Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeaj:

Han bänkar mer WOW du tycker han e tjock... seriöst så kan ni väl bara dra fram linjalen och mäta där nere. Riktig dagisnivå.

Tjock sa jag inte att han var ? Vad han bänkar är väl totalt onödig fakta förutom för han själv.

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem
Skrivet av s3ns3n:

Varför är det ingen mening att bygga muskler innan man är smal?

Folk har verkligen problem med läsförståelse. Suck. Ger upp denna tråden 😆

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem
Skrivet av palusa:

Absolut är du ”bitig” men samtidigt långt ifrån fit. Kolla magen osv man ser att du har en betydande del fett. Du kanske bulkar nu vad vet jag ? Skiter fullständigt i hur mycket du lyfter. Ur kontext i detta fallet.

Du är ju ett bevis för påståendet jag har själv.

Är man överviktig och har mycket fett så är det bättre att först tappa fettet och sen bygga muskler…. Det är inte så kul att deffa allt i efterhand..

Kul att du är stark. Kör hårt vettja! Do you!

Långt från fit? Jag tror tyvärr att du har mycket lite erfarenhet av detta eller en otroligt skev bild. Fit för att stå på scen är en sak men där krävs det inte många kg viktnedgång för att det ska se riktigt bra ut.

Jag tror du lyssnat lite för mycket på poddar. Erfarenhetsmässigt så är bodybuilders inte helt på banan med hur det faktiskt fungerar. Men tack vare att "Ha en plan och håll dig till den" fungerar förvånansvärt bra då kontinuitet is king så ger det resultatet folk vill ha. Lägg till att när folk betalar för något så följer de det bättre och voila, resultat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av palusa:

Folk har verkligen problem med läsförståelse. Suck. Ger upp denna tråden 😆

Har du ett dåligt morgonhumör? Vad är det du menade då? Det var en genuin fråga från en person som är väldigt ny i fitness världen.

Visa signatur

Why would a dragon hoard gold? Because the dragon represents everything that you’re afraid of. What’s embedded in everything you’re afraid of? Absolutely everything that you need to find. Run from what you’re afraid of, run from exactly what you need to find. Dragons hoard gold because the thing you most need is always to be found where you least want to look. What happens if you go after the dragon? - Jordan Peterson

Permalänk
Medlem
Skrivet av s3ns3n:

Har du ett dåligt morgonhumör? Vad är det du menade då? Det var en genuin fråga från en person som är väldigt ny i fitness världen.

Det finns ingen anledning att inte försöka bygga.

Är du ny ska vi föra in dig på en klok bana med tips:

Tyngres poddar är vettiga, Styrkelabbet, Jacob Gudiol och Alan Aragon.

Ta i när du tränar, rimligt med protein(mer än du ätit innan troligen(1,5-2ggr kroppsvikt är ett bra mål).

Hitta en nivå du kan hålla över tid. Träningsschema med en plan och progression är guld. Träna hela kroppen 2-3 ggr i veckan. Styrkelyft, Tyngdlyftning, Crossfit är varianter som kommer ge dig en fin gemenskap och ovärderlig stöttning och kunskap om du tar klivet

Permalänk
Medlem

Är det enbart jag som tycker att prata om den typen av träning, som nu diskuteras i en tråd för viktnedgång, känns bättre lämpad i en träningsfokuserad tråd? Där de som tittar ner på andra människor för att de inte lägger 10h i veckan på bygga muskler eller springa maraton, utan istället handla om vanliga människor som lever normalt liv, där de i vardagen äter lite för mycket och rör på sig för lite och över tid samlat på sig extrakilon.

Det finns såklart olika mål med viktnedgång. De som är kraftigt feta (ungefär hälften av Sveriges befolkning räknas som feta) eller de som anser sig ha 5-10 kg övervikt. Det betyder väldigt olika förutsättningar. Jag tycker personligen inte att det är så konstruktivt att bestämt hävda att man bara måste göra på ett sätt och om man inte tränar lika mycket som en elitskidåkare, så måste man förstå att man får skylla sig själv.

Bevisligen så finns det väldigt många som kan gå ner 40-80 kg på ett år, utan att aldrig besöka ett gym eller springa "femman" 5 ggr i veckan.

Utöver energiåtgången, så styrs mycket av kroppens ämnesomsättning utifrån kemiska processer - utifrån hormoner. Kroppen kräver näring som protein och fett, därav tillägget essentiella. De kan kroppen inte "tillverka" på egen hand. Det finns inga essentiella kolhydrater. Men vår kropp har anpassats över tid att föredra snabb energi, då vi över tid haft begränsad tillgång till föda. Det finns olika kvaliteter på protein och fett som även det spelar roll. Där vi (de allra flesta som bor i Sverige) idag har nästan obegränsad tillgång till föda. För många blir det väldigt ofta industriellt processad mat, där näring inte står överst på prio-listan. Så var går gränsen mellan personligt ansvar och ett samhällsproblem? Om miljoner svenskar är feta, då tänker jag att det kan inte enbart skyllas på individens bristande disciplin, utan det finns större faktorer som har betydelse.

Att träna och röra på sig är såklart väldigt bra för hälsan, men i denna tråd anser jag att det inte bör vara fokus på magrutor och att alla ska träna flera timmar om dagen. Men, jag har haft fel förut - så det kanske är rätt fokus för den här tråden.

Visa signatur

Det är inte lätt när det är svårt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bart:

Är det enbart jag som tycker att prata om den typen av träning, som nu diskuteras i en tråd för viktnedgång, känns bättre lämpad i en träningsfokuserad tråd? Där de som tittar ner på andra människor för att de inte lägger 10h i veckan på bygga muskler eller springa maraton, utan istället handla om vanliga människor som lever normalt liv, där de i vardagen äter lite för mycket och rör på sig för lite och över tid samlat på sig extrakilon.

Det finns såklart olika mål med viktnedgång. De som är kraftigt feta (ungefär hälften av Sveriges befolkning räknas som feta) eller de som anser sig ha 5-10 kg övervikt. Det betyder väldigt olika förutsättningar. Jag tycker personligen inte att det är så konstruktivt att bestämt hävda att man bara måste göra på ett sätt och om man inte tränar lika mycket som en elitskidåkare, så måste man förstå att man får skylla sig själv.

Bevisligen så finns det väldigt många som kan gå ner 40-80 kg på ett år, utan att aldrig besöka ett gym eller springa "femman" 5 ggr i veckan.

Utöver energiåtgången, så styrs mycket av kroppens ämnesomsättning utifrån kemiska processer - utifrån hormoner. Kroppen kräver näring som protein och fett, därav tillägget essentiella. De kan kroppen inte "tillverka" på egen hand. Det finns inga essentiella kolhydrater. Men vår kropp har anpassats över tid att föredra snabb energi, då vi över tid haft begränsad tillgång till föda. Det finns olika kvaliteter på protein och fett som även det spelar roll. Där vi (de allra flesta som bor i Sverige) idag har nästan obegränsad tillgång till föda. För många blir det väldigt ofta industriellt processad mat, där näring inte står överst på prio-listan. Så var går gränsen mellan personligt ansvar och ett samhällsproblem? Om miljoner svenskar är feta, då tänker jag att det kan inte enbart skyllas på individens bristande disciplin, utan det finns större faktorer som har betydelse.

Att träna och röra på sig är såklart väldigt bra för hälsan, men i denna tråd anser jag att det inte bör vara fokus på magrutor och att alla ska träna flera timmar om dagen. Men, jag har haft fel förut - så det kanske är rätt fokus för den här tråden.

Nu får jag väl anta att ditt raljerande om elitskidåkare rör mitt inlägg om hur ofta man ska träna igenom kroppen, och det finner jag rätt osmakligt.

Man kan gå ner i vikt på många sätt, men faktum kvarstår i att träning i samband med viktnedgång är bättre än viktnedgång utan träning när det kommer till att behålla muskelmassa, fungera i sin kropp och alla övriga nyttor med träning.

Det är inget krav men nyttan med träning av någon sort är stor och ska inte förminskas.

Consistency is king gäller dock över nyttan med träningen.

Att träna har väldigt lite med magrutor att göra. Men träning kan bidra till en bättre självkänsla och att man inte behöver gå ner lika mycket då man faktiskt lyckas bygga lite muskler.

Vill man dra det längre så kan man också välja att lyfta in den långsiktiga vinsten med att träna som betalar av sig när man kommer upp i åren, men då är nog en egen tråd bättre lämpad.

Mitt inlägg riktades dock till en person som ville förstå träningens roll eller inte i samband med viktnedgång och där kan man väldigt lätt gå fel med tanke på alla charlataner som finns i branschen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Nu får jag väl anta att ditt raljerande om elitskidåkare rör mitt inlägg om hur ofta man ska träna igenom kroppen, och det finner jag rätt osmakligt.

Man kan gå ner i vikt på många sätt, men faktum kvarstår i att träning i samband med viktnedgång är bättre än viktnedgång utan träning när det kommer till att behålla muskelmassa, fungera i sin kropp och alla övriga nyttor med träning.

Det är inget krav men nyttan med träning av någon sort är stor och ska inte förminskas.

Consistency is king gäller dock över nyttan med träningen.

Att träna har väldigt lite med magrutor att göra. Men träning kan bidra till en bättre självkänsla och att man inte behöver gå ner lika mycket då man faktiskt lyckas bygga lite muskler.

Vill man dra det längre så kan man också välja att lyfta in den långsiktiga vinsten med att träna som betalar av sig när man kommer upp i åren, men då är nog en egen tråd bättre lämpad.

Mitt inlägg riktades dock till en person som ville förstå träningens roll eller inte i samband med viktnedgång och där kan man väldigt lätt gå fel med tanke på alla charlataner som finns i branschen.

Jag håller med dig. Det har spårat. Dock är träning en viktig del av en viktnedgång pga man vill behålla muskler och förbättra hälsan övergripande. Träning + kost är rätt väg för ett sunt liv. Det ena utesluter aldrig det andra. 😊

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bart:

Är det enbart jag som tycker att prata om den typen av träning, som nu diskuteras i en tråd för viktnedgång, känns bättre lämpad i en träningsfokuserad tråd? Där de som tittar ner på andra människor för att de inte lägger 10h i veckan på bygga muskler eller springa maraton, utan istället handla om vanliga människor som lever normalt liv, där de i vardagen äter lite för mycket och rör på sig för lite och över tid samlat på sig extrakilon.

Det finns såklart olika mål med viktnedgång. De som är kraftigt feta (ungefär hälften av Sveriges befolkning räknas som feta) eller de som anser sig ha 5-10 kg övervikt. Det betyder väldigt olika förutsättningar. Jag tycker personligen inte att det är så konstruktivt att bestämt hävda att man bara måste göra på ett sätt och om man inte tränar lika mycket som en elitskidåkare, så måste man förstå att man får skylla sig själv.

Bevisligen så finns det väldigt många som kan gå ner 40-80 kg på ett år, utan att aldrig besöka ett gym eller springa "femman" 5 ggr i veckan.

Utöver energiåtgången, så styrs mycket av kroppens ämnesomsättning utifrån kemiska processer - utifrån hormoner. Kroppen kräver näring som protein och fett, därav tillägget essentiella. De kan kroppen inte "tillverka" på egen hand. Det finns inga essentiella kolhydrater. Men vår kropp har anpassats över tid att föredra snabb energi, då vi över tid haft begränsad tillgång till föda. Det finns olika kvaliteter på protein och fett som även det spelar roll. Där vi (de allra flesta som bor i Sverige) idag har nästan obegränsad tillgång till föda. För många blir det väldigt ofta industriellt processad mat, där näring inte står överst på prio-listan. Så var går gränsen mellan personligt ansvar och ett samhällsproblem? Om miljoner svenskar är feta, då tänker jag att det kan inte enbart skyllas på individens bristande disciplin, utan det finns större faktorer som har betydelse.

Att träna och röra på sig är såklart väldigt bra för hälsan, men i denna tråd anser jag att det inte bör vara fokus på magrutor och att alla ska träna flera timmar om dagen. Men, jag har haft fel förut - så det kanske är rätt fokus för den här tråden.

Håller med. Spårat för mkt. Mkt pga mig. Ska förbättra mig på det.

Fokus är alltid träning + kost. Man ska träna enligt riktlinjerna som är helst 1 timme om dagen men minst 5 timmar i veckan. En promenad räcker som ”träning”.

Allas mål behöver absolut inte vara magrutor eller att bli muskulös. Men träning är viktigt för att behålla muskelmassa vid viktnedgång.

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem
Skrivet av s3ns3n:

Har du ett dåligt morgonhumör? Vad är det du menade då? Det var en genuin fråga från en person som är väldigt ny i fitness världen.

Ja ber om ursäkt. Försöker sluta med snus. Humöret är inte på topp. Menade inte vara dryg. Sorry

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem
Skrivet av palusa:

Ja ber om ursäkt. Försöker sluta med snus. Humöret är inte på topp. Menade inte vara dryg. Sorry

Mycket stort att kunna erkänna sina misstag! Snyggt!

Gått igenom den där resan själv för några år sedan, det krävs styrka och pannben

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Nu får jag väl anta att ditt raljerande om elitskidåkare rör mitt inlägg om hur ofta man ska träna igenom kroppen, och det finner jag rätt osmakligt.

Ditt inlägg i sig hade ingen som helst betydelse för mitt inlägg. Jag nämnde magrutor, skulle kunna ha nämnt SM i Body Building-form eller hur mycket man bänkar som exempel på när det blir för mycket. Att du tar det så personligt, tänker jag faktiskt inte bry mig om oavsett hur osmakligt du uppfattar mina åsikter. Hade jag velat peka ut någon specifik användares inlägg, så hade jag gjort det. Jag pratade i generella termer på vad som är rimligt att diskutera utifrån trådens ämne. Det gick lite för långt, vill bara ta ner diskussionen till en mer inkluderande nivå för de allra flesta.

De som följer Jakob G mfl, bör kunna diskutera sin livsstil och träningsetik i trådar mer lämpliga för det.

Själv har jag alltid varit kraftigt överviktig. Så länge jag gick i skolan och tränade så hade jag inga större hälsoproblem. Man cyklade överallt när man skulle någonstans, kunde bli 3-5 mil om dagen i veckorna. När jag började plugga på högskolan och sedan fick jobb, så gick utför, eller rättare sagt uppåt i vikt. Vilket slutade i diabetes och även cancer.

Vet inte hur många gånger jag försökt, startat att gå ner i vikt utan att lyckas. Fysisk skada efter operationer gör det inte lättare att vara konsekvent i träning. Jag har problem att gå längre än 600m utan att det känns som att foten svullnat upp till en stor sten. Sen, kan jag bara erkänna att jag är rätt lat och bekväm av mig samt har ett skevt förhållande till mat och dricka. Finns inte en känsla som man inte kan förstärka/förändra med skräpmat.

-4 kg i januari.
Men fått bra kontroll på blodsocker. Har bra blodtryck och framförallt så sover jag mycket bättre nu.
Så just nu går det bra. Men det kan snabbt grusas med något negativt eller ett felsteg "nu har jag varit så duktig att jag kan unna mig...." det slutar alltid riktigt illa.

Visa signatur

Det är inte lätt när det är svårt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bart:

Ditt inlägg i sig hade ingen som helst betydelse för mitt inlägg. Jag nämnde magrutor, skulle kunna ha nämnt SM i Body Building-form eller hur mycket man bänkar som exempel på när det blir för mycket. Att du tar det så personligt, tänker jag faktiskt inte bry mig om oavsett hur osmakligt du uppfattar mina åsikter. Hade jag velat peka ut någon specifik användares inlägg, så hade jag gjort det. Jag pratade i generella termer på vad som är rimligt att diskutera utifrån trådens ämne. Det gick lite för långt, vill bara ta ner diskussionen till en mer inkluderande nivå för de allra flesta.

De som följer Jakob G mfl, bör kunna diskutera sin livsstil och träningsetik i trådar mer lämpliga för det.

Själv har jag alltid varit kraftigt överviktig. Så länge jag gick i skolan och tränade så hade jag inga större hälsoproblem. Man cyklade överallt när man skulle någonstans, kunde bli 3-5 mil om dagen i veckorna. När jag började plugga på högskolan och sedan fick jobb, så gick utför, eller rättare sagt uppåt i vikt. Vilket slutade i diabetes och även cancer.

Vet inte hur många gånger jag försökt, startat att gå ner i vikt utan att lyckas. Fysisk skada efter operationer gör det inte lättare att vara konsekvent i träning. Jag har problem att gå längre än 600m utan att det känns som att foten svullnat upp till en stor sten. Sen, kan jag bara erkänna att jag är rätt lat och bekväm av mig samt har ett skevt förhållande till mat och dricka. Finns inte en känsla som man inte kan förstärka/förändra med skräpmat.

-4 kg i januari.
Men fått bra kontroll på blodsocker. Har bra blodtryck och framförallt så sover jag mycket bättre nu.
Så just nu går det bra. Men det kan snabbt grusas med något negativt eller ett felsteg "nu har jag varit så duktig att jag kan unna mig...." det slutar alltid riktigt illa.

Beklagar generna. Och min ståndpunkt att göra det man finner roligt och kan fortsätta långsiktigt med är nyckeln. Det rör både kost och träning.

Permalänk
Medlem

Ehhh, gå ned i vikt då...

Jag har gått ned 4,6 kg sedan årsskiftet genom att äta bättre och mindre. I februari har jag dessutom lagt in dagliga promenader för att boosta fettförbränningen. Målet för februari som helhet är att tappa 5 kg, och jag är på god väg. Jag har starkt fokus på detta och det finns inte mycket som kan få mig på andra tankar.

Det finns inga genvägar till att väga mindre. Träna mer ger aptit, så enklast är via kosten.

Mer bra mat, mindre skräpenergi in i slukhålet.

Jag tar såklart inga tillskott. Lämnade blod i tisdags och hade bra blodtryck och järnvärde...bra att få detta kollat 4 ggr/år när man lämnar blod.

Kämpa på där ute!

Permalänk
Medlem

Jag kör såhär:
- Äter mindre och inte ofta
- Äter inget färdiglagat
- Köpt mindre matlådor
- Matlåda varje dag till jobbet
- Dricker mer vatten/te för att hålla mättnad uppe
- Styrketränar inte, bara kardio
- Äter aldrig godis/snacks - viktigaste
- Tar promenader dit jag ska om det går

Med dessa regler så har jag gått ned 32 kilo och fortsätter gå ned
Jag kör LCHF

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk
Medlem
Skrivet av Totteman:

Ehhh, gå ned i vikt då...

Jag har gått ned 4,6 kg sedan årsskiftet genom att äta bättre och mindre. I februari har jag dessutom lagt in dagliga promenader för att boosta fettförbränningen. Målet för februari som helhet är att tappa 5 kg, och jag är på god väg. Jag har starkt fokus på detta och det finns inte mycket som kan få mig på andra tankar.

Det finns inga genvägar till att väga mindre. Träna mer ger aptit, så enklast är via kosten.

Mer bra mat, mindre skräpenergi in i slukhålet.

Jag tar såklart inga tillskott. Lämnade blod i tisdags och hade bra blodtryck och järnvärde...bra att få detta kollat 4 ggr/år när man lämnar blod.

Kämpa på där ute!

Starkt jobbat, fortsätt sköta dieten så når du ditt mål.

Själv så tappar jag ca ett kilo i veckan nu med en kombination av keto och intermittent fasta och jag har snart nått min målvikt på 70KG.
Försöker så bäst jag kan att få i mig tillräckligt med protein så jag inte tappar onödigt mycket muskelmassa.
Gymmandet har gått fortsatt bra också så känns rätt fint överlag.

Man lever bara en gång så varför inte sköta om kroppen bäst man kan medan man kan! 🙂

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Starkt jobbat, fortsätt sköta dieten så når du ditt mål.

Själv så tappar jag ca ett kilo i veckan nu med en kombination av keto och intermittent fasta och jag har snart nått min målvikt på 70KG.
Försöker så bäst jag kan att få i mig tillräckligt med protein så jag inte tappar onödigt mycket muskelmassa.
Gymmandet har gått fortsatt bra också så känns rätt fint överlag.

Man lever bara en gång så varför inte sköta om kroppen bäst man kan medan man kan! 🙂

Intermittent fasta är intressant. Jag har också provat det, som längst 34 timmar tror jag. Det går om man vill och är motiverad.
Jag tror att jag ska lägga in det i planen för nästa vecka. Får se om jag hoppar över frukost och lunch eller bara en av dem. Middag med familjen känns viktig, så den hoppar jag inte över.

Permalänk
Skrivet av Totteman:

Ehhh, gå ned i vikt då...

Jag har gått ned 4,6 kg sedan årsskiftet genom att äta bättre och mindre. I februari har jag dessutom lagt in dagliga promenader för att boosta fettförbränningen. Målet för februari som helhet är att tappa 5 kg, och jag är på god väg. Jag har starkt fokus på detta och det finns inte mycket som kan få mig på andra tankar.

Det finns inga genvägar till att väga mindre. Träna mer ger aptit, så enklast är via kosten.

Mer bra mat, mindre skräpenergi in i slukhålet.

Jag tar såklart inga tillskott. Lämnade blod i tisdags och hade bra blodtryck och järnvärde...bra att få detta kollat 4 ggr/år när man lämnar blod.

Kämpa på där ute!

Får jag fråga varför du skriver "Jag tar såklart inga tillskott".
Syftar du på mediciner som ska hjälpa med viktnedgång, eller talar vi snarare om multivitaminer och dylikt :)?
Personligen äter jag multivitaminer varje dag, så jag blev genuint nyfiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ShotInTheHead:

Får jag fråga varför du skriver "Jag tar såklart inga tillskott".
Syftar du på mediciner som ska hjälpa med viktnedgång, eller talar vi snarare om multivitaminer och dylikt :)?
Personligen äter jag multivitaminer varje dag, så jag blev genuint nyfiken.

Med tillskott menar jag såväl proteinpulver, vitaminer som energidryck. Personligen behöver jag inte sådant. De som behöver sådant kan fortsätta med det om det fyller en funktion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Näbbdjuret:

10kg ned sedan lucia ungefär. Kapat majoriteten av kolhydrater och noll läskeblask. Alko slutade jag med för några år sen. Nyttjar sedan ett par veckor Saxenda och jag har nog inga biverkningar förutom eventuellt illamående, men det kan även bero på att jag gått för länge utan mat eller vätska. Promenerar minst 5k steg varje dag, är det oväder de luxe och dödsregn så skiter jag i att gå ut.

Men hur kan det vara så enkelt för mig? Många äter för att tillgodose dopaminkicken från mat, jag misstänker att jag får den från snus istället. Har hållt på med snus i 40 år så det är ett hyfsat inarbetat beteende/bruk.

Utmaningen blir att när jag nått optimal vikt (ca 10kg kvar) att hitta normalläge/balans utan Saxenda.

Nu är det 13kg mindre på gubben sedan lucia, väger nu 77,2kg. Blir lite drygt 1kg i veckan på sistone. Skulle vara uppe i maxdos (2,4) med Saxenda men jag låg på 1,2 längre än vad som föreskrivits och samma sak med nuvarande dos på 1,8. Det är absolut ok att göra så, dvs att inte höja den medicinska dosen i den takt som läkaren ordinerat. Fördelen är att medicinen räcker längre och min uthämtade medicinpaket om 5st pennor med Saxenda plus nålar kostade 2,7k och ingår inte på högkostnadsskydd.

Hade avstämning med Kry för exakt en vecka sen och läkaren tyckte att resultatet än så länge var mycket bra givet att så få biverkningar upplevts. Fick rådet att kontakta dietist inför nedtrappning/utsättning. Då börjar matchen på riktigt, eftersom hungern kommer att härja fritt igen då GLP1-hämmare inte längre dämpar den. Jag tänker att det borde gå om jag ökar mitt fettintag, jag tycker att det är det enklaste sättet då det mättar alldeles förträffligt.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Totteman:

Med tillskott menar jag såväl proteinpulver, vitaminer som energidryck. Personligen behöver jag inte sådant. De som behöver sådant kan fortsätta med det om det fyller en funktion.

Proteinpulver är inget tillskott.... Protein är MAT! rejält mkt enklare att bli mätt med proteinpulver i tex kvargen och gröten än att äta kilovis med kyckling för att uppnå högt proteinintag. Billigare med för den delen

Så att proteinpulver skulle vare ett "kosttillskott" är fel.

Även vitaminer finns i mat. Men äter man en diet av något slag så är det stor risk man får i sig för lite.

Energidryck är dock skräp och bör undvikas.

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem

Protein

Skrivet av palusa:

Proteinpulver är inget tillskott.... Protein är MAT! rejält mkt enklare att bli mätt med proteinpulver i tex kvargen och gröten än att äta kilovis med kyckling för att uppnå högt proteinintag. Billigare med för den delen

Så att proteinpulver skulle vare ett "kosttillskott" är fel.

Även vitaminer finns i mat. Men äter man en diet av något slag så är det stor risk man får i sig för lite.

Energidryck är dock skräp och bör undvikas.

Tack.

Permalänk
Medlem

Menade att jag inte tar nåt piller eller pulver alls i vardagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Totteman:

Menade att jag inte tar nåt piller eller pulver alls i vardagen.

Kan lova dig att när du kommer runt 200g protein om dagen så bränner det fett. Protein ska man maxa om man vill bränna fett.
Gör stor skillnad. Då är Proteinpulver ett måste om man ska hålla ner kalorier, om du inte mosar kycklingfilé

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem
Skrivet av palusa:

Proteinpulver är inget tillskott.... Protein är MAT! rejält mkt enklare att bli mätt med proteinpulver i tex kvargen och gröten än att äta kilovis med kyckling för att uppnå högt proteinintag. Billigare med för den delen

Så att proteinpulver skulle vare ett "kosttillskott" är fel.

Även vitaminer finns i mat. Men äter man en diet av något slag så är det stor risk man får i sig för lite.

Energidryck är dock skräp och bör undvikas.

https://www.gymgrossisten.com/kosttillskott

Det är definitivt ett tillskott

Du kan få i dig protein på många sätt, men pulver är tillskott, inte mat

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

https://www.gymgrossisten.com/kosttillskott

Det är definitivt ett tillskott

Du kan få i dig protein på många sätt, men pulver är tillskott, inte mat

Amen på det. På tok för många som har onödigt högt proteinintag med tillskott istället för att bara äta bra.

Det den seriösa forskningen har bra evidens på är ungefär: att äta normalt utan tillskott räcker bra för att täcka proteinbehovet även hos tränande människor (i Svergie äter vi mer än det rekommenderade dagliga intaget på 0,8 gram / kilo kroppsvikt). 0,25 gram / kilo kroppsvikt i samband med träning ger bra effekt oavsett om om proteinet kommer från livsmedel eller proteintillskott i pulver el. liknande. Allt över det ger ingen ökad effekt. Totalt sett över dygnet så är ett intag över 1,6 gram / kilo kroppsvikt enbart onödigt när det gäller muskeltillväxt.

Finns studier som visar att om man vill behålla muskler vid viktnedgång så är dubbla RDI av protein optimalt. Mer än så ger ingen ökad effekt.

Att mosa i sig mer protein än ovan känns bara dumt eftersom det belastar njurarna i onödan och med tanke på att ungefär 1 av 10 svenskar har nedsatt njurfunktion (många utan att känna till det) så bör man inte överdriva.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Ujuj...blev grösakfräs med ett helt pkt tofu till middag. Tänkte att det blir mycket mat, men det blev bara en rejäl tallrik. Hade i fet yoghurt och lite bbqsås på slutet.

Nu har jag laddat för mello...haha, jag menar jag struntar i mello...blir nog läsa en bok och slappa...chilla lite utan dator, tfn...nya tag i morgon...

Nöjd med 7 km löpning idag. 51 min, som kommer att putsas nästa vecka. Imorgon blir det promenad...

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

https://www.gymgrossisten.com/kosttillskott

Det är definitivt ett tillskott

Du kan få i dig protein på många sätt, men pulver är tillskott, inte mat

Protein i sig är MAT.
Vassle tex är från OST och väldigt koncentrerat.

Tillför man det via ett pulver kan jag väl hålla med om att det är ett ”tillskott” till övrigt mat.

Protein är dock oavsett MAT till skillnad mot andra tillskott som vitaminer eller annat.

Om du vill fortfarande vet mer än mig så förklara gärna den skillnaden som finns mellan protein i mjölk-produkter som ost/mjölk/kvarg tex och vassleprotein på burk.

Läs gärna på innan du tjatar. I Sverige är proteinpulver klassat som livsmedel och inget annat.

https://www.styrkelabbet.se/hur-stor-skillnad-gor-proteinpulv...

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem
Skrivet av palusa:

Protein i sig är MAT.
Vassle tex är från OST och väldigt koncentrerat.

Tillför man det via ett pulver kan jag väl hålla med om att det är ett ”tillskott” till övrigt mat.

Protein är dock oavsett MAT till skillnad mot andra tillskott som vitaminer eller annat.

Om du vill fortfarande vet mer än mig så förklara gärna den skillnaden som finns mellan protein i mjölk-produkter som ost/mjölk/kvarg tex och vassleprotein på burk.

Läs gärna på innan du tjatar. I Sverige är proteinpulver klassat som livsmedel och inget annat.

https://www.styrkelabbet.se/hur-stor-skillnad-gor-proteinpulv...

Protein finns i mat, samma med salt eller citronsyra… testa äta ett kilo salt till middag?

Självklart kommer koncentratet från något som klassas som mat och pulvret är ätligt och inte giftigt

Men det är inte mat, det är något man kan tillsätta till mat, ett tillskott

Permalänk
Medlem

Tänker att allt man tar extra är tillskott även om ”kosttillskott” definieras på ett speciellt sätt.