljud på ett inte särskilt effektivt sätt. Det är lite skilland på tekniknivå så att säga.

Men utifrån terräng och väggars inverknad på räckvidd, så lägger de till lika mycket dämpning oavsett om det är tal eller data.

Permalänk
Medlem

När jag bodde i djungeln 2010 satt den närmsta 900Mhz GSM masten ca 12 km från mig. Använde mig av en helt vanlig TV parabol för att boosta signalen genom att placera GSM usb mottagaren i mitten av parabolen och rikta den. Som bäst fick jag 1Mbit i nedladdning.
Kan man använda den här Halow tekniken på ca 50-100 meter sträckor utomhus vore det riktigt nice så man slipper ha andra repeaters och boosters uppkopplade.

Permalänk

Vad går ett sådan här uppsättning på? Ofta är det en ekonomisk fråga varför man vill spara in ett iot abonnemang

Permalänk
Medlem

Vad jag förstår kommer at Halo att fungera på det öppna 868 MHz bandet i EU som har mycket mer begränsningar än 915MHZ i US.

Jag tror tyvärr inte att vi får 1Mbps i EU

Permalänk
Medlem
Skrivet av oooskar:

Någon som vet hur det kan tänkas slå jämfört med t.ex. LoRaWAN?
Vad jag förstår har LoRaWAN överföringhastighet på 0.25-20 kbps med god räckvidd och låg energiförbrukning. Funkar därmed bra för exempelvis sensorer, men givetvis inte till mer krävande området som t.ex. video- eller röstsamtal.
Detta blir spännande om det blir tillgängligt på bred front.

Finns några tester, ser ut att vara betydligt högre bandbredd än LoRaWAN. Tänk tiotals mbit.
https://hackaday.com/2024/01/07/802-11ah-wi-fi-halow-the-1-ki...
https://www.youtube.com/watch?v=Y_qmCR1so2c

Inte jätteseriösa tester, men borde ge någon uppfattning.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Det jag menar är att man behöver ta höjd för att det är jättestor skillnad på överföra en signal där man har fri sikt och i verkligheten där det finns väggar, terräng, störningar och annat sånt där tråkigt. Oavsett om det är tal på FM eller en digital dataström. Det är klart att det är jättestor skillnad på analog FM och data, med dataströmmen kan du använda FEC, komprimering, etc, medan i FM-fallet så är det ungefär som att överföra okomprimerat ljud på ett inte särskilt effektivt sätt. Det är lite skilland på tekniknivå så att säga.

Men utifrån terräng och väggars inverknad på räckvidd, så lägger de till lika mycket dämpning oavsett om det är tal eller data.

De nämner bl.a. stränder som potentiellt ställe att använda det på. Ganska fri sikt där. Men även fast det bara är en kilometer istället för tre så är det ju grymt bra. En wifi router o du har täckning i hela huset samt ute i gäststugan/garaget

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

För ~20 år sen så lyckades vi etablera en WiFi-länk på 3,5 km avstånd. Gamla hederliga 802.11b med Orinoco-kort anslutna via PCMCIA. Minns inte hur stora antennerna var, runt 30 cm i diameter kanske.

Visa signatur

R7 5800X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | 16 GB RAM | RTX 3080 | 2 TB SSD | CM NF200P | Corsair SF600

Permalänk
Skrivet av Findecanor:

Mobiltelefonstandarden GSM låg vid 900 MHz, så det är inte konstigt. GSM stödjer upp till 35 km, men med lite större antenner på basstationen.

En ukrainare fick upp till 9 km med vanlig 2.4 Ghz Wifi mha hembyggda riktantenner:
https://www.youtube.com/watch?v=Nk-nj_BwoBE

Borde ju kunna användas i höghus riktad nedåt

Permalänk
Medlem
Skrivet av oooskar:

Någon som vet hur det kan tänkas slå jämfört med t.ex. LoRaWAN?
Vad jag förstår har LoRaWAN överföringhastighet på 0.25-20 kbps med god räckvidd och låg energiförbrukning. Funkar därmed bra för exempelvis sensorer, men givetvis inte till mer krävande området som t.ex. video- eller röstsamtal.
Detta blir spännande om det blir tillgängligt på bred front.

De har ganska olika egenskaper och konkurrerar oftast inte direkt mot varandra.
Halow har låg latens och i förhållande till LoRa hög överföringshastighet. HaLow är mer relevant för kameror eller mikrofoner etc. eller rent av Wifi för lättare använding på större avstånd (mellan accesspunkter på exempelvis ett landställe med flera stugor). LoRa är mer riktat till väldigt energisnåla sensorer som mäter mer statiska värden utan något direkt krav på snabb respons eller att överföra större datapaket.

Problemet för HaLow är väl snarare att det mer konkurrerar mot vanliga mobilnätet (5G speciellt) som också har mycket på gång vad gäller IoT stöd. HaLow använder även olicensierade frekvensband som har större risk för störning av andra tekniker som också använder dessa band. 5G har sina band licensierade, även om man skulle använda ett privat 5G nät (för att få till en motsvarande routerfunktion, där är väl istället att få själva licensen problemet ).

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

De nämner bl.a. stränder som potentiellt ställe att använda det på. Ganska fri sikt där. Men även fast det bara är en kilometer istället för tre så är det ju grymt bra. En wifi router o du har täckning i hela huset samt ute i gäststugan/garaget

Yes, sen måste du nog ha en accesspunkt med Halow som gör om till vanlig wifi för att kunna använda det i gäststugan. För din pc/mobil etc lär inte ha Halow som standard.

Permalänk
Medlem

Helt ärligt i ett lågbelastat luftrum så räcker väl 32 Mbps ganska fint, svårt att se att jag skulle behöva mer än så särkilt ofta

Problemet är väl snarare mer befolkade områden, kan inte rymmas många sändare per kvadratkilometer innan de börjar störa varandra

Permalänk
Medlem
Skrivet av PreacherMan:

För ~20 år sen så lyckades vi etablera en WiFi-länk på 3,5 km avstånd. Gamla hederliga 802.11b med Orinoco-kort anslutna via PCMCIA. Minns inte hur stora antennerna var, runt 30 cm i diameter kanske.

Wow, samma sak här.
Orinoco PCMCIA kort med adapter, lååång nätverkssladd ut till antennen som fick sitta på en mast som hade fri sikt till basstationen ~2KM bort.
Upp till 5MBit som bäst när stjärnorna stod rätt på himlen, men oftast var det knappt bättre än modem.
"Flatrate" dock så telefonräkningen räddades!

Sekunden ADSL erbjöds så åkte orinoco prylarna ner!

Permalänk
Medlem
Skrivet av skewgen:

Yes, sen måste du nog ha en accesspunkt med Halow som gör om till vanlig wifi för att kunna använda det i gäststugan. För din pc/mobil etc lär inte ha Halow som standard.

Hmm, tänkte inte på det...

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Imponerande!

Att bara få det att fungera på 3km är inte dåligt.
Men testet vid 2km var också intressant.
2km är ändå ganska långt och där var överföringshastighet och video kvalitet ganska mycket bättre än vid 3km.

Skrivet av Joppis:

Har själv byggt och flugit längre sträckor FPV-drönare med hjälp av 900MHz videosändare. Riktigt roligt. Artikeln nämner 3km vilket var nära det vi lyckades med också.

Tänkte att det skulle kunna vara ett användningsområde.
Eller även om man inte har FPV headset, men bara en skärm på kontrollen så är det fortfarande intressant att få en tillräckligt bra bild för att kunna navigera.

Annars för en vanlig bostad eller kontor så känns det mer som att räckvidder över en halv kilometer oftast skulle vara mer nackdel än fördel.
Lägre hastigheter
Eventuellt fungera sämre för många samtidiga användare
Eventuellt kan så lång räckvidd/yta/radie locka fler till att försöka hacka det trådlösa nätverket